Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Robert Juriš a Naďa Černá Ekonomika
SK
EN
Poslať

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je nahryznuté jablko. Po Apple nasledujú ďalšie technologické gigantyi v podobe Microsoftu, Amazonu, Google a Samsungu. Až za nimi na šiestom mieste sa nachádzajú japonská automobilka Toyota, Coca-Cola, ďalšia automobilka Mercedes-Benz, Disney a Nike. Pozrime sa bližšie na hodnotu týchto značiek a tiež na to, ako veľmi ich hodnota stúpla oproti predchádzajúcemu roku.

image

Foto: FR

1) Apple

Hodnota: 482,2 miliardy dolárov

Medziročne: +18 %

Spoločnosť, ktorú v roku 1979 založili Steve Jobs a Steve Vozniak, má nielen najdrahšiu značku, ale je zároveň aj jednou z najhodnotnejších firiem na svete. V januári tohto roku ako prvá vôbec prekonala  hodnotu 3 bilióny dolárov. Z Jobsovej garáže sa tak aj vďaka ikonickým výrobkom, ako iPhone, iMac a iPod, prepracovala na absolútny vrchol. Ak by sme porovnali HDP s trhovou kapitalizáciou firmy, spoločnosť by bola 8. najbohatšou krajinou na svete a nachádzala by sa niekde medzi Francúzskom a Talianskom. Aktuálne zamestnáva asi 150-tisíc ľudí a nebyť čipovej krízy, bola by na tom ešte lepšie, ale to platí aj pre nasledujúce technologické spoločnosti.

2) Microsoft

Hodnota: 278,3 miliardy dolárov

Medziročne: +32 %

Ďalšia z firiem, ktorých hodnota v úvode tohto roku presahovala dve miliardy dolárov. V roku 2021 bola dokonca tri mesiace svetovou jednotkou. Vďaka tomu sa nachádza vysoko aj v hodnotení  značky. Známou sa stala vďaka svojmu operačnému systému Windows a programu Microsoft Office. Firmu založili Bil Gates spolu s Paulom Allenom v roku 1975. Viac ako 33 rokov jej trvalo, kým prekonala trhovú hodnotu na úrovni 1 bilióna dolárov. V súčasnosti sa jej darí najmä kvôli intenzívnemu rastu cloudových služieb, ktoré poskytuje pod rovnakou značkou.

3) Amazon

Hodnota: 274,8 miliardy dolárov

Medziročne: +10 %

Aj táto firma vznikla v garáži. V roku 1994 ju založil Jeff Bezos, aktuálne druhý najbohatší človek na svete, pričom začínala ako online obchod s knihami. Neskôr rozšírila svoju ponuku na tisíce ďalších produktov. V súčasnosti väčšina jej príjmov plynie z poskytovania cloudových služieb, ktoré sprostredkúva americkej vláde aj najpoprednejším spoločnostiam na svete. Od roku 2015 je najhodnotnejším maloobchodným predajcom na svete a po 21 rokoch na trhu sa prepracovala medzi firmy s imaním vyšším ako bilión dolárov. Čo sa týka hodnoty značky, medziročne klesla z 2. na 3. miesto, ale rozdiel medzi Amazonom a Microsoftom nie je veľký.

4) Google

Hodnota: 251,7 miliardy dolárov

Medziročne: +28 %

Spoločnosť založili vtedy dvaja študenti Larry Page a Sergey Brin. Stalo sa to tiež v garáži a bolo to v roku 1998. Časom si slovo Google našlo cestu do bežného jazyka aj do Oxfordského anglického slovníka. Firma z pôvodného online vyhľadávača expandovala vďaka množstvu investícií a akvizícií. Okrem iných kúpila aj Motorolu či Waze. V roku 2015 firma podstúpila rozsiahlu reštrukturalizáciu a stala sa najväčšou dcérskou spoločnosťou konglomerátu s názvom Alphabet. Napriek tomu, že pod touto „strechou“ pôsobí už sedem rokov, značka Google je stále hodnotnejšia ako značka jeho materskej firmy. Zakladatelia spoločnosti dnes patria do desiatky najbohatších ľudí na svete.

5) Samsung

Hodnota: 87,7 miliardy dolárov

Medziročne: +17 %

Juhokórejský gigant, ktorý je v súčasnosti populárny najmä vďaka svojej spotrebnej elektronike, začínal v roku 1938 ako lokálny obchod s potravinami. Lee Byung-chul, ktorý značku založil, predával v malom obchodíku kórejské ryby, zeleninu a vlastnoručne vyrábané rezance. Keď sa mu naskytla možnosť presunúť pôsobisko do Soulu a postaviť veľkú továreň, neváhal ani sekundu. Koncom 60. rokov začala spoločnosť investovať do elektroniky a v 80. rokoch prišla so svojimi vlastnými elektronickými výrobkami. Samsung je v súčasnosti jednou z najdôležitejších značiek na trhu s elektronikou a priamo konkuruje ďalším gigantom, ako Apple či Huawei.

6) Toyota

Hodnota: 59,8 miliardy dolárov

Medziročne: +10 %

Japonskú automobilku Toyota založil v roku 1937 Kiichiro Toyoda ako vedľajšiu firmu spoločnosti Toyota Industries, ktorú vlastnil jeho otec. Prvý osobný automobil, ktorý automobilka vyrobila, uzrel svetlo sveta ešte pred jej oficiálnym založením v roku 1936. Išlo o vozidlo s názvom Model AA. Výraznejší rozmach značky je možné sledovať po druhej svetovej vojne, keď sa jej vozidlá a motocykle dostali aj do Spojených štátov. V roku 1989 vznikla divízia luxusných áut s názvom Lexus, a v polovici 90. rokov sa Toyota stala priekopníkom v novej kategórii áut s označením SUV. V roku 2012 vyrobila svoje 200-miliónte vozidlo a bola tiež prvou automobilkou na svete, ktorá dokázala vyrobiť viac ako  10 miliónov vozidiel ročne.

7) Coca-Cola

Hodnota: 57,5 miliardy dolárov

Medziročne: 0 %

Napriek tomu, že legendárny nápoj Coca-Cola vznikol už v roku 1886, spoločnosť s rovnomenným názvom, ktorá ho vyrába a produkuje, uzrela svetlo sveta až v roku 1892. Založil ju Asa Griggs Candler, ktorý recept aj značku odkúpil od lekárnika Johna Stitha Pembertona. Okrem obľúbeného tmavého nápoja ponúka dnes spoločnosť Coca-Cola nápoje od viac ako 500 značiek vo viac ako 200 krajinách sveta. K populárnym a tým, ktoré nájdete aj na slovenskom trhu, sa radia Sprite, Kinley, Fanta, Cappy, Fuzetea či Bon-aqua.

8) Mercedes-Benz

Hodnota: 56,1 miliardy dolárov

Medziročne: +10 %

História značky Mercedes-Benz siaha až do roku 1880. V tomto čase založili Karl Benz firmu Benz & Cie a Gottlieb Daimler firmu Daimler-Motoren-Gesellschaft. V roku 1926 začali muži spolupracovať a vytvorili dnes obľúbenú automobilku Mercedes-Benz. Nasledujúce roky spoločnosť vyprodukovala množstvo vozidiel, ktoré udávali a stále udávajú trend v tomto priemyselnom segmente. Jedným z nich bol napríklad Mercedes-Benz triedy G, ktorý sa na trh dostal v 70. rokoch. V súčasnosti sa automobilka snaží držať krok s dobou a orientuje sa na elektropohon a hybridy.

9) Disney

Hodnota: 50,3 miliardy dolárov

Medziročne: +14 %

The Walt Disney Company, skrátene Disney, založili v roku 1923 bratia Roy a Walt Disneyovci ako animované štúdio. Netrvalo však dlho a z malej spoločnosti sa stalo jedno z najväčších hollywoodskych štúdií. Disney vlastní televízne stanice ABC a ESPN, značku postavičiek The Muppets a filmové spoločnosti Pixar Animation Studios, Marvel Entertainment, Lucasfilm a 20th Century Fox.

10) Nike

Hodnota: 50,3 miliardy dolárov

Medziročne: +18 %

Americká nadnárodná spoločnosť Nike vznikla v roku 1964, keď ju pod názvom Blue Ribbon Sports založili Philip Knight a Bill Bowerman. V začiatkoch nič nevyrábali, iba predávali japonské bežecké topánky Asics. Prvá módna kolekcia, s ktorou prišlo aj povestné logo, vznikla v roku 1971. Koncom 80. rokov firma predstavila svoj slogan „Just Do It“, ktorý sa považuje za jeden z najlepších sloganov 20. storočia. V súčasnosti spoločnosť Nike vlastní viaceré dcérske spoločnosti vrátane Jordan, Hurley International a Converse.

24) JPMorgan

Hodnota: 24,3 miliardy dolárov

Medziročne: +14 %

JPMorgan Chase & Co. je jednou z najstarších bankových spoločností na svete, ktorá poskytuje finančné služby, a zároveň prvou bankou v tomto rebríčku. Vznikla v roku 1799 ako Bank of the Manhattan Company. Tá sa v roku 1955 zlúčila s Chase National Bank of the City of New York, ktorá sa potom v roku 2000 zlúčila s JPMorgan Chase a niekoľkými ďalšími spoločnosťami, ktoré spolu vytvorili JPMorgan Chase & Co. V súčasnosti sa spoločnosť zameriava najmä na investičné a obchodné bankovníctvo, správu finančných transakcií a investovanie do súkromných podnikov.

34) Allianz

Hodnota: 18,7 miliardy dolárov

Medziročne: +23 %

Prvá poisťovňa v našom prehľade sa v tomto rebríčku stala štvrtýkrát za sebou najcennejšou značkou medzi poisťovňami. Hodnota značky medziročne stúpla o 3,5 miliardy dolárov. Vďaka dvojcifernému rastu +23 % sa zaradila medzi 15 najrýchlejšie rastúcich značiek na svete. Globálna spoločnosť poskytujúca finančné služby vznikla v roku 1891 v nemeckom Mníchove. Dnes sa okrem poisťovníctva venuje aj bankovníctvu a manažmentu aktív. Pracuje pre ňu 155-tisíc zamestnancov a približne 120-tisíc obchodníkov. Na Slovensku táto značka pôsobí v podobe univerzálnej poisťovne s názvom Allianz – Slovenská poisťovňa.

Viac o rebríčku Best Global Brands

Spoločnosť Interbrand sa v roku 1988 stala priekopníkom konceptu oceňovania značiek. Bola prvou spoločnosťou, ktorá mala svoju metodiku certifikovanú v súlade s ISO normou na peňažné oceňovanie značiek a zohrala kľúčovú úlohu pri vývoji samotného štandardu. Od roku 2000 každoročne zverejňuje rebríček najhodnotnejších globálnych značiek, ktorý je jedným z najuznávanejších rebríčkov v manažmente značiek.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
1.2.2023 Robert Juriš

Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu majú za sebou mimoriadne úspešný rok. Vlani zaznamenali čistý zisk vo výške 829 miliónov eur. ...

1.2.2023 Redakcia FinReport

Dvadsať rokov spolupráce: Banka sprostredkúva poistenie a poisťovňa úvery

Obľuba nakupovania pod jednou strechou na Slovensku rastie a platí to aj pre financie. Poistenie od Kooperativy prostredníctvom Slovenskej ...

1.2.2023 Robert Juriš

Inflácia v eurozóne klesla na 8,5 %, na Slovensku sa stále drží blízko 15 %

Priemerná inflácia v krajinách eurozóny má zostupnú tendenciu – z decembrových 9,2 % sa znížila na januárových 8,5 %. Priebežný pokles ...

1.2.2023 Redakcia FinReport

Martina Slabejová: Nová výkonná riaditeľka Americkej obchodnej komory

Novou výkonnou riaditeľkou Americkej obchodnej komory na Slovensku sa stala Martina Slabejová. Na pozícii nahradí Ronalda Blaška, ktorý ...

1.2.2023 Andrej Vida

Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?

Žiadali ste niekedy o hypotekárny alebo spotrebiteľský úver v banke? Tušíte, čo rozhoduje o tom, či úver vôbec dostanete? Viete, ako si ...

1.2.2023 Martin Jamnický

V druhom dôchodkovom pilieri je viac ako 12 miliárd eur

Objem majetku sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri ku koncu januára tohto roka opäť presiahol hranicu 12 miliárd eur. Presnejšie k 27. ...

31.1.2023 Dominik Horváth

Energetická kríza nás zatiaľ nezlomila. Aké škody nám ešte môže spôsobiť?

Tohtoročná zima mohla dopadnúť pre Európu katastrofálne. Vojna na Ukrajine a pozastavenie dodávok energií z Ruska spôsobili, že sa ceny ...

30.1.2023 Redakcia FinReport

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku sa v úvode nového roka mierne zlepšila

Nárast dôvery v slovenskú ekonomiku z konca minulého roka je stále aktuálny. Mierny nárast sa prejavil aj na začiatku nového roka. ...

29.1.2023 Redakcia FinReport

ECB: Ekonomika eurozóny sa prepadne do recesie, no tá bude len mierna

Ekonomika eurozóny slabne a prepadáva sa do recesie. Tá však bude len krátka a mierna. Hospodársky rast v tomto roku by mal byť len ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpli, naopak, cena nafty jemne klesá

Ceny pohonných látok sa od začiatku tohto roka vyvíjajú ako na hojdačke. Po počiatočnej novoročnej stagnácii sa ceny benzínu začali ...

27.1.2023 Naďa Černá

Niektorým vodičským preukazom sa končí platnosť. Dokedy a ako si vybaviť nové doklady?

V roku 2023 budú mnohí vodiči motorových vozidiel riešiť koniec platnosti svojich vodičských preukazov. Stane sa tak preto, lebo Slovensko sa ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle ku koncu minulého roka pribrzdili svoj viac ako 30-percentný nárast

Rast cien v priemyselnej výrobe pre domáci trh od septembra 2022 spomalil. Príčinou bolo postupné zlacňovanie energií. Od minuloročného leta ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Limuzíny pre šéfov štátnych firiem budú drahšie. Limit sa zvyšuje na 30-tisíc eur

Štátne organizácie budú môcť po novom kupovať riaditeľom aj zamestnancom drahšie služobné automobily. Rozhodla o tom vláda, ktorá ...

26.1.2023 Robert Juriš

Zamestnanci vyžadujú viac ako len výplatu, inak skáču z práce do práce – praktizujú job hopping

Časy, keď zamestnanci zotrvávali vo svojich zamestnaniach viac ako dvadsať rokov, a keď sa častá zmena zamestnania považovala za známku ...

25.1.2023 Redakcia FinReport

Obchod EÚ s Ruskom v roku 2022 výrazne klesol. Stúpol len dovoz niklu

Obchod Európskej únie (EÚ) s Ruskom v minulom roku výrazne klesol. Na svedomí to má rozpútanie vojny na Ukrajine a následné opakované ...

24.1.2023 Redakcia FinReport

Osobná doprava rýchlo rastie, kým nákladná je na tom horšie ako pred rokom

Počet cestujúcich v osobnej doprave v novembri 2022 bol druhý najvyšší v minulom roku, pričom prepravné výkony rástli v železničnej aj ...

23.1.2023 Redakcia FinReport

Štátny dlh krajín eurozóny vlani klesol na 85,1 % a Slovenska na 58,6 % HDP

Napriek mimoriadne ťažkému roku 2022 poznačenému doznievaním pandémie koronavírusu, stúpajúcou infláciou, narušenými dodávateľskými ...

21.1.2023 Redakcia FinReport

Čím sa dnes oplatí kúriť, a ktoré riešenia sú šetrné k životnému prostrediu?

Veľkoobchodné ceny plynu sú od začiatku ruskej vojenskej invázie na Ukrajinu mimoriadne rozkolísané a ich nárast vyvoláva obavy u množstva ...

Mobilná aplikácia

  1. 1.
    Toto sú najdôležitejšie otázky súvisiace s rodičovským dôchodkom a odpovede na ne
  2. 2.
    Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
  3. 3.
    Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?
  4. 4.
    Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov
  5. 5.
    Mladí ľudia s hypotékou môžu získať až 400-eurový daňový bonus, ak splnia tieto podmienky