Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Robert Juriš a Naďa Černá Ekonomika Poslať

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je nahryznuté jablko. Po Apple nasledujú ďalšie technologické gigantyi v podobe Microsoftu, Amazonu, Google a Samsungu. Až za nimi na šiestom mieste sa nachádzajú japonská automobilka Toyota, Coca-Cola, ďalšia automobilka Mercedes-Benz, Disney a Nike. Pozrime sa bližšie na hodnotu týchto značiek a tiež na to, ako veľmi ich hodnota stúpla oproti predchádzajúcemu roku.

Best Global Brands

Foto: FR

1) Apple

Hodnota: 482,2 miliardy dolárov

Medziročne: +18 %

Spoločnosť, ktorú v roku 1979 založili Steve Jobs a Steve Vozniak, má nielen najdrahšiu značku, ale je zároveň aj jednou z najhodnotnejších firiem na svete. V januári tohto roku ako prvá vôbec prekonala  hodnotu 3 bilióny dolárov. Z Jobsovej garáže sa tak aj vďaka ikonickým výrobkom, ako iPhone, iMac a iPod, prepracovala na absolútny vrchol. Ak by sme porovnali HDP s trhovou kapitalizáciou firmy, spoločnosť by bola 8. najbohatšou krajinou na svete a nachádzala by sa niekde medzi Francúzskom a Talianskom. Aktuálne zamestnáva asi 150-tisíc ľudí a nebyť čipovej krízy, bola by na tom ešte lepšie, ale to platí aj pre nasledujúce technologické spoločnosti.

2) Microsoft

Hodnota: 278,3 miliardy dolárov

Medziročne: +32 %

Ďalšia z firiem, ktorých hodnota v úvode tohto roku presahovala dve miliardy dolárov. V roku 2021 bola dokonca tri mesiace svetovou jednotkou. Vďaka tomu sa nachádza vysoko aj v hodnotení  značky. Známou sa stala vďaka svojmu operačnému systému Windows a programu Microsoft Office. Firmu založili Bil Gates spolu s Paulom Allenom v roku 1975. Viac ako 33 rokov jej trvalo, kým prekonala trhovú hodnotu na úrovni 1 bilióna dolárov. V súčasnosti sa jej darí najmä kvôli intenzívnemu rastu cloudových služieb, ktoré poskytuje pod rovnakou značkou.

3) Amazon

Hodnota: 274,8 miliardy dolárov

Medziročne: +10 %

Aj táto firma vznikla v garáži. V roku 1994 ju založil Jeff Bezos, aktuálne druhý najbohatší človek na svete, pričom začínala ako online obchod s knihami. Neskôr rozšírila svoju ponuku na tisíce ďalších produktov. V súčasnosti väčšina jej príjmov plynie z poskytovania cloudových služieb, ktoré sprostredkúva americkej vláde aj najpoprednejším spoločnostiam na svete. Od roku 2015 je najhodnotnejším maloobchodným predajcom na svete a po 21 rokoch na trhu sa prepracovala medzi firmy s imaním vyšším ako bilión dolárov. Čo sa týka hodnoty značky, medziročne klesla z 2. na 3. miesto, ale rozdiel medzi Amazonom a Microsoftom nie je veľký.

4) Google

Hodnota: 251,7 miliardy dolárov

Medziročne: +28 %

Spoločnosť založili vtedy dvaja študenti Larry Page a Sergey Brin. Stalo sa to tiež v garáži a bolo to v roku 1998. Časom si slovo Google našlo cestu do bežného jazyka aj do Oxfordského anglického slovníka. Firma z pôvodného online vyhľadávača expandovala vďaka množstvu investícií a akvizícií. Okrem iných kúpila aj Motorolu či Waze. V roku 2015 firma podstúpila rozsiahlu reštrukturalizáciu a stala sa najväčšou dcérskou spoločnosťou konglomerátu s názvom Alphabet. Napriek tomu, že pod touto „strechou“ pôsobí už sedem rokov, značka Google je stále hodnotnejšia ako značka jeho materskej firmy. Zakladatelia spoločnosti dnes patria do desiatky najbohatších ľudí na svete.

5) Samsung

Hodnota: 87,7 miliardy dolárov

Medziročne: +17 %

Juhokórejský gigant, ktorý je v súčasnosti populárny najmä vďaka svojej spotrebnej elektronike, začínal v roku 1938 ako lokálny obchod s potravinami. Lee Byung-chul, ktorý značku založil, predával v malom obchodíku kórejské ryby, zeleninu a vlastnoručne vyrábané rezance. Keď sa mu naskytla možnosť presunúť pôsobisko do Soulu a postaviť veľkú továreň, neváhal ani sekundu. Koncom 60. rokov začala spoločnosť investovať do elektroniky a v 80. rokoch prišla so svojimi vlastnými elektronickými výrobkami. Samsung je v súčasnosti jednou z najdôležitejších značiek na trhu s elektronikou a priamo konkuruje ďalším gigantom, ako Apple či Huawei.

6) Toyota

Hodnota: 59,8 miliardy dolárov

Medziročne: +10 %

Japonskú automobilku Toyota založil v roku 1937 Kiichiro Toyoda ako vedľajšiu firmu spoločnosti Toyota Industries, ktorú vlastnil jeho otec. Prvý osobný automobil, ktorý automobilka vyrobila, uzrel svetlo sveta ešte pred jej oficiálnym založením v roku 1936. Išlo o vozidlo s názvom Model AA. Výraznejší rozmach značky je možné sledovať po druhej svetovej vojne, keď sa jej vozidlá a motocykle dostali aj do Spojených štátov. V roku 1989 vznikla divízia luxusných áut s názvom Lexus, a v polovici 90. rokov sa Toyota stala priekopníkom v novej kategórii áut s označením SUV. V roku 2012 vyrobila svoje 200-miliónte vozidlo a bola tiež prvou automobilkou na svete, ktorá dokázala vyrobiť viac ako  10 miliónov vozidiel ročne.

7) Coca-Cola

Hodnota: 57,5 miliardy dolárov

Medziročne: 0 %

Napriek tomu, že legendárny nápoj Coca-Cola vznikol už v roku 1886, spoločnosť s rovnomenným názvom, ktorá ho vyrába a produkuje, uzrela svetlo sveta až v roku 1892. Založil ju Asa Griggs Candler, ktorý recept aj značku odkúpil od lekárnika Johna Stitha Pembertona. Okrem obľúbeného tmavého nápoja ponúka dnes spoločnosť Coca-Cola nápoje od viac ako 500 značiek vo viac ako 200 krajinách sveta. K populárnym a tým, ktoré nájdete aj na slovenskom trhu, sa radia Sprite, Kinley, Fanta, Cappy, Fuzetea či Bon-aqua.

8) Mercedes-Benz

Hodnota: 56,1 miliardy dolárov

Medziročne: +10 %

História značky Mercedes-Benz siaha až do roku 1880. V tomto čase založili Karl Benz firmu Benz & Cie a Gottlieb Daimler firmu Daimler-Motoren-Gesellschaft. V roku 1926 začali muži spolupracovať a vytvorili dnes obľúbenú automobilku Mercedes-Benz. Nasledujúce roky spoločnosť vyprodukovala množstvo vozidiel, ktoré udávali a stále udávajú trend v tomto priemyselnom segmente. Jedným z nich bol napríklad Mercedes-Benz triedy G, ktorý sa na trh dostal v 70. rokoch. V súčasnosti sa automobilka snaží držať krok s dobou a orientuje sa na elektropohon a hybridy.

9) Disney

Hodnota: 50,3 miliardy dolárov

Medziročne: +14 %

The Walt Disney Company, skrátene Disney, založili v roku 1923 bratia Roy a Walt Disneyovci ako animované štúdio. Netrvalo však dlho a z malej spoločnosti sa stalo jedno z najväčších hollywoodskych štúdií. Disney vlastní televízne stanice ABC a ESPN, značku postavičiek The Muppets a filmové spoločnosti Pixar Animation Studios, Marvel Entertainment, Lucasfilm a 20th Century Fox.

10) Nike

Hodnota: 50,3 miliardy dolárov

Medziročne: +18 %

Americká nadnárodná spoločnosť Nike vznikla v roku 1964, keď ju pod názvom Blue Ribbon Sports založili Philip Knight a Bill Bowerman. V začiatkoch nič nevyrábali, iba predávali japonské bežecké topánky Asics. Prvá módna kolekcia, s ktorou prišlo aj povestné logo, vznikla v roku 1971. Koncom 80. rokov firma predstavila svoj slogan „Just Do It“, ktorý sa považuje za jeden z najlepších sloganov 20. storočia. V súčasnosti spoločnosť Nike vlastní viaceré dcérske spoločnosti vrátane Jordan, Hurley International a Converse.

24) JPMorgan

Hodnota: 24,3 miliardy dolárov

Medziročne: +14 %

JPMorgan Chase & Co. je jednou z najstarších bankových spoločností na svete, ktorá poskytuje finančné služby, a zároveň prvou bankou v tomto rebríčku. Vznikla v roku 1799 ako Bank of the Manhattan Company. Tá sa v roku 1955 zlúčila s Chase National Bank of the City of New York, ktorá sa potom v roku 2000 zlúčila s JPMorgan Chase a niekoľkými ďalšími spoločnosťami, ktoré spolu vytvorili JPMorgan Chase & Co. V súčasnosti sa spoločnosť zameriava najmä na investičné a obchodné bankovníctvo, správu finančných transakcií a investovanie do súkromných podnikov.

34) Allianz

Hodnota: 18,7 miliardy dolárov

Medziročne: +23 %

Prvá poisťovňa v našom prehľade sa v tomto rebríčku stala štvrtýkrát za sebou najcennejšou značkou medzi poisťovňami. Hodnota značky medziročne stúpla o 3,5 miliardy dolárov. Vďaka dvojcifernému rastu +23 % sa zaradila medzi 15 najrýchlejšie rastúcich značiek na svete. Globálna spoločnosť poskytujúca finančné služby vznikla v roku 1891 v nemeckom Mníchove. Dnes sa okrem poisťovníctva venuje aj bankovníctvu a manažmentu aktív. Pracuje pre ňu 155-tisíc zamestnancov a približne 120-tisíc obchodníkov. Na Slovensku táto značka pôsobí v podobe univerzálnej poisťovne s názvom Allianz – Slovenská poisťovňa.

Viac o rebríčku Best Global Brands

Spoločnosť Interbrand sa v roku 1988 stala priekopníkom konceptu oceňovania značiek. Bola prvou spoločnosťou, ktorá mala svoju metodiku certifikovanú v súlade s ISO normou na peňažné oceňovanie značiek a zohrala kľúčovú úlohu pri vývoji samotného štandardu. Od roku 2000 každoročne zverejňuje rebríček najhodnotnejších globálnych značiek, ktorý je jedným z najuznávanejších rebríčkov v manažmente značiek.

logo
Prečítajte si tiež:
15.4.2024 Redakcia FinReport

Kristalina Georgievová: Šéfkou Medzinárodného menového fondu zostane aj ďalších päť rokov

Staronovou šéfkou Medzinárodného menového fondu aj počas nasledujúcich piatich rokov zostane Kristalina Georgievová. Výkonná rada MMF ...

15.4.2024 Robert Juriš

Marcová inflácia klesla na 2,3 %, sme na tom lepšie ako priemer eurozóny

Tempo rastu cien tovarov a služieb na Slovensku sa začiatkom tohto roka výrazne spomalilo. V marci 2024 predstavovalo iba 2,3 %, čo je o desatinu ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: Jún 2024 je vhodnou príležitosťou na zníženie úrokových sadzieb

Inflácia na Slovensku je aktuálne o niečo nižšia ako priemer krajín eurozóny. „Je to skvelá správa pre ľudí a ekonomiku u nás a v celej ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle a stavebníctve sú stále v mínuse

Tržby vo februári tohto roku rástli v troch z piatich sledovaných odvetví ekonomiky. Najvýraznejšie v informáciách a komunikácii. Na ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Zlato prekonalo ďalší rekord na úrovni 2 400 dolárov za uncu

Zlato neprestáva udivovať. Ako investičná komodita týždeň po týždni prekonáva svoje historické maximá a inak to nebolo ani na sklonku ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Až 93 % Slovákov žije vo vlastnom byte alebo rodinnom dome

Až 93 % občanov Slovenska býva vo vlastnom byte alebo rodinnom dome. V tejto štatistike nás predbiehajú už len Rumuni, kde je vlastníctvo ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpajú, približujú sa k minuloročným maximám

Ceny oboch druhov benzínov predávaných na Slovensku neprestali rásť ani po veľkonočných sviatkoch. Už niekoľko týždňov za sebou ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa obáva návratu zvýšenej inflácie, úrokové sadzby drží na úrovni 4,5 %

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky na svojom poslednom rokovaní rozhodla, že podrží doterajšie kľúčové úrokové sadzby na ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Nominálne mzdy rastú vo všetkých odvetviach, v niektorých však klesá zamestnanosť

Nominálne mzdy na Slovensku rastú naprieč všetkými odvetviami. Dvojciferným tempom sa zvyšujú v troch z nich. Reálny rast miezd zaznamenalo ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

ECB opäť nezmenila svoje úrokové sadzby, rozhodli obavy z možného návratu vysokej inflácie

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky na svojom dnešnom rokovaní rozhodla, že podrží doterajšie kľúčové úrokové sadzby na ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Stavebná produkcia je už tretí mesiac za sebou v mínuse

Produkcia v stavebníctve skončila už tretí mesiac za sebou v mínuse. Tempo poklesu sa však výrazne zmiernilo. Prispelo k tomu najmä ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Zahraniční turisti sa vrátili na Slovensko, ich počet sa približuje k rekordným číslam

Celková návštevnosť hotelov a penziónov na Slovensku sa takmer vyrovnala hodnotám z februára v turisticky mimoriadne úspešnom roku 2019. ...

10.4.2024 Redakcia FinReport

Projekt Právo na prvé zamestnanie štartuje, zamestnávatelia môžu začať žiadať o príspevky

Rezort práce dnes spustil nový projekt s názvom Právo na prvé zamestnanie. Zamestnávatelia tak môžu začať podávať žiadosti na úradoch ...

10.4.2024 Redakcia FinReport

Slovenský priemysel stagnuje, pred prepadom produkcia ho zachraňuje energetika

Kľúčový sektor slovenskej ekonomiky – priemysel, sa po polročnom oživení vo februári tohto roku vyvíjal porovnateľne s vlaňajškom. Až ...

9.4.2024 Martin Jamnický

Benefity sa menia, zamestnanci si žiadajú originalitu a pozitívne zážitky

Časy, keď k najžiadanejším benefitom patrilo služobné auto, home office či príspevok na cestovanie alebo stravu, sú už minulosťou. Po ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay