Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Automotive: Zažilo ťažký rok a ďalšie náročné má pred sebou

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Chýbajú čipy, výrobu sužujú odstávky, viazne preprava, skladové zásoby sú vypredané, nových vozidiel je nedostatok, ich cena sa zvyšuje, dodanie sa odkladá... skrátka, automobilky majú za sebou mimoriadne náročný rok. A predpovede na roky 2022 aj 2023 tiež nie sú optimistické. Problémy budú mať nielen firmy z automotive sektora, ale aj tie, ktoré sú naň napojené, skrátka všetci, ktorí mobilitu potrebujú.

automotive

Foto: Shutterstock

Boj s logistikou a nedostatkom čipov

Kým v roku 2020 protipandemické opatrenia odstavili výrobu v automobilkách na viac ako pol roka, v roku 2021 zase bojovali s problémami s logistikou a najmä nedostatkom čipov a polovodičov.

„Obrovské problémy, spôsobené nedostatkom elektronických komponentov, nie sú jediné, s ktorými sa musí automobilový priemysel v súčasnosti vyrovnať. Existujú ďalšie problémy v niekoľkých hodnotových reťazcoch, ktoré ovplyvňujú tento sektor,“ konštatuje executive partner spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) Henk Postmus s tým, že existujúce tlaky budú pokračovať aj v roku 2022, a s najväčšou pravdepodobnosťou aj v roku 2023.

Narušené hodnotové reťazce

„Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých surovín, ako sú napríklad horčík, železo, meď, uhlie a guma. Problémom sú aj zvýšené náklady na palivo a tiež na námornú dopravu, ktorá je nosným dopravným prostriedkom pre automotive sektor,“ vypočítava senior konzultant spoločnosti ERA Juraj Janči.

Situácii nepomáha ani energetická kríza s historicky najvyššími cenami energií. Navyše odvetvie vo viacerých krajinách, vrátane Slovenska, zápasí aj s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v sektore logistiky a služieb..

Všetky tieto ťažkosti pôsobia zároveň, čím sa ešte zvyšuje tlak. A to nielen na samotné automobilky, ale aj na ďalšie oblasti subdodávok v automotive. „A tieto problémy zároveň pociťujú všetky spoločnosti, ktoré si potrebujú zabezpečiť mobilitu, napríklad aj pri obstaraní vozidiel do firmy, ich údržbe či opravách. Ide tak o firmy  naprieč celým hospodárstvom – finančnými aj výrobnými sektormi,“ upozorňuje H. Postmus.

Riziko pre firemnú mobilitu

Čakacie lehoty na nové vozidlá sú dnes pre spomínané problémy dlhé. „Lokálne zásoby sú prakticky vypredané, a to pri všetkých značkách. Dodacie lehoty sa stále predlžujú, už teraz je to minimálne 6 až 8 mesiacov. Predĺžené dodacie lehoty sú aj pre dieselové vozidlá, najmä ľahké úžitkové vozidlá a dodávky.

„V sektore sa vyskytuje časté meškanie už objednaných vozidiel. Firmy tiež čelia častejšiemu zvyšovaniu cien a znižovaniu podpory predaja vo forme napríklad zliav. V niektorých prípadoch sa vyskytuje úprava cien a rabatov aj častejšie ako raz za mesiac,“ podotýka J. Janči. Firmy podľa jeho slov pociťujú problémy aj pri údržbe automobilov, pri zabezpečovaní náhradných vozidiel, pri nájmoch vozidiel, a problémom je aj nedostatok pneumatík spojený s rastom ich cien.

Nie sú dôvody na optimizmus

Všetky spomenuté skutočnosti eliminujú produkciu automobilov v súčasnosti a zároveň sú dôvodom na nie príliš optimistické predpovede do budúcnosti. „S najväčšou pravdepodobnosťou bude táto nestabilita trhu pokračovať v roku 2022 a pravdepodobne aj v roku 2023,“ uzatvára odborník.

Problémy sú aj s ojazdenými autami

Problematický je aj trh s ojazdenými automobilmi. Podľa odhadov európskeho online trhoviska s jazdenými autami Carvago ich ceny budú rásť aj v roku 2022, pričom len za prvých desať mesiacov roka 2021 stúpli o 13 %. Zároveň ich počet v ponuke klesol natoľko, že sa dostal na úroveň krízového roka 2009. 

Situácia je vážna a bude sa naďalej zhoršovať,“ hovorí CEO spoločnosti Jakub Šulta. Podľa neho majú najväčší problém tí klienti, ktorí odkladali kúpu vozidla v nádeji, že časom jeho cena klesne. Tejto situácie sa však nedočkali.

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Ekonomika Slovenska vlani rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo, nárast dosiahol „až“ 1,6 %

Ekonomika Slovenska v minulom roku rástla rýchlejšie, ako sa pôvodne zdalo. Na začiatku tohto roku Štatistický úrad SR tvrdil, že to bolo o ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Miroslav Mišenko

Ekonomická prognóza: Situácia sa môže zlepšiť, nesmieme však prísť o miliardy z plánu obnovy

Rast ekonomiky a reálnych miezd, pokles inflácie aj úrokových sadzieb. Aj toto očakávajú analytici Národnej banky Slovenska, Rady pre ...

17.4.2024 Redakcia FinReport

Nové objednávky v priemysle naďalej klesajú, vo februári 2024 o 6,8 %

Hodnota nových objednávok v priemysle vo februári 2024 a dosiahla objem 5,51 miliardy eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku to ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Slovensko je v európskom Indexe prosperity až na 24. mieste. Za nami sú už len tri krajiny

Druhé vydanie Indexu prosperity Slovenska zaradilo našu krajinu až na 24. miesto v rámci Európskej únie. Za nami skončili už len Rumunsko, ...

15.4.2024 Robert Juriš

Marcová inflácia klesla na 2,3 %, sme na tom lepšie ako priemer eurozóny

Tempo rastu cien tovarov a služieb na Slovensku sa začiatkom tohto roka výrazne spomalilo. V marci 2024 predstavovalo iba 2,3 %, čo je o desatinu ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle a stavebníctve sú stále v mínuse

Tržby vo februári tohto roku rástli v troch z piatich sledovaných odvetví ekonomiky. Najvýraznejšie v informáciách a komunikácii. Na ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Až 93 % Slovákov žije vo vlastnom byte alebo rodinnom dome

Až 93 % občanov Slovenska býva vo vlastnom byte alebo rodinnom dome. V tejto štatistike nás predbiehajú už len Rumuni, kde je vlastníctvo ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpajú, približujú sa k minuloročným maximám

Ceny oboch druhov benzínov predávaných na Slovensku neprestali rásť ani po veľkonočných sviatkoch. Už niekoľko týždňov za sebou ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa obáva návratu zvýšenej inflácie, úrokové sadzby drží na úrovni 4,5 %

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky na svojom poslednom rokovaní rozhodla, že podrží doterajšie kľúčové úrokové sadzby na ...

12.4.2024 Redakcia FinReport

Nominálne mzdy rastú vo všetkých odvetviach, v niektorých však klesá zamestnanosť

Nominálne mzdy na Slovensku rastú naprieč všetkými odvetviami. Dvojciferným tempom sa zvyšujú v troch z nich. Reálny rast miezd zaznamenalo ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay