Hľadaj

Automotive: Zažilo ťažký rok a ďalšie náročné má pred sebou

Redakcia FinReport Ekonomika Poslať

Chýbajú čipy, výrobu sužujú odstávky, viazne preprava, skladové zásoby sú vypredané, nových vozidiel je nedostatok, ich cena sa zvyšuje, dodanie sa odkladá... skrátka, automobilky majú za sebou mimoriadne náročný rok. A predpovede na roky 2022 aj 2023 tiež nie sú optimistické. Problémy budú mať nielen firmy z automotive sektora, ale aj tie, ktoré sú naň napojené, skrátka všetci, ktorí mobilitu potrebujú.

automotive

Foto: Shutterstock

Boj s logistikou a nedostatkom čipov

Kým v roku 2020 protipandemické opatrenia odstavili výrobu v automobilkách na viac ako pol roka, v roku 2021 zase bojovali s problémami s logistikou a najmä nedostatkom čipov a polovodičov.

„Obrovské problémy, spôsobené nedostatkom elektronických komponentov, nie sú jediné, s ktorými sa musí automobilový priemysel v súčasnosti vyrovnať. Existujú ďalšie problémy v niekoľkých hodnotových reťazcoch, ktoré ovplyvňujú tento sektor,“ konštatuje executive partner spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) Henk Postmus s tým, že existujúce tlaky budú pokračovať aj v roku 2022, a s najväčšou pravdepodobnosťou aj v roku 2023.

Narušené hodnotové reťazce

„Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých surovín, ako sú napríklad horčík, železo, meď, uhlie a guma. Problémom sú aj zvýšené náklady na palivo a tiež na námornú dopravu, ktorá je nosným dopravným prostriedkom pre automotive sektor,“ vypočítava senior konzultant spoločnosti ERA Juraj Janči.

Situácii nepomáha ani energetická kríza s historicky najvyššími cenami energií. Navyše odvetvie vo viacerých krajinách, vrátane Slovenska, zápasí aj s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v sektore logistiky a služieb..

Všetky tieto ťažkosti pôsobia zároveň, čím sa ešte zvyšuje tlak. A to nielen na samotné automobilky, ale aj na ďalšie oblasti subdodávok v automotive. „A tieto problémy zároveň pociťujú všetky spoločnosti, ktoré si potrebujú zabezpečiť mobilitu, napríklad aj pri obstaraní vozidiel do firmy, ich údržbe či opravách. Ide tak o firmy  naprieč celým hospodárstvom – finančnými aj výrobnými sektormi,“ upozorňuje H. Postmus.

Riziko pre firemnú mobilitu

Čakacie lehoty na nové vozidlá sú dnes pre spomínané problémy dlhé. „Lokálne zásoby sú prakticky vypredané, a to pri všetkých značkách. Dodacie lehoty sa stále predlžujú, už teraz je to minimálne 6 až 8 mesiacov. Predĺžené dodacie lehoty sú aj pre dieselové vozidlá, najmä ľahké úžitkové vozidlá a dodávky.

„V sektore sa vyskytuje časté meškanie už objednaných vozidiel. Firmy tiež čelia častejšiemu zvyšovaniu cien a znižovaniu podpory predaja vo forme napríklad zliav. V niektorých prípadoch sa vyskytuje úprava cien a rabatov aj častejšie ako raz za mesiac,“ podotýka J. Janči. Firmy podľa jeho slov pociťujú problémy aj pri údržbe automobilov, pri zabezpečovaní náhradných vozidiel, pri nájmoch vozidiel, a problémom je aj nedostatok pneumatík spojený s rastom ich cien.

Nie sú dôvody na optimizmus

Všetky spomenuté skutočnosti eliminujú produkciu automobilov v súčasnosti a zároveň sú dôvodom na nie príliš optimistické predpovede do budúcnosti. „S najväčšou pravdepodobnosťou bude táto nestabilita trhu pokračovať v roku 2022 a pravdepodobne aj v roku 2023,“ uzatvára odborník.

Problémy sú aj s ojazdenými autami

Problematický je aj trh s ojazdenými automobilmi. Podľa odhadov európskeho online trhoviska s jazdenými autami Carvago ich ceny budú rásť aj v roku 2022, pričom len za prvých desať mesiacov roka 2021 stúpli o 13 %. Zároveň ich počet v ponuke klesol natoľko, že sa dostal na úroveň krízového roka 2009. 

Situácia je vážna a bude sa naďalej zhoršovať,“ hovorí CEO spoločnosti Jakub Šulta. Podľa neho majú najväčší problém tí klienti, ktorí odkladali kúpu vozidla v nádeji, že časom jeho cena klesne. Tejto situácie sa však nedočkali.

logo
Prečítajte si tiež:
29.4.2025 Tlačová správa

Posledné dni na darovanie 2 percent

Ak chcete poukázať podiel zo svojej zaplatenej dane za rok 2024 vybranej neziskovej organizácii, nadácii či občianskemu združeniu, máte čas ...

29.4.2025 Roland Régely

Jedna z najstarších pamiatok Bratislavy sa zmení: Budova bývalej konskej železnice prejde rekonštrukciou

Bratislavské Nové Mesto plánuje zrekonštruovať budovu bývalej konskej železnice. Ide o významnú historickú stavbu, ktorá pre mestskú ...

29.4.2025 Michal Sobek

Nechcete, aby štát zisťoval vaše príjmy a majetok kvôli energopomoci? Stihnite podať námietku

Rezort hospodárstva SR plánuje v súvislosti s poskytovaním energopomoci spracúvať osobné údaje občanov. Tí však majú možnosť podať ...

29.4.2025 Tlačová správa

Trhy čelia najvyššej volatilite od roku 2020

Finančné trhy čelia značným výkyvom. Index volatility, alebo inak zvaný aj index strachu, dosiahol najvyššie úrovne od covidu. V čase ...

28.4.2025 Roland Régely

Dôchodky 2025: do penzie pôjdeme neskôr, seniori si tento rok prilepšia na trinástom dôchodku o desiatky eur

Rok 2025 je z pohľadu dôchodkového poistenia plný zmien. Dôchodky sa zvýšili o 2,1 %, výška 13. dôchodku vzrástla o desiatky eur, ...

28.4.2025 Tlačová správa

Povinnosti pre dovozcov tovarov – mechanizmus CBAM

Do 30. apríla 2025 majú dovozcovia povinnosť predložiť správu obsahujúcu informácie za obdobie skončeného štvrťroka (január až marec ...

28.4.2025 Tlačová správa

Shrinkflácia – platíte rovnako, dostávate menej

Zmenšovanie výrobku a ponechanie rovnakej ceny. Aj to sú obľúbené praktiky obchodníkov, na ktoré je možné naraziť čoraz častejšie. ...

28.4.2025 Michal Sobek

Železnice Slovenskej republiky si na seba dlhodobo nevedia zarobiť. Ich šéf chce zrušiť až 1 000 pracovných miest

Situácia v slovenských železniciach začína byť skutočne kritická a ak sa nezvýšia mzdy a neprilákajú noví zamestnanci, tak Železniciam ...

27.4.2025 Tlačová správa

FS sprístupnila kalkulačku na výpočet daňových preddavkov

Na portáli FS je sprístupnená aktuálna daňová kalkulačka pre výpočet preddavkov na daň z príjmov fyzických a právnických osôb za rok ...

27.4.2025 Mário Špilberger

Prihlásenie auta na Slovensku

Pri zakúpení auta zo zahraničia by ste si mali vopred ozrejmiť, ako prihlásiť auto na Slovensku, čo na to budete potrebovať, ale najmä ...

26.4.2025 Mário Špilberger

Seniori, tieto služby dostanete zadarmo

Lacnejšie či dokonca bezplatné cestovanie seniorom zabezpečuje štát, vyššie územné celky a obce. Niektorí seniori nemusia doplácať ani ...

24.4.2025 Tlačová správa

Výrobný sektor čelí turbulentným časom. Situácia zdôrazňuje potrebu celoživotného vzdelávania

Transformácia globálnej ekonomiky, vplyv AI, ktorý sa prejavuje vo všetkých sférach života, hroziaca colná vojna. Žijeme v turbulentných ...

20.4.2025 Tlačová správa

Tisíce Slovákov hrajú nelegálne hazardné hry. Štát prichádza na daniach o stovky miliónov

Až 296-tisíc dospelých Slovákov má za posledný rok skúsenosť s hraním nelicencovaných hazardných hier na internete. Ďalších 300-tisíc ...

15.4.2025 Eva Sadovská

Marcová inflácia zrýchlila na 4,0 %. Ako rast cien ovplyvní naše financie a investície?

Štatistický úrad SR dnes zverejnil marcový vývoj cien tovarov a služieb. Na medziročnej báze došlo k zrýchleniu, nakoľko ...

15.4.2025 Michal Sobek

Zbohom papierovým faktúram: Slovensko chystá povinné e-faktúry

Od roku 2027 čaká slovenských platiteľov DPH významná zmena. Budú totiž vystavovať faktúry výlučne v elektronickej podobe. Je to ...

9.4.2025 Redakcia FinReport

Koniec vlakov zadarmo?

V uplynulých dňoch sa na Slovensku objavili správy o plánovanom zavedení minimálneho cestovného vo výške jedného eura pre cestujúcich vo ...

3.4.2025 Tlačová správa

Trumpova politika svetovým akciám neprospieva, tie európske však rastú

Odliv kapitálu z amerických akcií do tých európskych dosiahol najvyššiu úroveň v ...

1.4.2025 Mário Špilberger

Ste vodič, ktorý zvažuje auto zo zahraničia? Základom je zmluva

V predchádzajúcom článku sme sa pozreli na to, ako si správne vybrať auto, ktoré kupujeme zo zahraničia. Po tom, ako sme si vybrali auto ...

Apríl

 
P
U
S
Š
P
S
N
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay