Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Automotive: Zažilo ťažký rok a ďalšie náročné má pred sebou

Redakcia FinReport Ekonomika
SK
EN
Poslať

Chýbajú čipy, výrobu sužujú odstávky, viazne preprava, skladové zásoby sú vypredané, nových vozidiel je nedostatok, ich cena sa zvyšuje, dodanie sa odkladá... skrátka, automobilky majú za sebou mimoriadne náročný rok. A predpovede na roky 2022 aj 2023 tiež nie sú optimistické. Problémy budú mať nielen firmy z automotive sektora, ale aj tie, ktoré sú naň napojené, skrátka všetci, ktorí mobilitu potrebujú.

image

Foto: Shutterstock

Boj s logistikou a nedostatkom čipov

Kým v roku 2020 protipandemické opatrenia odstavili výrobu v automobilkách na viac ako pol roka, v roku 2021 zase bojovali s problémami s logistikou a najmä nedostatkom čipov a polovodičov.

„Obrovské problémy, spôsobené nedostatkom elektronických komponentov, nie sú jediné, s ktorými sa musí automobilový priemysel v súčasnosti vyrovnať. Existujú ďalšie problémy v niekoľkých hodnotových reťazcoch, ktoré ovplyvňujú tento sektor,“ konštatuje executive partner spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) Henk Postmus s tým, že existujúce tlaky budú pokračovať aj v roku 2022, a s najväčšou pravdepodobnosťou aj v roku 2023.

Narušené hodnotové reťazce

„Automotive sektor zápasí s nedostatkom viacerých surovín, ako sú napríklad horčík, železo, meď, uhlie a guma. Problémom sú aj zvýšené náklady na palivo a tiež na námornú dopravu, ktorá je nosným dopravným prostriedkom pre automotive sektor,“ vypočítava senior konzultant spoločnosti ERA Juraj Janči.

Situácii nepomáha ani energetická kríza s historicky najvyššími cenami energií. Navyše odvetvie vo viacerých krajinách, vrátane Slovenska, zápasí aj s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v sektore logistiky a služieb..

Všetky tieto ťažkosti pôsobia zároveň, čím sa ešte zvyšuje tlak. A to nielen na samotné automobilky, ale aj na ďalšie oblasti subdodávok v automotive. „A tieto problémy zároveň pociťujú všetky spoločnosti, ktoré si potrebujú zabezpečiť mobilitu, napríklad aj pri obstaraní vozidiel do firmy, ich údržbe či opravách. Ide tak o firmy  naprieč celým hospodárstvom – finančnými aj výrobnými sektormi,“ upozorňuje H. Postmus.

Riziko pre firemnú mobilitu

Čakacie lehoty na nové vozidlá sú dnes pre spomínané problémy dlhé. „Lokálne zásoby sú prakticky vypredané, a to pri všetkých značkách. Dodacie lehoty sa stále predlžujú, už teraz je to minimálne 6 až 8 mesiacov. Predĺžené dodacie lehoty sú aj pre dieselové vozidlá, najmä ľahké úžitkové vozidlá a dodávky.

„V sektore sa vyskytuje časté meškanie už objednaných vozidiel. Firmy tiež čelia častejšiemu zvyšovaniu cien a znižovaniu podpory predaja vo forme napríklad zliav. V niektorých prípadoch sa vyskytuje úprava cien a rabatov aj častejšie ako raz za mesiac,“ podotýka J. Janči. Firmy podľa jeho slov pociťujú problémy aj pri údržbe automobilov, pri zabezpečovaní náhradných vozidiel, pri nájmoch vozidiel, a problémom je aj nedostatok pneumatík spojený s rastom ich cien.

Nie sú dôvody na optimizmus

Všetky spomenuté skutočnosti eliminujú produkciu automobilov v súčasnosti a zároveň sú dôvodom na nie príliš optimistické predpovede do budúcnosti. „S najväčšou pravdepodobnosťou bude táto nestabilita trhu pokračovať v roku 2022 a pravdepodobne aj v roku 2023,“ uzatvára odborník.

Problémy sú aj s ojazdenými autami

Problematický je aj trh s ojazdenými automobilmi. Podľa odhadov európskeho online trhoviska s jazdenými autami Carvago ich ceny budú rásť aj v roku 2022, pričom len za prvých desať mesiacov roka 2021 stúpli o 13 %. Zároveň ich počet v ponuke klesol natoľko, že sa dostal na úroveň krízového roka 2009. 

Situácia je vážna a bude sa naďalej zhoršovať,“ hovorí CEO spoločnosti Jakub Šulta. Podľa neho majú najväčší problém tí klienti, ktorí odkladali kúpu vozidla v nádeji, že časom jeho cena klesne. Tejto situácie sa však nedočkali.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
27.1.2022 Redakcia FinReport

Cena nehnuteľností v roku 2021 rástla najrýchlejšie od veľkej finančnej krízy v roku 2008

Bývanie v roku 2021 rástlo rekordne rýchlo. Najrýchlejšie od realitnej krízy pred 14 rokmi. Nárast cien by sa v roku 2022 mal mierne ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Európska centrálna banka rozbieha klimatický záťažový test

Európska centrálna banka (ECB) spustila dohľadový klimatický záťažový test na posúdenie pripravenosti bánk vyrovnať sa s finančnými a ...

27.1.2022 Roland Régely

Jeden z TOP finančných sprostredkovateľov je zrejme na predaj

Na trhu finančného sprostredkovania sa pravdepodobne schyľuje k veľkej transakcii. Podľa informácií českého portálu HN je na predaj jeden z ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Medzinárodný menový fond vyzval Salvádor, aby sa zriekol bitcoinu ako oficiálneho platidla

Medzinárodný menový fond (MMF) vyzval stredoamerický Salvádor, aby kryptomene bitcoin zrušil štatút oficiálneho platidla, ktorý tu zaviedli ...

27.1.2022 Magdaléna Švančarková

Regulácia obsahu na internete: To, čo je nezákonné offline, musí byť nezákonné aj online

Online platformy by mali niesť zodpovednosť za svoje algoritmy, cielenie na deti a mládež bude zakázané, a používatelia by mali získať ...

27.1.2022 Redakcia FinReport

Zamestnanci, nezabudnite požiadať svojho zamestnávateľa o ročné zúčtovanie

Zamestnanec, ktorý mal v roku 2021 zdaniteľné príjmy len zo závislej činnosti, môže najneskôr do 15. februára tohto roka písomne ...

26.1.2022 Jana Schochmann

Juraj Fehervari: Keď je etika v podnikaní „zisková“

Z pohľadu finančného časopisu nás na spoločnosti Be Lenka, s. r. o., zaujal vysoký nárast zisku aj tržieb za predchádzajúci rok. Z ...

25.1.2022 Redakcia FinReport

Každý ôsmy nezamestnaný na Slovensku nepracuje už viac než štyri roky

Sedem mesiacov za sebou klesala miera nezamestnanosti na Slovensku. V decembri 2021 sa však tento pokles zastavil a vystriedal ho mierny nárast. ...

25.1.2022 Redakcia FinReport

V rámci plánu obnovy a odolnosti na nás v tomto roku čaká 1,302 miliardy eur

V polovici júna 2021 Brusel schválil slovenský plán obnovy a odolnosti. Predseda vlády Eduard Heger to označil za veľký deň pre Slovensko. ...

23.1.2022 Redakcia FinReport

Letecká doprava sa postupne zotavuje, no zatiaľ len veľmi opatrne

Druhá polovica minulého roka sa niesla v znamení uvoľňovania epidemických opatrení. Prejavilo sa to napríklad aj v zintenzívnení ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Pokles nezamestnanosti sa zastavil, máme tu pandemickú hybernáciu trhu práce

Pokles nezamestnanosti sa v závere minulého roka zastavil. Hlavným dôvodom bol koncoročný lockdown spojený s opätovným zatvorením časti ...

15.1.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Nehnuteľnosti na Slovensku za 10 rokov zdraželi o 62 %

Nehnuteľnosti počas posledných 10 rokov v rámci eurozóny aj celej Európskej únie poriadne zdraželi. Presnejšie, zdraželi vo väčšine ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Inflácia na Slovensku sa blíži k 6 percentám, je to najviac za posledných 17 rokov

Ceny tovarov a služieb neustále rastú. Stúpali aj na konci roka 2021. Decembrová inflácia dosiahla medziročne 5,8-percentný nárast, čo je ...

14.1.2022 Redakcia FinReport

Meta čelí megažalobe o 2,75 miliardy eur a zároveň sama žaluje phishingové stránky

Donedávna Facebook, v súčasnosti spoločnosť s názvom Meta Platforms, vo Veľkej Británii čelí hromadnej žalobe. Je podozrivá zo zneužitia ...

12.1.2022 Redakcia FinReport

Dostaneme nové občianske preukazy s biometrickými údajmi na čipe

Vláda schválila novelu zákona o občianskych preukazoch z dielne ministerstva vnútra. Nové preukazy totožnosti budú mať vo svojom čipe ...

12.1.2022 Redakcia FinReport

Skutočným problém dneška je greenflácia, pretože tú všetci pocítime na svojich peňaženkách

Takmer celý minulý rok sa o inflácii hovorilo ako ako o prechodnom jave, ktorý je potrebné vydržať a počas roku 2022 sa sám dostane späť ...

10.1.2022 Redakcia FinReport

Cestovanie: Travel-tech Kowi.com sa spája s poskytovateľom e-víz – spoločnosťou Sherpa

Pandémia koronavírusu skomplikovala život cestovateľom aj tým, ktorí z cestovného ruchu žijú. Napriek nejasnostiam okolo priebehu a ...

10.1.2022 Robert Juriš

Inflácia: Nárast cien tovarov a služieb v eurozóne na konci roka 2021 dosiahol rekordných 5 %

Inflácia v krajinách eurozóny sa ku koncu roka 2021 dostala na úroveň, kde dosiaľ ešte nikdy nebola, teda najvyššie od zavedenia eura v roku ...

Aplikácia

  1. 1.
    Juraj Fehervari: Keď je etika v podnikaní „zisková“
  2. 2.
    Podriadení finanční agenti pribúdajú, aktuálne je ich viac ako 16-tisíc
  3. 3.
    Cena nehnuteľností v roku 2021 rástla najrýchlejšie od veľkej finančnej krízy v roku 2008
  4. 4.
    Regulácia obsahu na internete: To, čo je nezákonné offline, musí byť nezákonné aj online
  5. 5.
    Rodičovský príspevok aj prídavok na dieťa budú vyššie