Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Automobilkám chýbajú čipy. Bratislavský Volkswagen musel prerušiť výrobu SUV vozidiel

Martin Benko Ekonomika
SK
EN
Poslať

Automobilky pociťujú zásadný globálny výpadok kapacity výroby elektronických komponentov. Popasovať sa s ním musia aj výrobné závody na Slovensku. Nedostatok polovodičových súčiastok vari najviac pocítila spoločnosť Volkswagen Slovakia, ktorá musela zastaviť produkciu SUV vozidiel tvoriacich 75 % objemu svojej výroby automobilov. Prevádzku prerušila najprv na prelome apríla a mája a aktuálne aj v tomto týždni. Ťažkosti s dodávkou čipov a následnou čiastočnou odstávkou výroby zaznamenala aj trnavská automobilka Stellantis Slovakia.

image

Foto: Shutterstock

Táto nepriaznivá situácia bude podľa odhadov pravdepodobne trvať dlhšie, kým dodávky spomínaných komponentov nedosiahnu požadovanú úroveň. Ich nedostatok môže zasiahnuť aj iné priemyselné odvetvia

Hlavné dôvody nedostatku polovodičov

Prvotný problém podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Jána Pribulu nastal s príchodom pandémie a zastavením automobilových výrob. Moderné automobily sú totiž nabité elektronikou a zastavením produkcie vozidiel hrozilo zastavenie alebo obmedzenie prevádzky aj u výrobcov elektronických komponentov. „Tým pomohol zvýšený dopyt po spotrebnej elektronike a informačných a komunikačných technológiách. Po postupnom odznievaní pandémie a nasycovaní trhu sa museli výrobcovia komponentov postupne opätovne preorientovať na automobilovú výrobu,“ uviedol J. Pribula pre Financial Report.

Druhým faktorom je enormný nárast potrieb automobilového priemyslu, ktorý súvisí s urýchľovaním prechodu na nové formy mobility a systémy pohonu, kde je záujem o elektronické súčiastky ešte väčší. Tretím a najzávažnejším faktorom sú podľa odborníka výrobné problémy v americkom Texase a požiarom zničená výroba v Japonsku. Výrazné zníženie kapacít tak definitívne odštartovalo krízu v dodávkach dielov obsahujúcich elektronické komponenty a opätovné obmedzovanie až zastavovanie výroby automobilov na celom svete.

Aké sú možnosti nápravy tohto stavu? Na jeho rýchle vyriešenie s návratom do „normálu“ sa v tomto prípade pravdepodobne nedá spoliehať. „Je potrebné dobudovať kapacity. Z hľadiska zraniteľnosti Európy je potrebné zamyslieť sa nad tým, ako urýchlene získať know-how a nastúpiť na vlastnú cestu, ako začať budovať vlastné kapacity. To, že silná závislosť od partnerov nepodporuje konkurencieschopnosť, zažívame už u batérií, a teraz k tomu pristúpili aj problémy s elektronikou,“ hovorí J. Pribula.

Situácia zostane naďalej napätá

Automobilka Volkswagen Slovakia situáciu s chýbajúcimi polovodičovými súčiastkami pozorne sleduje a v spolupráci s koncernom denne nanovo vyhodnocuje. „Napriek našim enormným snahám nedokážeme následkom zvlášť nepriaznivej globálnej situácie ďalej udržať bežiacu produkciu. Vďaka podpore podnikateľských subjektov vo forme prvej pomoci však vieme tieto ťažké časy ustáť,“ vysvetľuje hovorkyňa automobilky Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Počas prerušenej výroby budú dotknutí zamestnanci dočasne dostávať náhradu mzdy pre prekážku na strane zamestnávateľa, čiže na základe takzvaného kurzarbeitu, a to vo výške 75 % priemerného zárobku. „Aktuálne musíme vychádzať z toho, že v nasledujúcich mesiacoch zostane situácia v zásobovaní čipmi naďalej napätá. V predchádzajúcich týždňoch sa znova vystupňovala, napríklad aj kvôli snehovým búrkam v americkom Texase, v dôsledku ktorých museli tamojší veľkí výrobcovia čipov prerušiť, respektíve zredukovať výrobu,“ poznamenala L. Kovarovič Makayová. 

Veľký nedostatok polovodičových kapacít spôsobuje rôzne zásobovacie ťažkosti v mnohých priemyselných odvetviach na celom svete. Pre rastúci dopyt zákazníkov po elektronike a oživenie trhov s automobilmi to viedlo k ťažkostiam v zásobovaní v automobilovom priemysle už od prelomu minulého a tohto roku. 

Podmienky dlhodobej udržateľnosti

Investície do automobilového priemyslu na Slovensku majú zväčša zahraničný pôvod. O realizácii nových projektov rozhodujú centrály. Naša krajina má však podľa generálneho sekretára ZAP svoj osud vo vlastných rukách. Zväz komunikuje s vládou s cieľom hľadať cesty na zvyšovanie konkurencieschopnosti Slovenska a nástroje na zvýšenie jeho atraktivity pre príliv nových investícií.

„Sme si vedomí, že je potrebné urobiť účinné a rázne kroky v oblasti znižovania nákladov zamestnávateľov, podpory investícií v celom výrobnom reťazci od dodávateľov až po finalistov tak, ako to robia aj ostatné krajiny,“ podotýka J. Pribula. Potrebná je tiež stimulácia aplikovaného výskumu a vývoja, ako aj prípravy kvalifikovaných pracovníkov pripravených pre budúce potreby priemyslu. „Pokiaľ sa nám podarí zvládnuť tieto transformácie, veríme, že automobilový priemysel je na Slovensku dlhodobo udržateľný,“ očakáva generálny sekretár ZAP. 

Stovky nových pracovníkov

Niektoré automobilky na Slovensku napriek vplyvu koronakrízy a poklesu výroby avizovali prijatie nových zamestnancov – Volkswagen Slovakia štyristo, nitriansky Jaguar Land Rover dokonca šesťsto. To je podľa generálneho sekretára ZAP dôsledkom z časti navýšenia kapacít výrob súvisiacich s očakávanou postupnou revitalizáciou trhu, ale aj rozbehu nových projektov a investícií do nových výrob.

„Ak je potrebné rozbehnúť nový projekt vyžadujúci si rozšírenie výroby, ktorý už nie je možné pokryť doterajším stavom pracovníkov, je potrebné prijímať nových a zaškoliť ich,“ myslí si J. Pribula. Na druhej strane rýchlosť ohlasovaného náboru nových pracovníkov môže ovplyvniť to, ako rýchlo príde k obnove trhu po pandémii, aké opatrenia na jeho podporu budú v jednotlivých krajinách uplatnené a v konečnom dôsledku aj to, aké budú výpadky v dodávkach.

Vplyvy na oživenie produkcie

Pokiaľ ide o možnosť oživenia produkcie a predaja áut na Slovensku a v Európe na úroveň pred pandémiou, na takéto prognózy je podľa experta potrebný robustný model s obrovským množstvom parametrov. Očakáva však, že na rozbeh výroby bude vplývať nielen nárast dopytu, ale aj jeho stimulácia, pričom vývoj v jednotlivých regiónoch bude určite odlišný. Ovplyvní ho zvládanie pandémie, rýchlosť očkovania, otváranie ekonomík, ale aj v súčasnosti nepredvídateľné výpadky v dodávkach, akých sme svedkami pri elektronike.

„Význam logistiky a ohrozenie globálnych dodávateľských reťazcov nám pripomenula aj nedávna havária lode v Suezskom prieplave. Začiatkom roka sme predpokladali, že výroba áut na Slovensku by mohla opäť prekročiť jeden milión kusov,“ dodáva J. Pribula. Napriek všetkým uvedeným vplyvom chcú byť vo zväze optimistickí a spomínanej prognózy domácej produkcie automobilov v tomto roku sa stále držia.

Volkswagen Slovakia v pandemickom roku

Rok 2020 bol pre spoločnosť plný výziev. Na poklese produkcie o 18 % na takmer 310-tisíc kusov áut sa odzrkadlila päťtýždňová odstávka výroby vlani na jar z dôvodu koronavírusu. Automobilka tento výpadok čiastočne kompenzovala vďaka oživeniu na svetových trhoch v druhom polroku.

Vyrobené automobily podľa obratu išli na vývoz najviac do Číny (24 %), USA (22 %) a Nemecka (14 %). „Tieto tri krajiny patria medzi naše najväčšie exportné trhy. Viac ako 99 % produkcie smerovalo do 120 krajín celého sveta,“ hovorí L. Kovarovič Makayová.

Automobilka vyrába vozidlá flexibilne na základe výrobného plánu, ktorý reflektuje aktuálny vývoj na svetových trhoch. Vzhľadom na to, že situácia vo svete je aj v spojitosti s epidémiou koronavírusu stále ťažko predvídateľná a neistá, podľa spoločnosti je zatiaľ predčasné komentovať tohtoročný vývoj produkcie.

Prísna disciplína a plné nasadenie

Volkswagen Slovakia dosiahol vlani obrat 9,75 miliardy eur a zisk pred zdanením 278 miliónov eur. Napriek mimoriadne náročnej situácii vo viacerých oblastiach spoločnosť hodnotí minulý rok ako úspešný. Získala výrobu nasledujúcich generácií modelov VW Passat a Škoda Superb, ktoré znamenali investíciu v objeme 500 miliónov eur, ako aj víťazstvo v prestížnej súťaži Fabrika roka 2020.

„Za solídnym obratom s minimálnym medziročným poklesom stojí predovšetkým efektívne riadenie produkcie, zvyšovanie efektivity vo všetkých oblastiach a produkčný mix. Po nepriaznivom prvom polroku 2020 sme sa vrátili do hry vďaka prísnej disciplíne v oblasti nákladov a plnému nasadeniu vo všetkých oblastiach,“ pripomína hovorkyňa. 

Volkswagen Slovakia má 11 500 zamestnancov, z nich viac ako 40 % pracuje v podniku dlhšie ako desať rokov. Po oživení svetových trhov je bratislavský závod pripravený prijať do výroby pre montáž vozidiel ďalších približne 400 nových ľudí. Pre pretrvávajúcu epidémiu je však podľa automobilky pre udržateľnosť zamestnanosti a produkcie mimoriadne dôležitá flexibilita s podporou kurzarbeitu.

Pre pandémiu nikoho neprepustili

Spoločnosť pre koronakrízu vlani neprepustila žiadneho zamestnanca. „Naším cieľom je zostať aj naďalej stabilným a spoľahlivým zamestnávateľom a udržať pracovné miesta i počas tohto náročného obdobia. Medziročný rozdiel v počte zamestnancov tvorí necelých 5 %,“ uvádza L. Kovarovič Makayová. Ide o zamestnancov, ktorí odišli v rámci prirodzenej fluktuácie, alebo do dôchodku. Firma v rámci efektívneho riadenia výroby v krízovom roku poznačenom dočasnou odstávkou prevádzky nemala potrebu nahrádzať fluktuáciu. V súčasnosti sa zvýšili nároky na personál, takže jeho počet mierne narastá.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
3.10.2022 Robert Juriš

Banky sú v zisku. Za prvých osem mesiacov vygenerovali 529 miliónov eur

Bankám sa darí. V tomto roku ešte viac ako v tom predchádzajúcom, ktorý bol prvý po zrušení špeciálneho bankového odvodu. Za prvých osem ...

3.10.2022 Redakcia FinReport

Fintech hi umožní svojim klientom vyzdobiť si platobnú kartu vlastným NFT avatarom

Súčasťou NFT (Non Fungible Token) je nielen investičná stránka, ale má aj umelecký aspekt, ktorý z každej karty dokáže urobiť ...

3.10.2022 Redakcia FinReport

Nezamestnanosť v eurozóne dosahuje 6,6 %, v EÚ je na úrovni 6,0 %, na Slovensku máme 6,14 %

V auguste 2022 dosahovala sezónne upravená miera nezamestnanosti v krajinách eurozóny 6,6 % a v celej Európskej únii klesla ešte nižšie na ...

3.10.2022 Redakcia FinReport

Podvod: Falošný bankár je už aj na Slovensku

Klienti bánk sa ocitajú pod paľbou telefonických podvodníkov. Horšie je, že tie sú čoraz dômyselnejšie. Slovenská sporiteľňa aktuálne ...

3.10.2022 Eva Sadovská

Realitné fondy už prekonali hranicu 2,2 miliardy eur. Rastú aj napriek konfliktu na Ukrajine

Záujem Slovákov o reality nenaštrbila koronakríza a ukazuje sa, že ani vojnový konflikt na Ukrajine. Investovať do nehnuteľností však ...

3.10.2022 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa ako prvá banka na Slovensku vydala zelené kryté dlhopisy

Napriek pretrvávajúcim zložitým podmienkam na finančných trhoch sa Slovenskej sporiteľni podarilo umiestniť historicky prvú emisiu zelených ...

3.10.2022 Redakcia FinReport

Tatra banka zvýšila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Všetky väčšie banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu v septembri 2022 zvýšili svoje úrokové sadzby. Výnimkou bola len Tatra banka, ...

30.9.2022 Robert Juriš

Inflácia v Európe je už dvojciferná, vyšplhala sa na 10 %, na Slovensku je na úrovni 13,6 %

Medziročný rast cien tovarov a služieb v krajinách eurozóny v septembri 2022 dosiahol 10 %. V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa tak ...

30.9.2022 Redakcia FinReport

Ministri v Bruseli dohodli zdanenie firiem za 140 miliárd eur, na zastropovanie cien plynu im už nezvýšili sily

Ministri členských krajín Európskej únie (EÚ), ktorí sú zodpovední za energetiku, v Bruseli prijali opatrenia na upokojenie energetickej ...

30.9.2022 Redakcia FinReport

Pohonné látky jemne zlacneli, vodiči si to ani nevšimnú

Ceny pohonných látok v 38. týždni zaznamenali nový trend, ktorý sme na Slovensku už dlhšie nemali. Všetky tri najpredávanejšie pohonné ...

30.9.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Ako sa Slováci (ne)pripravujú na šetrenie vo svojich domácnostiach?

Energie sú horúcou témou posledných mesiacov, a určite ňou ešte dlhšie aj zostanú. Niet divu, že s prichádzajúcou jeseňou čoraz viac ...

29.9.2022 Redakcia FinReport

Ekonomická nálada na Slovensku sa priebežne zhoršuje

Dôvera v slovenskú ekonomiku klesla už štvrtý mesiac po sebe a indikátor ekonomického sentimentu je najnižší od marca 2021. ...

29.9.2022 Dominik Horváth

Môžu obnoviteľné zdroje zabrániť ďalšej eskalácii energetickej krízy?

S ruskou inváziou na Ukrajinu a následnými ekonomickými sankciami zo strany Západu zaznamenali ceny ropy, elektriny a zemného plynu závratný ...

29.9.2022 Eva Sadovská

Slováci aj napriek rekordným cenám nakupujú viac, no v e-shopoch menej často ako počas pandémie

Slováci a Slovenky nakupujú viac ako vlani, a to aj napriek rekordne vysokej inflácii. Počas prvých siedmich mesiacov 2022 vzrástli tržby ...

28.9.2022 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle v auguste 2022 zdraželi o 51 %, nahor ich ťahá energetika

Ceny priemyselných výrobcov pre tuzemský trh boli v auguste 2022 medziročne vyššie o 51 %. Celkový vývoj v priemysle ovplyvnili najmä ...

27.9.2022 Magdaléna Švančarková

Energie lámu slovenský priemysel. Problémy sú všade a podnikatelia otvorene hovoria o krachu

Problémy s cenami energií hlásia všetky podnikateľské sektory – chemický priemysel, hotelieri, producenti zeleniny, mäsa, pekári, ...

27.9.2022 Redakcia FinReport

Parlament schválil dva kľúčové energetické zákony – umožnia znárodniť energetické firmy

Poslanci parlamentu schválili dva kľúčové energetické zákony. Vďaka nim bude môcť vláda vyhlásiť núdzový stav alebo všeobecný ...

27.9.2022 Redakcia FinReport

Sociálni partneri schválili zákon o službách zamestnanosti a posunuli ho do legislatívneho procesu

Hospodárska a sociálna rada SR s pripomienkami schválila návrh zákona o službách zamestnanosti a posunula ho do ďalšieho legislatívneho ...

Aplikácia

  1. 1.
    Vláda schválila vyplatenie 14. dôchodkov, na ktoré v novembri pôjde 207 miliónov eur
  2. 2.
    Zdražovanie hypoték pokračuje. Takto banky zvyšovali úrokové sadzby v septembri 2022
  3. 3.
    Fintech hi umožní svojim klientom vyzdobiť si platobnú kartu vlastným NFT avatarom
  4. 4.
    Vodičom auta, ktoré zrazilo ľudí na zastávke Zochova, má byť športový funkcionár Dědeček
  5. 5.
    Slovenská sporiteľňa ako prvá banka na Slovensku vydala zelené kryté dlhopisy