Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Automobilkám chýbajú čipy. Bratislavský Volkswagen musel prerušiť výrobu SUV vozidiel

Martin Benko Ekonomika Poslať

Automobilky pociťujú zásadný globálny výpadok kapacity výroby elektronických komponentov. Popasovať sa s ním musia aj výrobné závody na Slovensku. Nedostatok polovodičových súčiastok vari najviac pocítila spoločnosť Volkswagen Slovakia, ktorá musela zastaviť produkciu SUV vozidiel tvoriacich 75 % objemu svojej výroby automobilov. Prevádzku prerušila najprv na prelome apríla a mája a aktuálne aj v tomto týždni. Ťažkosti s dodávkou čipov a následnou čiastočnou odstávkou výroby zaznamenala aj trnavská automobilka Stellantis Slovakia.

automobilka

Foto: Shutterstock

Táto nepriaznivá situácia bude podľa odhadov pravdepodobne trvať dlhšie, kým dodávky spomínaných komponentov nedosiahnu požadovanú úroveň. Ich nedostatok môže zasiahnuť aj iné priemyselné odvetvia

Hlavné dôvody nedostatku polovodičov

Prvotný problém podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Jána Pribulu nastal s príchodom pandémie a zastavením automobilových výrob. Moderné automobily sú totiž nabité elektronikou a zastavením produkcie vozidiel hrozilo zastavenie alebo obmedzenie prevádzky aj u výrobcov elektronických komponentov. „Tým pomohol zvýšený dopyt po spotrebnej elektronike a informačných a komunikačných technológiách. Po postupnom odznievaní pandémie a nasycovaní trhu sa museli výrobcovia komponentov postupne opätovne preorientovať na automobilovú výrobu,“ uviedol J. Pribula pre Financial Report.

Druhým faktorom je enormný nárast potrieb automobilového priemyslu, ktorý súvisí s urýchľovaním prechodu na nové formy mobility a systémy pohonu, kde je záujem o elektronické súčiastky ešte väčší. Tretím a najzávažnejším faktorom sú podľa odborníka výrobné problémy v americkom Texase a požiarom zničená výroba v Japonsku. Výrazné zníženie kapacít tak definitívne odštartovalo krízu v dodávkach dielov obsahujúcich elektronické komponenty a opätovné obmedzovanie až zastavovanie výroby automobilov na celom svete.

Aké sú možnosti nápravy tohto stavu? Na jeho rýchle vyriešenie s návratom do „normálu“ sa v tomto prípade pravdepodobne nedá spoliehať. „Je potrebné dobudovať kapacity. Z hľadiska zraniteľnosti Európy je potrebné zamyslieť sa nad tým, ako urýchlene získať know-how a nastúpiť na vlastnú cestu, ako začať budovať vlastné kapacity. To, že silná závislosť od partnerov nepodporuje konkurencieschopnosť, zažívame už u batérií, a teraz k tomu pristúpili aj problémy s elektronikou,“ hovorí J. Pribula.

Situácia zostane naďalej napätá

Automobilka Volkswagen Slovakia situáciu s chýbajúcimi polovodičovými súčiastkami pozorne sleduje a v spolupráci s koncernom denne nanovo vyhodnocuje. „Napriek našim enormným snahám nedokážeme následkom zvlášť nepriaznivej globálnej situácie ďalej udržať bežiacu produkciu. Vďaka podpore podnikateľských subjektov vo forme prvej pomoci však vieme tieto ťažké časy ustáť,“ vysvetľuje hovorkyňa automobilky Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Počas prerušenej výroby budú dotknutí zamestnanci dočasne dostávať náhradu mzdy pre prekážku na strane zamestnávateľa, čiže na základe takzvaného kurzarbeitu, a to vo výške 75 % priemerného zárobku. „Aktuálne musíme vychádzať z toho, že v nasledujúcich mesiacoch zostane situácia v zásobovaní čipmi naďalej napätá. V predchádzajúcich týždňoch sa znova vystupňovala, napríklad aj kvôli snehovým búrkam v americkom Texase, v dôsledku ktorých museli tamojší veľkí výrobcovia čipov prerušiť, respektíve zredukovať výrobu,“ poznamenala L. Kovarovič Makayová. 

Veľký nedostatok polovodičových kapacít spôsobuje rôzne zásobovacie ťažkosti v mnohých priemyselných odvetviach na celom svete. Pre rastúci dopyt zákazníkov po elektronike a oživenie trhov s automobilmi to viedlo k ťažkostiam v zásobovaní v automobilovom priemysle už od prelomu minulého a tohto roku. 

Podmienky dlhodobej udržateľnosti

Investície do automobilového priemyslu na Slovensku majú zväčša zahraničný pôvod. O realizácii nových projektov rozhodujú centrály. Naša krajina má však podľa generálneho sekretára ZAP svoj osud vo vlastných rukách. Zväz komunikuje s vládou s cieľom hľadať cesty na zvyšovanie konkurencieschopnosti Slovenska a nástroje na zvýšenie jeho atraktivity pre príliv nových investícií.

„Sme si vedomí, že je potrebné urobiť účinné a rázne kroky v oblasti znižovania nákladov zamestnávateľov, podpory investícií v celom výrobnom reťazci od dodávateľov až po finalistov tak, ako to robia aj ostatné krajiny,“ podotýka J. Pribula. Potrebná je tiež stimulácia aplikovaného výskumu a vývoja, ako aj prípravy kvalifikovaných pracovníkov pripravených pre budúce potreby priemyslu. „Pokiaľ sa nám podarí zvládnuť tieto transformácie, veríme, že automobilový priemysel je na Slovensku dlhodobo udržateľný,“ očakáva generálny sekretár ZAP. 

Stovky nových pracovníkov

Niektoré automobilky na Slovensku napriek vplyvu koronakrízy a poklesu výroby avizovali prijatie nových zamestnancov – Volkswagen Slovakia štyristo, nitriansky Jaguar Land Rover dokonca šesťsto. To je podľa generálneho sekretára ZAP dôsledkom z časti navýšenia kapacít výrob súvisiacich s očakávanou postupnou revitalizáciou trhu, ale aj rozbehu nových projektov a investícií do nových výrob.

„Ak je potrebné rozbehnúť nový projekt vyžadujúci si rozšírenie výroby, ktorý už nie je možné pokryť doterajším stavom pracovníkov, je potrebné prijímať nových a zaškoliť ich,“ myslí si J. Pribula. Na druhej strane rýchlosť ohlasovaného náboru nových pracovníkov môže ovplyvniť to, ako rýchlo príde k obnove trhu po pandémii, aké opatrenia na jeho podporu budú v jednotlivých krajinách uplatnené a v konečnom dôsledku aj to, aké budú výpadky v dodávkach.

Vplyvy na oživenie produkcie

Pokiaľ ide o možnosť oživenia produkcie a predaja áut na Slovensku a v Európe na úroveň pred pandémiou, na takéto prognózy je podľa experta potrebný robustný model s obrovským množstvom parametrov. Očakáva však, že na rozbeh výroby bude vplývať nielen nárast dopytu, ale aj jeho stimulácia, pričom vývoj v jednotlivých regiónoch bude určite odlišný. Ovplyvní ho zvládanie pandémie, rýchlosť očkovania, otváranie ekonomík, ale aj v súčasnosti nepredvídateľné výpadky v dodávkach, akých sme svedkami pri elektronike.

„Význam logistiky a ohrozenie globálnych dodávateľských reťazcov nám pripomenula aj nedávna havária lode v Suezskom prieplave. Začiatkom roka sme predpokladali, že výroba áut na Slovensku by mohla opäť prekročiť jeden milión kusov,“ dodáva J. Pribula. Napriek všetkým uvedeným vplyvom chcú byť vo zväze optimistickí a spomínanej prognózy domácej produkcie automobilov v tomto roku sa stále držia.

Volkswagen Slovakia v pandemickom roku

Rok 2020 bol pre spoločnosť plný výziev. Na poklese produkcie o 18 % na takmer 310-tisíc kusov áut sa odzrkadlila päťtýždňová odstávka výroby vlani na jar z dôvodu koronavírusu. Automobilka tento výpadok čiastočne kompenzovala vďaka oživeniu na svetových trhoch v druhom polroku.

Vyrobené automobily podľa obratu išli na vývoz najviac do Číny (24 %), USA (22 %) a Nemecka (14 %). „Tieto tri krajiny patria medzi naše najväčšie exportné trhy. Viac ako 99 % produkcie smerovalo do 120 krajín celého sveta,“ hovorí L. Kovarovič Makayová.

Automobilka vyrába vozidlá flexibilne na základe výrobného plánu, ktorý reflektuje aktuálny vývoj na svetových trhoch. Vzhľadom na to, že situácia vo svete je aj v spojitosti s epidémiou koronavírusu stále ťažko predvídateľná a neistá, podľa spoločnosti je zatiaľ predčasné komentovať tohtoročný vývoj produkcie.

Prísna disciplína a plné nasadenie

Volkswagen Slovakia dosiahol vlani obrat 9,75 miliardy eur a zisk pred zdanením 278 miliónov eur. Napriek mimoriadne náročnej situácii vo viacerých oblastiach spoločnosť hodnotí minulý rok ako úspešný. Získala výrobu nasledujúcich generácií modelov VW Passat a Škoda Superb, ktoré znamenali investíciu v objeme 500 miliónov eur, ako aj víťazstvo v prestížnej súťaži Fabrika roka 2020.

„Za solídnym obratom s minimálnym medziročným poklesom stojí predovšetkým efektívne riadenie produkcie, zvyšovanie efektivity vo všetkých oblastiach a produkčný mix. Po nepriaznivom prvom polroku 2020 sme sa vrátili do hry vďaka prísnej disciplíne v oblasti nákladov a plnému nasadeniu vo všetkých oblastiach,“ pripomína hovorkyňa. 

Volkswagen Slovakia má 11 500 zamestnancov, z nich viac ako 40 % pracuje v podniku dlhšie ako desať rokov. Po oživení svetových trhov je bratislavský závod pripravený prijať do výroby pre montáž vozidiel ďalších približne 400 nových ľudí. Pre pretrvávajúcu epidémiu je však podľa automobilky pre udržateľnosť zamestnanosti a produkcie mimoriadne dôležitá flexibilita s podporou kurzarbeitu.

Pre pandémiu nikoho neprepustili

Spoločnosť pre koronakrízu vlani neprepustila žiadneho zamestnanca. „Naším cieľom je zostať aj naďalej stabilným a spoľahlivým zamestnávateľom a udržať pracovné miesta i počas tohto náročného obdobia. Medziročný rozdiel v počte zamestnancov tvorí necelých 5 %,“ uvádza L. Kovarovič Makayová. Ide o zamestnancov, ktorí odišli v rámci prirodzenej fluktuácie, alebo do dôchodku. Firma v rámci efektívneho riadenia výroby v krízovom roku poznačenom dočasnou odstávkou prevádzky nemala potrebu nahrádzať fluktuáciu. V súčasnosti sa zvýšili nároky na personál, takže jeho počet mierne narastá.

logo
Prečítajte si tiež:
28.2.2024 Dominik Horváth

Akciové trhy dosahujú nové maximá, najrýchlejšie rastie Nvidia

Prekonanie očakávaní a výborné štvrťročné výsledky výrobcu čipov Nvidie spôsobili na akciovom trhu ošiaľ. Optimizmus sa neobmedzil len ...

28.2.2024 Robert Juriš

Ceny bytov sa začali pomaly zvyšovať, novostavby sú stále mierne lacnejšie

Nehnuteľnosti určené na bývanie na sklonku roka 2023 v porovnaní s minuloročným letom mierne zdraželi. Medziročne sú však stále ...

28.2.2024 Redakcia FinReport

Poisťovňa Kooperativa vlani vyplatila klientom viac ak 300 miliónov eur

Poisťovňa Kooperativa zažila vlani jeden z najlepších rokov vo svojej 30-ročnej histórii. Zaznamenala rast vo všetkých segmentoch poistenia, ...

28.2.2024 Redakcia FinReport

Pomôžu deťom s ťažkým zdravotným postihnutím

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR pripravuje legislatívnu zmenu, vďaka ktorej sa zvýši financovanie vybraných miest v ...

28.2.2024 Marián Búlik

Prieskum: Len málo Slovákov vie o zmenách v druhom pilieri

Sporitelia v druhom pilieri v týchto dňoch dostávajú výpisy svojho dôchodkového sporenia za rok 2023. Keďže akciovým a najmä indexovým ...

28.2.2024 Redakcia FinReport

Zlacňovanie energií znížilo ceny aj priemyselných výrobcov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov na domácom trhu v prvom mesiaci roka 2024 klesli. Príčinou bolo zlacnenie cien energií. Po viac ako dvoch ...

28.2.2024 Martin Jamnický

Čo s akciami z kupónovej privatizácie?

Mladá generácia si už možno ani nespomenie, no tí skôr narodení ešte stále môžu vlastniť akcie z kupónovej privatizácie spred 30 rokov. ...

27.2.2024 Redakcia FinReport

Dva roky od eskalácie konfliktu na Ukrajine

Deti žijúce v oblastiach frontových línií boli nútené stráviť v podzemných úkrytoch až 5-tisíc hodín – takmer 7 mesiacov ich života. ...

27.2.2024 Roland Régely

Vo svojom daňovom priznaní za rok 2023 nezabudnite zohľadniť viaceré novinky

Ak ste nepožiadali o odklad podania daňového priznania k dani z príjmov za rok 2023, na splnenie daňovej povinnosti máte niekoľko posledných ...

27.2.2024 Miloslava Némová

Vzostup a pád vily La Dune. Príbeh najcennejšej nehnuteľnosti v aukcii Sotheby's

La Dune, kedysi výstavný kus amerického prímorského letoviska Hampton s cenovkou 150 miliónov dolárov, šiel do aukcie po tom, ako jeho ...

26.2.2024 Redakcia FinReport

Stavebný úrad finišuje s portálom územného plánovania

Už o necelé dva mesiace – 1. apríla 2024 nadobudne účinnosť zákon o územnom plánovaní. Agenda územného plánovania aj naďalej zostane ...

24.2.2024 Redakcia FinReport

Tieto európske letiská produkujú najviac komerčných letov

Po skončení pandémie koronavírusu sa do pôvodnej kondície pomaly dostávajú aj komerčné lety. V tomto prípade však platí s dôrazom na ...

23.2.2024 Redakcia FinReport

Motorová nafta prudko zdražela, už stojí viac ako benzín

Ceny pohonných látok sa vyvíjajú tak, že žiaden vodič automobilu so spaľovacím motorom nemôže byť spokojný. Zdraželi oba druhy na ...

23.2.2024 Redakcia FinReport

Počty cestujúcich v osobnej doprave boli najvyššie za posledné štyri roky

Osobná doprava dosiahla v minulom roku najlepšie výsledky za posledné štyri roky, keď ňou cestoval najvyšší počet osôb za sledované ...

23.2.2024 Dominik Horváth

Čo urobili dva roky „vojny na východe“ s ukrajinskou a svetovou ekonomikou

Ruská invázia na Ukrajine trvá už dva roky. Krvavý konflikt si okrem obetí na životoch vyžiadal aj obrovské straty na majetku a ...

22.2.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosť Meta získala na Slovensku nového partnera pre boj s dezinformáciami

Spoločnosť Meta rozširuje svoj program overovania faktov tretími stranami, a robí to aj na Slovensku. Novým jej partnerom bude Demagog.sk, ...

22.2.2024 Redakcia FinReport

Tržby hotelierov vlani dosiahli vyše pol miliardy eur, tretinu zaplatili cudzinci

Ubytovacie zariadenia na Slovensku dosiahli počas minulého roka tržby v hodnote takmer 563 miliónov eur (bez dane DPH), čo predstavuje ...

21.2.2024 Miloslava Némová

Ceny pohonných hmôt idú opäť nahor. Zásadný pokles v blízkej budúcnosti radšej nečakajme

Jedným z najzásadnejších problémov, ktorým v súčasnosti čelí globálna ekonomika, je zvyšovanie cien pohonných látok. Zdražovanie ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay