Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Automobilkám chýbajú čipy. Bratislavský Volkswagen musel prerušiť výrobu SUV vozidiel

Martin Benko Ekonomika Poslať

Automobilky pociťujú zásadný globálny výpadok kapacity výroby elektronických komponentov. Popasovať sa s ním musia aj výrobné závody na Slovensku. Nedostatok polovodičových súčiastok vari najviac pocítila spoločnosť Volkswagen Slovakia, ktorá musela zastaviť produkciu SUV vozidiel tvoriacich 75 % objemu svojej výroby automobilov. Prevádzku prerušila najprv na prelome apríla a mája a aktuálne aj v tomto týždni. Ťažkosti s dodávkou čipov a následnou čiastočnou odstávkou výroby zaznamenala aj trnavská automobilka Stellantis Slovakia.

image

Foto: Shutterstock

Táto nepriaznivá situácia bude podľa odhadov pravdepodobne trvať dlhšie, kým dodávky spomínaných komponentov nedosiahnu požadovanú úroveň. Ich nedostatok môže zasiahnuť aj iné priemyselné odvetvia

Hlavné dôvody nedostatku polovodičov

Prvotný problém podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Jána Pribulu nastal s príchodom pandémie a zastavením automobilových výrob. Moderné automobily sú totiž nabité elektronikou a zastavením produkcie vozidiel hrozilo zastavenie alebo obmedzenie prevádzky aj u výrobcov elektronických komponentov. „Tým pomohol zvýšený dopyt po spotrebnej elektronike a informačných a komunikačných technológiách. Po postupnom odznievaní pandémie a nasycovaní trhu sa museli výrobcovia komponentov postupne opätovne preorientovať na automobilovú výrobu,“ uviedol J. Pribula pre Financial Report.

Druhým faktorom je enormný nárast potrieb automobilového priemyslu, ktorý súvisí s urýchľovaním prechodu na nové formy mobility a systémy pohonu, kde je záujem o elektronické súčiastky ešte väčší. Tretím a najzávažnejším faktorom sú podľa odborníka výrobné problémy v americkom Texase a požiarom zničená výroba v Japonsku. Výrazné zníženie kapacít tak definitívne odštartovalo krízu v dodávkach dielov obsahujúcich elektronické komponenty a opätovné obmedzovanie až zastavovanie výroby automobilov na celom svete.

Aké sú možnosti nápravy tohto stavu? Na jeho rýchle vyriešenie s návratom do „normálu“ sa v tomto prípade pravdepodobne nedá spoliehať. „Je potrebné dobudovať kapacity. Z hľadiska zraniteľnosti Európy je potrebné zamyslieť sa nad tým, ako urýchlene získať know-how a nastúpiť na vlastnú cestu, ako začať budovať vlastné kapacity. To, že silná závislosť od partnerov nepodporuje konkurencieschopnosť, zažívame už u batérií, a teraz k tomu pristúpili aj problémy s elektronikou,“ hovorí J. Pribula.

Situácia zostane naďalej napätá

Automobilka Volkswagen Slovakia situáciu s chýbajúcimi polovodičovými súčiastkami pozorne sleduje a v spolupráci s koncernom denne nanovo vyhodnocuje. „Napriek našim enormným snahám nedokážeme následkom zvlášť nepriaznivej globálnej situácie ďalej udržať bežiacu produkciu. Vďaka podpore podnikateľských subjektov vo forme prvej pomoci však vieme tieto ťažké časy ustáť,“ vysvetľuje hovorkyňa automobilky Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

Počas prerušenej výroby budú dotknutí zamestnanci dočasne dostávať náhradu mzdy pre prekážku na strane zamestnávateľa, čiže na základe takzvaného kurzarbeitu, a to vo výške 75 % priemerného zárobku. „Aktuálne musíme vychádzať z toho, že v nasledujúcich mesiacoch zostane situácia v zásobovaní čipmi naďalej napätá. V predchádzajúcich týždňoch sa znova vystupňovala, napríklad aj kvôli snehovým búrkam v americkom Texase, v dôsledku ktorých museli tamojší veľkí výrobcovia čipov prerušiť, respektíve zredukovať výrobu,“ poznamenala L. Kovarovič Makayová. 

Veľký nedostatok polovodičových kapacít spôsobuje rôzne zásobovacie ťažkosti v mnohých priemyselných odvetviach na celom svete. Pre rastúci dopyt zákazníkov po elektronike a oživenie trhov s automobilmi to viedlo k ťažkostiam v zásobovaní v automobilovom priemysle už od prelomu minulého a tohto roku. 

Podmienky dlhodobej udržateľnosti

Investície do automobilového priemyslu na Slovensku majú zväčša zahraničný pôvod. O realizácii nových projektov rozhodujú centrály. Naša krajina má však podľa generálneho sekretára ZAP svoj osud vo vlastných rukách. Zväz komunikuje s vládou s cieľom hľadať cesty na zvyšovanie konkurencieschopnosti Slovenska a nástroje na zvýšenie jeho atraktivity pre príliv nových investícií.

„Sme si vedomí, že je potrebné urobiť účinné a rázne kroky v oblasti znižovania nákladov zamestnávateľov, podpory investícií v celom výrobnom reťazci od dodávateľov až po finalistov tak, ako to robia aj ostatné krajiny,“ podotýka J. Pribula. Potrebná je tiež stimulácia aplikovaného výskumu a vývoja, ako aj prípravy kvalifikovaných pracovníkov pripravených pre budúce potreby priemyslu. „Pokiaľ sa nám podarí zvládnuť tieto transformácie, veríme, že automobilový priemysel je na Slovensku dlhodobo udržateľný,“ očakáva generálny sekretár ZAP. 

Stovky nových pracovníkov

Niektoré automobilky na Slovensku napriek vplyvu koronakrízy a poklesu výroby avizovali prijatie nových zamestnancov – Volkswagen Slovakia štyristo, nitriansky Jaguar Land Rover dokonca šesťsto. To je podľa generálneho sekretára ZAP dôsledkom z časti navýšenia kapacít výrob súvisiacich s očakávanou postupnou revitalizáciou trhu, ale aj rozbehu nových projektov a investícií do nových výrob.

„Ak je potrebné rozbehnúť nový projekt vyžadujúci si rozšírenie výroby, ktorý už nie je možné pokryť doterajším stavom pracovníkov, je potrebné prijímať nových a zaškoliť ich,“ myslí si J. Pribula. Na druhej strane rýchlosť ohlasovaného náboru nových pracovníkov môže ovplyvniť to, ako rýchlo príde k obnove trhu po pandémii, aké opatrenia na jeho podporu budú v jednotlivých krajinách uplatnené a v konečnom dôsledku aj to, aké budú výpadky v dodávkach.

Vplyvy na oživenie produkcie

Pokiaľ ide o možnosť oživenia produkcie a predaja áut na Slovensku a v Európe na úroveň pred pandémiou, na takéto prognózy je podľa experta potrebný robustný model s obrovským množstvom parametrov. Očakáva však, že na rozbeh výroby bude vplývať nielen nárast dopytu, ale aj jeho stimulácia, pričom vývoj v jednotlivých regiónoch bude určite odlišný. Ovplyvní ho zvládanie pandémie, rýchlosť očkovania, otváranie ekonomík, ale aj v súčasnosti nepredvídateľné výpadky v dodávkach, akých sme svedkami pri elektronike.

„Význam logistiky a ohrozenie globálnych dodávateľských reťazcov nám pripomenula aj nedávna havária lode v Suezskom prieplave. Začiatkom roka sme predpokladali, že výroba áut na Slovensku by mohla opäť prekročiť jeden milión kusov,“ dodáva J. Pribula. Napriek všetkým uvedeným vplyvom chcú byť vo zväze optimistickí a spomínanej prognózy domácej produkcie automobilov v tomto roku sa stále držia.

Volkswagen Slovakia v pandemickom roku

Rok 2020 bol pre spoločnosť plný výziev. Na poklese produkcie o 18 % na takmer 310-tisíc kusov áut sa odzrkadlila päťtýždňová odstávka výroby vlani na jar z dôvodu koronavírusu. Automobilka tento výpadok čiastočne kompenzovala vďaka oživeniu na svetových trhoch v druhom polroku.

Vyrobené automobily podľa obratu išli na vývoz najviac do Číny (24 %), USA (22 %) a Nemecka (14 %). „Tieto tri krajiny patria medzi naše najväčšie exportné trhy. Viac ako 99 % produkcie smerovalo do 120 krajín celého sveta,“ hovorí L. Kovarovič Makayová.

Automobilka vyrába vozidlá flexibilne na základe výrobného plánu, ktorý reflektuje aktuálny vývoj na svetových trhoch. Vzhľadom na to, že situácia vo svete je aj v spojitosti s epidémiou koronavírusu stále ťažko predvídateľná a neistá, podľa spoločnosti je zatiaľ predčasné komentovať tohtoročný vývoj produkcie.

Prísna disciplína a plné nasadenie

Volkswagen Slovakia dosiahol vlani obrat 9,75 miliardy eur a zisk pred zdanením 278 miliónov eur. Napriek mimoriadne náročnej situácii vo viacerých oblastiach spoločnosť hodnotí minulý rok ako úspešný. Získala výrobu nasledujúcich generácií modelov VW Passat a Škoda Superb, ktoré znamenali investíciu v objeme 500 miliónov eur, ako aj víťazstvo v prestížnej súťaži Fabrika roka 2020.

„Za solídnym obratom s minimálnym medziročným poklesom stojí predovšetkým efektívne riadenie produkcie, zvyšovanie efektivity vo všetkých oblastiach a produkčný mix. Po nepriaznivom prvom polroku 2020 sme sa vrátili do hry vďaka prísnej disciplíne v oblasti nákladov a plnému nasadeniu vo všetkých oblastiach,“ pripomína hovorkyňa. 

Volkswagen Slovakia má 11 500 zamestnancov, z nich viac ako 40 % pracuje v podniku dlhšie ako desať rokov. Po oživení svetových trhov je bratislavský závod pripravený prijať do výroby pre montáž vozidiel ďalších približne 400 nových ľudí. Pre pretrvávajúcu epidémiu je však podľa automobilky pre udržateľnosť zamestnanosti a produkcie mimoriadne dôležitá flexibilita s podporou kurzarbeitu.

Pre pandémiu nikoho neprepustili

Spoločnosť pre koronakrízu vlani neprepustila žiadneho zamestnanca. „Naším cieľom je zostať aj naďalej stabilným a spoľahlivým zamestnávateľom a udržať pracovné miesta i počas tohto náročného obdobia. Medziročný rozdiel v počte zamestnancov tvorí necelých 5 %,“ uvádza L. Kovarovič Makayová. Ide o zamestnancov, ktorí odišli v rámci prirodzenej fluktuácie, alebo do dôchodku. Firma v rámci efektívneho riadenia výroby v krízovom roku poznačenom dočasnou odstávkou prevádzky nemala potrebu nahrádzať fluktuáciu. V súčasnosti sa zvýšili nároky na personál, takže jeho počet mierne narastá.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
18.6.2021 Dominik Horváth

Digitálne súbory, a niekedy aj úplne naivné obrázky, sa na NFT trhu predávajú za státisíce až milióny dolárov

Nová vlna digitálnych tvorcov vytvorila úplne novú umeleckú scénu, v rámci ktorej autori predávajú svoje diela spotrebiteľom v digitálnej ...

18.6.2021 Redakcia FinReport

Počet neplatičov DPH za jediný rok stúpol o 40 %. Doteraz ich nikdy nebolo viac

Náročná medicínska aj ekonomická situácia počas uplynulých mesiacov zásadne ovplyvnila drvivú väčšinu podnikateľov. Podľa aktuálnej ...

17.6.2021 Roland Régely

FinGO.sk: Vďaka hypotékam aj online klientom majú za sebou mimoriadne úspešný rok

Pre broker poolovú spoločnosť FinGO.sk bol rok 2020 úspešný vo viacerých oblastiach. Mladá firma rastie aj počas pandémie, minulý rok ...

17.6.2021 Redakcia FinReport

Inflácia vyskočila na 2,2 %. Môže za to zdraženie ovocia a zeleniny, ale aj tabaku a ropy

Inflácia na Slovensku v máji 2021 opäť akcelerovala. Z aprílových 1,6 % poskočila na 2,2 %. Po roku sa tak opäť dostala nad 2 %. ...

16.6.2021 Redakcia FinReport

Finanční makléri z Partners expandujú na Slovensko ako Simplea. Prinesú si aj vlastné finančné produkty

Najväčšia česká sprostredkovateľská skupina Partners Financial Services expanduje na Slovensko. Pre tento svoj krok si vybrala nový názov a ...

16.6.2021 Arian Ali

Neuspeli ste so sťažnosťou u svojej finančnej inštitúcie? Obráťte sa na Národnú banku Slovenska

Na základe opodstatnených žiadostí podaných na Národnú banku Slovenska museli len za uplynulý rok finančné inštitúcie vrátiť ...

16.6.2021 Redakcia FinReport

Úspory občanov v druhom dôchodkovom pilieri presiahli 11 miliárd eur

Objem finančných prostriedkov v druhom dôchodkovom pilieri prekročil hranicu 11 miliárd eur. Presnejšie, k 11. júnu 2021 dosiahol 11 003 540 ...

15.6.2021 Roland Régely

Lacné nákupy z Číny alebo USA sa od júla skomplikujú a predražia

Finančná správa predstavila nový web určený na preclievanie zásielok z krajín mimo Európskej únie. Urobila tak v súvislosti so zmenami, ...

12.6.2021 Redakcia FinReport

S nedostatkom čipov bude automotive bojovať až do konca roka. Problémom sú aj rastúce ceny vstupov

Hoci sa pôvodne očakávalo, že výroba čipov a dopyt po nich sa zladia už počas letných mesiacov tohto roka, najnovšie prognózy ukazujú, ...

11.6.2021 Robert Juriš

Na Slovensku vzniká unikátny superpočítač fungujúci na báze umelej inteligencie

Slovensko sa síce postupne prepadáva medzi ekonomicky menej úspešné krajiny Európskej únie, no zdá sa, že existuje oblasť, v ktorej by sa ...

10.6.2021 Redakcia FinReport

Desatinu našich domácností tvoria osamelí rodičia s deťmi. Ich život je viac než náročný

Takmer každú desiatu domácnosť na Slovensku tvoria osamelí rodičia s dieťaťom či deťmi. Je to skupina ľudí, ktorí finančné dôsledky ...

7.6.2021 Redakcia FinReport

Zníženie emisií pomocou obnoviteľných zdrojov energií môže zásadne zvýšiť kvalitu života

Pandémia koronavírusu ochromila ekonomiku na celom svete. Dobrá správa je, že sprievodným javom spomalenia ekonomík bolo zníženie emisií o ...

6.6.2021 Redakcia FinReport

Nákupné centrá na Slovensku slúžia už 20 rokov. Výzvou je skombinovať ich činnosť s funkčnosťou e-shopov

Nákupné správanie Slovákov sa za posledné desaťročia zmenilo. Vo veľkej miere ho ovplyvnili moderné obchodné centrá, ktoré tu fungujú ...

5.6.2021 Správy

Bez práce je takmer 200-tisíc ľudí, miera nezamestnanosti sa i naďalej šplhá nahor

5.6.2021 (Webnoviny.sk) - Rast nezamestnanosti, ktorý sa prejavil v troch štvrťrokoch minulého roka, sa nezastavil ani v januári až marci tohto ...

27.5.2021 Redakcia FinReport

Slovensko sa musí pripraviť na starnutie populácie. Stupňuje sa tlak na udržateľnosť verejných financií

Nízka pôrodnosť a zvyšovanie očakávanej dĺžky dožitia prinesie, a to nielen Slovensku, zmenu demografickej štruktúry obyvateľstva. So ...

23.5.2021 Redakcia FinReport

Slovenky rodia po prvýkrát v 27 rokoch. Materstvo často odkladajú na neskôr, príčinou sú ekonomické dôvody

Slovenky sa stávajú matkami (v priemere) po prvý raz v 27 rokoch. Sú tak najmladšími prvorodičkami v krajinách V4. V rámci Európskej únie ...

20.5.2021 Redakcia FinReport

Život v roku 2050 bude horší ako ten súčasný, máme hneď niekoľko environmentálnych problémov

Väčšina Slovákov si myslí, že v roku 2050 sa nám bude na Zemi žiť horšie ako v súčasnosti. Túto hrozivú prognózu odhalil výsledok ...

18.5.2021 Magdaléna Švančarková

Trh s bytmi by pomohlo oživiť nájomné bývanie. Naštartovať ho môže nižšie daňové zaťaženie

Slovenský trh s nehnuteľnosťami je plný paradoxov. Ponuka nehnuteľností je oveľa nižšia ako dopyt po nich. Momentálne je vhodnejšie vziať ...

Aplikácia
PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Colníci odhalili v Žiline nadbytok vypáleného destilátu, pestovatelia ovocia musia doplatiť daň
  2. 2.
    FinGO.sk: Vďaka hypotékam aj online klientom majú za sebou mimoriadne úspešný rok
  3. 3.
    Finanční makléri z Partners expandujú na Slovensko ako Simplea. Prinesú si aj vlastné finančné produkty
  4. 4.
    Úraduje na Slovensku bankomatová mafia? V Šoporni jeden vybuchol a dva ďalšie boli poškodené (foto)
  5. 5.
    Digitálne súbory, a niekedy aj úplne naivné obrázky, sa na NFT trhu predávajú za státisíce až milióny dolárov