Antibyrokratický zákon: Vďaka nemu len v januári 2022 občania ušetrili na úradoch desaťtisíce eur
Od 1. januára 2022 platí nový, takzvaný antibyrokratický zákon z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Ako sa toto vylepšenie pre občanov ujalo, a priniesli prvé týždne roka očakávané výhody?
Foto: Shutterstock
Služba pre ľudí, ktorá neobťažuje
Vicepremiérka a ministerka informatizácie Veronika Remišová v súvislosti s touto antibyrokratickou reformou vyhlásila: „Štátne IT má byť služba pre ľudí. Má im vychádzať v ústrety aj tým, že im poskytne moderné či užitočné služby a neobťažuje ich zbytočnosťami.“
Zavedenie nového zákona prináša preto zrušenie niektorých „papierovačiek“. Občania sa konečne dočkali toho, že nemusia „behať“ po úradoch s rôznymi výpismi, ale úrady, ktoré ich majú v databázach v elektronickej podobe, si ich samy vymenia medzi sebou.
Novinky platné od začiatku tohto roka
Od januára 2022 nemusia občania a podnikatelia predkladať prvých 10 dokumentov:
- kópiu rodného listu,
- kópiu sobášneho listu,
- kópiu úmrtného listu,
- potvrdenie o pobyte,
- potvrdenie o pridelení IČO,
- výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,
- potvrdenie, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii,
- výpis z registra advokátov,
- výpis z centrálneho registra exekúcií,
- potvrdenie o poberaní osobitného príspevku baníkom.
Menej výpisov a potvrdení
„Väčšinou ide o tie najžiadanejšie dokumenty, ktoré občania nosili na úrady najčastejšie. Napríklad iba kópiu rodného listu si úrady od občanov vyžiadali ročne až 1,6-miliónkrát,“ pripomenula ministerka.
Údaje zo systémov OverSi a úradov práce sociálnych vecí a rodiny ukázali, že za prvé štyri týždne tohto roka občania nemuseli predložiť viac ako 73-tisíc výpisov a potvrdení, vďaka čomu ušetrili približne 740-tisíc eur. Navyše si k tomu treba predstaviť aj úsporu času či elimináciu zbytočného cestovania.
Aktívna kontrola „nezodpovedných“ úradov
Ak v súčasnosti občan natrafí na úrad, ktorý bude od neho vyžadovať dokumenty, ktorých predkladanie je od 1. januára 2022 zrušené, môže svoj podnet nahlásiť na stránke: www.stopbyrokracii.sk alebo e-mailom na adresu stopbyrokracii@mirri.gov.sk.
K prvým dokumentom čoskoro pribudnú ďalšie
Na základe antibyrokratického zákona sa má celkovo zrušiť až 21 výpisov a potvrdení, ktoré občania a podnikatelia už nebudú musieť predkladať úradníkom. Od apríla 2022 by malo prísť postupne na „rad“ ďalších 11 dokumentov:
- potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
- doklady preukazujúce ťažké zdravotné postihnutie,
- potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,
- žiadosti a potvrdenia vzťahujúce sa k príspevku pri narodení dieťaťa,
- elektronizácia hlásenia o narodení,
- výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
- vybrané právoplatné rozhodnutia súdov,
- potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia,
- elektronizácia hlásenia o úmrtí,
- výpis z registra sociálnych podnikov,
- potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania.
Zlepšenie aj pre rodičov
Vicepremiérka Remišová má dobrú správu aj pre občanov s prírastkom v rodine: „V apríli tohto roka prinesieme digitalizáciu prvej životnej situácie, ktorou je narodenie dieťaťa.“
Štát by mal v tomto prípade vystupovať proaktívne. To znamená, že by mal rodičom povedať, čo majú robiť. A všetky služby, od nahlásenia do matriky až po vyplatenie príspevku pri narodení dieťaťa, v zásade vybaviť za nich. Očakáva sa, že celý proces bude trvať oproti súčasným 60 iba 15 dní.
Čo prinesie najbližšia budúcnosť
Projekt antibyrokracie nie je jednoduchý. Podľa ministerstva sú to stovky hodín práce, pretože zmeny sa týkajú približne 6-tisíc úradov a viac ako 30-tisíc úradníkov. K tomu je potrebné pripočítať sfunkčnenie zastaraných IT systémov či prepojenie elektronickej komunikácie medzi jednotlivými úradmi za predpokladanej 100-percentnej bezpečnosti elektronickej výmeny údajov. Okrem ústredných orgánov verejnej správy sú totiž do celého systému zapojené napríklad matriky, obecné a mestské úrady či školy.
Ako však dodala vicepremiérka Remišová: „Onedlho by sa malo stať realitou aj mobilné ID, ktoré občanom prinesie prístup k službám štátu jednoducho cez mobil.“
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac
- 2.Do dražby smeruje unikátna zbierka mincí, jej hodnota môže prekonať 5 miliónov eur
- 3.VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie
- 4.Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor