Americké clá znervózňujú automobilky
Automobilový priemysel je hlavným motorom slovenskej ekonomiky, no jeho hladký chod môžu ohroziť clá, ktoré od začiatku júna voči EÚ uplatňujú USA. Výrobcovia automobilov musia túto situáciu riešiť, určité možnosti však majú.

Zdroj foto: Shutterstock
Administratíva amerického prezidenta Donalda Trumpa rozhodla o tom, že nepredĺži colnú výnimku, ktoré platila pre Kanadu, USA a Mexiko. USA začali uplatňovať clá na dovoz ocele vo výške 25 % a desaťpercentné clá na dovoz hliníku. Je to istý druh obchodného konfliktu, na ktorý môže doplatiť práve priemysel. „Tento krok vyvolal okamžite odvetné opatrenia od všetkých troch protistrán. Kanada uvalí dovozné tarify na tovary z USA v hodnote 13 miliárd dolárov od 1. júla, Mexiko sa pridá clami na dovoz farmárskych a priemyselných produktov, a EÚ podľa návrhu z polovice mája uvalí clá na tovary v hodnote troch miliárd dolárov od 20. júna.,“ uviedli analytici J&T banky.
„Čo sa stalo, to sa stalo. Americká administatíva zrejme blízke politické ekonomické a geostrategické partnerstvo nepovažuje za dostatočný základ na to, aby clá neuvalila,“ vyhlásil šéf Európskej asociácie výrobcov ocele (EUROFER).
Európski partneri USA považujú zavedenie ciel za protiprávne. Rozdielny postoj najväčších svetových ekonomík podčiarkol aj summit krajín G7, ktorý sa konal v Kanade. Americký prezident Donald Trump sa totiž odmietol podpísať pod záverečné spoločné stanovisko zúčastnených krajín. Okrem iného sa v ňom uvádza, že krajiny G7 sa budú usilovať o vytvorenie obchodného priestoru bez colných bariér.
Zavedenie ciel môže negatívne pocítiť priemysel, okrem iných aj výrobcovia automobilov. Investori v dôsledku zavedenia ciel očakávajú straty hodnoty akcií niektorých európskych automobiliek. „Mali by sme spozornieť pri nemeckých a francúzskych výrobcoch automobilov, pretože tých by nové clá poškodili najviac,“ upozorňuje Peter Garnry, akciový stratég Saxo Bank.
Na druhej strane, samotné automobilky môžu na situáciu reagovať a dopad cla zmierniť. Hrozba zavedenia ciel je známa už rok automobilky sa preto mohli pripraviť. „Dá sa očakávať, že domáci výrobcovia znížia objem vývozu určitých modelov do USA,“ hovorí Martin Bak, Risk Director spoločnosti Euler Hermes na Slovensku. Clá by mohli spôsobiť, že automobilky začali vo väčšej miere presúvať výrobu určenú pre americký trh do USA. Okrem toho podľa Euler Hermes môže zavedenie ciel zo strany USA tlačiť na pokles cien hliníka a ocele v Európe. „Celkový dopad na ziskovosť európskych výrobcov preto nemusí byť zásadný. Pomôcť im môže aj to, že sa im zrejme znížia náklady na vstupné suroviny,“ hovorí Martin Bak.
Vlani Slovensko vyviezlo do USA autá za asi miliardu eur. Z troch automobiliek - Volkswagen, PSA a Kia - ich do tejto krajiny priamo vyváža len Volkswagen. „To, že sa USA, rozhodli ísť cestou izolácie je nepochopiteľný krok bez racionálneho základu,“ uviedla Nemecká asociácia automobilového priemyslu (VDA). „V globálne prepojenom svete clá nepomôžu nikomu, ani USA... Rozumieme tomu, že EÚ musí zaujať jasné stanovisko a odpovedať,“ dodala asociácia.
Kľúčové slová
Do čoho investovať

TOP 10

Inšpiratívne filmy

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Máte poistenú nehnuteľnosť, no domácnosť a zodpovednosť nie? Riešenie prináša nové poistenie od Unionu
- 2.Ako si uplatniť daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky za predchádzajúci rok?
- 3.Viac ako tretina Slovákov nakupuje potraviny cez internet, hoci až doteraz si to mnohí nevedeli ani predstaviť
- 4.Kandidátov na policajného prezidenta vypočuje brannobezpečnostný výbor, jedného potom odporučí ministrovi
- 5.Film Riziko prináša príbeh divokého sveta burzových maklérov, ktorí sa nezastavia takmer pred ničím