Ako postupovať pri reklamácii dovolenky u cestovnej kancelárie
Letné dni trávia mnohí Slováci na dovolenke, či už niekde pri vode, alebo v horách. Na zorganizovanie pobytu často využívajú služby cestovných kancelárií. Nie vždy však všetko vyjde na 100 %, a vtedy sa zíde, ak dovolenkár – spotrebiteľ pozná svoje práva a vie, aký postup voči sprostredkovateľovi služby môže využiť.
Foto: Shutterstock
Zmluva o zájazde kombinuje minimálne dve služby
Zájazd je podľa zákona kombináciou najmenej dvoch rôznych služieb cestovného ruchu. Spravidla tak zahŕňa dopravu na miesto aj späť, ubytovanie a môže obsahovať aj dodatočné služby, ako napríklad výlety a exkurzie. Medzi spotrebiteľom a cestovnou kanceláriou dochádza k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, ktorá by mala obsahovať všetky špecifikácie daného zájazdu.
Nemôžeme však opomenúť, že súčasťou zmluvy o zájazde sú aj obchodné podmienky dané cestovnou kanceláriou, kde bývajú dohodnuté niektoré ustanovenia, ako napríklad podmienky výpovede zmluvy či storno poplatky.
Cestovné kancelárie majú podľa zákona určitú informačnú povinnosť. V zmluve by mala byť uvedená súhrnná cena zájazdu vrátane všetkých daní, poplatkov alebo iných súvisiacich nákladov. Pokiaľ by niektoré náklady uvedené neboli, spotrebiteľ ich nemusí platiť. Rovnako tak by v zmluve malo byť uvedené miesto pobytu, termín začatia a skončenia zájazdu, dĺžka pobytu, informácie o ubytovaní, doprave a stravovaní, jazyku, v ktorom sú služby poskytované.
„Odporúčame spotrebiteľom, aby dbali na opatrnosť a zmluvu s obchodnými podmienkami si ešte pred podpisom riadne prečítali,“ odporúča riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
Reklamuje sa písomne a čo najskôr
Tak, ako má spotrebiteľ povinnosť zaplatiť dohodnutú cenu, cestovná kancelária má povinnosť poskytnúť zájazd v dohodnutom rozsahu riadne a bez nedostatkov. O nedostatok ide, pokiaľ niektorá z čiastkových služieb cestovného ruchu, ktoré sú zahrnuté do zájazdu, nie je poskytovaná v súlade so zmluvou. Príkladom môže byť nedostatočná kvalita ubytovania alebo nesplnené špeciálne požiadavky spotrebiteľa, ktoré však boli s cestovnou kanceláriou vopred dohodnuté.
Prípadný nedostatok by mal spotrebiteľ vytknúť písomne, aby ho mohol v prípade potreby neskôr tiež preukázať. Je vhodné si ho zdokumentovať, napríklad fotografiami alebo videozáznamom, prípadne si zaobstarať svedectvo iných návštevníkov. Oznámiť ho je dobré čo najskôr, a to aj počas trvania zájazdu, napríklad u delegáta. Cestovná kancelária by sa oznámením mala zaoberať a snažiť sa o okamžitú nápravu a zabezpečiť bezchybné pokračovanie zájazdu.
Povinnosti cestovnej kancelárie
Cestovná kancelária by ako nápravu mala spotrebiteľovi zaistiť alternatívu nevyhovujúcej služby, ktorá je v rámci kvality porovnateľná s pôvodnou dohodnutou službou. Pokiaľ nie je možné alternatívu zaistiť a jediná možnosť je kvalitatívne horšia, cestovná kancelária je povinná spotrebiteľovi ponúknuť primeranú zľavu z ceny týchto služieb. Naopak, pokiaľ je alternatíva kvalitatívne lepšia, spotrebiteľ nie je povinný nič doplácať.
„Ak sa cestovná kancelária reklamáciou nedostatku nezaoberá a spotrebiteľ je oprávnený si nápravu zariadiť sám, následne môže požadovať preplatenie nákladov od cestovnej kancelárie,“ pokračuje E. Hekšová. V tom prípade je podľa nej vhodné zaobstarať si od delegáta písomné potvrdenie, že k náprave zo strany cestovnej kancelárie nedošlo.
Reklamácia môže byť vyriešená aj zľavou z ceny zájazdu. V určitých prípadoch môže spotrebiteľ požadovať aj náhradu ujmy, pokiaľ došlo k podstatnému porušeniu zmluvy o zájazde vinou cestovnej kancelárie. V každom prípade má cestovná kancelária povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Arménsky národný filharmonický orchester 22. septembra 2024
- 2.Turisti si objednali vyhliadkové lety, po zrážke ich lietadiel sú dve osoby nezvestné
- 3.Účet pre seniorov ponúkajú len tri banky a za poplatok
- 4.Novomestský jarmok 13. - 15. septembra 2024
- 5.Národná banka Slovenska bude dohliadať aj na trh s kryptoaktívami