Hľadaj

Ako postupovať pri reklamácii dovolenky u cestovnej kancelárie

Martin Jamnický Ekonomika Poslať

Letné dni trávia mnohí Slováci na dovolenke, či už niekde pri vode, alebo v horách. Na zorganizovanie pobytu často využívajú služby cestovných kancelárií. Nie vždy však všetko vyjde na 100 %, a vtedy sa zíde, ak dovolenkár – spotrebiteľ pozná svoje práva a vie, aký postup voči sprostredkovateľovi služby môže využiť.

Postup pri reklamácii dovolenky u cestovnej kancelárie

Foto: Shutterstock

Zmluva o zájazde kombinuje minimálne dve služby

Zájazd je podľa zákona kombináciou najmenej dvoch rôznych služieb cestovného ruchu. Spravidla tak zahŕňa dopravu na miesto aj späť, ubytovanie a môže obsahovať aj dodatočné služby, ako napríklad výlety a exkurzie. Medzi spotrebiteľom a cestovnou kanceláriou dochádza k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, ktorá by mala obsahovať všetky špecifikácie daného zájazdu.

97832

Nemôžeme však opomenúť, že súčasťou zmluvy o zájazde sú aj obchodné podmienky dané cestovnou kanceláriou, kde bývajú dohodnuté niektoré ustanovenia, ako napríklad podmienky výpovede zmluvy či storno poplatky.

Cestovné kancelárie majú podľa zákona určitú informačnú povinnosť. V zmluve by mala byť uvedená súhrnná cena zájazdu vrátane všetkých daní, poplatkov alebo iných súvisiacich nákladov. Pokiaľ by niektoré náklady uvedené neboli, spotrebiteľ ich nemusí platiť. Rovnako tak by v zmluve malo byť uvedené miesto pobytu, termín začatia a skončenia zájazdu, dĺžka pobytu, informácie o ubytovaní, doprave a stravovaní, jazyku, v ktorom sú služby poskytované.

94427

Odporúčame spotrebiteľom, aby dbali na opatrnosť a zmluvu s obchodnými podmienkami si ešte pred podpisom riadne prečítali,“ odporúča riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Reklamuje sa písomne a čo najskôr

Tak, ako má spotrebiteľ povinnosť zaplatiť dohodnutú cenu, cestovná kancelária má povinnosť poskytnúť zájazd v dohodnutom rozsahu riadne a bez nedostatkov. O nedostatok ide, pokiaľ niektorá z čiastkových služieb cestovného ruchu, ktoré sú zahrnuté do zájazdu, nie je poskytovaná v súlade so zmluvou. Príkladom môže byť nedostatočná kvalita ubytovania alebo nesplnené špeciálne požiadavky spotrebiteľa, ktoré však boli s cestovnou kanceláriou vopred dohodnuté.

Prípadný nedostatok by mal spotrebiteľ vytknúť písomne, aby ho mohol v prípade potreby neskôr tiež preukázať. Je vhodné si ho zdokumentovať, napríklad fotografiami alebo videozáznamom, prípadne si zaobstarať svedectvo iných návštevníkov. Oznámiť ho je dobré čo najskôr, a to aj počas trvania zájazdu, napríklad u delegáta. Cestovná kancelária by sa oznámením mala zaoberať a snažiť sa o okamžitú nápravu a zabezpečiť bezchybné pokračovanie zájazdu.

Povinnosti cestovnej kancelárie

Cestovná kancelária by ako nápravu mala spotrebiteľovi zaistiť alternatívu nevyhovujúcej služby, ktorá je v rámci kvality porovnateľná s pôvodnou dohodnutou službou. Pokiaľ nie je možné alternatívu zaistiť a jediná možnosť je kvalitatívne horšia, cestovná kancelária je povinná spotrebiteľovi ponúknuť primeranú zľavu z ceny týchto služieb. Naopak, pokiaľ je alternatíva kvalitatívne lepšia, spotrebiteľ nie je povinný nič doplácať.

96272

„Ak sa cestovná kancelária reklamáciou nedostatku nezaoberá a spotrebiteľ je oprávnený si nápravu zariadiť sám, následne môže požadovať preplatenie nákladov od cestovnej kancelárie,“ pokračuje E. Hekšová. V tom prípade je podľa nej vhodné zaobstarať si od delegáta písomné potvrdenie, že k náprave zo strany cestovnej kancelárie nedošlo.

Reklamácia môže byť vyriešená aj zľavou z ceny zájazdu. V určitých prípadoch môže spotrebiteľ požadovať aj náhradu ujmy, pokiaľ došlo k podstatnému porušeniu zmluvy o zájazde vinou cestovnej kancelárie. V každom prípade má cestovná kancelária povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní.

logo
Prečítajte si tiež:
17.5.2025 Tlačová správa

Končí obchodná vojna?

“Posledné dni podľa všetkého prebiehali vo Švajčiarsku intenzívne rokovania medzi predstaviteľmi USA a Číny o ďalšej podobe ...

17.5.2025 Tlačová správa

Na ceste k novej práci je dôležitým začiatkom životopis. Nie všetci uchádzači mu však venujú dostatočnú pozornosť

Životopis je prvou vizitkou uchádzača o zamestnanie, ktorá obvykle rozhoduje o tom, či sa vôbec dostane na pracovný pohovor. Aké sú ...

17.5.2025 Tlačová správa VšZP

VšZP aktívne podporuje pacientov so sklerózou multiplex

Všeobecná zdravotná poisťovňa sa aj v tomto roku aktívne zapojí do projektu na podporu pacientov so sklerózou multiplex. Podporí 11. ...

16.5.2025 Eva Sadovská

Aprílová inflácia spomalila na 3,7 %. Ako to ovplyvní naše príjmy či investície?

Štatistický úrad SR tento týždeň zverejnil aprílový vývoj cien tovarov a služieb. Na medziročnej báze došlo k spomaleniu, nakoľko ...

16.5.2025 Tlačová správa

Ceny starších bytov prepísali svoje maximá, nájomné ostalo nezmenené

Ceny bytov z druhej ruky v Bratislave sa v 1. kvartáli 2025 po dva a pol roku opäť dostali na nové maximá, vypočítali analytici z Bencont ...

16.5.2025 Michal Sobek

Poštové poukážky lákajú podnikateľov. Transakčnej dani sa vyhýbajú legálne

Od apríla 2025 platí na Slovensku transakčná daň, ktorá zaťažuje najmä podnikateľov. V snahe minimalizovať s ňou spojené náklady sa ...

15.5.2025 Laura Lišková

75% slovenských škôl už využívajú bezplatné licencie Microsoft 365 A3

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR informovalo, že 75% základných a stredných škôl na Slovensku už získali bezplatné ...

15.5.2025 Tlačová správa

Elegantné platobné prstene pre ešte štýlovejšie platenie

Rok po tom, ako mBank predstavila revolučnú možnosť platenia pomocou platobného prsteňa, prichádza v spolupráci s Niceboy s ďalšou ...

15.5.2025 Tlačová správa

Poisťovne skracujú čakacie doby pri životnom poistení, niektoré ich úplne rušia

Čakacie doby už nie sú „strašiakom”, ktorý by mohol ľudí odrádzať od životného poistenia. Nielen vtedy, keď si chcú uzavrieť nové ...

15.5.2025 Tlačová správa

Ďalšie zníženie cien pohonných hmôt je možné

“Ceny pohonných hmôt na Slovensku v 18. týždni (28.4. - 5.5.2025) pokračovali v poklese. Ceny benzínu poklesli o 0,003 €/l, teda o 0,2 % a ...

14.5.2025 Tlačová správa

Alarmujúci stav finančnej gramotnosti žiakov

Až 80 percent žiakov a žiačok na Slovensku by privítalo aktívnejšiu výučbu o finančnej gramotnosti. Nedávny prieskum realizovaný na ...

14.5.2025 Roland Régely

Biedronka a jej expanzia na Slovensko: aké výzvy čakajú firmu a kto je jej najväčší konkurent?

13.5.2025 Patrik Lahuta

4 dôvody, prečo ropa padla najnižšie za 4 roky

Ceny ropy sa prepadli na najnižšiu úroveň od čias pandémie COVID-19. Od januárového maxima klesla cena čierneho zlata, ako niektorí ...

13.5.2025 Michal Sobek

Skráti sa splatnosť faktúr kvôli oneskoreným platbám medzi firmami?

Európska komisia predstavila návrh nariadenia, ktorý by mal zlepšiť platobnú disciplínu v obchodných vzťahoch v rámci EÚ. Hlavným cieľom ...

12.5.2025 Roland Régely

Zberateľský ošiaľ v apríli: Titanic, Kucka, olympijské pochodne i miliónové dukáty

Apríl 2025 priniesol niekoľko zaujímavých aukcií, ktoré nadchli nielen zberateľov, ale aj verejnosť. Od športových dresov a olympijských ...

11.5.2025 Tlačová správa

Cena ropy ďalej klesá, prinesie dobré správy pre motoristov

“Priemerné ceny pohonných hmôt v 17. týždni (21.4. - 28.4.2025) pokračovali v miernom poklese. Ceny benzínu poklesli o 0,004 €/l, teda o ...

10.5.2025 Laura Lišková

Slovenské vysoké školy čakajú veľké zmeny. Ministerstvo sľubuje menej byrokracie a viac slobody

Vzdelávanie na slovenských vysokých školách sa má výrazne zmeniť. Ministerstvo školstva predstavilo návrh nového zákona, ktorý má ...

9.5.2025 Tlačová správa

Ministerstvo zavádza opatrenie Právo na prvé zamestnanie

Minister práce Erik Tomáš oznámil spustenie novej iniciatívy na podporu mentorovaného zapracovania zamestnancov, ktorí sa po prvýkrát ...

Máj

 
P
U
S
Š
P
S
N
22. týždeň
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay