Hľadaj

Ako postupovať pri reklamácii dovolenky u cestovnej kancelárie

Martin Jamnický Ekonomika Poslať

Letné dni trávia mnohí Slováci na dovolenke, či už niekde pri vode, alebo v horách. Na zorganizovanie pobytu často využívajú služby cestovných kancelárií. Nie vždy však všetko vyjde na 100 %, a vtedy sa zíde, ak dovolenkár – spotrebiteľ pozná svoje práva a vie, aký postup voči sprostredkovateľovi služby môže využiť.

Postup pri reklamácii dovolenky u cestovnej kancelárie

Foto: Shutterstock

Zmluva o zájazde kombinuje minimálne dve služby

Zájazd je podľa zákona kombináciou najmenej dvoch rôznych služieb cestovného ruchu. Spravidla tak zahŕňa dopravu na miesto aj späť, ubytovanie a môže obsahovať aj dodatočné služby, ako napríklad výlety a exkurzie. Medzi spotrebiteľom a cestovnou kanceláriou dochádza k uzatvoreniu zmluvy o zájazde, ktorá by mala obsahovať všetky špecifikácie daného zájazdu.

97832

Nemôžeme však opomenúť, že súčasťou zmluvy o zájazde sú aj obchodné podmienky dané cestovnou kanceláriou, kde bývajú dohodnuté niektoré ustanovenia, ako napríklad podmienky výpovede zmluvy či storno poplatky.

Cestovné kancelárie majú podľa zákona určitú informačnú povinnosť. V zmluve by mala byť uvedená súhrnná cena zájazdu vrátane všetkých daní, poplatkov alebo iných súvisiacich nákladov. Pokiaľ by niektoré náklady uvedené neboli, spotrebiteľ ich nemusí platiť. Rovnako tak by v zmluve malo byť uvedené miesto pobytu, termín začatia a skončenia zájazdu, dĺžka pobytu, informácie o ubytovaní, doprave a stravovaní, jazyku, v ktorom sú služby poskytované.

94427

Odporúčame spotrebiteľom, aby dbali na opatrnosť a zmluvu s obchodnými podmienkami si ešte pred podpisom riadne prečítali,“ odporúča riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Reklamuje sa písomne a čo najskôr

Tak, ako má spotrebiteľ povinnosť zaplatiť dohodnutú cenu, cestovná kancelária má povinnosť poskytnúť zájazd v dohodnutom rozsahu riadne a bez nedostatkov. O nedostatok ide, pokiaľ niektorá z čiastkových služieb cestovného ruchu, ktoré sú zahrnuté do zájazdu, nie je poskytovaná v súlade so zmluvou. Príkladom môže byť nedostatočná kvalita ubytovania alebo nesplnené špeciálne požiadavky spotrebiteľa, ktoré však boli s cestovnou kanceláriou vopred dohodnuté.

Prípadný nedostatok by mal spotrebiteľ vytknúť písomne, aby ho mohol v prípade potreby neskôr tiež preukázať. Je vhodné si ho zdokumentovať, napríklad fotografiami alebo videozáznamom, prípadne si zaobstarať svedectvo iných návštevníkov. Oznámiť ho je dobré čo najskôr, a to aj počas trvania zájazdu, napríklad u delegáta. Cestovná kancelária by sa oznámením mala zaoberať a snažiť sa o okamžitú nápravu a zabezpečiť bezchybné pokračovanie zájazdu.

Povinnosti cestovnej kancelárie

Cestovná kancelária by ako nápravu mala spotrebiteľovi zaistiť alternatívu nevyhovujúcej služby, ktorá je v rámci kvality porovnateľná s pôvodnou dohodnutou službou. Pokiaľ nie je možné alternatívu zaistiť a jediná možnosť je kvalitatívne horšia, cestovná kancelária je povinná spotrebiteľovi ponúknuť primeranú zľavu z ceny týchto služieb. Naopak, pokiaľ je alternatíva kvalitatívne lepšia, spotrebiteľ nie je povinný nič doplácať.

96272

„Ak sa cestovná kancelária reklamáciou nedostatku nezaoberá a spotrebiteľ je oprávnený si nápravu zariadiť sám, následne môže požadovať preplatenie nákladov od cestovnej kancelárie,“ pokračuje E. Hekšová. V tom prípade je podľa nej vhodné zaobstarať si od delegáta písomné potvrdenie, že k náprave zo strany cestovnej kancelárie nedošlo.

Reklamácia môže byť vyriešená aj zľavou z ceny zájazdu. V určitých prípadoch môže spotrebiteľ požadovať aj náhradu ujmy, pokiaľ došlo k podstatnému porušeniu zmluvy o zájazde vinou cestovnej kancelárie. V každom prípade má cestovná kancelária povinnosť reklamáciu vybaviť do 30 dní.

logo
Prečítajte si tiež:
11.9.2024 Redakcia FinReport

IT spoločnosť PosAm po 30 rokoch mení generálneho riaditeľa, prichádza Maroš Čuchta

IT spoločnosť PosAm mení po 30 rokoch svojho generálneho riaditeľa. Mariána Mareka strieda Maroš Čuchta, ktorý má viac ako 25 rokov ...

11.9.2024 Eva Sadovská

Index slovenského aj českého investora je na maxime. Komu sa dnes darí viac?

Hoci sa inflácia od marca 2024 drží na úrovni „normálu“, teda v rozpätí 2,1 až 2,6 %, predchádzajúce dva roky boli v znamení rekordne ...

11.9.2024 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska bude dohliadať aj na trh s kryptoaktívami

Emitenti a poskytovatelia kryptoaktív budú konečne zaradení do jednotného regulačného rámca, ktorý dnes schválili poslanci parlamentu pre ...

11.9.2024 Mário Špilberger

Online poistenie: Neživotné si „vyklikáte“, no na uzatvorenie životného stále potrebujete finančného agenta

Uzatvorili ste si už poistenie cez internet? Túto možnosť v súčasnosti ponúkajú viaceré poisťovne, finanční agenti, ale aj internetové ...

11.9.2024 Robert Juriš

Prezidentské voľby v USA: Aké sú najzásadnejšie rozdiely kandidátov v názoroch na ekonomiku

Kamala Harrisová a Donald Trump sa 5. novembra tohto roka stretnú v súboji o Biely dom. Tento polarizujúci duel má niekoľko rovín, ktoré ...

11.9.2024 Redakcia FinReport

Tohtoročný júl bol turisticky najsilnejší za posledných päť rokov

Prvý prázdninový mesiac priniesol ubytovacím zariadeniam na Slovensku viac ako 675-tisíc návštevníkov, čo bolo viac ako pred rokom. ...

10.9.2024 Martina Staňová

Ceny povinného zmluvného poistenia môžu opäť rásť, výhodou je jazdiť bez nehody

Povinné zmluvné poistenie (PZP) je jedným z mála poistných produktov, kde sú klienti naozaj často náchylní a ochotní prechádzať k inému ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Google čelí vážnemu obvineniu z monopolu v oblasti internetovej reklamy

Len pred mesiacom americký federálny súd rozhodol, že spoločnosť Google v USA porušila protimonopolné zákony týkajúce sa vyhľadávania na ...

10.9.2024 Robert Juriš

INOFEST 2024: S dôrazom na umelú inteligenciu, vesmírnu a cirkulárnu ekonomiku

Ďalší ročník podujatia INOFEST je predo dvermi. Aj tentoraz sa jeho účastníci môžu tešiť na množstvo technologických, podnikateľských ...

10.9.2024 Redakcia FinReport

Priemysel si polepšil o viac ako 5 %, pomohla mu vyššia produkcia automobilov

Priemyselná produkcia si na začiatku tohtoročného leta značne polepšila, keď v prvom prázdninovom mesiaci zaznamenala najvyšší rast v ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

Názor odborníka: Zlacňovanie benzínu sa ešte neskončilo

Ceny pohonných látok na Slovensku klesali počas celého tohtoročného leta. Je to vlastne paradox, pretože letné turistické sezóny v ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

O štvrť miliarde eur na obnovu kultúrnych pamiatok rozhodnú regióny

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie spúšťa novú výzvu za viac ako štvrť miliardy eur určených na obnovu ...

9.9.2024 Redakcia FinReport

Pozastaví EÚ Slovensku vyplácanie eurofondov?

Európska únia pripravuje návrh na pozastavenie vyplácania finančných prostriedkov z európskych fondov pre Slovensko. Tvrdí to agentúra ...

8.9.2024 Redakcia FinReport

Nesúhlasíte s výpoveďou a chcete sa obrátiť na súd? Pozor na termíny

Zamestnanec, ktorý dostane výpoveď, no myslí si, že nebola v súlade so zákonom, sa môže obrátiť na súd. Mal by si však v takejto ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Benzín opäť zlacnel, ceny sú o desatinu nižšie ako vlani

Cena pohonných látok na Slovensku stále klesá. Počas uplynulého týždňa o ďalšie dva centy a v porovnaní s rovnakým období minulého ...

6.9.2024 Redakcia FinReport

Slovenský export stále brzdí pokles vývozu automobilov

Zahraničný obchod Slovenska skončil aj v prvej polovici tohtoročných prázdnin v prebytku napriek tomu, že vývoz sa prepadol na najnižšiu ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Slovenská ekonomika spomalila, jej rast je na úrovni 1,9 %

Hrubý domáci produkt sa v druhom štvrťroku tohto roku medziročne zvýšil o 1,9 %, čo bolo najpomalšie tempo za posledné štyri štvrťroky. ...

5.9.2024 Redakcia FinReport

Tržby v maloobchode zrýchlili svoj rast. Darilo sa predajniam obuvi, drogériám či e-shopom

Tržby v maloobchode počas júla 2024 zdynamizovali svoj medziročný rast nad úroveň 5 %. Celkový výsledok najviac podporili dvojciferné ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay