Ak firmy ponúkajú produkty či služby, musia volať s predvoľbou 0(888), no existujú aj výnimky
V druhej polovici augusta vstúpila do platnosti vyhláška o národnom číslovacom pláne. Priniesla dôležitú zmenu, a to zavedenie predvoľby (0)888 pre marketingové volania. Nie všetky firmy však pravidlá dodržiavajú, aktuálne si na ne posvietil kompetentný úrad.

Foto: Shutterstock
Otravné telefonáty stále pokračujú
Napriek tomu, že nariadenie definuje povinnosť používať predvoľby, niektorí ľudia sa sťažujú, že im neustále volajú firmy s ponukou rôznych produktov. „Volalo mi neznáme číslo, myslela som si, že je to firma, ktorej som nedávno posielala žiadosť o prácu. Zdvihla som a volala mi nejaká spoločnosť s ponukou vitamínov. Bola som prekvapená, lebo to bol hovor bez tej marketingovej osmičkovej predvoľby,“ sťažuje sa Petra z Trenčína.
Podobnú skúsenosť má aj pán Milan z Nového Mesta nad Váhom. „Volalo mi neznáme číslo, nemalo žiadnu marketingovú predvoľbu a zase mi ponúkali nejaké služby. Takéto hovory ma otravujú, tak som ich hneď zrušil, že nemám záujem.“
Úrad preveruje dodržiavanie pravidiel
Samotná predvoľba 0(888) upozorňuje zákazníka na to, že mu niekto plánuje ponúknuť produkty alebo služby. Na základe toho sa môže rozhodnúť, či telefónny hovor prijme alebo nie. Nie všetci podnikatelia však danú vyhlášku aj dodržiavajú.
Nariadenie používať predvoľbu preto už kontroluje Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Firmy preveruje od októbra 2022.
„Úrad aktuálne preveruje sedem podnetov na porušenie povinnosti používania predvoľby (0)888. Úrad tiež z vlastnej iniciatívy preveruje šesť náhodne vybraných subjektov, ktoré vykonávajú priamy marketing prostredníctvom volaní kvôli zisteniu plnenia povinnosti používania predvoľby (0)888. V prípade zistenia nedostatkov v rámci výkonu kontroly bude začaté správne konanie a uložená pokuta,“ vysvetľuje vedúca tlačovo-informačného oddelenia úradu Adriana Volfová. Pokuta môže byť vo výške od 200 eur do 5 % z obratu firmy za predchádzajúci rok.
Výnimky, keď to ide aj bez predvoľby
Podnikatelia sú po novom povinní používať len čísla začínajúce sa uvedenou predvoľbou v prípade, ak chcú realizovať priamy marketing prostredníctvom telefonovania, esemeskami alebo inými elektronickými komunikačnými prostriedkami.
Na povinnosť používať danú predvoľbu sa však vzťahujú aj výnimky. Napríklad vtedy, ak má firma zverejnené svoje telefónne číslo na webovej stránke, môže kvôli priamemu marketingu volať alebo poslať SMS bez toho, aby použila predvoľbu (0)888.
Takisto, ak podnikateľ predal klientovi nejaký výrobok na základe zmluvy, v ktorej sú uvedené jeho kontaktné údaje, čiže aj telefónne číslo, môže kontaktovať takéhoto klienta s ďalšou ponukou bez použitia predvoľby.
Firmy musia akceptovať námietky zákazníkov
„Ak spoločnosť predala zákazníkovi svoj produkt alebo službu, a zároveň v súvislosti s predajom získala telefónne číslo zákazníka, v tomto prípade môže svojmu zákazníkovi volať na získané telefónne číslo bez predvoľby (0)888, ale len pre ponuky podobných tovarov alebo služieb,“ vysvetľuje A. Volfová. To znamená, že ak ste od firmy v minulosti kúpili napríklad vitamíny, môže vám ich ponúkať znova a nemusí pri tom používať predvoľbu.
Zároveň však platí, že takéto volanie je považované za priamy marketing a zákazník má právo počas hovoru vyjadriť nesúhlas s volaniami. „Spoločnosť, ktorá mu volá, je povinná túto námietku akceptovať. Svojmu zákazníkovi je povinná preukázateľne potvrdiť prijatie námietky volania a potvrdenie o prijatí námietky takýchto volaní aj uchovávať na trvanlivom nosiči po dobu najmenej štyroch rokov,“ uzatvára A. Volfová.
Poslednou možnosťou, ako volať bez predvoľby, je žiadosť klienta, ktorý preukázateľným spôsobom požiada o cenovú ponuku alebo o informovanie o najnovších ponukách firmy.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Mnohí ľudia majú problémy so splácaním dlhov, hrozia im exekúcie
- 2.Parlament schválil novelu zákona o príspevku pri narodení dieťaťa. Ktoré mamičky dostanú viac peňazí?
- 3.Tohtoročná Veľká noc nebude štedrá. Slováci plánujú šetriť viac ako v predchádzajúcich rokoch
- 4.Poslanci rozhodli: Spotrebná daň z liehu sa zvyšuje o 30 %
- 5.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení