TOP 4 spôsoby, ako môžu veľké firmy prispieť k zelenšej planéte
Téma ekológie a udržateľnosti v ekonomike a podnikaní je v súčasnosti už takmer rovnako dôležitá ako téma zisku a prosperity. Častejšie sa však vyskytuje na úrovni jednotlivcov, pretože každý by mal skôr či neskôr začať sám od seba. No veľké zmeny môžu dosiahnuť len naozaj veľké firmy, ktoré môžu robiť kľúčové rozhodnutia so zásadným vplyvom na spoločnosť a svet. V našom texte prinášame štyri príklady.
Foto: Shutterstock
1) Boj proti klimatickej zmene
O vplyve klímy na planétu a ľudí na klímu sa hovorí už dlhšie. Na medzinárodnej úrovni pod dohľadom OSN sa táto problematika začala skúmať v roku 1988, keď vznikol Medzivládny panel pre zmenu klímy (IPCC). Vplyv klimatických zmien sa napriek tomu doteraz nedarí vyriešiť ani zmierniť, naopak, scenáre do budúcnosti sú skôr pesimistické.
Riešenie na zmiernenie klimatických zmien súvisí predovšetkým so znížením produkcie CO2, respektíve dosiahnutím takzvanej uhlíkovej neutrality. Najväčší podiel na znečisťovaní ovzdušia má priemysel a najmä veľké spoločnosti. Tie si môžu vybrať, aký zdroj energie budú využívať, môžu upraviť svoje výrobné procesy tak, aby produkovali menej emisií a odpadu. Všetky zmeny sa nedajú uskutočniť hneď a naraz, no dobrou správou je, že mnoho spoločností si v rámci svojich strategických plánov vytyčuje veľmi konkrétne ciele, ktoré môžu k uhlíkovej neutralite prispieť.
„V našej spoločnosti sme sa zaviazali k inováciám s cieľom dekarbonizovať priemysel, urýchliť klimatické riešenia a zlepšovať tak našu environmentálnu stopu. V priebehu nasledujúcich 20 rokov plánujeme investovať asi miliardu dolárov na urýchlenie nových environmentálnych
cieľov, pričom do roku 2050 chceme dosiahnuť uhlíkovú neutralitu vo všetkých našich prevádzkach,“ hovorí Country Leader spoločnosti 3M na Slovensku Soňa Roventa-Hakszer.
2) Redukcia plastov
Pri ekologických a udržateľných riešeniach nemožno nespomenúť problematiku využívania plastov. Tipov na to, ako obmedziť ich používanie, je veľa, zmena však nikdy nebude dostatočná, ak nebude ukotvená v legislatíve štátov. V mnohých oblastiach sa to už deje. Podľa plánov celoeurópskej stratégie pre plasty majú byť všetky plastové obaly na trhu Európskej únie do roku 2030 recyklovateľné, spotreba jednorazových plastov sa zníži a zámerné používanie mikroplastov sa obmedzí.
Mnohé veľké spoločnosti sa touto situáciou zaoberajú už teraz. A nejde len o lokálne bezobalové obchody, ale aj o veľkých globálnych hráčov, ako sú napríklad Coca-Cola, Unilever či Microsoft. Aj tieto spoločnosti podpísali Globálny záväzok k novému plastovému hospodárstvu, ktorým sa zaviazali zbaviť sa zbytočných plastových obalov, používať recyklovateľné druhy plastov a obmedziť používanie tých jednorazových.
Napríklad Unilever, obrovský výrobca produktov pre zdravie a krásu, ktorý zahŕňa viac ako 400 rôznych značiek, sa zaručil, že do roku 2025 odstráni problematické alebo nepotrebné plastové obaly. A v prípade, že je to možné, nahradí jednorazové obaly takými, ktoré sa dajú využívať opakovane a zabezpečí, aby sa 100 % plastových obalov dalo opätovne použiť, recyklovať alebo kompostovať.
Spoločnosť Curaprox vyrábajúca plastové zubné kefky už dlhodobo vyzýva ľudí, aby použité kefky vrátili do predajní a umožnili ich tak recyklovať a použiť na výrobu nových. Populárne reťazce dm-drogerie markt či Kaufland už niekoľko rokov ponúkajú ľuďom kúpu kozmetických či čistiacich prostriedkov bez nutnosti zakúpenia nového obalu.
3) Ochrana vody
Dôležitým elementom pri výrobe čohokoľvek je tiež voda. Priemyselná výroba neohrozuje len ovzdušie, ale aj vodné toky, a pri výrobe sa vodou ešte stále naozaj plytvá, čo má negatívny vplyv na funkčnosť celého ekosystému.
Lepšie, ako riešiť problémy s kvalitou a nedostatkom vody neskôr, je predchádzať tomuto stavu zmenou nastavenia výrobných procesov alebo firemnej politiky. Tieto riešenia opäť držia vo svojich rukách tie najväčšie spoločnosti. Niektoré z nich už prinášajú konkrétne plány a riešenia. Napríklad spoločnosti, ako PepsiCo, 3M, ale aj Microsoft či Facebook, sa zaviazali do roku 2025 znížiť celkovú spotrebu vody vo svojej výrobe, ale aj kancelárskych priestoroch.
4) Podpora vedy
Podpora vedy a výskumu je pre trvalú udržateľnosť kľúčová. Podľa prieskumu, ktorý minulý rok realizovala spoločnosť 3M, dôvera ľudí vo vedu narastá. Súvisí to predovšetkým s pandémiou COVID-19, riešenie ktorej väčšina respondentov vidí vo vedeckej oblasti.
Práve veda a výskum sú kľúčové pre zelenšiu budúcnosť našej planéty a veľké spoločnosti môžu svojim finančným i ľudským kapitálom prispieť k tomu, aby veda hľadala odpovede a riešenia v otázkach klimatickej zmeny, rozložiteľnosti plastov, znečistenia oceánov či ovzdušia.
Aj na Slovensku môžeme pozorovať podporu vedy a vzdelania, o ktorú sa z plánu obnovy a odolnosti plánuje starať nielen štát, ale aj súkromný sektor v podobe veľkých firiem. Nadácie VÚB či ESET už niekoľko rokov podporujú projekty na podporu vzdelávania, výsledkom ktorých je aj podpora environmentálnych aktivít.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.ISA: Ozdravenie verejných financií zníži deficit, no zároveň spomalí ekonomický rast
- 2.Generácia Z a technologický pokrok menia zaužívané vzorce aj v oblasti finančného sprostredkovania
- 3.Ako sa od júla zvýši príspevok na opatrovanie a osobnú asistenciu?
- 4.Vláda schválila odklad platenia sociálnych odvodov aj za február 2022
- 5.V Trenčíne inštalovali Kamene zmiznutých ako spomienku na manželov Löwenbeinovcov, o život prišli počas holokaustu (foto)