Zrušenie bankového účtu trvá bežne aj mesiac a často nebýva zadarmo
Bankový účet si dnes založíte online a za pár minút. Čo však v prípade, že sa ho rozhodnete zrušiť? V mnohých slovenských bankách to trvá aj mesiac. Niekde si dokonca priplatíte za „odstránenie“ trvalých príkazov a takmer vo všetkých prípadoch je potrebné pri rušení účtu navštíviť banku osobne. Prinášame prehľad poplatkov aj to, ktoré banky túto službu urobia zadarmo.
Foto: Shutterstock
Účet zrušíte, problémom je karta
Väčšinu bankových záležitostí dnes klient vybaví z pohodlia svojho domova, cez internet či mobilnú aplikáciu. Ani masívna digitalizácia a vylepšovanie funkcionalít však nie sú zárukou toho, že bankový účet zrušíte bez čakania.
Klient sa v mnohých prípadoch „zasekne“ na tom, že banka k účtu vydala aj embosovanú platobnú kartu, a tú kvôli nezúčtovaným platbám nemožno zrušiť zo dňa na deň. „Vyrovnanie transakcií kartou od jednotlivých obchodníkov môže trvať viac dní, v niektorých prípadoch aj týždňov,“ vysvetľuje hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.
Pri rušení konta je teda potrebné pozastaviť aj platobnú kartu a počkať na to, kým „dobehnú“ všetky transakcie. V praxi sa totiž bežne stáva, že za nákup zaplatíte začiatkom mesiaca, ale banka zúčtuje transakciu až o jeden či dva týždne neskôr. Hovorcovia nami oslovených bánk tvrdia, že to môže trvať aj dlhšie.
Problematické môžu byť v tomto ohľade najmä offline platby, napríklad za parkovné či diaľničné mýto. Ak platobný terminál nie je pripojený na internet, peniaze sú zúčtované neskôr. V prípade zrušenia karty bankou by tak nemohlo dôjsť k zúčtovaniu takýchto platieb.
Ak by klient nemal vydanú platobnú kartu k účtu, mohol by ju zrušiť aj k nasledujúcemu dňu. Fyzickú platobnú kartu však dnes k osobnému účtu ponúkajú takmer všetky slovenské banky. Robia tak automaticky.
Oneskorené zúčtovanie platieb je bežné
Ak si podrobne skontrolujete platby na svojom účte, zistíte, že niektoré transakcie boli zúčtované omnoho neskôr, ako ste platbu vykonávali. Za zdanlivo jednoduchou platobnou operáciou je totiž potrebná interakcia oboch strán – banky aj obchodníka. Ako to vyzerá v praxi? Vezmite si štandardný nákup, ktorý bol platený kartou. Banka tieto prostriedky na účte zablokuje, respektíve autorizuje, takže ich už na účte neuvidíte, no zároveň si počká na zúčtovanie obchodníkom. Ak obchodník nezašle platbu na zúčtovanie v stanovenej lehote (tú má každá banka inú), banka tieto prostriedky uvoľní a sú späť na účte. Klienti si podľa zástupcov bánk často ani nevšimnú, že dátum zúčtovania platby je iný ako dátum, kedy platbu realizovali.
Môže to trvať až 31 dní
Väčšina slovenských bánk kvôli platobným kartám nedokáže zrušiť bankový účet s okamžitou platnosťou. V niektorých bankách to trvá týždeň, inde dva, a viacero bánk nám potvrdilo lehotu zrušenia účtu v dĺžke až 31 dní od požiadania. „Výpovedná lehota embosovanej karty je štandardne 30 dní,“ tvrdí hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.
VÚB banka napríklad umožňuje zrušenie účtu v kratšej lehote, podľa hovorcu Dominika Mišu sú to presne dva týždne. Ak máte len digitálnu platobnú kartu, lehota na zrušenie účtu môže byť kratšia. „V prípade elektronických kariet je to 8 dní,“ informuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
Lehoty sú podľa vyjadrení hovorcov bánk určené kartovými spoločnosťami a sú súčasťou obchodných podmienok. Finančné inštitúcie tak nesmú kartu zrušiť skôr, ako je to zmluvne dohodnuté. Na druhej strane zmluvy medzi bankami a kartovými spoločnosťami nie sú verejné a zákazník sa bežne o týchto lehotách zrušenia nemá odkiaľ dozvedieť.
Dlhšia lehota pre klienta okrem iného znamená aj to, že zaplatí poplatky za vedenie účtu za ďalší mesiac navyše, a to aj napriek tomu, že ho už nepoužíva. Banky však upozorňujú, že ak aktívne využívate balík služieb, zrušenie aj vedenie účtu máte zadarmo.
Trvalé príkazy zrušte cez internet
Banky odporúčajú zrušenie účtu na diaľku. Je to podľa nich jednoduchšie a lacnejšie pre klienta aj samotnú banku. Každá takáto operácia v pobočke je totiž štandardne spoplatnená. Ak si napríklad zrušíte trvalý príkaz alebo inkaso cez internetbanking alebo mobilnú aplikáciu banky, máte to zadarmo alebo za minimálny poplatok. Za ten istý úkon vykonaný v bankovej pobočke si v závislosti od druhu účtu priplatíte aj niekoľko eur.
Niektoré banky tiež rozlišujú, či klient ruší trvalý príkaz spolu s účtom. „V prípade, že sú trvalé príkazy a inkasá rušené na základe žiadosti o zrušenie účtu, sú tieto úkony bezplatné,“ dopĺňa S. Miklošovičová z Tatra banky. Zrušiť účet je možné aj poštou, no za cenu úradných poplatkov. „V takomto prípade totiž musí mať majiteľ účtu overený podpis u notára alebo na matrike,“ upozorňuje Z. Ďuďáková z UniCredit Bank.
Alternatívou rušenia účtu je switching
Ak rušíte bankový účet a plánujete si otvoriť ďalší v inej banke, oplatí sa vám takzvaný switching. Klient pri tejto metóde prechádza s rovnakým nastavením účtu a platbami do inej banky, a nová banka s jeho splnomocnením vybaví všetky potrebné úkony zaňho. Za takýto presun účtu neplatíte žiadne poplatky, preto je výhodnejšou alternatívou ako zrušenie účtu a založenie nového v inej banke „na vlastnú päsť“.
Ak svoju novú banku splnomocníte na presun účtu, štandardne za vás vybaví presun všetkých trvalých príkazov a inkás, zrušenie platobnej karty a aj samotné zrušenie účtu. „Dôležité však je, aby ste voči banke mali vyrovnané všetky záväzky, napríklad vyrovnané povolené prečerpanie,“ upozorňuje M. Cesnaková zo SLSP. Napríklad o presun účtu do Tatra banky môžu klienti požiadať aj online pri otvorení osobného účtu prostredníctvom mobilnej aplikácie Tatra banka alebo na webe.
Ako opisuje hovorca VÚB, účet sa dá prenášať aj čiastočne: „Klient si pri presune môže zvoliť, či si chce presunúť všetky alebo len niektoré inkasá a trvalé príkazy, či má nová banka informovať jeho inkasantov a platiteľov o novom čísle účtu, prípadne či sa má aj zrušiť účet v pôvodnej banke.“
Čo všetko banka spraví pri switchingu?
- Prenesie trvalé príkazy klienta a inkasá zo starého účtu na nový.
- Prevedie zostatok finančných prostriedkov zo starého účtu na nový.
- Osloví zamestnávateľa klienta kvôli presmerovaniu príjmu no nový účet.
- Vybaví žiadosť o zrušenie starého účtu v pôvodnej banke.
Návšteve banky sa zrejme nevyhnete
Ak ste si mysleli, že zrušenie účtu vybavíte jedným telefonátom alebo e-mailom, mýlite sa. Vo všetkých veľkých slovenských bankách je potrebné prísť do pobočky kvôli zrušeniu účtu osobne. Alternatívou je písomná žiadosť s úradným overením, ktorú však vybavíte len za poplatok.
Jediná banka, ktorá umožňuje digitálne „opustenie“ bankového účtu, je 365.bank. Technologickí lídri v bankových aplikáciách, ako Tatra banka, Slovenská sporiteľňa či VÚB banka zatiaľ túto alternatívu neumožňujú.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný
- 2.Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom
- 3.Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?
- 4.Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky
- 5.OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov