Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Viaceré banky, poisťovne aj finanční sprostredkovatelia presúvajú svoju komunikáciu z bilbordov do online prostredia

Zuzana Fryč Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Na Slovensku je len málo miest a obcí, v ktorých by sme nenašli reklamné bilbordy, bigbordy, megabordy, citylighty či iné reklamné tabule určené na marketingové účely. Ich množstvo a umiestnenie býva často dosť nešťastné. Niektoré banky, poisťovne aj finanční sprostredkovatelia už zareagovali na túto situáciu a podnikli kroky v boji proti vizuálnemu smogu presmerovaním svojej reklamy do online prostredia.

image

Foto: Shuterstock

Na Slovensku sú desaťtisíce bilbordov

Podľa odhadov sa na Slovensku nachádzajú desiatky tisíc legálnych bilbordových plôch. Len v Bratislave je podľa poslednej pasportizácie viac ako 9-tisíc vonkajších reklamných zariadení, pričom až takmer tretina z nich je sústredená v mestskej časti Ružinov. Na druhom a treťom mieste sú mestské časti Nové Mesto a Petržalka, v ktorých sa nachádza dohromady ďalších vyše 2-tisíc reklamných plôch.

Dnes, keď sa spôsob propagácie dá preniesť do digitálneho online prostredia, stojí za to uvažovať, či je outdoorová reklama stále taká potrebná ako kedysi.

Reklama sa dá robiť aj inak a efektívnejšie

Presúvanie marketingovej komunikácie do online priestoru či iných médií prispieva aj k zlepšovaniu estetickej stránky životného prostredia. Výhodou pre zadávateľov online reklám je najmä ich efektívnosť, merateľnosť s konkrétnymi výsledkami a možnosťami opätovného zacielenia na vybranú cieľovú skupinu.

Keďže aktuálnym trendom aj nevyhnutnosťou v rôznych oblastiach je digitalizácia, zisťovali sme, ako pristupujú k využívaniu veľkých bilbordov či menších reklamným plôch banky, poisťovne a finanční sprostredkovatelia. Prvú skupinu tvoria tí, ktorí už podnikli kroky k znižovaniu vizuálneho smogu. Druhú zase tí, ktorí myšlienku podporujú, ale outdoorovú reklamu stále využívajú.

Najväčší bojovníci proti vizuálnemu smogu

Jednou zo spoločností, ktorá sa v roku 2021 zaviazala na marketingové účely nevyužívať veľkoplošnú vonkajšiu reklamu, je poisťovňa Wüstenrot. „Predstavitelia miest a obcí plným právom poukazujú na znehodnocovanie verejného priestoru prostredníctvom neraz necitlivo osadených reklamných pútačov. Preto sme sa rozhodli bilbordovú komunikáciu ďalej nepodporovať,“ zdôvodňuje riaditeľ marketingu skupiny Wüstenrot Lukáš Bertók.

Namiesto toho poisťovňa plánuje investovať do online komunikácie, sústreďovať sa na digitálne cielenie, zachovať podporu v mieste predaja a využívať inzertné možnosti klasických médií.

Rovnako tak aj Slovenská sporiteľňa už v lete 2018 prestala vo svojej komunikácii využívať akúkoľvek vonkajšiu reklamu. „Rozhodnutie neprispievať k vizuálnemu smogu vo verejnom priestore vnímame pozitívne, ako aj naši klienti. Skončenie s bilbordmi posilnilo vnímanie našej značky ako zodpovedného a digitálneho lídra,“ uvádza hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Odporcom vonkajšej reklamy je aj finančná poradenská spoločnosť Prosight Slovensko, ktorá si už od začiatku svojho pôsobenia stanovila, že zvyšovanie vizuálneho smogu nebude podporovať. Kampane preto smeruje výlučne mimo spomínaných vonkajších mediatypov.

PR manažér Erik Lakomý vyzýva k rovnakému správaniu sa aj ostatných zadávateľov reklamy: „Snažíme sa správať maximálne zodpovedne voči prostrediu, v ktorom podnikáme, a veríme, že sa k nám pridá čo najviac inzerentov.“

Aj 365.bank, ako aktuálne jediná plne digitálna banka na Slovensku, nevyužíva bilbordovú a dokonca ani inú printovú formu inzercie v médiách. „Naším cieľom je minimalizovať používanie papiera, a to v rámci fungovania banky, ale aj v rámci reklamných nosičov. Uberáme sa smerom, ktorý zdôrazňuje potrebu ekológie, minimalizovania odpadu a šetrenia nášho životného prostredia v širšom zmysle,“ vysvetľuje vedúca marketingu 365.bank Silvia Wenderlová.

Podporovatelia myšlienky, ktorí čiastočne využívajú vonkajšiu reklamu

Myšlienku znižovania vizuálneho smogu podporuje aj VÚB banka. Bilbordy síce nevyužíva už viac ako šesť rokov, no na reklamu používa ďalšie outdoorové plochy. Podľa PR manažéra VÚB banky Dominika Mišu tvoril outdoor za rok 2020 okolo 8 % mediálneho rozpočtu banky, ktorá aktuálne neplánuje tento typ mediálnych spoluprác zrušiť. „Sústreďujeme sa však na kvalitu a nie kvantitu. Každý typ média má svoje publikum, opodstatnenie a ich vhodnosť závisí od typu služby, produktu či značky,“ vysvetľuje PR manažér.

Aj v Allianz – Slovenskej poisťovni sa komunikáciu formou vonkajšej reklamy v posledných rokoch snažia obmedzovať a naďalej ju plánujú výrazne redukovať. „Od tohto roku budeme využívať iba vonkajšie reklamné plochy na budovách našej poisťovne. Znižovanie podielu outdooru výrazne prispeje k rýchlejšiemu rastu digitálneho marketingu našej poisťovne,“ približuje špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.

Problematiku vizuálneho smogu a potrebu efektívnejšej regulácie v tejto oblasti vníma aj poisťovňa Groupama. „Takéto reklamné plochy využívame veľmi málo, naše marketingové aktivity sústreďujeme najmä do online prostredia,“ tvrdí PR konzultant poisťovne Groupama Ivan Bobošík. Myslí si, že aj napriek tomu outdoorová reklama pri správnej realizácii a regulácii určite patrí medzi efektívne mediatypy.

Aj poisťovňa Generali sa snaží väčšinu marketingového rozpočtu alokovať do online a sociálnych médií, či do iných foriem marketingu v závislosti od konkrétnej kampane. „Bilbordy, citylighty a ďalšie reklamné tabule využívame s výnimkou brandových kampaní len v obmedzenej miere,“ hovorí riaditeľka marketingu a komunikácie poisťovne Generali Jana Hajdu.

Podľa vedúcej marketingu Poštovej banky Silvie Wenderlovej sa aj táto banka už niekoľko rokov snaží prispievať k znižovaniu vizuálneho smogu, keďže nevyužíva bilbordy ani iné veľkoplošné reklamné plochy. Na offline propagáciu si vyberá vonkajšie, ale menšie citylight plochy na autobusových zastávkach či v nákupných centrách.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.1.2023 Redakcia FinReport

Allianz Risk Barometer: Máme tu permakrízu a hrozí nám recesia. Čoho sa vlastne najviac obávame?

Firmy sa už druhý rok po sebe najviac obávajú kybernetických útokov a prerušenia prevádzky. Pre rok 2023 však najväčší nárast spomedzi ...

28.1.2023 Redakcia FinReport

Investičná prognóza: Svoje portfólio zacieľte na americké akcie a poistite sa investičným zlatom

Po mimoriadne turbulentnom roku 2022 sa črtá ďalší náročný rok. Každý by chcel počuť, že bude pokojnejší, no jednou zo zásadných ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Automobilka Rolls-Royce zažila svoj najúspešnejší rok, keď predala 6 021 vozidiel

Automobilka Rolls-Royce v roku 2022 predala rekordných viac ako 6-tisíc vozidiel. Dopyt po tejto luxusnej automobilovej značke vzrástol najmä na ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Ceny benzínu stúpli, naopak, cena nafty jemne klesá

Ceny pohonných látok sa od začiatku tohto roka vyvíjajú ako na hojdačke. Po počiatočnej novoročnej stagnácii sa ceny benzínu začali ...

27.1.2023 Naďa Černá

Niektorým vodičským preukazom sa končí platnosť. Dokedy a ako si vybaviť nové doklady?

V roku 2023 budú mnohí vodiči motorových vozidiel riešiť koniec platnosti svojich vodičských preukazov. Stane sa tak preto, lebo Slovensko sa ...

27.1.2023 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska vydáva tri zberateľské strieborné desaťeurovky

Národná banka Slovenska aj v tomto roku poteší zberateľov zaujímavých mincí. Práve dnes 27. januára 2023 uvádza na trh desaťeurovú ...

27.1.2023 Martin Jamnický

Top šesť najdôležitejších trendov pre podnikateľov v roku 2023. Kľúčovú rolu zohrajú dáta

Globálna ekonomika stále čelí významným výzvam, vrátane vysokej inflácie, ekonomickej recesie, geopolitickej nestabilite, energetickej ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Ako správne nahlásiť analytické údaje za svojich zamestnancov Sociálnej poisťovni

Zamestnávatelia majú novú povinnosť. Od začiatku tohto roku musia oznamovať Sociálnej poisťovni analytické údaje za všetkých svojich ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa upravuje úrokové sadzby svojich hypoték, zdražuje úvery s jednoročnou fixáciou

Aj najväčšia banka so štvrtinovým podielom na slovenskom hypotekárnom trhu sa rozhodla upraviť úrokové sadzby svojich úverov na bývanie ...

25.1.2023 Martin Jamnický

Mladí ľudia s hypotékou môžu získať až 400-eurový daňový bonus, ak splnia tieto podmienky

Mladí ľudia splácajúci hypotekárny úver by si nemali nechať ujsť možnosť získať daňový bonus za už zaplatené úroky z ich úveru. ...

25.1.2023 Robert Juriš

Na klientov VÚB banky útočia podvodníci. Mieria na ich internetbanking a zneužívajú kryptomeny

Klienti VÚB banky pri otváraní služieb internetbankingu čítajú odkaz, v ktorom ich banka dôrazne varuje pred možnými podvodmi. Hrozí im ...

25.1.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa valorizovala dôchodky, pri minimálnych bude vyplácať výhodnejšiu penziu

Dôchodky sa k začiatku tohto roku opäť valorizovali. Tentoraz to bolo o 11,8 %. Dôchodky sa zvyšujú automaticky a penzisti o ich úpravu ...

23.1.2023 Martin Jamnický

Úrokové sadzby svojich hypoték opäť zdvíha aj ČSOB banka

Ďalšou bankou, ktorá na začiatku roku 2023 upravila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov smerom nahor, je ČSOB banka. Zvýšila ich v ...

21.1.2023 Redakcia FinReport

Nepoistené vozidlá budú v roku 2023 stáť vodičov 10 miliónov eur

Poisťovne poskytujúce povinné zmluvné poistenie navyšujú pre rok 2023 garančný fond Slovenskej kancelárie poisťovateľov na 10 miliónov ...

19.1.2023 Robert Juriš

Podvodníci vlani spáchali najviac poistných podvodov v histórii

Poistné podvody sú takmer také staré ako poistky samotné. Keď sa ich počet zvýšil počas pandémie koronavírusu, poisťovne to pripisovali ...

19.1.2023 Roland Régely

Študentský účet: Ktoré banky ho ponúkajú zadarmo a aké výhody prináša?

Prieskumy z posledných rokov ukazujú, že väčšina stredoškolákov na Slovensku má otvorený bankový účet. Pre vysokoškolských študentov ...

17.1.2023 Martin Jamnický

mBank zvyšuje úrokovú sadzbu na svojom sporiacom účte

Kým úrokové sadzby hypotekárnych úverov na Slovensku rastú už takmer 12 mesiacov, úroky na sporení sa dvíhajú len veľmi skromne a ...

17.1.2023 Roland Régely

Čím ste starší, tým menej peňazí vám banka požičia. Novým limitom je vek nad 40 rokov

Ľudia starší ako 40 rokov už tento rok môžu mať problém získať vyššiu hypotéku. Ovplyvní to aj mladších klientov, ktorí na získanie ...

Mobilná aplikácia

  1. 1.
    Trh s nehnuteľnosťami sa otočil hore nohami – platenie nájmu je teraz výhodnejšie ako splácanie hypotéky
  2. 2.
    Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet
  3. 3.
    Verejné osvetlenie sa chystajú protestne vypnúť aj obce na Zemplíne, demonštráciou poukazujú na problémy
  4. 4.
    Hamran vyvrátil hoax Kotlebu o tom, že mal srdcovú príhodu a je v nemocnici (video)
  5. 5.
    Allianz Risk Barometer: Máme tu permakrízu a hrozí nám recesia. Čoho sa vlastne najviac obávame?