Veľké porovnanie počtu bankových pobočiek: Za 15 rokov zmizla takmer tretina expozitúr
Z porovnania situácie v druhom štvrťroku tohto roku s rovnakým obdobím v roku 2023 z mapy Slovenska zmizli 4 % bankových pobočiek a za posledných 15 rokov bola zrušená takmer každá tretia. Hoci dochádza k ich postupnému rušeniu, tradičné banky na ne nedajú dopustiť. Zisťovali sme, ako sa vyvíjal počet expozitúr komerčných bánk v čase a aká je situácia dnes.
Foto: Freepik
Návštevnosť pobočiek ovplyvňuje viacero faktorov
Cieľom najväčšej banky na Slovensku – Slovenskej sporiteľne, je nielen dostupnosť služieb v pobočkách, ale aj digitálne líderstvo na slovenskom bankovom trhu. „Veľkosť našej pobočkovej a bankomatovej siete zaraďujeme medzi naše silné stránky. Stále platí, že naša banka má najväčšiu pobočkovú aj bankomatovú sieť na Slovensku. Pravidelne ich analyzujeme a prispôsobujeme veľkosť oboch sietí aktuálnym požiadavkám klientov,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.
Ak Slovenská sporiteľňa zatvorí niektorú zo svojich bankových pobočiek, dôvodom musí byť nezáujem klientov. Tvrdí, že nikdy to pre ňu nie je jednoduché rozhodnutie. „Na návštevnosť vplýva viacero faktorov, je to napríklad presun či zrušenie podnikov, ktoré sú významným zamestnávateľom, odchod mladých ľudí za prácou z obcí do miest, ale najmä nárast využívania digitálneho bankovníctva,“ tvrdí hovorkyňa a dopĺňa, že v súčasnosti najmä pobočky skôr presúvajú do väčších priestorov.
Pobočky nie sú výsadou len kamenných komerčných bánk. „Viaceré online banky zistili, že pri predaji zložitejších finančných produktov, ako sú úvery a poistenia, je pobočka veľkým plusom až nevyhnutnosťou. Klienti totiž vyžadujú poradenstvo a pri zložitých produktoch stále jednoznačne uprednostňujú osobný kontakt,“ hovorí Marián Búlik z OVB Allfinanz Slovensko.
Rušenie pobočiek spôsobila digitalizácia
Výrazné zmeny v počte pobočiek pre Tatra banku nie sú otázkou dňa. V minulosti bol najzásadnejším dôvodom na rušenie pobočiek najmä rozvoj internetového bankovníctva, ktoré dnes využíva až 80 % klientov banky. „Naši klienti vďaka využívaniu služieb elektronického bankovníctva šetria nielen svoj čas, ale v konečnom dôsledku aj svoje financie, keďže viaceré služby sú oproti ich využitiu v pobočke bez poplatkov,“ vysvetľuje hovorkyňa banky Simona Miklošovičová.
Pobočky mizli aj medziročne
V druhom štvrťroku tohto roku bolo na Slovensku 719 pobočiek komerčných bánk a 176 nižších organizačných jednotiek (NOJ). To je oproti druhému kvartálu minulého roka o 34 pobočiek a o 4 NOJ menej. Dohromady to medziročne predstavuje 4-percentný pokles.
Aký je rozdiel medzi pobočkami a nižšími organizačnými jednotkami?
Pobočky bánk zvyčajne klientom ponúkajú komplexné služby a poradenstvo. Nižšie organizačné jednotky sa špecializujú na užší okruh služieb či menšiu klientelu a podliehajú pobočke. Kedysi išlo napríklad o zmenárne alebo pracoviská zamerané napríklad len na hypotéky. Väčšina bánk v posledných rokoch tieto jednotky buď rušila, alebo spájala.
Podľa štatistiky Národnej banky Slovenska porovnávajúcej medziročné dáta osem pobočiek za posledných 12 mesiacov zatvorila Československá obchodná banka. Po jednej Tatra banka, Prima banka a Poštová banka. Tatra banka zároveň zrušila aj dve NOJ. Až 18 pobočiek zatvorila Slovenská sporiteľňa a štyri pobočky zrušila Všeobecná úverová banka.
Najviac pobočiek mala v druhom štvrťroku 2024 Slovenská sporiteľňa (170), nasleduje VÚB banka (165), Prima banka (118), ČSOB (108) a Tatra banka (76).
Pozreli sme sa aj na vývoj za ostatných 15 rokov. Banky podľa NBS od roku 2009 zrušili dovedna 136 pobočiek a viac ako polovicu nižších organizačných jednotiek. V tomto roku ich bolo pri započítaní všetkých bánk spolu takmer 900. Oproti rovnakému obdobiu spred 15 rokov (1 252 pobočiek a NOJ) to predstavuje celkový pokles o 28,5 %.
Prežijú aj o päť rokov?
Najviac bankových pobočiek a nižších organizačných jednotiek je v Bratislavskom kraji (spolu 157), nasledujú Prešovský (114) a Žilinský kraj (109). Najmenej bankových pracovísk majú banky rozmiestnené v Trnavskom kraji (77).
Tatra banka s kamennými pobočkami počíta aj v najbližších piatich rokoch. „Predpokladáme, že počet pobočiek bude stabilný. Sme presvedčení o dôležitosti existencie oboch bankových svetov – fyzického aj digitálneho, ktorých kombinácia vytvára najlepší klientsky komfort,“ uzatvára S. Miklošovičová.