Hľadaj

V Európe rastie záujem o predaj poistenia online cez agregátory, sprostredkovatelia ustupujú do úzadia

Dominik Horváth Banky a poisťovne Poslať

Platformy, ktoré spájajú zákazníkov s poskytovateľmi produktov, sa v ostatných rokoch posunuli výrazne vpred. Klienti si zvykli používať agregátory, aby získali komplexnejší prehľad o trhu. Výsledkom je, že v súčasnosti finančné produkty nakupujú na odporúčanie agregátora čoraz častejšie alebo dokonca aj priamo od neho a nie od pôvodného poskytovateľa produktov.

image

Foto: redakcia Financial Report

Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sa aktuálne takmer polovica online poistenia v Európe predáva prostredníctvom agregátorov.

Vznik nového trhu

To, čo sa pred približne 20 rokmi začalo jednoduchými webovými stránkami na porovnávanie ceny, to sú teraz v mnohých prípadoch poradenské platformy s pokročilými funkciami sprostredkovateľa, ktoré zákazníkom pomáhajú pri výbere medzi širokou škálou produktov, od poistných zmlúv až po prenájom automobilov.

Niektoré agregátory ponúkajú širokú škálu relatívne jednoduchých produktov, iné sa zameriavajú na zložitejšie segmenty samotných produktov. Napríklad nemecký Check24 začínal v poisťovníctve, taktiež nemecký Verivox v energetike a britský MoneySuperMarket v hypotékach.

Všetci traja títo dominantní hráči na trhu sú teraz aktívni v oblasti financií, poisťovníctva, cestovania a energetiky. Širšie portfólio produktov umožňuje agregátorom aplikovať skúsenosti z pôvodného sektora podnikania do iných oblastí a rozšíriť tiež dosah svojho marketingu.

Nárast online poistenia

Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sú online a priame kanály najrýchlejšie rastúcimi obchodnými modelmi v odvetviach životného a neživotného poistenia v Európe.

Kanály online poistenia v Európe od roku 2000 významne rastú, pričom ročná miera ich rastu je vyššia ako globálne čísla poistného trhu. Na hlavných európskych poistných trhoch sa priame kanály posilňujú s priemernou ročnou mierou rastu približne 22 %, čo je oveľa viac v porovnaní s rastom celkového poistného trhu, ktorý rastie v priemere o 5 %.

Napríklad už v roku 2016 existovalo na trhu s priamymi kanálmi v Európe viac ako 439 poisťovacích spoločností s online kanálmi, 214 online agregátorov a 47 fintech poisťovacích spoločností.

Agregátory sa zamerali na poistné produkty

Poistné zmluvy boli medzi prvými produktmi, ktoré agregátory úspešne predali alebo sprostredkovali. Na mnohých významných európskych trhoch dnes tvoria poistné produkty viac ako 75 % celkových výnosov agregátorov.

Pre mnohých poisťovateľov sa agregátory stali hlavným prostriedkom styku so zákazníkom. Táto zmena viedla k silnému sieťovému efektu. Rastúce používanie agregátorov smeruje poskytovateľov produktov k tomu, aby ich používali ako predajný kanál, pretože väčšie pokrytie trhu priťahuje viac používateľov.

Najväčší trh v Európe je v súčasnosti vo Veľkej Británii, kde sa približne 75 % nových poistných zmlúv na motorové vozidlá nakupuje prostredníctvom webových stránok s porovnaním cien online a prostredníctvom online agregátorov. Podobný trend je aj v sektore cestovného poistenia, v rámci ktorého sa až 70 % zmlúv uzatvára prostredníctvom online kanálov.

Agregátory sú úspešné aj vďaka svojmu obchodnému modelu. Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sa zvyčajne tešia vysokým ziskovým maržiam vo výške 30 až 40 % ziskov EBITDA (zisk pred započítaním úrokov, daní a odpisov).

9

Reagovať musia aj poisťovne

Na expanziu agregátorov musia reagovať aj samotné poisťovne. Musia sa rozhodnúť, či sa im úplne vyhnú, alebo s nimi budú spolupracovať pri poskytovaní produktov. Voľba spôsobu prístupu k agregátorom má zásadný vplyv na obchodné modely poisťovacích spoločností a ich trhové pozície.

„Agregátory budú naďalej rásť v celej Európe a je pravdepodobné, že získajú ešte väčší podiel na trhu online poistenia, pretože zákazníci budú čoraz pohodlnejšie nakupovať finančné produkty online. Poisťovatelia by mali tento rast pozorne sledovať a preskúmať možnosti spolupráce s agregátormi s cieľom určiť, ako maximalizovať ich príležitosti v ďalšej fáze tohto vývoja predajného kanálu,“ uvádza vo svojej analýze spoločnosť McKinsey.

Napriek silným stránkam svojho obchodného modelu však európske agregátory musia čeliť niektorým rizikám. Pre niektorých poisťovateľov, najmä pre tých, ktorí nemajú samostatnú priamu ponuku, sa agregátory rýchlo stávajú dominantným zdrojom potenciálnych zákazníkov.

Dôležité je zostať lacnejší ako sprostredkovatelia

Prípadné problémy agregátorov môžu mať vážne následky pre sprostredkovateľa poistenia. Medzi rizikové oblasti patrí napríklad skutočnosť, že sú závislé od návštevnosti svojich stránok, čo ich robí zraniteľnými voči zmenám v algoritmoch vyhľadávacích portálov, akými je napríklad Google.

Nový typ konkurencie prináša agregátorom aj vstup medzinárodných konglomerátov so širokou zákazníckou základňou na trh poistenia. Napríklad spoločnosť Amazon už vstúpila do poistného priestoru so svojou službou Amazon Protect, ktorá poisťuje produkty zakúpené na jej platforme, a zdroje McKinsey naznačujú, že britské poisťovne v súčasnosti spolupracujú s Amazonom na jeho potenciálnom vstupe do odvetvia všeobecného poistenia.

Problém môže nastať aj pri legislatívnych zmenách v danom odvetví. Regulačné zmeny by mohli narušiť model výnosov, napríklad zákazom určitých modelov provízií alebo transparentnosťou provízie. Takéto narušenie by takmer určite ovplyvnilo agregátory a pomohlo ich konkurentom, napríklad offline sprostredkovateľom finančných alebo poistných produktov.

Na niektorých trhoch sa už uskutočnili regulačné zmeny, ktoré donútili nielen sprostredkovateľov, ale aj agregátory účtovať spotrebiteľom poplatok za poradenstvo. Tie však musia zabezpečiť, aby ich poplatky boli na rovnakej úrovni alebo lacnejšie ako poplatky sprostredkovateľov, čo znamená, že finančných sprostredkovateľov musia poraziť prostredníctvom nižších nákladov alebo lepšieho marketingu.

Čo je to agregátor

Agregátor je webová stránka, ktorá zhromažďuje informácie od vybraných spoločností a následne ich zverejňuje na jednom mieste. Tento typ služby môže byť použitý v mnohých odvetviach ako efektívny spôsob zvyšovania počtu potenciálnych zákazníkov kvôli šetreniu ich času. Pokiaľ ide o poisťovací priemysel, agregátor ponúka možnosť pre spotrebiteľa jednoduchšie vyhľadať poisťovacie ponuky. Niektoré aregátory na svojich webových stránkach ponúkajú aj formulár, ktorý klienti vyplnia a následne na základe zadaných kritérií dostanú na výber z poistných ponúk.

 

36

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
4.12.2020 Redakcia FinReport

Citlivosť zákazníkov na cenu výrobkov a služieb počas pandémie koronavírusu prekvapujúco klesla

Hovorí sa, že najdôležitejším faktorom pri nakupovaní je cena. Tomu je zrejme ťažké protirečiť. No podľa celoeurópskej štúdie ...

4.12.2020 Zuzana Mecková

Film Zlato, nakrútený podľa skutočnej udalosti, je príbehom jedného z najväčších škandálov v dejinách ťažobného priemyslu

Dobrodružná dráma s názvom Zlato prináša príbeh inšpirovaný skutočným ťažobným škandálom z počiatku 90-tych rokov minulého ...

3.12.2020 Magdaléna Švančarková

Vykurovacia sezóna prináša viac požiarov a poisťovne majú plné ruky práce

Najčastejšou príčinou vzniku požiarov v rodinných domoch počas zimnej sezóny sú zanesené komíny, kozuby, pece, ale aj neudržiavané ...

3.12.2020 Redakcia FinReport

Čoraz viac ľudí sa obáva ekonomických problémov. Preto vám prinášame 5 rád, ako im predísť

Plánovať budúcnosť, aj tú finančnú, je teraz dôležitejšie ako kedykoľvek v minulosti. To je jedno z najdôležitejších poznaní, ktoré ...

2.12.2020 Redakcia FinReport

Centrálne banky bojujú proti koronakríze pumpovaním rekordných objemov peňazí do ekonomiky

Centrálne banky naozaj intenzívne pracujú na zdolávaní dôsledkov koronakrízy. Len v treťom kvartáli tohto roku dodali do ekonomiky likviditu ...

2.12.2020 Magdaléna Švančarková

Stratová OTP Banka Slovensko už má nového vlastníka. Kúpila ju ČSOB, ktorá si posilnila pozíciu na trhu

Belgická KBC Bank získala všetky povolenia regulátorov a stala sa takmer stopercentným vlastníkom OTP Banky Slovensko. Na Slovensku pôsobí ...

1.12.2020 Zuzana Mecková

Sen o vyšších dôchodkoch na Slovensku je na míle vzdialený od reality. Riešením by mohol byť 4. dôchodkový pilier

Oproti silným zahraničným ekonomikám majú Slováci na dôchodky nasporené veľmi málo. Podľa prieskumov očakávame výrazne vyšší ...

1.12.2020 Robert Juriš

Správa NBS o stave financií je mierne optimistická. Podniky sa zotavujú a bankový sektor je stabilný

Pandémia koronavírusu významne zasiahla slovenskú ekonomiku. Vo všeobecnosti panuje neistota, ako sa bude situácia ďalej vyvíjať. Napriek ...

30.11.2020 Redakcia FinReport

Digitálna značka Onlia končí, o klientov sa postará poisťovňa Union

Po piatich rokoch pôsobenia na slovenskom trhu končí predaj povinného zmluvného poistenia pre vozidlá, ako aj predaj havarijného poistenia, ...

30.11.2020 Redakcia FinReport

Invalidita sa týka stále viac Slovákov. Potrebné je myslieť na ňu rovnako ako na dôchodok

Invalidita na Slovensku nie je výnimočná. Na konci septembra 2020 Sociálna poisťovňa vyplácala takmer 235-tisíc invalidných dôchodkov. ...

30.11.2020 Robert Juriš a Zuzana Mecková

Poisťovňa Novis nesmie narábať s peniazmi či svojím majetkom. Zakázala jej to Národná banka Slovenska

Poisťovňa Novis je pod prísnym drobnohľadom Národnej banky Slovenska (NBS). Centrálna banka voči nej v priebehu troch mesiacov vydala dve ...

27.11.2020 Redakcia FinReport

Vodičom, ktorí jazdia menej, poisťovňa Union zníži cenu za povinné zmluvné poistenie až o 30 %

Pandémia mení naše životy a mení aj tradičné fungovanie prepravy na cestách. Na jednej strane jazdí menej automobilov, na strane druhej ...

25.11.2020 Zuzana Mecková

Poisťovne likvidujú škody na vozidlách rýchlejšie vďaka automatickému výpočtu škôd v aplikácii Auda Smart

Poisťovne neustále pracujú na zlepšovaní svojich technológií. Pre efektívnejšie likvidovanie škôd na motorových vozidlách prinášajú ...

25.11.2020 Redakcia FinReport

Slováci počas koronakrízy na úspory príliš nesiahali. V bankách máme uložených takmer 40 miliárd eur

Tohtoročná koronakríza ovplyvnila život úplne každého. Mnohí ľudia zarábajú menej ako pred krízou a veľa je takých, ktorí o príjmy ...

24.11.2020 Redakcia FinReport

Do zahraničia necestujeme, nové cestovné poistenie od Axa Assistance nás preto kryje pri cestách po Slovensku

Predovšetkým nepriaznivé podmienky pre cestovanie do zahraničia motivovali poisťovňu Axa Assistance, ktorá prichádza na trh s novým ...

23.11.2020 Zuzana Mecková

Začnite sporiť čo najskôr a získajte výhodnejšie podmienky pre svoju budúcu hypotéku

Kritériá na získanie hypotekárneho úveru sa sprísňujú, ale stále je tu príležitosť získať výhodnejšie úverové podmienky. Výška ...

19.11.2020 Magdaléna Švančarková

Úlohou bánk už nie je len sporenie a úverovanie. Po novom sa venujú aj dátovej analytike

Odborníci v súčasnosti hovoria o naštartovaní digitalizácie vo všetkých oblastiach. Firmy vo veľmi krátkom čase dokázali priniesť ...

12.11.2020 Magdaléna Švančarková

Poistenie úveru pomáha prekonať zlé časy. Nikdy neviete, kedy prídu

Situácia na finančnom trhu je zložitá. Viaceré domácnosti prišli o zdroje svojich príjmov, ďalšie sa finančne ešte stále nevrátili na ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Film Zlato, nakrútený podľa skutočnej udalosti, je príbehom jedného z najväčších škandálov v dejinách ťažobného priemyslu
  2. 2.
    Ukrajina zaradila Slovensko do zelenej zóny, od cestujúcich však vyžaduje špeciálne poistenie
  3. 3.
    Citlivosť zákazníkov na cenu výrobkov a služieb počas pandémie koronavírusu prekvapujúco klesla
  4. 4.
    Trinásty dôchodok bude od 50 do 300 eur. Vypočítajte si, koľko dostanete (kalkulačka)
  5. 5.
    Sen o vyšších dôchodkoch na Slovensku je na míle vzdialený od reality. Riešením by mohol byť 4. dôchodkový pilier