Hľadaj

V Európe rastie záujem o predaj poistenia online cez agregátory, sprostredkovatelia ustupujú do úzadia

Dominik Horváth Banky a poisťovne Poslať

Platformy, ktoré spájajú zákazníkov s poskytovateľmi produktov, sa v ostatných rokoch posunuli výrazne vpred. Klienti si zvykli používať agregátory, aby získali komplexnejší prehľad o trhu. Výsledkom je, že v súčasnosti finančné produkty nakupujú na odporúčanie agregátora čoraz častejšie alebo dokonca aj priamo od neho a nie od pôvodného poskytovateľa produktov.

image

Foto: redakcia Financial Report

Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sa aktuálne takmer polovica online poistenia v Európe predáva prostredníctvom agregátorov.

Vznik nového trhu

To, čo sa pred približne 20 rokmi začalo jednoduchými webovými stránkami na porovnávanie ceny, to sú teraz v mnohých prípadoch poradenské platformy s pokročilými funkciami sprostredkovateľa, ktoré zákazníkom pomáhajú pri výbere medzi širokou škálou produktov, od poistných zmlúv až po prenájom automobilov.

Niektoré agregátory ponúkajú širokú škálu relatívne jednoduchých produktov, iné sa zameriavajú na zložitejšie segmenty samotných produktov. Napríklad nemecký Check24 začínal v poisťovníctve, taktiež nemecký Verivox v energetike a britský MoneySuperMarket v hypotékach.

Všetci traja títo dominantní hráči na trhu sú teraz aktívni v oblasti financií, poisťovníctva, cestovania a energetiky. Širšie portfólio produktov umožňuje agregátorom aplikovať skúsenosti z pôvodného sektora podnikania do iných oblastí a rozšíriť tiež dosah svojho marketingu.

Nárast online poistenia

Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sú online a priame kanály najrýchlejšie rastúcimi obchodnými modelmi v odvetviach životného a neživotného poistenia v Európe.

Kanály online poistenia v Európe od roku 2000 významne rastú, pričom ročná miera ich rastu je vyššia ako globálne čísla poistného trhu. Na hlavných európskych poistných trhoch sa priame kanály posilňujú s priemernou ročnou mierou rastu približne 22 %, čo je oveľa viac v porovnaní s rastom celkového poistného trhu, ktorý rastie v priemere o 5 %.

Napríklad už v roku 2016 existovalo na trhu s priamymi kanálmi v Európe viac ako 439 poisťovacích spoločností s online kanálmi, 214 online agregátorov a 47 fintech poisťovacích spoločností.

Agregátory sa zamerali na poistné produkty

Poistné zmluvy boli medzi prvými produktmi, ktoré agregátory úspešne predali alebo sprostredkovali. Na mnohých významných európskych trhoch dnes tvoria poistné produkty viac ako 75 % celkových výnosov agregátorov.

Pre mnohých poisťovateľov sa agregátory stali hlavným prostriedkom styku so zákazníkom. Táto zmena viedla k silnému sieťovému efektu. Rastúce používanie agregátorov smeruje poskytovateľov produktov k tomu, aby ich používali ako predajný kanál, pretože väčšie pokrytie trhu priťahuje viac používateľov.

Najväčší trh v Európe je v súčasnosti vo Veľkej Británii, kde sa približne 75 % nových poistných zmlúv na motorové vozidlá nakupuje prostredníctvom webových stránok s porovnaním cien online a prostredníctvom online agregátorov. Podobný trend je aj v sektore cestovného poistenia, v rámci ktorého sa až 70 % zmlúv uzatvára prostredníctvom online kanálov.

Agregátory sú úspešné aj vďaka svojmu obchodnému modelu. Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sa zvyčajne tešia vysokým ziskovým maržiam vo výške 30 až 40 % ziskov EBITDA (zisk pred započítaním úrokov, daní a odpisov).

9

Reagovať musia aj poisťovne

Na expanziu agregátorov musia reagovať aj samotné poisťovne. Musia sa rozhodnúť, či sa im úplne vyhnú, alebo s nimi budú spolupracovať pri poskytovaní produktov. Voľba spôsobu prístupu k agregátorom má zásadný vplyv na obchodné modely poisťovacích spoločností a ich trhové pozície.

„Agregátory budú naďalej rásť v celej Európe a je pravdepodobné, že získajú ešte väčší podiel na trhu online poistenia, pretože zákazníci budú čoraz pohodlnejšie nakupovať finančné produkty online. Poisťovatelia by mali tento rast pozorne sledovať a preskúmať možnosti spolupráce s agregátormi s cieľom určiť, ako maximalizovať ich príležitosti v ďalšej fáze tohto vývoja predajného kanálu,“ uvádza vo svojej analýze spoločnosť McKinsey.

Napriek silným stránkam svojho obchodného modelu však európske agregátory musia čeliť niektorým rizikám. Pre niektorých poisťovateľov, najmä pre tých, ktorí nemajú samostatnú priamu ponuku, sa agregátory rýchlo stávajú dominantným zdrojom potenciálnych zákazníkov.

Dôležité je zostať lacnejší ako sprostredkovatelia

Prípadné problémy agregátorov môžu mať vážne následky pre sprostredkovateľa poistenia. Medzi rizikové oblasti patrí napríklad skutočnosť, že sú závislé od návštevnosti svojich stránok, čo ich robí zraniteľnými voči zmenám v algoritmoch vyhľadávacích portálov, akými je napríklad Google.

Nový typ konkurencie prináša agregátorom aj vstup medzinárodných konglomerátov so širokou zákazníckou základňou na trh poistenia. Napríklad spoločnosť Amazon už vstúpila do poistného priestoru so svojou službou Amazon Protect, ktorá poisťuje produkty zakúpené na jej platforme, a zdroje McKinsey naznačujú, že britské poisťovne v súčasnosti spolupracujú s Amazonom na jeho potenciálnom vstupe do odvetvia všeobecného poistenia.

Problém môže nastať aj pri legislatívnych zmenách v danom odvetví. Regulačné zmeny by mohli narušiť model výnosov, napríklad zákazom určitých modelov provízií alebo transparentnosťou provízie. Takéto narušenie by takmer určite ovplyvnilo agregátory a pomohlo ich konkurentom, napríklad offline sprostredkovateľom finančných alebo poistných produktov.

Na niektorých trhoch sa už uskutočnili regulačné zmeny, ktoré donútili nielen sprostredkovateľov, ale aj agregátory účtovať spotrebiteľom poplatok za poradenstvo. Tie však musia zabezpečiť, aby ich poplatky boli na rovnakej úrovni alebo lacnejšie ako poplatky sprostredkovateľov, čo znamená, že finančných sprostredkovateľov musia poraziť prostredníctvom nižších nákladov alebo lepšieho marketingu.

Čo je to agregátor

Agregátor je webová stránka, ktorá zhromažďuje informácie od vybraných spoločností a následne ich zverejňuje na jednom mieste. Tento typ služby môže byť použitý v mnohých odvetviach ako efektívny spôsob zvyšovania počtu potenciálnych zákazníkov kvôli šetreniu ich času. Pokiaľ ide o poisťovací priemysel, agregátor ponúka možnosť pre spotrebiteľa jednoduchšie vyhľadať poisťovacie ponuky. Niektoré aregátory na svojich webových stránkach ponúkajú aj formulár, ktorý klienti vyplnia a následne na základe zadaných kritérií dostanú na výber z poistných ponúk.

 

36

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
22.1.2021 Redakcia FinReport

Akí sme investori? Financie sme si vlani príliš nezhodnotili a šancu na zisky počas krízy sme opäť premárnili

Hoci sa rok 2020 v kronike historických výkonností zapíše slabšími výsledkami, koncoročné čísla na prvý pohľad nevyzerajú zle. ...

22.1.2021 Zuzana Mecková

Film Riziko prináša príbeh divokého sveta burzových maklérov, ktorí sa nezastavia takmer pred ničím

Americká dráma Riziko s hviezdnymi hercami Benom Affleckom, Vinom Dieselom, Giovannim Ribisim a Niaom Longom prináša príbeh mladého Setha ...

21.1.2021 Redakcia FinReport

Pandémia po prvýkrát figuruje medzi najväčšími rizikami podnikania. Hrozí rekordný nárast bankrotov

Prerušenie prevádzky (41 %), pandémia (40 %) a kybernetické útoky (40 %) predstavujú v roku 2021 najväčšie riziká podnikania. V poradí ...

21.1.2021 Zuzana Mecková

Poisťovne sú v strehu – bezkľúčové systémy sú lákadlom pre zlodejov automobilov

Riziko krádeže vozidiel s bezkľúčovým zamykacím systémom je najmä v krajinách západnej Európy mimoriadne vysoké. Napríklad v Holandsku ...

20.1.2021 Správy

Mimovládka Transparency skúmala dotácie na nájomné, našla pochybnosti pri 24 spoločnostiach

20.1.2021 (Webnoviny.sk) - Štátne dotácie na nájomné dostávajú podľa zistení Transparency International Slovensko (TIS) aj firmy bez ...

20.1.2021 Dominik Horváth

Trištvrte roka trvalo americkému Kongresu vyrokovanie a schválenie balíka pomoci za takmer bilión dolárov

Po viac ako osem mesiacov trvajúcej sérii rokovaní prijal americký Kongres balík opatrení na zmiernenie dôsledkov pandémie koronavírusu vo ...

20.1.2021 Redakcia FinReport

Zahraničné e-shopy zatiaľ vedú nad slovenskými, ale rozdiely v tržbách sa pomaly zmenšujú

V predchádzajúcom roku prakticky všetci ľudia zmenili svoje tradičné nákupné zvyky. Navyše v dôsledku obmedzení mnohí spotrebitelia ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká

V polovici januára 2021 sa zvŕšila ďalšia etapa integrácie spoločnosti AXA do Uniqa. Dokončilo sa preznačenie kontaktných miest a budov ...

16.1.2021 Redakcia FinReport

Pandémia pomohla objaviť výhody opakovaného eReceptu. Lekárom šetrí prácu, pacientom zase zdravie

Pandémia nového koronavírusu, s ktorou Slovensko bojuje od marca minulého roka, sa podpísala aj pod zvýšenie počtu predpísaných ...

12.1.2021 Redakcia FinReport

Až dve tretiny Slovákov sa hrnú do hypotéky nepripravení, nemajú finančnú rezervu a sú príliš zaúverovaní

Slováci sa často ponáhľajú zobrať si úver, hoci na to vôbec nemusia byť pripravení. Podľa prieskumu spoločnosti FinGo.sk až dvom ...

10.1.2021 Redakcia FinReport

Tisíckam domácností sa končia odklady splátok úverov, Národná banka Slovenska zostáva optimistická

Približne 150-tisíc slovenských domácností v rámci zákona Lex Korona využilo možnosť odkladu splácania svojich úverov. Takmer tri ...

30.12.2020 Zuzana Mecková

Odklad splátok úverov sa blíži ku koncu. Problémy so splácaním v roku 2021 očakávajú 4 % zadlžených domácností

Odklad splátok úverov mnohým domácnostiam, hlavne tým, ktoré prišli o príjmy, priniesol dočasnú úľavu od finančnej záťaže. No ...

28.12.2020 Redakcia FinReport

Pri sporoch o nedodaný tovar či podvodoch falošných e-shopov pomôže poistenie kybernetických rizík

Prieskumy hovoria, že ľudia až polovicu tohtoročných vianočných darčekov nakúpili online cez e-shopy. Tento spôsob nakupovania si vyžaduje ...

21.12.2020 Zuzana Mecková

Po slovenských cestách jazdí až 200-tisíc áut bez povinného zmluvného poistenia. Vodičov neodrádza ani trojtisícová pokuta

Na Slovensku sa stále pohybujú desiatky tisíc vozidiel, ktorým chýba povinné zmluvné poistenie (PZP). Ako postupovať, ak vinníkom vašej ...

16.12.2020 Zuzana Mecková

Úrokové sadzby kreditných kariet sa blížia k 20 %. Banky by ich aj znížili, ale klienti ich o to nežiadajú

Kreditné karty sú užitočný finančný nástroj. Pri ich používaní prostriedky nečerpáme z vlastného účtu, ale priamo z banky. Aby sme sa ...

15.12.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Uniqa, ktorá si kúpou AXY posilnila svoju pozíciu na trhu, začala so zmenou značky

Rakúska poisťovacia spoločnosť Uniqa Insurance Group, v rámci ktorej pôsobí aj slovenská Uniqa poisťovňa, ukončila prevzatie spoločností ...

11.12.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Union sa rozrastá – kúpila Poštovú poisťovňu a získala 160-tisíc nových klientov

Poštová poisťovňa mení majiteľa. Po dlhých a náročných rokovaniach s viacerými záujemcami ju nakoniec kúpila poisťovňa Union. Svoj ...

7.12.2020 Zuzana Mecková

Spotrebiteľské úvery na Slovensku sú výrazne drahšie ako priemer eurozóny. Ani koronakríza s nimi nepohla

Úrokové sadzby spotrebných úverov na Slovensku sa dlhodobo držia nad priemerom eurozóny. Rozdiel v sadzbách sa pohybuje až okolo 2 % v náš ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Akí sme investori? Financie sme si vlani príliš nezhodnotili a šancu na zisky počas krízy sme opäť premárnili
  2. 2.
    Film Riziko prináša príbeh divokého sveta burzových maklérov, ktorí sa nezastavia takmer pred ničím
  3. 3.
    Anketa: Ako sa masívny nástup digitalizácie premietol do konania lídrov a riadenia finančných spoločností
  4. 4.
    Poisťovne sú v strehu – bezkľúčové systémy sú lákadlom pre zlodejov automobilov
  5. 5.
    Cena bitcoinu vyletela na 34-tisíc dolárov. Má potenciál ďalej rásť, ale aj strmo padnúť