Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

V Európe rastie záujem o predaj poistenia online cez agregátory, sprostredkovatelia ustupujú do úzadia

Dominik Horváth Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Platformy, ktoré spájajú zákazníkov s poskytovateľmi produktov, sa v ostatných rokoch posunuli výrazne vpred. Klienti si zvykli používať agregátory, aby získali komplexnejší prehľad o trhu. Výsledkom je, že v súčasnosti finančné produkty nakupujú na odporúčanie agregátora čoraz častejšie alebo dokonca aj priamo od neho a nie od pôvodného poskytovateľa produktov.

image

Foto: redakcia Financial Report

Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sa aktuálne takmer polovica online poistenia v Európe predáva prostredníctvom agregátorov.

Vznik nového trhu

To, čo sa pred približne 20 rokmi začalo jednoduchými webovými stránkami na porovnávanie ceny, to sú teraz v mnohých prípadoch poradenské platformy s pokročilými funkciami sprostredkovateľa, ktoré zákazníkom pomáhajú pri výbere medzi širokou škálou produktov, od poistných zmlúv až po prenájom automobilov.

Niektoré agregátory ponúkajú širokú škálu relatívne jednoduchých produktov, iné sa zameriavajú na zložitejšie segmenty samotných produktov. Napríklad nemecký Check24 začínal v poisťovníctve, taktiež nemecký Verivox v energetike a britský MoneySuperMarket v hypotékach.

Všetci traja títo dominantní hráči na trhu sú teraz aktívni v oblasti financií, poisťovníctva, cestovania a energetiky. Širšie portfólio produktov umožňuje agregátorom aplikovať skúsenosti z pôvodného sektora podnikania do iných oblastí a rozšíriť tiež dosah svojho marketingu.

Nárast online poistenia

Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sú online a priame kanály najrýchlejšie rastúcimi obchodnými modelmi v odvetviach životného a neživotného poistenia v Európe.

Kanály online poistenia v Európe od roku 2000 významne rastú, pričom ročná miera ich rastu je vyššia ako globálne čísla poistného trhu. Na hlavných európskych poistných trhoch sa priame kanály posilňujú s priemernou ročnou mierou rastu približne 22 %, čo je oveľa viac v porovnaní s rastom celkového poistného trhu, ktorý rastie v priemere o 5 %.

Napríklad už v roku 2016 existovalo na trhu s priamymi kanálmi v Európe viac ako 439 poisťovacích spoločností s online kanálmi, 214 online agregátorov a 47 fintech poisťovacích spoločností.

Agregátory sa zamerali na poistné produkty

Poistné zmluvy boli medzi prvými produktmi, ktoré agregátory úspešne predali alebo sprostredkovali. Na mnohých významných európskych trhoch dnes tvoria poistné produkty viac ako 75 % celkových výnosov agregátorov.

Pre mnohých poisťovateľov sa agregátory stali hlavným prostriedkom styku so zákazníkom. Táto zmena viedla k silnému sieťovému efektu. Rastúce používanie agregátorov smeruje poskytovateľov produktov k tomu, aby ich používali ako predajný kanál, pretože väčšie pokrytie trhu priťahuje viac používateľov.

Najväčší trh v Európe je v súčasnosti vo Veľkej Británii, kde sa približne 75 % nových poistných zmlúv na motorové vozidlá nakupuje prostredníctvom webových stránok s porovnaním cien online a prostredníctvom online agregátorov. Podobný trend je aj v sektore cestovného poistenia, v rámci ktorého sa až 70 % zmlúv uzatvára prostredníctvom online kanálov.

Agregátory sú úspešné aj vďaka svojmu obchodnému modelu. Podľa analýzy spoločnosti McKinsey sa zvyčajne tešia vysokým ziskovým maržiam vo výške 30 až 40 % ziskov EBITDA (zisk pred započítaním úrokov, daní a odpisov).

9

Reagovať musia aj poisťovne

Na expanziu agregátorov musia reagovať aj samotné poisťovne. Musia sa rozhodnúť, či sa im úplne vyhnú, alebo s nimi budú spolupracovať pri poskytovaní produktov. Voľba spôsobu prístupu k agregátorom má zásadný vplyv na obchodné modely poisťovacích spoločností a ich trhové pozície.

„Agregátory budú naďalej rásť v celej Európe a je pravdepodobné, že získajú ešte väčší podiel na trhu online poistenia, pretože zákazníci budú čoraz pohodlnejšie nakupovať finančné produkty online. Poisťovatelia by mali tento rast pozorne sledovať a preskúmať možnosti spolupráce s agregátormi s cieľom určiť, ako maximalizovať ich príležitosti v ďalšej fáze tohto vývoja predajného kanálu,“ uvádza vo svojej analýze spoločnosť McKinsey.

Napriek silným stránkam svojho obchodného modelu však európske agregátory musia čeliť niektorým rizikám. Pre niektorých poisťovateľov, najmä pre tých, ktorí nemajú samostatnú priamu ponuku, sa agregátory rýchlo stávajú dominantným zdrojom potenciálnych zákazníkov.

Dôležité je zostať lacnejší ako sprostredkovatelia

Prípadné problémy agregátorov môžu mať vážne následky pre sprostredkovateľa poistenia. Medzi rizikové oblasti patrí napríklad skutočnosť, že sú závislé od návštevnosti svojich stránok, čo ich robí zraniteľnými voči zmenám v algoritmoch vyhľadávacích portálov, akými je napríklad Google.

Nový typ konkurencie prináša agregátorom aj vstup medzinárodných konglomerátov so širokou zákazníckou základňou na trh poistenia. Napríklad spoločnosť Amazon už vstúpila do poistného priestoru so svojou službou Amazon Protect, ktorá poisťuje produkty zakúpené na jej platforme, a zdroje McKinsey naznačujú, že britské poisťovne v súčasnosti spolupracujú s Amazonom na jeho potenciálnom vstupe do odvetvia všeobecného poistenia.

Problém môže nastať aj pri legislatívnych zmenách v danom odvetví. Regulačné zmeny by mohli narušiť model výnosov, napríklad zákazom určitých modelov provízií alebo transparentnosťou provízie. Takéto narušenie by takmer určite ovplyvnilo agregátory a pomohlo ich konkurentom, napríklad offline sprostredkovateľom finančných alebo poistných produktov.

Na niektorých trhoch sa už uskutočnili regulačné zmeny, ktoré donútili nielen sprostredkovateľov, ale aj agregátory účtovať spotrebiteľom poplatok za poradenstvo. Tie však musia zabezpečiť, aby ich poplatky boli na rovnakej úrovni alebo lacnejšie ako poplatky sprostredkovateľov, čo znamená, že finančných sprostredkovateľov musia poraziť prostredníctvom nižších nákladov alebo lepšieho marketingu.

Čo je to agregátor

Agregátor je webová stránka, ktorá zhromažďuje informácie od vybraných spoločností a následne ich zverejňuje na jednom mieste. Tento typ služby môže byť použitý v mnohých odvetviach ako efektívny spôsob zvyšovania počtu potenciálnych zákazníkov kvôli šetreniu ich času. Pokiaľ ide o poisťovací priemysel, agregátor ponúka možnosť pre spotrebiteľa jednoduchšie vyhľadať poisťovacie ponuky. Niektoré aregátory na svojich webových stránkach ponúkajú aj formulár, ktorý klienti vyplnia a následne na základe zadaných kritérií dostanú na výber z poistných ponúk.

 

36

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
5.2.2023 Redakcia FinReport

Dve tretiny bánk v strednej a východnej Európe sa zameriavajú na udržateľné financovanie nehnuteľností

Udržateľné ESG stratégie pre sektor financovania komerčných nehnuteľností majú v regióne strednej a východnej Európy (CEE) už dve ...

5.2.2023 Redakcia FinReport

Firmy čaká ďalší tvrdý rok, postpandemická eufória neprichádza

Na rozdiel od vlaňajších nádejí, keď sa aspoň začiatok roku niesol v znamení eufórie po ochabnutí pandémie koronavírusu, sú ...

4.2.2023 Redakcia FinReport

ECB: Používanie hotovostných transakcií klesá, dopyt po digitálnych platbách stúpa

Hotovosť je stále najčastejšie používaným platobným prostriedkom na predajných miestach v rámci krajín eurozóny. Jej podiel však podľa ...

4.2.2023 Redakcia FinReport

Slovensko je po Francúzsku najviac závislou krajinou EÚ od jadrovej energie

V roku 2021 vyrobilo 13 členských štátov Európskej únie 731 701 gigawatthodín (GWh) elektriny v jadrových elektrárňach. V porovnaní s ...

3.2.2023 Redakcia FinReport

Novým vedúcim pobočky poisťovne Generali na Slovensku sa stal Pavol Pitoňák

Vo vedení poisťovne Generali na Slovensku nastanú zmeny. Novým vedúcim pobočky poisťovne na Slovensku sa od 1. marca 2023 stane Pavol ...

3.2.2023 Roland Régely

Osobitný odvod z podnikania v regulovaných odvetviach sa posúva, poslanci ho prerokujú v marci

Predseda Ústavnoprávneho výboru NR SR Milan Vetrák (OĽANO) v septembri minulého roku navrhol zvýšiť osobitný odvod z podnikania pre ...

3.2.2023 Redakcia FinReport

UniCredit prináša na trh predschválené úvery pre malé podniky

Banková skupina UniCredit prináša na trh nové predschválené úvery na podporu malých podnikov v siedmich krajinách strednej a východnej ...

3.2.2023 Redakcia FinReport

Zamestnávatelia môžu po novom zamestnávať cudzincov v nedostatkových povolaniach jednoduchšie

Slovensko dlhodobo eviduje množstvo profesií s nedostatočným dopytom zo strany domáceho obyvateľstva. Ústredie práce, sociálnych vecí a ...

2.2.2023 Zuzana Fryč

Aké sú trendy v životnom poistení pre rok 2023? V ponuke sú nové produkty aj výhodnejšie podmienky pre klientov

Hoci v porovnaní so zahraničím je u nás miera životného poistenia stále nízka, záujem o životné poistenie má v posledných rokoch ...

2.2.2023 Robert Juriš

Ceny nehnuteľností začali klesať. Divoká rely sa zastavila tesne pod hranicou 3-tisíc eur za meter štvorcový

Ponukové ceny nehnuteľností na bývanie vo štvrtom štvrťroku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom klesli o 2 %. Stalo sa to ...

2.2.2023 Robert Juriš

Európska centrálna banka opäť prehodnotila svoje kľúčové sadzby, základný úrok zvýšila na 3 %

Mimoriadne náročné rozhodnutie museli urobiť členovia Rady guvernérov Európskej centrálnej banky. Len deň po zverejnení predbežných ...

2.2.2023 Redakcia FinReport

SBA: Banky dodržali svoje záväzky vyplývajúce z Memoranda o porozumení, dokonca ich prekročili

Slovenská banková asociácia (SBA) tvrdí, že banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu v minulom roku splnili a dokonca výrazne prekročili ...

2.2.2023 Redakcia FinReport

SZČO a dobrovoľne poistení musia uhradiť novú výšku poistného najneskôr do 8. februára 2023

Samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a dobrovoľne poistené osoby (DPO) majú už len týždeň na úhradu nových zmenených súm ...

1.2.2023 Robert Juriš

Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu majú za sebou mimoriadne úspešný rok. Vlani zaznamenali čistý zisk vo výške 829 miliónov eur. ...

1.2.2023 Redakcia FinReport

Dvadsať rokov spolupráce: Banka sprostredkúva poistenie a poisťovňa úvery

Obľuba nakupovania pod jednou strechou na Slovensku rastie a platí to aj pre financie. Poistenie od Kooperativy prostredníctvom Slovenskej ...

1.2.2023 Andrej Vida

Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?

Žiadali ste niekedy o hypotekárny alebo spotrebiteľský úver v banke? Tušíte, čo rozhoduje o tom, či úver vôbec dostanete? Viete, ako si ...

31.1.2023 Redakcia FinReport

Allianz: Účet za poistné udalosti vlani vzrástol o tretinu

Účet za všetky poistné udalosti v roku 2022 v Allianz – Slovenskej poisťovni presiahol 275 miliónov, čo je o 30 % viac ako v roku 2021. ...

30.1.2023 Redakcia FinReport

Viacero bánk ku koncu januára upravovalo úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Hneď niekoľko bánk na sklonku januára zmenilo úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. VÚB banka zvýšila úrokové sadzby všetkých ...

Mobilná aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Cena zlata by sa v prípade pokračovania neistoty mohla dostať až k 2-tisíc dolárom
  2. 2.
    Výrobca drevených lyží: Slováci si poctivú remeselnú prácu nevážia
  3. 3.
    Zomrela jediná dcéra Kráľa rock’n’rollu, Lisa Marie Presley mala 54 rokov
  4. 4.
    Kto v Čechách nahradí prezidenta Zemana? Po odstúpení odborárskeho predáka zostalo osem kandidátov
  5. 5.
    Vo veku 56 rokov zomrela Tatjana Patitz, jedna z piatich „pôvodných“ supermodeliek