Uzatváraniu online PZP sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí. A to i napriek poklesu registrácie nových áut
Online uzatváranie povinného zmluvného poistenia (PZP) v niektorých poisťovniach na začiatku tohto roka bolo viac ako úspešné. Medziročne narástlo až o 45 %, hoci registrácia nových automobilov sa oproti začiatku roku 2020 prepadla o viac ako polovicu.

Foto: Shutterstock
Za zvýšeným záujmom o využívanie online nástrojov aj pri uzatváraní zákonnej poistky poisťovne a finanční sprostredkovatelia vidia viacero vplyvov. Najvýraznejším z nich je pandémia koronavírusu a s ňou spojená eliminácia osobného kontaktu, ako aj rýchlejšie napredovanie digitalizácie a zvyšujúci sa dopyt po službách v digitálnej forme.
Uzatváranie PZP online narástlo takmer o polovicu
Rastúci záujem uzatvoriť PZP „bezkontaktne“ vníma poisťovňa Wüstenrot v medzimesačných porovnaniach už od polovice roka 2020. No dopyt pokračoval aj naďalej a začiatkom roka 2021 poisťovňa zaregistrovala najvýraznejší rast.
„Z medziročného porovnania nám pri online uzatvorených PZP v januári 2021 vychádzal nárast o vyše 45 %. Napriek tomu, že možnosť uzatvárať zákonné poistenie online je na trhu dlhé roky, taký zásadný nárast pri nezmenených nastaveniach PZP sme zaznamenali až v súčasnosti,“ opisuje riaditeľ marketingu a komunikácie poisťovne Wüstenrot Lukáš Bertók.
Podľa slov hovorcu tejto poisťovne Tomáša Ferenčáka medziročný nárast záujmu evidovali aj vo februári 2021, a to takmer o tretinu, pričom predbežné čísla naznačujú, že trend pokračuje aj v marci.
Aj poisťovne Uniqa, Generali či Komunálna poisťovňa registrujú v úvode tohto roka významnejší medziročný nárast záujmu o online PZP. „Začiatkom roka sme zaznamenali zvýšený záujem o uzatváranie PZP poistenia prostredníctvom online platforiem, a to najmä v priebehu januára, počas ktorého došlo v porovnaní s minulým rokom k nárastu až o polovicu,“ podotýka hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Kukurová.
Zároveň dodáva, že uzatváranie poistenia digitálnou formou je v Generali už dlhodobo štandardom a klienti tento jednoduchý spôsob uzatvorenia poistenia prostredníctvom niekoľkých jednoduchých klikov aktívne využívajú.
Môže za to pandémia a s ňou spojená digitalizácia
Rastúci trend eviduje aj sprostredkovateľská spoločnosť Brokeria. „U zákonnej poistky už dlhodobo registrujeme, že zmluvy sú uzatvárané online. Tento trend sa pandémiou len posilnil a v súčasnosti je uzatvorenie zmluvy PZP osobne len ojedinelé. Dá sa teda povedať, že prakticky všetky nové zmluvy PZP sú u nás uzatvárané online,“ približuje analytik spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec.
Poisťovne aj finanční sprostredkovatelia za rastom záujmu o túto online službu vidia najmä pandémiu, s ňou súvisiacu potrebu zachovania sociálneho odstupu a z toho vyplývajúci masívny rozvoj online komunikácie. „Vplyv pandémie na digitalizáciu nemožno prehliadať. Veľká časť verejnosti sa v dôsledku súčasnej situácie naučila viac nakupovať online – či už spotrebný tovar, ako oblečenie, elektroniku alebo jedlo. Tieto skúsenosti sa museli pretaviť aj do iných oblastí, v našom prípade do uzatvárania PZP,“ zdôrazňuje T. Ferenčák.
Partnerom článku je Positive Services s.r.o
S vplyvom pandémie a opatreniami smerujúcimi k obmedzovaniu fyzického kontaktu súhlasí aj špecialistka externej komunikácie poisťovne Uniqa Beata Lipšicová. Zároveň pripúšťa, že vzniknuté okolnosti sa dajú pripísať aj ďalším faktorom: „Jedným z nich je skutočnosť, že sme ľuďom umožnili uzatvoriť zmluvu na diaľku zaplatením, keď nemuseli zmluvu fyzicky podpísať. Takto je možné uzatvoriť zmluvu nielen cez náš web, ale môžu tak postupovať aj sprostredkovatelia nášho poistenia, čo klienti veľmi privítali a využívali.“
Nielen na diaľku, ale aj bez papiera
Podľa nej však zároveň nárast zodpovedá aj všeobecne rastúcemu dopytu klientov po digitálnych riešeniach, ktoré znižujú administratívu, umožňujú komunikovať na diaľku a zjednodušujú uzatváranie aj servis produktov.
Podobne vnímajú rastúci trend aj v Komunálnej poisťovni. „Súvisí to najmä so zníženou mobilitou obyvateľstva. Klienti namiesto návštevy pobočky preferujú poistné kalkulačky a porovnávače, vďaka ktorým si vedia porovnať cenu poistného a poistenie online formou ľahko uzavrieť,“ myslí si PR manažérka poisťovne Viera Puškárová.
Analytik zo spoločnosti Brokeria však upozorňuje aj na ekologický aspekt uzatvárania poistných zmlúv na diaľku. „Okrem zjednodušenia a zrýchlenia procesu uzatvárania zmlúv je takýto spôsob aj ekologickejší, keďže nie je potrebné tlačiť na papier zmluvy a ďalšie súvisiace dokumenty,“ dodáva I. Kahanec.
Nie všetky poisťovne zaznamenali rastúci trend
Aj Union poisťovňa už od konca roka 2017 uzatvára PZP len prostredníctvom online aplikácie, ku ktorej majú priamy prístup klienti, ako aj sprostredkovatelia. Oproti spomínaným poisťovniam však v medziročnom porovnaní 2020/2021 za prvé dva mesiace tohto roka poisťovňa nezaznamenala zvýšenie nárastu uzatvárania online PZP.
Situácia na poistnom trhu reaguje aj na vývoj v automobilovom priemysle, ktorý je ovplyvnený pandémiou. „Nové autá sa nepoisťujú v takom rozsahu, ako na začiatku predchádzajúceho roka. Tento rok sa totiž vôbec nezačal dobre pre predajcov nových vozidiel. V januári sa registrácie na Slovensku medziročne znížili približne o 51 %,“ zdôvodňuje špecialistka externej komunikácie a hovorkyňa Union poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
V Allianz – Slovenskej poisťovni dokonca registrujú medziročne nižšie čísla online predaja ako vlani. „V predaji online PZP poistenia sme v prvých dvoch mesiacoch roka 2021 zaznamenali mierny pokles, a to o necelých 17 % oproti predaju v januári a februári minulého roka,“ tvrdí špecialistka externej komunikácie Allianz – SP Helena Kanderková.
Online budúcnosť čaká aj na zložitejšie finančné produkty
Finančno-sprostredkovateľská spoločnosť Umbrella Group predpokladá, že významný nárast v poisťovni Wüstenrot je spôsobený inováciou ich kalkulačky a väčším zameraním sa na online poistenie v poslednom období. „Trh k online uzatváraniu neživotných produktov poistenia smeruje dlhodobejšie a myslím si, že tento trend bude stále viditeľnejší aj pri zložitejších produktoch, ako je havarijné poistenie a poistenie nehnuteľnosti,“ tvrdí partner spoločnosti Umbrella Group Michal Ďuriš.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Mnohí ľudia majú problémy so splácaním dlhov, hrozia im exekúcie
- 2.Parlament schválil novelu zákona o príspevku pri narodení dieťaťa. Ktoré mamičky dostanú viac peňazí?
- 3.Poslanci rozhodli: Spotrebná daň z liehu sa zvyšuje o 30 %
- 4.Tohtoročná Veľká noc nebude štedrá. Slováci plánujú šetriť viac ako v predchádzajúcich rokoch
- 5.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení