Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Uniqa neoprávnene vypovedala klientom poistné zmluvy, NBS jej za to dala pokutu

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Národná banka Slovenska (NBS) uložila poisťovni Uniqa pokutu vo výške 25-tisíc eur. Sankcionovala ju za to, že „porušila práva a povinnosti v oblasti ochrany finančných spotrebiteľov“. Poisťovňa pochybila aj v minulosti, keď sa v rokoch 2018 až 2019 dopustila „nekalej obchodnej praktiky vo forme klamlivého konania“.

Uniqa

Foto: Shutterstock

Neprijateľná zmluvná podmienka

Poisťovňa Uniqa poslala výpoveď poistnej zmluvy presne 912 poistníkom. Klienti mali uzatvorené poistné zmluvy, ktorých predmetom bolo poistenie úrazu s vrátením zaplateného poistného. Podľa NBS však tento list obsahoval nesprávne informácie o právach spotrebiteľa, pretože sa v ňom uvádza, že poistenie zaniká výpoveďou ku koncu poistného obdobia.

NBS uložila poisťovni sankciu, nariadila nápravu a zákaz používať neprijateľnú zmluvnú podmienku: „Každý z účastníkov môže vypovedať poistenie najneskôr šesť týždňov pred uplynutím každého poistného obdobia.“

Nezákonná výpoveď poistky

„Zmluvné ustanovenie sa týkalo aj toho prvku poistnej zmluvy, ktorý je podľa Občianskeho zákonníka nevypovedateľný poisťovňou,“ komentuje hovorca NBS Peter Majer s tým, že išlo o poistnú zmluvu, ktorá obsahovala taký prvok poistenia osôb, ktorý nebol poistením úrazu. „Podľa § 800 ods. 3 Občianskeho zákonníka takúto časť poistnej zmluvy nemôže poisťovňa vypovedať,“ analyzuje situáciu hovorca.  

Takáto výpoveď je podľa neho zákonom zakázaná, pretože by ju poisťovňa mohla použiť v situáciách, keď poistený po dlhých rokoch platenia poistného ochorie, alebo dovŕši istý vek, a poisťovňa sa radšej rozhodne vypovedať zmluvu, ako mu zaplatiť poistné plnenie.

Nielen pokuta, ale aj odstránenie nedostatkov

Konanie poisťovne podľa centrálnej banky mohlo klientov uviesť do omylu, že im zanikajú práva vyplývajúce z poistných zmlúv. Národná banka Slovenska preto uložila poisťovni aj opatrenie na odstránenie a nápravu nedostatkov.

Podľa uznesenia NBS mala poisťovňa klientov informovať o neplatnosti výpovede poistnej zmluvy, pretože tá bola platná so všetkými právami a povinnosťami až do uplynutia dohodnutej platnosti poistnej zmluvy. List mala zaslať všetkým dotknutým klientom.

Poisťovňa podala rozklad

Poisťovňa Uniqa však s rozhodnutím NBS najprv nesúhlasila a sankciu vo výške 25-tisíc eur spočiatku považovala za neprimeranú v porovnaní so sankciami udelenými centrálnou bankou v iných podobných prípadoch. To sú hlavné dôvody, prečo proti prvostupňovému rozhodnutiu NBS podala rozklad.

Banková rada NBS aj vo svojom druhostupňovom rozhodnutí potvrdila svoje pôvodné stanovisko. „Uniqa preto po preštudovaní rozhodnutia odvolacieho orgánu prijala záver, že voči rozhodnutiu NBS nevyužije možnosť jeho preskúmania súdnou cestou,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Lipšicová s tým, že predmetné konanie sa vzťahuje na poistné zmluvy, ktoré boli uzatvárané veľmi dávno. „Bolo to v rokoch 1998 až 2003 za existencie zásadne odlišnej verejnoprávnej úpravy poistenia, ako je v súčasnosti,“ reaguje v stanovisku poisťovne jej hovorkyňa.

Podľa Uniqa, poisťovňa prijala ešte počas priebehu konania vedeného zo strany NBS, a to pred opakovaným potvrdením sankcie, nápravné opatrenia voči dotknutým klientom podľa požiadaviek NBS. „Chceli by sme doplniť, že Uniqa poisťovňa v neskoršom období už nepredávala uvedený produkt úrazového poistenia s vrátením zaplateného poistného so zmluvným ustanovením, ktoré NBS označila ako neprijateľnú zmluvnú podmienku,“ uzatvára B. Lipšicová.

Poisťovne dostali vysoké pokuty aj vlani

Pokuta pre Uniqa je prvou väčšou sankciou zo strany regulátora finančného trhu voči poisťovni pôsobiacej na Slovensku v tomto roku. V nedávnej minulosti poisťovne platili viac a oveľa vyšších pokút. Aj vtedy sa rovnako, ako v tomto prípade, ako dôvod uvádzala 8-percentná poistná daň, ktorú poisťovne začali platiť od 1. januára 2019. Tá nahradila dovtedy platiaci osempercentný poistný odvod. Odvod sa však vzťahoval len na novouzatvorené zmluvy, kým daň aj na tie staršie.

Poisťovne preto začali hľadať cesty, ako nájsť financie na zaplatenie dane. A tak skúšali ukončiť staré poistky, alebo zvýšiť ich ceny. NBS zistila, že niektoré poisťovne sa rozhodli jednostranne zvýšiť klientom cenu poistenia. To znamená, že finančnú záťaž z novej dane preniesli na klienta. Podľa centrálnej banky to bol klamlivý postup a poisťovne nepostupovali správne. Pritom mali dve možnosti. Buď sa s klientom dohodnúť na zvýšení ceny, alebo vypovedať poistnú zmluvu, samozrejme, legálnym spôsobom.

Viaceré poisťovne preto vlani dostali vysoké pokuty za to, že na zavedenie poistnej dane zareagovali prehodnotením a zvýšením ceny poistiek. Poisťovňa Uniqa vtedy dostala pokutu vo výške 90-tisíc eur.

logo
Prečítajte si tiež:
23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

23.4.2024 Martin Jamnický

Do dražby smeruje unikátna zbierka mincí, jej hodnota môže prekonať 5 miliónov eur

Zberatelia aj investori by mali zbystriť pozornosť. Do dražby putuje celoživotná zbierka významného zberateľa MUDr. Václava Brunu. ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Robert Juriš

Bitcoin prešiel halvingom, očakávaný cenový skok zatiaľ nenastal

Zrejme najsledovanejšia udalosť roka vo svete kryptomien sa stala realitou. Takzvaný halving bitcoinu sa udial v noci z 19. na 20. apríla 2024. ...

22.4.2024 Robert Juriš

Predaj bytov v Bratislave zaznamenal prvé oživenie od roku 2022, ceny stagnujú

Začiatok tohto roka sa na bratislavskom trhu s nehnuteľnosťami niesol v znamení mierneho oživenia. Počas prvých troch mesiacov 2024 sa ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay