Uniqa neoprávnene vypovedala klientom poistné zmluvy, NBS jej za to dala pokutu
Národná banka Slovenska (NBS) uložila poisťovni Uniqa pokutu vo výške 25-tisíc eur. Sankcionovala ju za to, že „porušila práva a povinnosti v oblasti ochrany finančných spotrebiteľov“. Poisťovňa pochybila aj v minulosti, keď sa v rokoch 2018 až 2019 dopustila „nekalej obchodnej praktiky vo forme klamlivého konania“.
Foto: Shutterstock
Neprijateľná zmluvná podmienka
Poisťovňa Uniqa poslala výpoveď poistnej zmluvy presne 912 poistníkom. Klienti mali uzatvorené poistné zmluvy, ktorých predmetom bolo poistenie úrazu s vrátením zaplateného poistného. Podľa NBS však tento list obsahoval nesprávne informácie o právach spotrebiteľa, pretože sa v ňom uvádza, že poistenie zaniká výpoveďou ku koncu poistného obdobia.
NBS uložila poisťovni sankciu, nariadila nápravu a zákaz používať neprijateľnú zmluvnú podmienku: „Každý z účastníkov môže vypovedať poistenie najneskôr šesť týždňov pred uplynutím každého poistného obdobia.“
Nezákonná výpoveď poistky
„Zmluvné ustanovenie sa týkalo aj toho prvku poistnej zmluvy, ktorý je podľa Občianskeho zákonníka nevypovedateľný poisťovňou,“ komentuje hovorca NBS Peter Majer s tým, že išlo o poistnú zmluvu, ktorá obsahovala taký prvok poistenia osôb, ktorý nebol poistením úrazu. „Podľa § 800 ods. 3 Občianskeho zákonníka takúto časť poistnej zmluvy nemôže poisťovňa vypovedať,“ analyzuje situáciu hovorca.
Takáto výpoveď je podľa neho zákonom zakázaná, pretože by ju poisťovňa mohla použiť v situáciách, keď poistený po dlhých rokoch platenia poistného ochorie, alebo dovŕši istý vek, a poisťovňa sa radšej rozhodne vypovedať zmluvu, ako mu zaplatiť poistné plnenie.
Nielen pokuta, ale aj odstránenie nedostatkov
Konanie poisťovne podľa centrálnej banky mohlo klientov uviesť do omylu, že im zanikajú práva vyplývajúce z poistných zmlúv. Národná banka Slovenska preto uložila poisťovni aj opatrenie na odstránenie a nápravu nedostatkov.
Podľa uznesenia NBS mala poisťovňa klientov informovať o neplatnosti výpovede poistnej zmluvy, pretože tá bola platná so všetkými právami a povinnosťami až do uplynutia dohodnutej platnosti poistnej zmluvy. List mala zaslať všetkým dotknutým klientom.
Poisťovňa podala rozklad
Poisťovňa Uniqa však s rozhodnutím NBS najprv nesúhlasila a sankciu vo výške 25-tisíc eur spočiatku považovala za neprimeranú v porovnaní so sankciami udelenými centrálnou bankou v iných podobných prípadoch. To sú hlavné dôvody, prečo proti prvostupňovému rozhodnutiu NBS podala rozklad.
Banková rada NBS aj vo svojom druhostupňovom rozhodnutí potvrdila svoje pôvodné stanovisko. „Uniqa preto po preštudovaní rozhodnutia odvolacieho orgánu prijala záver, že voči rozhodnutiu NBS nevyužije možnosť jeho preskúmania súdnou cestou,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Lipšicová s tým, že predmetné konanie sa vzťahuje na poistné zmluvy, ktoré boli uzatvárané veľmi dávno. „Bolo to v rokoch 1998 až 2003 za existencie zásadne odlišnej verejnoprávnej úpravy poistenia, ako je v súčasnosti,“ reaguje v stanovisku poisťovne jej hovorkyňa.
Podľa Uniqa, poisťovňa prijala ešte počas priebehu konania vedeného zo strany NBS, a to pred opakovaným potvrdením sankcie, nápravné opatrenia voči dotknutým klientom podľa požiadaviek NBS. „Chceli by sme doplniť, že Uniqa poisťovňa v neskoršom období už nepredávala uvedený produkt úrazového poistenia s vrátením zaplateného poistného so zmluvným ustanovením, ktoré NBS označila ako neprijateľnú zmluvnú podmienku,“ uzatvára B. Lipšicová.
Poisťovne dostali vysoké pokuty aj vlani
Pokuta pre Uniqa je prvou väčšou sankciou zo strany regulátora finančného trhu voči poisťovni pôsobiacej na Slovensku v tomto roku. V nedávnej minulosti poisťovne platili viac a oveľa vyšších pokút. Aj vtedy sa rovnako, ako v tomto prípade, ako dôvod uvádzala 8-percentná poistná daň, ktorú poisťovne začali platiť od 1. januára 2019. Tá nahradila dovtedy platiaci osempercentný poistný odvod. Odvod sa však vzťahoval len na novouzatvorené zmluvy, kým daň aj na tie staršie.
Poisťovne preto začali hľadať cesty, ako nájsť financie na zaplatenie dane. A tak skúšali ukončiť staré poistky, alebo zvýšiť ich ceny. NBS zistila, že niektoré poisťovne sa rozhodli jednostranne zvýšiť klientom cenu poistenia. To znamená, že finančnú záťaž z novej dane preniesli na klienta. Podľa centrálnej banky to bol klamlivý postup a poisťovne nepostupovali správne. Pritom mali dve možnosti. Buď sa s klientom dohodnúť na zvýšení ceny, alebo vypovedať poistnú zmluvu, samozrejme, legálnym spôsobom.
Viaceré poisťovne preto vlani dostali vysoké pokuty za to, že na zavedenie poistnej dane zareagovali prehodnotením a zvýšením ceny poistiek. Poisťovňa Uniqa vtedy dostala pokutu vo výške 90-tisíc eur.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Nemecká vláda vynaloží na pomoc ľuďom postihnutým ničivými povodňami štyristo miliónov eur
- 2.Naď: Celoplošné testovanie je jedinou vecou, ktorá zabráni lockdownu Slovenska
- 3.Počet obetí zrážky lodí na Dunaji stúpol, telo ženy našli 21 kilometrov od miesta nehody
- 4.Finančná sloboda - zaži ju na vlastnej koži, edícia DECEMBER 15.12.2022
- 5.Freedom Finance prináša svoju online obchodnú platformu Freedom24 aj pre slovenských investorov