Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Uniqa neoprávnene vypovedala klientom poistné zmluvy, NBS jej za to dala pokutu

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Národná banka Slovenska (NBS) uložila poisťovni Uniqa pokutu vo výške 25-tisíc eur. Sankcionovala ju za to, že „porušila práva a povinnosti v oblasti ochrany finančných spotrebiteľov“. Poisťovňa pochybila aj v minulosti, keď sa v rokoch 2018 až 2019 dopustila „nekalej obchodnej praktiky vo forme klamlivého konania“.

image

Foto: Shutterstock

Neprijateľná zmluvná podmienka

Poisťovňa Uniqa poslala výpoveď poistnej zmluvy presne 912 poistníkom. Klienti mali uzatvorené poistné zmluvy, ktorých predmetom bolo poistenie úrazu s vrátením zaplateného poistného. Podľa NBS však tento list obsahoval nesprávne informácie o právach spotrebiteľa, pretože sa v ňom uvádza, že poistenie zaniká výpoveďou ku koncu poistného obdobia.

NBS uložila poisťovni sankciu, nariadila nápravu a zákaz používať neprijateľnú zmluvnú podmienku: „Každý z účastníkov môže vypovedať poistenie najneskôr šesť týždňov pred uplynutím každého poistného obdobia.“

Nezákonná výpoveď poistky

„Zmluvné ustanovenie sa týkalo aj toho prvku poistnej zmluvy, ktorý je podľa Občianskeho zákonníka nevypovedateľný poisťovňou,“ komentuje hovorca NBS Peter Majer s tým, že išlo o poistnú zmluvu, ktorá obsahovala taký prvok poistenia osôb, ktorý nebol poistením úrazu. „Podľa § 800 ods. 3 Občianskeho zákonníka takúto časť poistnej zmluvy nemôže poisťovňa vypovedať,“ analyzuje situáciu hovorca.  

Takáto výpoveď je podľa neho zákonom zakázaná, pretože by ju poisťovňa mohla použiť v situáciách, keď poistený po dlhých rokoch platenia poistného ochorie, alebo dovŕši istý vek, a poisťovňa sa radšej rozhodne vypovedať zmluvu, ako mu zaplatiť poistné plnenie.

Nielen pokuta, ale aj odstránenie nedostatkov

Konanie poisťovne podľa centrálnej banky mohlo klientov uviesť do omylu, že im zanikajú práva vyplývajúce z poistných zmlúv. Národná banka Slovenska preto uložila poisťovni aj opatrenie na odstránenie a nápravu nedostatkov.

Podľa uznesenia NBS mala poisťovňa klientov informovať o neplatnosti výpovede poistnej zmluvy, pretože tá bola platná so všetkými právami a povinnosťami až do uplynutia dohodnutej platnosti poistnej zmluvy. List mala zaslať všetkým dotknutým klientom.

Poisťovňa podala rozklad

Poisťovňa Uniqa však s rozhodnutím NBS najprv nesúhlasila a sankciu vo výške 25-tisíc eur spočiatku považovala za neprimeranú v porovnaní so sankciami udelenými centrálnou bankou v iných podobných prípadoch. To sú hlavné dôvody, prečo proti prvostupňovému rozhodnutiu NBS podala rozklad.

Banková rada NBS aj vo svojom druhostupňovom rozhodnutí potvrdila svoje pôvodné stanovisko. „Uniqa preto po preštudovaní rozhodnutia odvolacieho orgánu prijala záver, že voči rozhodnutiu NBS nevyužije možnosť jeho preskúmania súdnou cestou,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Beáta Lipšicová s tým, že predmetné konanie sa vzťahuje na poistné zmluvy, ktoré boli uzatvárané veľmi dávno. „Bolo to v rokoch 1998 až 2003 za existencie zásadne odlišnej verejnoprávnej úpravy poistenia, ako je v súčasnosti,“ reaguje v stanovisku poisťovne jej hovorkyňa.

Podľa Uniqa, poisťovňa prijala ešte počas priebehu konania vedeného zo strany NBS, a to pred opakovaným potvrdením sankcie, nápravné opatrenia voči dotknutým klientom podľa požiadaviek NBS. „Chceli by sme doplniť, že Uniqa poisťovňa v neskoršom období už nepredávala uvedený produkt úrazového poistenia s vrátením zaplateného poistného so zmluvným ustanovením, ktoré NBS označila ako neprijateľnú zmluvnú podmienku,“ uzatvára B. Lipšicová.

Poisťovne dostali vysoké pokuty aj vlani

Pokuta pre Uniqa je prvou väčšou sankciou zo strany regulátora finančného trhu voči poisťovni pôsobiacej na Slovensku v tomto roku. V nedávnej minulosti poisťovne platili viac a oveľa vyšších pokút. Aj vtedy sa rovnako, ako v tomto prípade, ako dôvod uvádzala 8-percentná poistná daň, ktorú poisťovne začali platiť od 1. januára 2019. Tá nahradila dovtedy platiaci osempercentný poistný odvod. Odvod sa však vzťahoval len na novouzatvorené zmluvy, kým daň aj na tie staršie.

Poisťovne preto začali hľadať cesty, ako nájsť financie na zaplatenie dane. A tak skúšali ukončiť staré poistky, alebo zvýšiť ich ceny. NBS zistila, že niektoré poisťovne sa rozhodli jednostranne zvýšiť klientom cenu poistenia. To znamená, že finančnú záťaž z novej dane preniesli na klienta. Podľa centrálnej banky to bol klamlivý postup a poisťovne nepostupovali správne. Pritom mali dve možnosti. Buď sa s klientom dohodnúť na zvýšení ceny, alebo vypovedať poistnú zmluvu, samozrejme, legálnym spôsobom.

Viaceré poisťovne preto vlani dostali vysoké pokuty za to, že na zavedenie poistnej dane zareagovali prehodnotením a zvýšením ceny poistiek. Poisťovňa Uniqa vtedy dostala pokutu vo výške 90-tisíc eur.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
19.1.2022 Redakcia FinReport

Záujem o prestupy medzi dôchodkovými správcovskými spoločnosťami sa znížil

Dôchodkovú správcovskú spoločnosť (DSS) minulý rok zmenilo viac ako 41-tisíc sporiteľov. Oproti roku 2020 počet tých, ktorí si sporia na ...

18.1.2022 Magdaléna Švančarková

Banky za dva roky opustilo 1 500 zamestnancov, zredukovali aj pobočkové siete

Pandémia koronavírusu zasiahla aj bankový sektor. Návštevu tradičnej pobočky klienti vymenili za stretnutia v online priestore. Novým trendom ...

18.1.2022 Robert Juriš

Biznis s predplatenými kartami dokáže vygenerovať biliónové obraty

Hodnota celosvetovo uskutočnených transakcií prostredníctvom predplatených kariet v roku 2026 presiahne 4,1 bilióna dolárov. Tvrdí to ...

18.1.2022 Redakcia FinReport

Spoločnosť J&T Energy Financing Eur XI vydá dlhopisy za 100 miliónov eur

Národná banka Slovenska schválila spoločnosti J&T Energy Financing Eur XI prospekt dlhopisov v hodnote 100 miliónov eur. ...

18.1.2022 Redakcia FinReport

V rámci rizikového životného poistenia pribudli nové ochorenia, ako autizmus a celiakia

Štyri nové choroby – autizmus, celiakia, malária a Crohnova choroba – boli zaradené medzi kritické ochorenia v rámci rizikového ...

18.1.2022 Redakcia FinReport

Vláda schválila zákon o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte

Slováci pracujúci alebo podnikajúci v Európskej únii (EÚ) si budú môcť preniesť dôchodkové úspory naprieč hranicami členských ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Fotenie si obrazovky počítača pri preverovaní bankových účtov nie je potrebné

Podnikatelia si pri preverovaní bankových účtov na portáli finančnej správy (PFS) už nemusia robiť snímku obrazovky, takzvaný printscreen. ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Novis podľa NBS nedostatočne kryla kapitálovú požiadavku na solventnosť

Poisťovňa Novis je pod intenzívnym dohľadom Národnej banky Slovenska (NBS). Centrálna banka už na sklonku roku 2020 voči nej vydala dve ...

17.1.2022 Roland Régely

TOP 10 daňových noviniek pre podnikateľov v roku 2022

Začiatkom tohto roka nadobudlo účinnosť niekoľko legislatívnych zmien v oblasti výberu daní. Podnikateľom tak v novom roku pribudnú ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Union začína s testovaním predaja poistenia v rámci pobočiek Slovenskej pošty

Poisťovňa Union hľadá nové predajné kanály pre svoje poistné produkty. Do svojho hľadáčika si zobrala pobočky Slovenskej pošty. V ...

13.1.2022 Zuzana Mecková

Na úplnú digitalizáciu zelenej karty si ešte budeme musieť počkať

Napriek ére pokročilej digitalizácie slovenskí vodiči musia nosiť doklad o zaplatení povinného zmluvného poistenia (PZP) stále so sebou v ...

13.1.2022 Redakcia FinReport

Prichádzajú okamžité platby – budú jednoduché a rýchle

Už o niekoľko dní sa dočkáme ďalšej digitálnej bankovej novinky – okamžitých platieb. Kým dnes trvajú medzibankové prevody minimálne ...

13.1.2022 Robert Juriš

Úrokové sadzby hypoték sú na rekordnom minime, no nebude to tak navždy

Hypotekárne úvery na Slovensku sú tretie najlacnejšie v Európskej únii. Podľa dát Národnej banky Slovenska ich úrokové sadzby nikdy neboli ...

11.1.2022 Redakcia FinReport

Rekonštrukčný boom spôsobil, že množstvo nehnuteľností je podpoistených

Pre mnohých ľudí je podpoistenie stále veľkou hrozbou. Dôvodov je viac, a nemusí to byť len rýchly rast cien nehnuteľností. Byt, ktorý ...

11.1.2022 Roland Régely

Štyri banky v novom roku ohlásili zmeny vo svojich cenníkoch služieb. Za čo všetko si priplatíme?

Mnohé banky na Slovensku s príchodom nového roka upravujú svoje cenníky služieb. Niekedy ide o bezvýznamné zmeny, inokedy sa nové poplatky ...

7.1.2022 Redakcia FinReport

Čas ako stvorený na nadviazanie digitálnej komunikácie s vlastnou poisťovňou

Voľné dni počas sviatkov na prelome rokov sa dajú tráviť rôzne. Väčšina ľudí ich využila na relax a načerpanie nových síl. No mnohí ...

5.1.2022 Andrej Vida

Slovenská banková asociácia upozorňuje na možné ohrozenie bankového tajomstva

Slovenská banková asociácia (SBA) je dôležitou autoritou v slovenskom finančnom sektore a tiež jedinou organizáciou zastupujúcou záujmy ...

3.1.2022 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa zverejnila čestné vyhlásenie pre odklad poistného za december 2021

Sociálna poisťovňa zverejnila formulár čestného vyhlásenia, ktorým zamestnávatelia a samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) môžu ...

Aplikácia

  1. 1.
    Spoločnosť J&T Energy Financing Eur XI vydá dlhopisy za 100 miliónov eur
  2. 2.
    TOP 10 kryptomien na trhu. Na čo sa dajú využívať a aké sú ich výhody?
  3. 3.
    Vláda schválila zákon o celoeurópskom osobnom dôchodkovom produkte
  4. 4.
    Biznis s predplatenými kartami dokáže vygenerovať biliónové obraty
  5. 5.
    Banky za dva roky opustilo 1 500 zamestnancov, zredukovali aj pobočkové siete