Technologická revolúcia v bankovníctve – väčšina operácií sa presunula do mobilov
To, o čom sa roky šepkalo, dokázala pandémia koronavírusu odštartovať doslova z večera do rána. Digitalizácia, bezkontaktné riešenia aj menej ľudí v pobočkách. Nová vlna priemyselnej revolúcie doslova zaplavila aj slovenský bankový sektor.

Foto: Shutterstock
Stroje namiesto ľudí
Keď v 18. storočí priemyselná revolúcia spôsobila prechod od manufaktúry, založenej na ručnej práci, ku kapitalistickej továrni, mnoho ľudí nevítalo túto zmenu pozitívne. Rozbíjanie strojov, ktoré oberali ľudí o prácu, bolo na dennom poriadku. Lenže moderné technológie a vývoj k stále vyššej technickej úrovni už nebolo možné zastaviť. A nezastavil sa prakticky dodnes, akurát stroje sa stále viac digitalizujú.
Priemyselná revolúcia rovnako ako v minulosti aj dnes znamená, že viac zodpovednosti a povinností sa prenáša z ľudí na stroje. Už dnes sa s vami v banke porozpráva chatbot a v budúcnosti možno živého zamestnanca banky ani nestretnete. Veď prvé bezkontaktné pobočky sú už realitou aj na Slovensku.
Inovácie smerujú hlavne do digitálu
V súčasnosti sa každá slovenská banka usiluje rozvíjať komunikáciu s klientom tak, aby čo najviac vecí dokázal vyriešiť z pohodlia svojho domova, a teda, aby čo najviac vecí vybavil online. Internetbanking a mobilbanking sú nástroje, bez ktorých si nevieme predstaviť život.
Mobilné aplikácie sú neoddeliteľnou súčasťou smartfónov. Aj tie bankové. Dokonca už vznikli čisto digitálne banky. Navyše do bankového sektora výrazne vstúpili aj technologické giganty. Tie umožňujú prostredníctvom svojich zariadení a systémov nové formy smart platieb, ako Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay a iné.
Injekcie do digitálnych inovácií realizujú všetky banky na trhu. „Banka v priebehu roka významne investovala do nových technológií a inovácií, do 365.banky aj do dcérskej spoločnosti Amico Finance,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Poštovej banky Andrej Zaťko.
Pritom práve začiatok pandémie koronavírusu, keď sa banky čo najviac snažili dostať klientov z pobočiek na internet, bol momentom, keď si aj v bankách povedali, že vyššiu mieru digitalizácie bankových procesov je možné udržať dlhodobo.
Menej ľudí a viac online a tabletov
Banky v časoch pandémie zvýšili ceny mnohých hotovostných operácií, a pritom znižovali počet svojich pracovníkov v pobočkách. Cieľom bolo motivovať klientov k využívaniu online riešení. Je zrejmé, že tento trend sa bude intenzívne presadzovať aj v niekoľkých nasledujúcich rokoch.
„Približne pred dvoma rokmi sme v Slovenskej sporiteľni naštartovali proces digitálnej transformácie. Jej cieľom je poskytovanie moderných služieb pre našich klientov a posilnenie našej pozície ako lídra na slovenskom trhu. Aktuálna celosvetová pandémia Covid-19 proces transformácie len urýchlila,“ tvrdí hovorkyňa sporiteľne Marta Cesnaková.
Väčšia funkcionalita smartfónov, rýchlosť internetu a rozvoj nových online služieb a aplikácií ohrozili viaceré tradičné profesie a biznis modely v hotelierstve, stravovacích službách, doprave či finančných službách.
Príkladom je aj prvá bezhotovostná pobočka, ktorú otvorila Slovenská sporiteľňa. Klientom je k dispozícií 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Keďže hotovostné operácie si klienti už pohodlne dokážu vyriešiť sami, finanční poradcovia sa prioritne môžu venovať výhradne finančnému poradenstvu.
Súčasťou bezhotovostnej pobočky sú tri samoobslužné moderné vkladomaty. „Koncept novej pobočky nám umožňuje ešte lepšie využívať digitálne nástroje a je v súlade s našou digitálnou stratégiou,“ hovorí člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za retailové bankovníctvo Zdeňek Románek.
Víťazom technologickej revolúcie je mobil
„Nákupy cez mobil sú ďalším trendom, ktorý Slovákom umožňuje vyhnúť sa radom v obchodoch. Nájdem si inšpiráciu na sociálnych sieťach, prekliknem sa na e-shop a niekoľkými ďalšími kliknutiami zaplatím kartou alebo cez Apple či Google Pay. Tento spôsob nakupovania bude v budúcnosti stále populárnejší,“ konštatuje hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.
Takéto riešenia znamenajú rýchly, jednoduchý a bezpečný spôsob platby, ktorý ľudia môžu využiť v obchodoch či pri platení na internete. A banky v ňom vidia budúcnosť.
„Skúsenosti so zavedením mobilných platieb nám potvrdzujú, že pre ľudí je to ohromná pozitívna zmena pri každodennom platení. Už dnes máme desaťtisíce používateľov mobilných platieb, a tento počet neustále rastie,“ hovorí ďalej Z. Románek zo SLSP.
K bežným platobným možnostiam sa tak pridáva aj možnosť investovať prostredníctvom mobilných telefónov. Pritom už pri prvom kontakte s bankou často stretneme umelú inteligenciu v podobe chatbotov.
Prípadne je možnosť kontaktovať aj skutočného poradcu priamo cez mobilné technológie, ktorý vám poradí nielen s investovaním, ale aj s finančným plánom. Už dnes sme teda svedkami toho, že sa nám banky presúvajú čoraz viac z kamenných budov do našich počítačov, mobilov a hodiniek. A to sme len na začiatku.
Čo hovorí futurológ na budúcnosť bankovníctva?
Britský futorológ Ray Hammond, ktorý vo svojej štúdii opísal predpokladané trendy zmien v bankovníctve do roku 2040, očakáva zmeny nielen v systéme fungovania bankovníctva, ale aj v produktoch.
Bankovníctvo a finančné služby budú popretkávané aplikáciami, ktoré ponúkajú crowdfundované pôžičky, nové spôsoby prevodov, platieb a výmeny meny. Aj v tomto prípade platí, že aj tá najväčšia revolúcia je vlastne stále len úvodom k ešte väčším zmenám.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Americký akciový trh čelí otrasom, investori vyvarujte sa panike
- 2.Maturita z matematiky bude povinná
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 5.Otec na materskej: Návod na vybavenie a tipy, ako získať čo najviac peňazí do rodinného rozpočtu