Skúsenosť s pandémiou nás núti prehodnotiť svoj vzťah k životnému poisteniu. Trh sa prispôsobuje potrebám ľudí
Pandémia koronavírusu priniesla množstvo opatrení, ktoré väčšine ľudí zmenili každodenný život a prinútili ich prehodnotiť spotrebu, tvorbu úspor či lepšie nastavenie poistenia a prispôsobiť ich vlastným potrebám. Mnohí si uvedomili dôležitosť životného poistenia, ktoré dokáže výrazne pomôcť pri neočakávaných životných situáciách, akými sú napríklad výpadok príjmu pre práceneschopnosť či závažné choroby.

Foto: Shutterstock
S otázkou, čo zmenila pandémia na globálnom poistnom trhu, alebo ako sa bude vyvíjať poistný trh ďalej, sme sa obrátili na viacerých odborníkov.
V osobných financiách chceme mať lepší prehľad
Finanční sprostredkovatelia sa zhodujú na tom, že ľudia si počas pandémie našli čas na urobenie si poriadku vo svojich financiách a zmluvách s finančnými inštitúciami.
„To sa týka nielen poistenia, ale aj dôchodkových produktov, investícií a úverov. Pandémia otvorila mnohým klientom oči, keďže si uvedomili, že finančná rezerva je skutočne potrebná a situácia, keď by mohli potrebovať finančný vankúš, môže prísť veľmi nečakane,“ uvádza analytik spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec.
Aj riaditeľ pre produkty a compliance spoločnosti Partners Group SK Peter Matovič vidí v posledných mesiacoch zmenu v správaní sa klientov: „Ľudia majú kvôli obmedzenej spotrebe viac finančných zdrojov, aby si mohli dovoliť poistenie a v dôsledku aktuálnej situácie si aj viac uvedomujú jeho dôležitosť.“
Zároveň dodáva, že v prípade poistenia je najväčším motivátorom osobná skúsenosť, pričom v poslednom roku ju majú ľudia vo zvýšenej miere, či už v rodine, alebo vo svojom blízkom okolí. Odhaduje, že v nasledujúcich mesiacoch sa správanie ľudí asi výrazne nezmení, no v priebehu ďalších rokov bude ešte viac stúpať dôležitosť osvety.
Tieto skúsenosti potvrdzuje aj špecialistka externej komunikácie Helena Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne, ktorá podľa spätnej väzby od obchodníkov a klientov vidí, že mnohí z nich sa viac zaujímajú o poistenie svojho života a zdravia. „Na druhej strane sú klienti, ktorí sa v dôsledku koronakrízy dostali do finančnej núdze, a preto prehodnocujú svoje náklady, vrátane nákladov na platby poistného,“ dodáva.
Počas pandémie stúpla dôležitosť životného poistenia
Ľudia zmenili svoje priority aj vo vzťahu k životnému poisteniu. „Poistné zmluvy sa čoraz viac dojednávajú s ohľadom na potreby klientov a na ich životnú situáciu a nie na výšku poistného, ktoré chcú za poistenie platiť. Situácia, ktorú priniesla pandémia, iba potvrdila, že táto zmena v dojednávaní poistenia je skutočne v prospech klienta,“ dodáva hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Kukurová.
Finančný špecialista zo spoločnosti RHR Tomáš Maga si myslí, že životné poistenie je produkt, ktorý má svoje miesto v portfóliu klienta, a vždy po ňom bude dopyt. „Dlhodobo si všímam, že najväčší záujem o takéto produkty majú ľudia s priemerným príjmom.“
Zároveň dodáva, že pokiaľ je človek dostatočne zabezpečený do takej miery, že ak by od zajtra nepracoval a dokáže v pohode fungovať až do konca svojho života, tak poistenie nepotrebuje. Pokiaľ však v takej situácii nie je, mal by si poistiť aspoň tie najvážnejšie riziká.
Aj CEO skupiny Wüstenrot Slovensko Marian Hrotka predpokladá, že skúsenosť s pandémiou v každom prípade zvýrazní najmä význam životného poistenia, pričom poisťovne ju premietnu do svojich plánov pre najbližšiu budúcnosť.
„Globálna pandémia urýchlila vývoj smerovania poisťovníctva či finančných služieb. Pri niektorých produktoch, ako je napríklad rizikové životné poistenie, sme sledovali nárast, keďže časť verejnosti si uvedomila, že v ťažkej situácii majú výhodu tí, ktorí sa nespoliehajú výlučne na pomoc štátnych inštitúcií či rodiny,“ dodáva.
Poistné sumy a pripoistenia prispôsobujeme požiadavkám
Klientov, ktorí už majú uzatvorené životné poistenie, zaujíma najmä to, ako ho majú nastavené. „V mnohých prípadoch sa však deje to, že ľudia majú poistenie nastavené na nízke poistné sumy a chýbajú im niektoré dôležité pripoistenia závažných ochorení, invalidity alebo práceneschopnosti (PN),“ opisuje I. Kahanec.
Podľa partnera Umbrella Group Michala Ďuriša je pri tomto poistnom produkte kľúčové nechať si poradiť od profesionálov. „Môže to znieť ako klišé, ale platí to viac ako kdekoľvek inde. Rozumne nastavené poistné sumy v životnom poistení sú skôr raritou. Často sa stretávame s tým, že klienti poisťovní majú poistené to, čo vôbec nepotrebujú,“ konštatuje odborník.
Na dôležitosť výberu vhodných pripoistení zase upozorňuje P. Matovič z Partners Group SK: „Poistenie PN je kľúčové pri zabezpečení krátkodobých výpadkov príjmu a v poslednom čase sa dostalo do oblasti záujmu klientov, pretože nekryje len úrazy, ale aj výpadky príjmu v dôsledku choroby. To tvorí až 96 % prípadov.“
Podľa neho je pri nastavovaní zmlúv potrebné zvážiť aj ďalšie riziká, ako sú invalidita, poistenie úmrtia či kritických chorôb, a aby boli ľudia krytí v prípade výrazných a dlhodobých poklesov príjmov. „Aj poisťovne v posledných rokoch menia orientáciu týmto smerom, a trend bude pokračovať,“ dopĺňa.
Ak ochoriem, na životné poistenie je už neskoro
Predovšetkým by sme si však mali uvedomiť jednu zásadnú vec. Pandémia ochorenia COVID-19 zmenila podmienky pri uzatváraní životného poistenia. „Platí, že ak sa aktuálne liečite na koronavírus, žiadna poisťovňa vás nepoistí,“ vysvetľuje M. Ďuriš.
Niektoré poisťovne dokonca rozšírili zdravotné dotazníky o otázky smerujúce práve k tomuto ochoreniu. Je preto dôležité myslieť dopredu a uzatvoriť si životnú poistku v predstihu. „Niektoré poisťovne sa pýtajú aj na príznaky COVID-19. Ak teda potenciálny klient vie, že je rizikový pacient, náhle ochorel a chce si narýchlo uzavrieť životnú poistku, už sa mu to asi nepodarí,“ dodáva.
Presun poisťovníctva do online sveta
Okrem množstva zmien, ktoré sa na poistnom trhu dejú, ako je napríklad neustále vylepšovanie produktov, zvyšovanie krytia či výhodnejšie ceny pre klientov, prebieha ešte jedna zásadná inovácia. Ide o presúvanie poisťovníctva do online priestoru. Pandémia tento proces výrazne urýchlila.
„Presun celého trhu do online vnímam veľmi pozitívne nielen z hľadiska inštitúcií a produktov, ale aj z hľadiska mojej profesie. Ľudia viac pátrajú po správnych informáciách na internete a do popredia sa dostávajú odborníci. Verím, že tento trend bude pokračovať aj po pandémii a ľudia budú hľadať kvalitné služby a informácie,“ tvrdí T. Maga.
Vznikajú aj nové poistenia na mieru
Aké ďalšie zmeny nastanú v súvislosti s pandémiou koronavírusu v budúcnosti, ukáže čas. „S istotou však možno povedať, že ovplyvní vývoj nových poistných produktov, pretože poistenie musí vždy reagovať na obavy klientov,“ konštatuje M. Hrotka.
Môže ísť napríklad o sústredenie sa na hypotekárnych klientov, kde poisťovne predstavili špecifické poistenie vhodné práve pre klientov s hypotékou. „Okrem neho je to aj zameranie sa na niektoré povolania a krytie ich špecifických rizík. Napríklad u zdravotníkov, manažérov, vodičov a ďalších,“ vymenúva I. Kahanec.
„Skúsenosť s koronavírusom dokazuje, že pandémia nepozná hranice medzi kontinentmi, zasahuje všetky odvetvia a všetky skupiny obyvateľstva, čo robí riziko nekalkulovateľným. Poisťovne však budú aj naďalej hľadať riešenia, aby klientom pomohli aspoň čiastočne zmierniť následky pandémie. Môžeme hovoriť napríklad o rozšírení asistenčných služieb v existujúcich produktoch,“ hovorí generálny riaditeľ poisťovne Colonnade Marian Bátovský.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Štátny smútok za pápeža Františka prinesie obmedzenia. Budú v sobotu otvorené obchody?
- 2.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 3.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 4.Rizikové e-shopy – ako ich spoznať a nenechať sa nachytať?
- 5.NBS vydáva nový súbor zberateľských euromincí