Hľadaj

Rizikové životné poistenie: Doba si žiada digitálne riešenia, agenti však uprednostňujú osobný kontakt

Robert Juriš a Zuzana Mecková Banky a poisťovne Poslať

Rizikové životné poistenie je ako padák. Ak ho človek nemá správne nastavené v okamihu, keď ho najviac potrebuje, je veľmi pravdepodobné, že neskôr mu už môže byť nanič. Tento finančný produkt sa radí medzi tie zložitejšie a komplexné spôsoby zabezpečenia klienta v čase, keď je ešte všetko v najlepšom poriadku pre chvíle, keď bude potrebovať pomoc. Pozrime sa preto, čo hovoria zástupcovia poisťovní a finanční agenti na možnosť uzatvoriť si poistnú zmluvu moderným dištančným spôsobom, teda online a na diaľku.

image

Foto: Shutterstock

Zložitosť rizikového životného poistenia je hlavným dôvodom, prečo sa líšia názory, či je vhodné uzatvárať si ho digitálne na diaľku, alebo či je nevyhnutný fyzický kontakt s maklérom pre lepšie porozumenie a nastavenie jednotlivých parametrov produktu.

Existujú tri prístupy

1) Poisťovne väčšinou preferujú rýchlejšie a v súčasnosti aj bezpečnejšie uzatváranie rizikového životného poistenia dištančným spôsobom, presnejšie s využitím digitálnych technológií.

2) Na druhej názorovej strane stoja finanční agenti. Tí sa síce nebránia online nástrojom, ale svorne tvrdia, že v prípade rizikového životného poistenia je osobný kontakt sprostredkovateľa s klientom priam nevyhnutnosťou.

3) Klienti si však môžu urobiť obraz o možnostiach, ktoré sa im núkajú, aj prostredníctvom takzvaných online porovnávačov. A potom je už len na nich, aký postup ďalej zvolia.

Klienti si môžu vybrať

Uzatvoriť si životné poistenie na diaľku je v poisťovni Generali možné už niekoľko mesiacov. „K tomuto spôsobu uzatvárania životného poistenia sme pristúpili aj kvôli nástupu pandémie koronavírusu a s tým súvisiacou potrebou sociálneho odstupu. Klient má však stále možnosť zvoliť si formu, akou sa konzultácie a podpis zmluvy uskutočnia,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Katarína Kukurová.

Podľa nej je na rozhodnutí klienta, či sa chce s obchodníkom stretnúť osobne, alebo mu viac vyhovuje uzatvorenie poistnej zmluvy na diaľku cez videohovor. Poisťovňa klientovi ponúkne oba spôsoby, pričom výber necháva na jeho preferenciách a rozhodnutí.

„Uzatvorenie životného poistenia na diaľku bez potreby podpisu klienta sa u nás aktívne využíva. Aktuálne tiež pripravujeme možnosť vykonávať zmeny v zmluvách na diaľku, čiže bez potreby podpisu klienta,“ hovorí ďalej K. Kukurová.

Nastavili procesy

Aj Komunálna poisťovňa pristúpila počas uplynulého roku k nastaveniu procesov pre uzatváranie životného poistenia na diaľku bez nutnosti osobného stretnutia sa so sprostredkovateľom poistenia a bez fyzického podpisu klienta. Zmluvy životného poistenia uzatvárajú veľmi podobne, ako to robia v prípade zmlúv o neživotnom poistení.

Komunikácia medzi oboma stranami prebieha telefonicky alebo prostredníctvom digitálnych komunikačných nástrojov. Na základe klientových požiadaviek pripraví obchodník návrh poistnej zmluvy a vysvetlí všetky potrebné náležitosti súvisiace s poistkou. Ak klient súhlasí s návrhom poistnej zmluvy a v stanovenej lehote zaplatí prvé poistné prevodom z účtu, poistná zmluva je uzatvorená,“ hovorí PR manažérka Komunálnej poisťovne Viera Puškárová.

46

Používajú hybridný model

Rovnako poisťovňa Uniqa už počas prvej vlny pandémie umožnila uzatváranie životného poistenia aj na diaľku, čo klienti v období sprísnených hygienických a bezpečnostných nariadení často využívali.

Potrebné je však povedať, že životné poistenie je vo všeobecnosti pomerne komplexný produkt. Nastavuje sa na konkrétnu osobu a jej požiadavky, tak vo vzťahu ku krytiu rizík, ako aj poistných súm, prípadne dopoistenia iných osôb, a tak klient uvíta detailné osobné poradenstvo. Aj preto stále viac klientov preferuje pri jeho uzatváraní osobný kontakt,“ konštatuje hovorkyňa poisťovne Beáta Lipšicová.

Ako uvádza ďalej, ľudia chcú lepšie porozumieť produktu, podmienkam poistenia, krytia jednotlivých rizík a takisto tomu, koľko a za čo platia. To, či si klient poisťovne Uniqa zvolí osobný kontakt, alebo uzatvorenie na diaľku digitálne, často závisí od veku klienta, jeho technických zručností a dôvery v používaní digitálnych technológií.

Na uzatváranie životného poistenia však už dnes nemožno nazerať len čierno-bielym spôsobom. Aj tradiční klienti poisťovne, ktorí si uzatvorili poistenie prostredníctvom osobného kontaktu, v ďalšej fáze, takzvanej customer journey, stále častejšie využívajú digitálne technológie,“ dodáva B. Lipšicová.

Podľa nej online kanály využívajú klienti najmä na získavanie dodatočných alebo nových informácií od poisťovne. Používajú ich tiež pri bonusových službách k poisteniu, ako je napríklad asistencia, alebo pri riešení poistnej udalosti.

Dôležité je nastavenie „na mieru“

Niektoré ďalšie poisťovne pôsobiace na slovenskom trhu si však uvedomujú, že rizikové životné poistenie je predsa len zložitejší finančný produkt, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť nielen z pohľadu moderných technológií, ale tiež zo strany finančných agentov. „Je to produkt, o ktorom sa klienti radi informujú osobne. Ide o rozhodnutie plánované na roky. Zároveň jeho nastavenie ‚na mieru‘ je pre klienta kľúčové,“ vysvetľuje hovorca spoločnosti Wüstenrot Tomáš Ferenčák.

O rôznorodosti a variabilite životného poistenia hovorí aj zástupca poisťovne Groupama. „Klient pri diskusii so sprostredkovateľom odpovedá na rôzne otázky ohľadom svojich príjmov, výdavkov, úverových údajov a v neposlednom rade hovorí aj o svojom zdravotnom stave,“ vysvetľuje PR konzultant poisťovne Ivan Bobošík.

Podľa neho citlivosť dát a zložitosť témy si vyžadujú osobnú konzultáciu, ktorá ovplyvní výsledný produkt. „Aj v tomto smere sme však zaznamenali pozitívny trend, keď sa poisťovne snažia digitálne ponúkať jednoduchší produkt rizikového životného poistenia s menším počtom pripoistení a s nižšími limitmi,“ dodáva I. Bobošík.

Finanční agenti sú za osobný vzťah

Oblasť životného poistenia tak, ako aj iné druhy poistení, je v súčasnosti ovplyvňovaná vysokou mierou digitalizácie. Tento trend prináša mnohé výhody a príležitosti nielen poisťovniam, ale aj klientom.

Pre poisťovne znamená veľkú príležitosť v podobe úplne nového spôsobu zberu dát, napríklad prostredníctvom takzvaného internetu vecí (IoT) cez smart hodinky, autá či domy. Práve tieto zariadenia poisťovniam prinesú veľmi presné informácie o životnom štýle klientov, čo im umožní efektívnejšie riadiť svoje obchodné stratégie,“ myslí si konateľ spoločnosti Merkury Broker Róbert Richtárik.

Podľa neho však pre sprostredkovateľov stále zostane dôležitý osobný kontakt s klientom, no v kombinácii s využívaním digitálneho prostredia pre sprostredkovanie finančného produktu. „Klientom to poskytne komfort, dostupnosť a čas. Tento fenomén môže ponúknuť jedine nezávislý finančný poradca, ktorý zastupuje viaceré finančné inštitúcie,“ tvrdí R. Richtárik.

Uzatvorenie zmluvy o rizikovom životnom poistení si vyžaduje vytvorenie dôvery medzi poradcom a klientom. Dôvera zrýchľuje a zjednodušuje obchodné rokovanie. Výskumy ukazujú, že osobný kontakt zostáva naďalej dôležitým nástrojom pre vytváranie dôvery v medziľudských vzťahoch,“ dodáva Peter Gurecka zo spoločnosti Partners Group SK. 

Porovnávače prinášajú maximálny prehľad

A čo na napredujúcu digitalizáciu rizikového životného poistenia hovorí šéf softvérovej spoločnosti Positive? „Napriek argumentom, že toto poistenie si nevyhnutne vyžaduje osobné stretnutie, sa razantný nástup digitalizácie nevyhol ani jemu. To, čo mnohí agenti pri životnom poistení z obchodného hľadiska považujú za kľúčové, sa len rozšírilo aj o alternatívu stretávania sa online, napríklad prostredníctvom konferenčných hovorov a podobne,“ myslí si CEO spoločnosti Filip Schochmann.

Podľa neho tak finanční agenti môžu vykonať aj identifikáciu klienta a plniť niektoré z povinností podľa AML. Pandémia totiž značne obmedzila možnosti osobného stretávania sa a prinútila mnohých prijať a využívať online nástroje. Analýzu požiadaviek klienta a navrhovať vyhovujúce produkty dnes pomáhajú aj porovnávače, podobne ako pri neživotnom poistení.

„Spoločnosť Positive už dnes disponuje analytickým nástrojom na porovnávanie rizikového životného poistenia online. Je ním softvérový nástroj ,PositiveLife´. Záznam o sprostredkovaní finančnej služby a dokumentáciu súvisiacu s finančným sprostredkovaním vie klient akceptovať online prostredníctvom platformy eZáznam,“ dodáva F. Schochmann.

Čo je to rizikové životné poistenie

Rizikové životné poistenie slúži na vykrytie výdavkov a poskytnutie náhrady v čase neočakávanej, prípadne tragickej životnej udalosti. Pomôže nielen tomu, kto si takéto poistenie uzatvorí, ale aj jeho najbližším, samozrejme, v závislosti od nastavenia a parametrov poistenia.

35

Kľúčové slová

logo
survey services
Prečítajte si tiež:
14.4.2021 Zuzana Mecková

O nemajetkovej ujme pri dopravných nehodách rozhodujú súdy. Zmena môže vodičom priniesť zvýšenie poistného

Škody na majetku, ktoré vzniknú pri dopravných nehodách, sú zo zákona zahrnuté v povinnom zmluvnom poistení (PZP). Čo však urobiť s ...

14.4.2021 Redakcia FinReport

Trh kryptomien sa od začiatku tohto roka zdvojnásobil na dva bilióny dolárov. Polovicu jeho hodnoty tvorí bitcoin

Trh kryptomien neustále naberá na objeme a po prvýkrát v histórii jeho hodnota presiahla dva bilióny dolárov. Vďaka záujmu malých, ale aj ...

13.4.2021 Redakcia FinReport

Produkcia automobilov na Slovensku sa prepadla dvojciferne, aj tak sme svetová veľmoc

Slovensko vlani zaznamenalo medziročne dvojciferný percentuálny pokles v počte vyrobených automobilov. Na prvý pohľad to vyzerá ako zlá ...

13.4.2021 Roland Régely

Teraz je správny čas na „upratanie“ nevýhodných zmlúv. Ušetriť možno desiatky až stovky eur, radia odborníci

Hypotéka, životné poistenie či poistka na auto. Mnohé finančné produkty nestrácajú na popularite ani počas pandémie, a podľa odborníkov ...

12.4.2021 Robert Juriš

Objavila sa nová generácia investorov. Zmysel našli v ESG fondoch, zodpovedných firmách a zelenom investovaní

Slováci akosi stále nevedia prísť investovaniu na chuť. Máme dlhodobo najnižší podiel investovania spomedzi krajín združených v OECD. ...

12.4.2021 Redakcia FinReport

Paradox: V koronakríze sužovanom gastro sektore vlani vzniklo viac ako 700 nových reštaurácií

Jedným z najviac postihnutých odvetví aktuálnou koronakrízou je gastro sektor. Už viac ako rok znášajú majitelia reštaurácií, bistier a ...

11.4.2021 Redakcia FinReport

Očakávalo sa, že koronakríza si vyžiada viac bankrotov. Ich čas však ešte len príde, sú „odložené“

Ekonomickí analytici predpokladali, že v roku 2020 stúpne počet bankrotov firiem, ktoré nezvládnu ničivý nápor koronakrízy. Opak sa však ...

11.4.2021 Redakcia FinReport

Tajomstvo starého kufra je odhalené. Ukrýval poklad historických mincí za milión eur, ktoré teraz putujú do dražby

Príbeh ako z filmu. Po smrti samotára bol v nenápadnom pražskom byte objavený poklad. Ukrýval ho starý kufor, ktorý dlhé roky ležal na dne ...

6.4.2021 Zuzana Mecková

Poisťovne vymýšľajú špecifické produkty zamerané na užšie skupiny klientov. Poisťujú aj stres a vyhorenie

Súčasné pandemické obdobie inšpiruje viaceré poisťovne, aby reagovali na aktuálne zmeny v životoch ľudí a prispôsobovali im aj svoje ...

31.3.2021 Magdaléna Švančarková

Digitálne banky už máme v mobile, ich služby možno budú poskytovať aj nemocnice a pobočky sa presunú do kaviarní

Digitálne investovanie na pár klikov, platby mobilom alebo hodinkami, zriadenie sporenia v 2. alebo 3. dôchodkovom pilieri prostredníctvom ...

30.3.2021 Zuzana Mecková

Uzatváraniu online PZP sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí. A to i napriek poklesu registrácie nových áut

Online uzatváranie povinného zmluvného poistenia (PZP) v niektorých poisťovniach na začiatku tohto roka bolo viac ako úspešné. Medziročne ...

24.3.2021 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska varuje pred konaním spoločnosti FEB bank. Klienti sa môžu stať obeťou podvodu

Na slovenskom finančnom trhu sa objavila nová banka. Národná banka Slovenska však upozorňuje, že spoločnosti FEB bank nevydala povolenie na ...

24.3.2021 Zuzana Mecková

Predaj spotrebných úverov sa výrazne spomalil. Takýto pokles sme tu ešte nemali

Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) sa predaj spotrebných úverov slovenským domácnostiam spomaľuje. V decembri 2020 došlo k ...

22.3.2021 Roland Régely

Online hazard je na vzostupe. Hráči však bojujú nielen so šťastím, ale aj s vysokými bankovými poplatkami

Pandémia koronavírusu nepomohla len online obchodom, ale tiež stávkovým kanceláriám a online herniam. Slováci do hazardu investujú viac ako ...

16.3.2021 Redakcia FinReport

TOP 10 rád, ako nenaletieť internetovým podvodníkom. Takéto sú ich najčastejšie triky

Internetoví útočníci počas pandémie nespia, práve naopak, nárast počtu online nákupov zneužívajú na to, aby podvodne od ľudí vylákali ...

15.3.2021 Roland Régely

Banky zvýšili poplatky pri návšteve pobočky. Ušetrí ten, kto „bankuje“ online a využíva viacero produktov súčasne

Minuloročný pokles zisku núti banky zmeniť biznis model svojich pobočiek a upravovať cenníky za viaceré poskytované služby. Vklady či ...

10.3.2021 Magdaléna Švančarková

Poisťovne zažili rok ako na hojdačke a to, čo ušetrili, investujú do digitalizácie

Pandemický rok 2020 zanechal finančné stopy na každej oblasti nášho života. Menej sa cestovalo, jazdilo, nakupovalo, študovalo, žilo... ...

9.3.2021 Redakcia FinReport

Poistite si nehnuteľnosť aj domácnosť online v jednej zmluve spolu

Poistenie je veľmi špecifickým produktom – jeho kvalitu totiž niekedy nedokážeme posúdiť hneď pri „nákupe“. Preveruje sa až pri ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Nitra bude mať nový územný plán, do jeho tvorby chce radnica zapojiť aj verejnosť
  2. 2.
    Hegerovu vládu čaká prvé rokovanie, ministri prerokujú aj body z predchádzajúceho obdobia
  3. 3.
    Dlhová brzda sa má definitívne zmeniť, ministerstvo upravuje zákon o rozpočtovej zodpovednosti
  4. 4.
    Pád lietadla v Paraguaji si vyžiadal smrť ministra poľnohospodárstva a troch ďalších ľudí
  5. 5.
    Smer podal návrh na zvolanie mimoriadne schôdze, podporili ho aj nezaradení poslanci