Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Rizikové životné poistenie: Doba si žiada digitálne riešenia, agenti však uprednostňujú osobný kontakt

Robert Juriš a Zuzana Mecková Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Rizikové životné poistenie je ako padák. Ak ho človek nemá správne nastavené v okamihu, keď ho najviac potrebuje, je veľmi pravdepodobné, že neskôr mu už môže byť nanič. Tento finančný produkt sa radí medzi tie zložitejšie a komplexné spôsoby zabezpečenia klienta v čase, keď je ešte všetko v najlepšom poriadku pre chvíle, keď bude potrebovať pomoc. Pozrime sa preto, čo hovoria zástupcovia poisťovní a finanční agenti na možnosť uzatvoriť si poistnú zmluvu moderným dištančným spôsobom, teda online a na diaľku.

image

Foto: Shutterstock

Zložitosť rizikového životného poistenia je hlavným dôvodom, prečo sa líšia názory, či je vhodné uzatvárať si ho digitálne na diaľku, alebo či je nevyhnutný fyzický kontakt s maklérom pre lepšie porozumenie a nastavenie jednotlivých parametrov produktu.

Existujú tri prístupy

1) Poisťovne väčšinou preferujú rýchlejšie a v súčasnosti aj bezpečnejšie uzatváranie rizikového životného poistenia dištančným spôsobom, presnejšie s využitím digitálnych technológií.

2) Na druhej názorovej strane stoja finanční agenti. Tí sa síce nebránia online nástrojom, ale svorne tvrdia, že v prípade rizikového životného poistenia je osobný kontakt sprostredkovateľa s klientom priam nevyhnutnosťou.

3) Klienti si však môžu urobiť obraz o možnostiach, ktoré sa im núkajú, aj prostredníctvom takzvaných online porovnávačov. A potom je už len na nich, aký postup ďalej zvolia.

Klienti si môžu vybrať

Uzatvoriť si životné poistenie na diaľku je v poisťovni Generali možné už niekoľko mesiacov. „K tomuto spôsobu uzatvárania životného poistenia sme pristúpili aj kvôli nástupu pandémie koronavírusu a s tým súvisiacou potrebou sociálneho odstupu. Klient má však stále možnosť zvoliť si formu, akou sa konzultácie a podpis zmluvy uskutočnia,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Katarína Kukurová.

Podľa nej je na rozhodnutí klienta, či sa chce s obchodníkom stretnúť osobne, alebo mu viac vyhovuje uzatvorenie poistnej zmluvy na diaľku cez videohovor. Poisťovňa klientovi ponúkne oba spôsoby, pričom výber necháva na jeho preferenciách a rozhodnutí.

„Uzatvorenie životného poistenia na diaľku bez potreby podpisu klienta sa u nás aktívne využíva. Aktuálne tiež pripravujeme možnosť vykonávať zmeny v zmluvách na diaľku, čiže bez potreby podpisu klienta,“ hovorí ďalej K. Kukurová.

Nastavili procesy

Aj Komunálna poisťovňa pristúpila počas uplynulého roku k nastaveniu procesov pre uzatváranie životného poistenia na diaľku bez nutnosti osobného stretnutia sa so sprostredkovateľom poistenia a bez fyzického podpisu klienta. Zmluvy životného poistenia uzatvárajú veľmi podobne, ako to robia v prípade zmlúv o neživotnom poistení.

Komunikácia medzi oboma stranami prebieha telefonicky alebo prostredníctvom digitálnych komunikačných nástrojov. Na základe klientových požiadaviek pripraví obchodník návrh poistnej zmluvy a vysvetlí všetky potrebné náležitosti súvisiace s poistkou. Ak klient súhlasí s návrhom poistnej zmluvy a v stanovenej lehote zaplatí prvé poistné prevodom z účtu, poistná zmluva je uzatvorená,“ hovorí PR manažérka Komunálnej poisťovne Viera Puškárová.

46

Používajú hybridný model

Rovnako poisťovňa Uniqa už počas prvej vlny pandémie umožnila uzatváranie životného poistenia aj na diaľku, čo klienti v období sprísnených hygienických a bezpečnostných nariadení často využívali.

Potrebné je však povedať, že životné poistenie je vo všeobecnosti pomerne komplexný produkt. Nastavuje sa na konkrétnu osobu a jej požiadavky, tak vo vzťahu ku krytiu rizík, ako aj poistných súm, prípadne dopoistenia iných osôb, a tak klient uvíta detailné osobné poradenstvo. Aj preto stále viac klientov preferuje pri jeho uzatváraní osobný kontakt,“ konštatuje hovorkyňa poisťovne Beáta Lipšicová.

Ako uvádza ďalej, ľudia chcú lepšie porozumieť produktu, podmienkam poistenia, krytia jednotlivých rizík a takisto tomu, koľko a za čo platia. To, či si klient poisťovne Uniqa zvolí osobný kontakt, alebo uzatvorenie na diaľku digitálne, často závisí od veku klienta, jeho technických zručností a dôvery v používaní digitálnych technológií.

Na uzatváranie životného poistenia však už dnes nemožno nazerať len čierno-bielym spôsobom. Aj tradiční klienti poisťovne, ktorí si uzatvorili poistenie prostredníctvom osobného kontaktu, v ďalšej fáze, takzvanej customer journey, stále častejšie využívajú digitálne technológie,“ dodáva B. Lipšicová.

Positive

Partnerom článku je Positive Services s.r.o

Podľa nej online kanály využívajú klienti najmä na získavanie dodatočných alebo nových informácií od poisťovne. Používajú ich tiež pri bonusových službách k poisteniu, ako je napríklad asistencia, alebo pri riešení poistnej udalosti.

Dôležité je nastavenie „na mieru“

Niektoré ďalšie poisťovne pôsobiace na slovenskom trhu si však uvedomujú, že rizikové životné poistenie je predsa len zložitejší finančný produkt, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť nielen z pohľadu moderných technológií, ale tiež zo strany finančných agentov. „Je to produkt, o ktorom sa klienti radi informujú osobne. Ide o rozhodnutie plánované na roky. Zároveň jeho nastavenie ‚na mieru‘ je pre klienta kľúčové,“ vysvetľuje hovorca spoločnosti Wüstenrot Tomáš Ferenčák.

O rôznorodosti a variabilite životného poistenia hovorí aj zástupca poisťovne Groupama. „Klient pri diskusii so sprostredkovateľom odpovedá na rôzne otázky ohľadom svojich príjmov, výdavkov, úverových údajov a v neposlednom rade hovorí aj o svojom zdravotnom stave,“ vysvetľuje PR konzultant poisťovne Ivan Bobošík.

Podľa neho citlivosť dát a zložitosť témy si vyžadujú osobnú konzultáciu, ktorá ovplyvní výsledný produkt. „Aj v tomto smere sme však zaznamenali pozitívny trend, keď sa poisťovne snažia digitálne ponúkať jednoduchší produkt rizikového životného poistenia s menším počtom pripoistení a s nižšími limitmi,“ dodáva I. Bobošík.

Finanční agenti sú za osobný vzťah

Oblasť životného poistenia tak, ako aj iné druhy poistení, je v súčasnosti ovplyvňovaná vysokou mierou digitalizácie. Tento trend prináša mnohé výhody a príležitosti nielen poisťovniam, ale aj klientom.

Pre poisťovne znamená veľkú príležitosť v podobe úplne nového spôsobu zberu dát, napríklad prostredníctvom takzvaného internetu vecí (IoT) cez smart hodinky, autá či domy. Práve tieto zariadenia poisťovniam prinesú veľmi presné informácie o životnom štýle klientov, čo im umožní efektívnejšie riadiť svoje obchodné stratégie,“ myslí si konateľ spoločnosti Merkury Broker Róbert Richtárik.

Podľa neho však pre sprostredkovateľov stále zostane dôležitý osobný kontakt s klientom, no v kombinácii s využívaním digitálneho prostredia pre sprostredkovanie finančného produktu. „Klientom to poskytne komfort, dostupnosť a čas. Tento fenomén môže ponúknuť jedine nezávislý finančný poradca, ktorý zastupuje viaceré finančné inštitúcie,“ tvrdí R. Richtárik.

Uzatvorenie zmluvy o rizikovom životnom poistení si vyžaduje vytvorenie dôvery medzi poradcom a klientom. Dôvera zrýchľuje a zjednodušuje obchodné rokovanie. Výskumy ukazujú, že osobný kontakt zostáva naďalej dôležitým nástrojom pre vytváranie dôvery v medziľudských vzťahoch,“ dodáva Peter Gurecka zo spoločnosti Partners Group SK. 

Porovnávače prinášajú maximálny prehľad

A čo na napredujúcu digitalizáciu rizikového životného poistenia hovorí šéf softvérovej spoločnosti Positive? „Napriek argumentom, že toto poistenie si nevyhnutne vyžaduje osobné stretnutie, sa razantný nástup digitalizácie nevyhol ani jemu. To, čo mnohí agenti pri životnom poistení z obchodného hľadiska považujú za kľúčové, sa len rozšírilo aj o alternatívu stretávania sa online, napríklad prostredníctvom konferenčných hovorov a podobne,“ myslí si CEO spoločnosti Filip Schochmann.

Podľa neho tak finanční agenti môžu vykonať aj identifikáciu klienta a plniť niektoré z povinností podľa AML. Pandémia totiž značne obmedzila možnosti osobného stretávania sa a prinútila mnohých prijať a využívať online nástroje. Analýzu požiadaviek klienta a navrhovať vyhovujúce produkty dnes pomáhajú aj porovnávače, podobne ako pri neživotnom poistení.

„Spoločnosť Positive už dnes disponuje analytickým nástrojom na porovnávanie rizikového životného poistenia online. Je ním softvérový nástroj ,PositiveLife´. Záznam o sprostredkovaní finančnej služby a dokumentáciu súvisiacu s finančným sprostredkovaním vie klient akceptovať online prostredníctvom platformy eZáznam,“ dodáva F. Schochmann.

Čo je to rizikové životné poistenie

Rizikové životné poistenie slúži na vykrytie výdavkov a poskytnutie náhrady v čase neočakávanej, prípadne tragickej životnej udalosti. Pomôže nielen tomu, kto si takéto poistenie uzatvorí, ale aj jeho najbližším, samozrejme, v závislosti od nastavenia a parametrov poistenia.

35

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
6.2.2023 Redakcia FinReport

Analýza: Slováci očakávajú, že inflácia vystúpi až nad hranicu 30 %

Slováci boli voči nárastu cien tovarov a služieb najskeptickejší na sklonku minulého roku. Inak povedané, vtedy boli ich očakávania vysokej ...

6.2.2023 Martin Jamnický

Generálny pardon: Uhraďte svoje dlhy voči Sociálnej poisťovni do konca augusta 2023 a nemusíte platiť penále

Dlžníci Sociálnej poisťovne dostali šancu, ako sa vyhnúť plateniu penále za omeškanie sa pri plnení si svojich povinností. Opatrenie ...

6.2.2023 Robert Juriš

Samostatný finančný agent INSIA SK sa stal súčasťou medzinárodnej maklérskej skupiny Unilink

Spoločnosť INSIA sa stala súčasťou medzinárodnej skupiny Unilink, ktorá získala 80-percentný podiel vo firme od spoločnosti Marsh. ...

6.2.2023 Redakcia FinReport

Sociálne dávky: Úrady práce vlani vyplatili ľuďom 1,8 miliardy eur

Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny v roku 2022 vyplatili rodinám a ľuďom v náročnej životnej situácii sociálne dávky v celkovej ...

6.2.2023 Redakcia FinReport

Tržby maloobchodu vlani v porovnaní s katastrofálnym rokom 2021 mierne vzrástli

Utlmenie pandémie koronavírusu sa v maloobchode prejavilo návratom kupujúcich do predajní. Celoročný výsledok odvetvia potiahol mierny rast ...

5.2.2023 Redakcia FinReport

Dve tretiny bánk v strednej a východnej Európe sa zameriavajú na udržateľné financovanie nehnuteľností

Udržateľné ESG stratégie pre sektor financovania komerčných nehnuteľností majú v regióne strednej a východnej Európy (CEE) už dve ...

5.2.2023 Redakcia FinReport

Firmy čaká ďalší tvrdý rok, postpandemická eufória neprichádza

Na rozdiel od vlaňajších nádejí, keď sa aspoň začiatok roku niesol v znamení eufórie po ochabnutí pandémie koronavírusu, sú ...

4.2.2023 Redakcia FinReport

ECB: Používanie hotovostných transakcií klesá, dopyt po digitálnych platbách stúpa

Hotovosť je stále najčastejšie používaným platobným prostriedkom na predajných miestach v rámci krajín eurozóny. Jej podiel však podľa ...

4.2.2023 Redakcia FinReport

Slovensko je po Francúzsku najviac závislou krajinou EÚ od jadrovej energie

V roku 2021 vyrobilo 13 členských štátov Európskej únie 731 701 gigawatthodín (GWh) elektriny v jadrových elektrárňach. V porovnaní s ...

3.2.2023 Redakcia FinReport

UniCredit prináša na trh predschválené úvery pre malé podniky

Banková skupina UniCredit prináša na trh nové predschválené úvery na podporu malých podnikov v siedmich krajinách strednej a východnej ...

2.2.2023 Zuzana Fryč

Aké sú trendy v životnom poistení pre rok 2023? V ponuke sú nové produkty aj výhodnejšie podmienky pre klientov

Hoci v porovnaní so zahraničím je u nás miera životného poistenia stále nízka, záujem o životné poistenie má v posledných rokoch ...

2.2.2023 Robert Juriš

Ceny nehnuteľností začali klesať. Divoká rely sa zastavila tesne pod hranicou 3-tisíc eur za meter štvorcový

Ponukové ceny nehnuteľností na bývanie vo štvrtom štvrťroku 2022 v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom klesli o 2 %. Stalo sa to ...

2.2.2023 Robert Juriš

Európska centrálna banka opäť prehodnotila svoje kľúčové sadzby, základný úrok zvýšila na 3 %

Mimoriadne náročné rozhodnutie museli urobiť členovia Rady guvernérov Európskej centrálnej banky. Len deň po zverejnení predbežných ...

2.2.2023 Redakcia FinReport

SBA: Banky dodržali svoje záväzky vyplývajúce z Memoranda o porozumení, dokonca ich prekročili

Slovenská banková asociácia (SBA) tvrdí, že banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu v minulom roku splnili a dokonca výrazne prekročili ...

2.2.2023 Redakcia FinReport

SZČO a dobrovoľne poistení musia uhradiť novú výšku poistného najneskôr do 8. februára 2023

Samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a dobrovoľne poistené osoby (DPO) majú už len týždeň na úhradu nových zmenených súm ...

1.2.2023 Robert Juriš

Banky vlani zaznamenali rekordné zisky 829 miliónov eur. Najväčšie príjmy pre ne predstavujú výnosy z úrokov

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu majú za sebou mimoriadne úspešný rok. Vlani zaznamenali čistý zisk vo výške 829 miliónov eur. ...

1.2.2023 Redakcia FinReport

Dvadsať rokov spolupráce: Banka sprostredkúva poistenie a poisťovňa úvery

Obľuba nakupovania pod jednou strechou na Slovensku rastie a platí to aj pre financie. Poistenie od Kooperativy prostredníctvom Slovenskej ...

1.2.2023 Andrej Vida

Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?

Žiadali ste niekedy o hypotekárny alebo spotrebiteľský úver v banke? Tušíte, čo rozhoduje o tom, či úver vôbec dostanete? Viete, ako si ...

Mobilná aplikácia

Najčítanejšie

  1. 1.
    Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov
  2. 2.
    Samostatný finančný agent INSIA SK sa stal súčasťou medzinárodnej maklérskej skupiny Unilink
  3. 3.
    Generálny pardon: Uhraďte svoje dlhy voči Sociálnej poisťovni do konca augusta 2023 a nemusíte platiť penále
  4. 4.
    Podiel energie z obnoviteľných zdrojov na Slovensku stagnuje na úrovni 17 %. Prečo zaostávame?
  5. 5.
    Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet