Ako prinútiť vodičov, aby neobchádzali zákonné PZP
Na slovenských cestách jazdí viac ako 320-tisíc vozidiel bez zákonného poistenia. Ich majitelia tak spôsobujú problém štátu, poisťovniam aj ostatným zodpovedným vodičom. Dobrou správou však je, že v procese príprav je séria legislatívnych opatrení, ktoré by mali zásadným spôsobom znížiť počet nepoistených automobilov na Slovensku.

Foto: Freepik
Asi 320-tisíc neregistrovaných vozidiel
Na Slovensku máme približne tri milióny zaregistrovaných motorových vozidiel, z ktorých asi 320-tisíc nemá zaplatené zákonom vyžadované povinné zmluvné poistenie, čo predstavuje približne 9 %,“ povedal v rámci diskusie Výzvy a vízie poistného trhu 2025 generálny riaditeľ sekcie verejnej správy na Ministerstve vnútra SR Jaroslav Kmeť.
Ako uviedol ďalej, práve to je hlavný dôvod, prečo poisťovne musia vytvárať takzvaný garančný fond na sanovanie škôd po dopravných nehodách spôsobených nepoistenými vozidlami. Ročné škody sa podľa neho vyšplhajú na úroveň 10 až 11 miliónov eur.
Samotné poisťovne potom náklady na tvorbu garančného fondu čiastočne premietajú do ceny poistného, ktoré napokon zaplatia všetci „zodpovední vodiči“.
Úspešnosť vymáhania je približne tretinová
„V praxi to funguje tak, že škodu pri dopravnej nehode spôsobenej vodičom nepoisteného automobilu uhradí Slovenská kancelária poisťovateľov, a tú si následne vymáha od toho, kto nehodu spôsobil. Úspešnosť sa pohybuje na úrovni max. 30 %,“ povedal výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie poisťovní a Slovenskej kancelárie poisťovateľov Martin Kaňa.
To, že úspešnosť vymáhania je „len“ 30-percentná, spôsobuje viacero faktorov – klient je nemajetný, nevedia ho nájsť, môže ísť o bezdomovca (alebo aj o „biele kone“) alebo je to špekulácia, ako po nehode zlikvidovať firmu a nemusieť platiť. J. Kmeť ako príklad uvádza „bieleho koňa“ z Trebišova, ktorý mal na seba napísanú tisícku nepoistených áut.
Ako štát prichádza o milióny eur
Zaujímavé sú tiež zistenia Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ). „Počas šiestich kontrolovaných rokov oznámila Slovenská kancelária poisťovateľov príslušným okresným úradom viac ako 1,8 milióna prípadov neuzatvorenia povinného zmluvného poistenia (PZP) zo strany vlastníkov motorových vozidiel. Okresné úrady však v tom istom období uložili iba 32 640 pokút v celkovej sume viac ako 3,8 milióna eur,“ konštatujú slovenskí kontrolóri.
Z tejto sumy však bolo nakoniec podľa NKÚ vymožených iba necelých 44 %. Štát tak ročne prichádza o niekoľko miliónov eur, ktoré by mohol aktívne použiť na zvyšovanie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. To by v konečnom dôsledku mohlo pozitívne prispieť k zníženiu dopravných nehôd s tragickými následkami.
„V dnes fungujúcom systéme kryjú zodpovední motoristi svojím poistením škodu spôsobenú neplatičmi. Platiaci motoristi zároveň prispievajú do osobitného účtu ministerstva vnútra, z ktorého by mali byť hradené rôzne projekty a aktivity súvisiace so zvyšovaním bezpečnosti cestnej premávky,“ uvádza vo svojej správe Najvyšší kontrolný úrad SR.
Aby sa vodičom oplatilo byť slušný
Podľa slov riaditeľky odboru dohľadu Národnej banky Slovenska Júlie Čillíkovej je dôležité, aby v dohľadnom čase došlo pri povinnom zmluvnom poistení k zásadným zmenám. „Mali by sme sa snažiť dosiahnuť stav, že vodičom sa oplatí byť slušný a plniť si svoje povinnosti,“ myslí si odborníčka z NBS.
„Potrebné je tiež dodržať záväzok Slovenskej republiky, že zníži počet nepoistených vozidiel na úroveň 3 %,“ myslí si predseda predstavenstva a generálny riaditeľ poisťovne Kooperativa Vladimír Bakeš. Podľa neho totiž vysoký počet nepoistených automobilov musia poisťovne zohľadňovať v cenách poistného.
Systém na Slovensku je nastavený tak, že vodiči s poistením doplácajú na tých, ktorí toto zákonné poistenie uzatvorené nemajú, pretože prispievajú na riešenie dopravných nehôd spôsobených nepoistenými vozidlami. Situácia v okolitých krajinách je však diametrálne odlišná. Napríklad motorové vozidlo strednej triedy, ktoré nie je poistené 15 dní, dostane v Česku a Maďarsku pokutu vo výške približne 40 eur, v Poľsku až 1 553 eur, a tieto pokuty sú vo všetkých krajinách príjmom garančného fondu.
Táto represia na mnohých pôsobí odstrašujúco, a tak počty vodičov bez PZP vo všetkých troch susedných krajinách predstavujú menší podiel ako 2 % na celkovom počte všetkých vodičov. V porovnaní so Slovenskou republikou je to v priemere takmer päťnásobne menej.
Chystajú zmenu legislatívy a systémové kroky
Aj preto je podľa M. Kaňu dobrou správou, že sa pripravuje séria legislatívnych opatrení, ktoré by mali zmenou troch zákonov priniesť viacero systémových krokov znamenajúcich zásadné zníženie počtu nepoistených vozidiel na Slovensku.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor
- 2.Materská v roku 2026 poriadne stúpne. Získať môžete až 2 329 eur
- 3.Všeobecná zdravotná poisťovňa necháva voľbu benefitov na svojich poistencov, tí najlepšie vedia, čo potrebujú
- 4.Kam až klesnú úrokové sadzby hypoték v roku 2025 a čo to urobí s realitným trhom
- 5.Do roku 2035 bude podľa prognózy polovica slovenských detí trpieť nadváhou a obezitou