Hľadaj

Príliš veľa nejasností: Preplatenie škôd na čelnom skle je stále problematické

Zuzana Fryč Banky a poisťovne Poslať

Uplatňovanie škôd na čelnom skle motorového vozidla z povinného zmluvného poistenia vinníka je stále veľmi problematické. Poisťovne požadujú viacero dôkazov, aby škodu uznali a preplatili. Legislatíva totiž nestanovuje jednoznačný prístup. Poisťovne aj analytici preto radia radšej si čelné sklo pripoistiť v rámci PZP, alebo si na vlastné vozidlo uzatvoriť havarijné poistenie.

čelné sklo

Foto: Freepik

Nejednoznačnosť pri vzniku škody

Najčastejšie ide o poškodenie čelného skla odskočením kamienka či iného predmetu od iného vozidla. Finanční analytici sa zhodujú, že problematika poškodenia čelného skla okoloidúcim vozidlom nie je v súčasnosti jednoznačne legislatívne upravená, čo vytvára právnu neistotu pre motoristov aj pre poisťovne.

„Svedčia o tom mnohé prípady poškodených motoristov, ktorým poisťovňa z povinného zmluvného poistenia (PZP) vinníka neuhradila škodu. Napriek tomu už od obdobia liberalizácie trhu s PZP nedošlo k takej legislatívnej úprave, ktorá by jasne určila, či poisťovňa má alebo nemá uhradiť škodu, a čo všetko musí byť splnené,“ opisuje senior analytik spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec.

Niekoľko ďalších nejasností

Aj podľa finančného analytika Mariána Búlika zo spoločnosti OVB Allfinanz Slovensko vo všeobecnosti platí, že k preplateniu poškodenia čelného skla z PZP dochádza v praxi veľmi zriedkavo.

Poisťovne totiž vyžadujú niekoľko povinností, ktoré je často náročné splniť. Podľa I. Kahanca veľmi častým problémom býva to, že poškodený musí fyzicky zastaviť vozidlo idúce pred ním. Bez toho totiž nemá možnosť si škodu vôbec nárokovať. Vodič „prvého“ vozidla si navyše musí priznať vinu, na základe čoho s ním potom poškodený spíše dohodu.

58187

Druhým problematickým bodom je fakt, že nie vždy je úplne isté, od ktorého vozidla kamienok odletel. Môže to byť vozidlo idúce vpredu v rovnakom pruhu ako poškodené vozidlo, ale aj vo vedľajšom pruhu, prípadne to môže byť vozidlo v protismere, čím vzniká hneď niekoľko príkladov nejednoznačnosti.

Zároveň to v praxi funguje tak, že žiadna z poisťovní neodmieta plnenie za poškodenie čelného skla z povinného zmluvného poistenia, no každá má pre tento prípad prísne nastavené podmienky.

Skúma sa aj príčinná súvislosť

Aj hovorkyňa poisťovne Kooperativa Silvia Nosková Illášová potvrdzuje, že pri poškodení čelného skla je z hľadiska poistného plnenia v rámci PZP dôležité určenie motorového vozidla, ktoré spôsobilo škodu, a ktoré musí byť identifikované. V opačnom prípade poškodený stráca nárok na poistné plnenie.

89838

„V súlade s ustanoveniami zákona o PZP, ako aj ustanoveniami Občianskeho zákonníka, je vznik zodpovednosti poisteného (škodcu) potrebné preukázať. Nestačí len preukázať samotný vznik škody, ale musí sa preukázať aj existencia udalosti a príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody,“ približuje PR manažérka Komunálnej poisťovne Viera Puškárová.

Poisťovňa pritom podľa nej každý uplatnený nárok šetrí individuálne a posudzuje všetky listiny a doklady predložené poškodeným, ako aj listiny a doklady predložené poisteným, ktorý je povinný vznik škody písomne nahlásiť poisťovni a následne postupovať podľa jej pokynov.

Pomôcť môže kamerový záznam

„Poisťovňa vyžaduje konkrétny dôkaz, že poškodenie čelného skla spôsobil kameň či iný predmet, ktorý vyletel spod kolesa auta vinníka. Poisťovne pritom každú žiadosť o poistné plnenie riadne preverujú a prezisťujú okolnosti, a až na základe toho plnenie schvália alebo odmietnu. Samotné rozhodnutie musí byť aj dostatočne odôvodnené. Keď tento postup pred niekoľkými rokmi nedodržali dve z poisťovní, dostali od Národnej banky Slovenska (NBS) pokutu po 12-tisíc eur,“ približuje M. Búlik.

88547

Podľa jeho slov dokonca ani spísaná správa o nehode či iné uznanie zavinenia poisťovniam nemusí postačovať. Tie totiž vyžadujú dôkaz, ako je napríklad kamerový záznam, z ktorého jasne vyplynie, že kamienok odskočil spod kolesa konkrétneho auta s viditeľným evidenčným číslom. To znamená, že jedinou šancou je mať v aute za čelným sklom inštalovanú kameru s vysokým rozlíšením a dobrou svetelnou citlivosťou, ktorá počas jazdy neustále sníma čelné sklo a dokáže zachytiť celú udalosť.

„Nie vždy je jednoduché alebo možné okamžite zastaviť vinníka, preto pri posudzovaní a riešení škody využívame aj kamerové záznamy z auta alebo priemyselné kamery z danej lokality,“ potvrdzuje špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.

78421

Na druhej strane I. Kahanec zostáva aj voči tomuto dokazovaniu skeptický, keďže kamienok nemusí byť na zázname vždy dobre viditeľný. Kamerový záznam je možné spochybniť aj tým, že samotná kamera nemusela byť v poškodenom vozidle.

Lepšie by bolo upraviť zákon

Omnoho lepším riešením ako kamerové záznamy by podľa I. Kahanca bolo, keby zákonodarca upravil zákon tak, aby bolo jednoznačné, či má poisťovňa plniť poškodenie čelného skla a čo musí poškodený predložiť ako dôkaz o vine konkrétneho vozidla. Alternatívou by bolo, keby bolo súčasťou PZP automaticky aj poistenie čelného skla poisteného, čím by odpadli viaceré problémy pri dokazovaní škody.

Výhodou by bolo aj to, ak by klient riešil škodu s vlastnou poisťovňou, ktorej je klientom. Poisťovne pritom podľa jeho slov majú dostatočné kapacity na to, aby tieto poistné udalosti riešili.

9

Zároveň však upozorňuje na to, že ak by museli poisťovne preplácať z PZP škody na čelných sklách, vytvorilo by to tlak na cenu tohto poistenia. Aký presný vplyv by to malo na cenu PZP v súčasnosti, nie je možné určiť, no pre ilustráciu sa dá pozrieť na cenu pripoistenia čelného skla. To dnes stojí zhruba 30 až 70 eur ročne v závislosti od výšky krytia či poisťovne.

Pripoistenie alebo havarijná poistka

Práve pre tieto nejasnosti poisťovne aj finanční sprostredkovatelia skôr odporúčajú, aby si klienti čelné sklo pripoistili buď k PZP, alebo ho mali poistené v havarijnom poistení. Každá z poisťovní ponúka tieto možnosti aj v rámci rôznych balíkov havarijného poistenia.

60957

„V prípade pripoistení k PZP sa neskúma zavinenie a kryjú sa škody na poistenom vozidle. Ide v podstate o havarijné (majetkové) pripoistenie k hlavnému zodpovednostnému poisteniu PZP, ktoré kryje škodu spôsobenú tretej strane. Likvidácia škôd z pripoistenia prebieha v zmysle osobitných poistných podmienok, ktoré sú súčasťou poistnej zmluvy. Tieto havarijné pripoistenia odporúčame najmä v prípade, ak na vozidlo nie je uzavreté štandardné havarijné poistenie,“ radí hovorkyňa ČSOB finančnej skupiny Michaela Lovásová.

Hovorkyňa Wüstenrot poisťovne Gabriela Holková dodáva, že v rámci pripoistenia skiel má klient zároveň kryté nielen čelné, ale aj bočné sklá a zadné sklo.

Posudzovanie škody sa v okolitých EÚ krajinách líši

Rozsah krytia a vyplácanie poistného plnenia z PZP je dané legislatívou v danej krajine, ktorá môže byť odlišná. V. Puškárová hovorí, že napríklad v Českej republike majú podobný princíp a prístup k vyplácaniu škôd na čelných sklách ako u nás na Slovensku. „Naopak, vo viacerých európskych krajinách nie je tento typ škody krytý PZP, a to napríklad v Rakúsku, Maďarsku, ale ani Slovinsku či Chorvátsku,“ uzatvára S. Nosková Illášová.

logo
Prečítajte si tiež:
1.11.2024 Redakcia FinReport

Najväčšou metropolou EÚ je Paríž s 12,4 miliónmi obyvateľov pred Madridom a Barcelonou

Európa je husto osídleným územím, no niektoré lokality, najmä v okolí metropol či priemyselných oblastí, sú osídlené ešte hustejšie. ...

1.11.2024 Redakcia FinReport

Online nákupy: Čitatelia stále dávajú prednosť tlačeným pred elektronickými knihami

Európania stále radi čítajú. Knihy a tlačoviny nakupujú v kamenných obchodoch aj v e-shopoch. V oboch prípadoch vo väčšine prípadov ...

31.10.2024 Robert Juriš

Ceny starších bytov v Bratislave prudko vzrástli a blížia sa k historickým maximám

Ceny starších bytov v Bratislave vyleteli prudko hore, keď dosiahli priemernú cenovú úroveň 3 748 eur za meter štvorcový. V porovnaní s ...

31.10.2024 Robert Juriš

Eurostat: Októbrová inflácia v eurozóne dosiahla rovné 2 %, na Slovensku až 3,5 %

Inflácia v krajinách eurozóny opäť začala rásť. Po optimistických číslach dosiahnutých v septembri sa októbrová hodnota rastu cien ...

31.10.2024 Eva Sadovská

Podiel aktív Slovákov v zmiešaných fondoch klesá, v realitných a akciových stúpa

Podielové fondy patria na Slovensku medzi obľúbené investičné nástroje. Do tejto skupiny patria aj realitné fondy, prostredníctvom ktorých ...

31.10.2024 Robert Juriš a Tatiana Marková

Prieskum FinReportu: Toto si o zdravotných poisťovniach myslia ich klienti

Tohtoročná prepoisťovacia sezóna je minulosťou. Redakcia FinReportu ju využila na zorganizovanie online ankety, z ktorej vyplynulo množstvo ...

31.10.2024 Martin Jamnický

Svetový deň sporenia: Sporíme si viac, no rezervy máme v zhodnocovaní nasporených financií

Sporenie a zhodnocovanie peňazí na budúcnosť je pre mnohých ľudí dôležitým krokom pri plnení si snov a cieľov. Mnohí Slováci si aj ...

30.10.2024 Roland Régely

Bankové mobilné aplikácie: Vzdelávanie detí a silnejšia ochrana pred podvodníkmi

Väčšina používateľov internetbankingu na Slovensku sa už presunula do mobilných bankových aplikácií a rastie tiež počet ľudí, ktorí ...

30.10.2024 Redakcia FinReport

ČSOB je ďalšou banku, ktorá stlačila úrokové sadzby svojich hypoték pod 4 %

Na hypotekárnom trhu sa opäť začínajú diať veci. ČSOB k dnešnému dňu znovu znížila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. ...

29.10.2024 Zuzana Fryč

Poistenie GAP sa zíde najmä majiteľom nových áut kupovaných na úver alebo lízing

GAP poistenie, známe ako poistenie finančnej straty, je možné si uzatvoriť k havarijnému poisteniu pre prípad krádeže či vzniku totálnej ...

29.10.2024 Redakcia FinReport

Poistenie domu aj s asistenčnými službami pre elektrobicykel

Poisťovňa Union tvrdí, že vymyslela nové poistenie. K poisteniu domu totiž pridala asistenčné služby pre bicyklistov jazdiacich na ...

28.10.2024 Mário Špilberger

Neprezutie zimných pneumatík môže spôsobiť zamietnutie poistného plnenia

Aj osobné automobily musia mať zimné pneumatiky, hoci im to zákon priamo neprikazuje. Keď sa však na ceste objaví súvislá vrstva snehu, ...

28.10.2024 Martin Jamnický

Záujem o spotrebiteľské úvery rastie napriek ich vysokým úrokovým sadzbám

Národná banka Slovenska hlási výrazný nárast stavu spotrebiteľských úverov. K augustu 2024 ich bolo o 8,1 % viac ako v rovnakom období pred ...

25.10.2024 Redakcia FinReport

NBS upozornila na finančnú spoločnosť, ktorá na výkon činnosti nemá oprávnenie

Národná banka Slovenska (NBS) upozornila na aktivity spoločnosti Eaconomy, ktorá ponúka svoje služby prostredníctvom webovej stránky, ako aj ...

24.10.2024 Roland Régely

Letiskový salónik, poistenie aj refundácie. Ktorá kreditka ponúka najviac benefitov?

Kreditná karta môže byť pre mnohých klientov nevýhodným úverom, to však neplatí pre tých, ktorí pravidelne lietajú do zahraničia. ...

23.10.2024 Martin Jamnický

Stúpa počet poistných udalostí spôsobených stretom automobilu so zverou, najnovšie aj s medveďmi

Jesenné obdobie prináša množstvo komplikácií na cestách. Dni sú kratšie, cesty sú šmykľavé a časté sú ranné hmly, ktoré znižujú ...

22.10.2024 Martina Staňová

Konsolidácia verejných financií môže zvýšiť aj ceny poistného

Konsolidácia verejných financií ovplyvní aj poisťovníctvo. Zvýšená sadzba dane z príjmu právnických osôb, zavedenie transakčnej dane a ...

21.10.2024 Martina Staňová

Asistenčné služby: Poisťovňa môže zaplatiť aj opravu zabuchnutých dverí či pokazených spotrebičov

Zabuchli ste si dvere, alebo vás vytopila pokazená práčka? V takýchto a ďalších podobných prípadoch nemusíte vybavovať a platiť ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay