Prieskum mBank: Mladí Slováci si v online svete veria, starší ľudia sú však zodpovednejší
Mladí ľudia na Slovensku vo veku od 15 do 25 rokov sú v digitálnom prostredí sebaistí. Takmer polovica z nich je presvedčená, že pozná nástrahy online sveta, a traja zo štyroch si veria, že prípadné nebezpečenstvo dokážu včas odhaliť. Nižšie sebavedomie alebo vyššiu sebakritiku, a najmä väčšiu zodpovednosť v tejto oblasti, prejavujú ľudia v strednom veku a seniori.

Foto: Shuttesrtock
Pandémia koronavírusu ovplyvnila používanie moderných informačných technológií, Slovákov nevynímajúc. Každý druhý (51 %) opýtaný v rámci prieskumu, ktorý si dala vypracovať mBank, uviedol, že internet a moderné komunikačné prostriedky využíva častejšie ako pred vypuknutím pandémie. Najväčší nárast je vo vekovej kategórii od 15 do 25 rokov, a to až o 80 %. U respondentov v strednom veku alebo u seniorov je to približne o 40 % viac.
Najčastejšie komunikujeme, nakupujeme a bankujeme
Z prieskumu ďalej vyplýva, že Slováci technologické novinky využívajú najčastejšie na komunikáciu s inými ľuďmi (99 %), sledovanie sociálnych sietí (95 %), nákupy v e-shopoch (91 %), správu financií či obsluhu bankového účtu (89 %) a sledovanie spravodajstva (89 %).
Viac ako polovica Slovákov používa internet a komunikačné technológie na vzdelávanie sa a sťahovanie filmov alebo hudby. Naopak, menej ako polovica opýtaných využíva tieto technológie na sťahovanie programov, hier a na aktivity, ktoré sú platené (napríklad streamovacie platformy), alebo slúžia na finančné operácie (mikrotransakcie v hrách či investovanie na burze).
Mladí ľudia sú v online svete sebavedomí
Až 96 % Slovákov si myslí, že na internete sa väčšinou správa bezpečne. Najsebavedomejšie vystupuje skupina mladých ľudí. Takmer tretina z nich (27 %) uviedla, že na internete sa vždy správa bezpečne. Zo skupiny seniorov takto odpovedalo len 17 % respondentov.
Zaujímavé je aj to, že práve mladí ľudia sú v praxi zároveň aj menej opatrní. Každý tretí (34 %) totiž občas alebo pravidelne potvrdzuje bez prečítania aj dôležité informácie v e-maile či na sociálnych sieťach. Zo seniorov takto odpovedalo len 10 % opýtaných. Útočníci však vedia využiť aj malú chvíľku nepozornosti.
Pri menej dôležitých veciach, ako napríklad potvrdzovanie cookies, pozornosť a zodpovednosť mladých klesá ešte výraznejšie. Bez prečítania, o čo presne ide, zaklikne takéto správy občas alebo pravidelne až 84 % z nich. Naproti tomu vo vekovej kategórii seniorov je to len 40 % spomedzi opýtaných.
Kľúčové slová
Vojna na Ukrajine

Rok 2022

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie


SPRAVODAJSTVO




- 1.Viaceré banky chystajú zmeny v cenníkoch svojich služieb, klienti si priplatia
- 2.Realitné fondy pokračujú v raste, ich aktíva medziročne narástli o 20,4 %
- 3.Coface znížila hodnotenie Slovenska z úrovne A3 na A4
- 4.Ethereum sa pripravuje na zásadnú zmenu – ušetrí na energiách a bude aj ekologickejšie
- 5.Od 1. júla sa zvyšujú dávky v nezamestnanosti, „maximálka“ dosiahne až 1 234,30 eura