Hľadaj

Pri sporoch o nedodaný tovar či podvodoch falošných e-shopov pomôže poistenie kybernetických rizík

Redakcia FinReport Banky a poisťovne Poslať

Prieskumy hovoria, že ľudia až polovicu tohtoročných vianočných darčekov nakúpili online cez e-shopy. Tento spôsob nakupovania si vyžaduje zvýšenú opatrnosť, ktorá však nie je aktuálna len počas Vianoc, ale vlastne po celý rok. Čo teda robiť, ak internetový obchod objednávku nedodal do sľubovaného termínu, objednaný tovar vôbec neprišiel, alebo prišiel tovar, ktorý si klient neobjednal?

image

Foto: Unsplash

„Napríklad minulý rok sme riešili kuriózny prípad. Klientovi namiesto objednaného tovaru v balíku prišli erotické pomôcky, a škatuľu akoby naschvál rozbalila jeho manželka. Chyba sa stala na strane internetového obchodu. Klientovi sme pomohli s reklamáciou a vrátením tovaru,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku Uniqa poisťovne.

Množia sa hlásenia o falošných e-shopoch

Na Slovensku aj v zahraničí sa najmä počas pandémie koronavírusu množia prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“.

To, že ide o podvod, ľudia zistia až vtedy, keď tovar zaplatia, ten k nim nepríde a e-shop z ničoho nič zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť podvodníci takto od klientov nielen jednorazovo vylákajú peniaze, ale aj získajú ich osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a tiež údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.

Ako spoznať nedôveryhodný e-shop?

Podľa odborníkov je niekedy možné falošný alebo nedôveryhodný e-shop spoznať už na prvý pohľad. Nedá sa prehliadnuť zlá gramatika, nepresný preklad pôvodného textu do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie v podobe https na začiatku www adresy, prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje R. Koch.

Výhodu majú tí, ktorí si poistia kybernetické riziká

V prípade, že sa človek stane obeťou podvodu, alebo má spor s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, je výhodou, ak má poistené kybernetické riziká. Vtedy si vo svojej poisťovni môže uplatniť finančnú aj právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje R. Koch. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území Slovenskej republiky.

Poistený klient však má nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska.

Pomoc aj v prípade zneužitia platobnej karty

Pri útoku prostredníctvom falošného e-shopu cez údaje o platobnej karte priamo na účet občana opäť príde vhod poistenie kybernetických rizík. Kto ho má, ten by mal okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.

Klient má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si klient nárokuje vrátenie peňazí. Klient dokonca môže splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu s bankou v jeho mene.

Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ uzatvára R. Koch.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
20.1.2021 Správy

Mimovládka Transparency skúmala dotácie na nájomné, našla pochybnosti pri 24 spoločnostiach

20.1.2021 (Webnoviny.sk) - Štátne dotácie na nájomné dostávajú podľa zistení Transparency International Slovensko (TIS) aj firmy bez ...

20.1.2021 Dominik Horváth

Trištvrte roka trvalo americkému Kongresu vyrokovanie a schválenie balíka pomoci za takmer bilión dolárov

Po viac ako osem mesiacov trvajúcej sérii rokovaní prijal americký Kongres balík opatrení na zmiernenie dôsledkov pandémie koronavírusu vo ...

20.1.2021 Redakcia FinReport

Zahraničné e-shopy zatiaľ vedú nad slovenskými, ale rozdiely v tržbách sa pomaly zmenšujú

V predchádzajúcom roku prakticky všetci ľudia zmenili svoje tradičné nákupné zvyky. Navyše v dôsledku obmedzení mnohí spotrebitelia ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká

V polovici januára 2021 sa zvŕšila ďalšia etapa integrácie spoločnosti AXA do Uniqa. Dokončilo sa preznačenie kontaktných miest a budov ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil

Dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie – to všetko sú osobné údaje, ktoré sú ľudia ochotní za ...

18.1.2021 Redakcia FinReport

Koronakríza urýchlila investície do digitalizácie. Máme síce kvalitných odborníkov, ale musíme spolupracovať

Firmy zo strednej a východnej Európy prežívajú zložitú ekonomickú situáciu. Napriek tomu považujú investície do digitalizácie za ...

18.1.2021 Roland Régely

Monopolné postavenie Googlu, Facebooku, Apple či Amazonu je ohrozené. Bidenovi demokrati si na ne brúsia zuby

V roku 2021 zrejme dôjde k „skroteniu“ dominantného postavenia niektorých internetových firiem. Firmy ako Google, Facebook, Apple či Amazon ...

16.1.2021 Redakcia FinReport

Pandémia pomohla objaviť výhody opakovaného eReceptu. Lekárom šetrí prácu, pacientom zase zdravie

Pandémia nového koronavírusu, s ktorou Slovensko bojuje od marca minulého roka, sa podpísala aj pod zvýšenie počtu predpísaných ...

12.1.2021 Redakcia FinReport

Až dve tretiny Slovákov sa hrnú do hypotéky nepripravení, nemajú finančnú rezervu a sú príliš zaúverovaní

Slováci sa často ponáhľajú zobrať si úver, hoci na to vôbec nemusia byť pripravení. Podľa prieskumu spoločnosti FinGo.sk až dvom ...

10.1.2021 Redakcia FinReport

Tisíckam domácností sa končia odklady splátok úverov, Národná banka Slovenska zostáva optimistická

Približne 150-tisíc slovenských domácností v rámci zákona Lex Korona využilo možnosť odkladu splácania svojich úverov. Takmer tri ...

30.12.2020 Zuzana Mecková

Odklad splátok úverov sa blíži ku koncu. Problémy so splácaním v roku 2021 očakávajú 4 % zadlžených domácností

Odklad splátok úverov mnohým domácnostiam, hlavne tým, ktoré prišli o príjmy, priniesol dočasnú úľavu od finančnej záťaže. No ...

21.12.2020 Zuzana Mecková

Po slovenských cestách jazdí až 200-tisíc áut bez povinného zmluvného poistenia. Vodičov neodrádza ani trojtisícová pokuta

Na Slovensku sa stále pohybujú desiatky tisíc vozidiel, ktorým chýba povinné zmluvné poistenie (PZP). Ako postupovať, ak vinníkom vašej ...

16.12.2020 Zuzana Mecková

Úrokové sadzby kreditných kariet sa blížia k 20 %. Banky by ich aj znížili, ale klienti ich o to nežiadajú

Kreditné karty sú užitočný finančný nástroj. Pri ich používaní prostriedky nečerpáme z vlastného účtu, ale priamo z banky. Aby sme sa ...

15.12.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Uniqa, ktorá si kúpou AXY posilnila svoju pozíciu na trhu, začala so zmenou značky

Rakúska poisťovacia spoločnosť Uniqa Insurance Group, v rámci ktorej pôsobí aj slovenská Uniqa poisťovňa, ukončila prevzatie spoločností ...

11.12.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Union sa rozrastá – kúpila Poštovú poisťovňu a získala 160-tisíc nových klientov

Poštová poisťovňa mení majiteľa. Po dlhých a náročných rokovaniach s viacerými záujemcami ju nakoniec kúpila poisťovňa Union. Svoj ...

7.12.2020 Zuzana Mecková

Spotrebiteľské úvery na Slovensku sú výrazne drahšie ako priemer eurozóny. Ani koronakríza s nimi nepohla

Úrokové sadzby spotrebných úverov na Slovensku sa dlhodobo držia nad priemerom eurozóny. Rozdiel v sadzbách sa pohybuje až okolo 2 % v náš ...

3.12.2020 Magdaléna Švančarková

Vykurovacia sezóna prináša viac požiarov a poisťovne majú plné ruky práce

Najčastejšou príčinou vzniku požiarov v rodinných domoch počas zimnej sezóny sú zanesené komíny, kozuby, pece, ale aj neudržiavané ...

2.12.2020 Magdaléna Švančarková

Stratová OTP Banka Slovensko už má nového vlastníka. Kúpila ju ČSOB, ktorá si posilnila pozíciu na trhu

Belgická KBC Bank získala všetky povolenia regulátorov a stala sa takmer stopercentným vlastníkom OTP Banky Slovensko. Na Slovensku pôsobí ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Anketa: Ako sa masívny nástup digitalizácie premietol do konania lídrov a riadenia finančných spoločností
  2. 2.
    Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká
  3. 3.
    Zahraničné e-shopy zatiaľ vedú nad slovenskými, ale rozdiely v tržbách sa pomaly zmenšujú
  4. 4.
    Mimovládka Transparency skúmala dotácie na nájomné, našla pochybnosti pri 24 spoločnostiach
  5. 5.
    Trištvrte roka trvalo americkému Kongresu vyrokovanie a schválenie balíka pomoci za takmer bilión dolárov