Pri sporoch o nedodaný tovar či podvodoch falošných e-shopov pomôže poistenie kybernetických rizík
Prieskumy hovoria, že ľudia až polovicu tohtoročných vianočných darčekov nakúpili online cez e-shopy. Tento spôsob nakupovania si vyžaduje zvýšenú opatrnosť, ktorá však nie je aktuálna len počas Vianoc, ale vlastne po celý rok. Čo teda robiť, ak internetový obchod objednávku nedodal do sľubovaného termínu, objednaný tovar vôbec neprišiel, alebo prišiel tovar, ktorý si klient neobjednal?

Foto: Unsplash
„Napríklad minulý rok sme riešili kuriózny prípad. Klientovi namiesto objednaného tovaru v balíku prišli erotické pomôcky, a škatuľu akoby naschvál rozbalila jeho manželka. Chyba sa stala na strane internetového obchodu. Klientovi sme pomohli s reklamáciou a vrátením tovaru,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku Uniqa poisťovne.
Množia sa hlásenia o falošných e-shopoch
Na Slovensku aj v zahraničí sa najmä počas pandémie koronavírusu množia prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“.
To, že ide o podvod, ľudia zistia až vtedy, keď tovar zaplatia, ten k nim nepríde a e-shop z ničoho nič zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť podvodníci takto od klientov nielen jednorazovo vylákajú peniaze, ale aj získajú ich osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a tiež údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.
Ako spoznať nedôveryhodný e-shop?
Podľa odborníkov je niekedy možné falošný alebo nedôveryhodný e-shop spoznať už na prvý pohľad. Nedá sa prehliadnuť zlá gramatika, nepresný preklad pôvodného textu do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.
„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie v podobe https na začiatku www adresy, prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje R. Koch.
Výhodu majú tí, ktorí si poistia kybernetické riziká
V prípade, že sa človek stane obeťou podvodu, alebo má spor s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, je výhodou, ak má poistené kybernetické riziká. Vtedy si vo svojej poisťovni môže uplatniť finančnú aj právnu pomoc.
„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje R. Koch. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.
Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území Slovenskej republiky.
Poistený klient však má nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska.
Pomoc aj v prípade zneužitia platobnej karty
Pri útoku prostredníctvom falošného e-shopu cez údaje o platobnej karte priamo na účet občana opäť príde vhod poistenie kybernetických rizík. Kto ho má, ten by mal okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.
Klient má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si klient nárokuje vrátenie peňazí. Klient dokonca môže splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu s bankou v jeho mene.
Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ uzatvára R. Koch.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Jan Tyl: Úlohou umelej inteligencie nie je konať za nás, ale stimulovať naše myslenie
- 2.Veľká noc bude drahšia ako vlani. Ako nakupovať s rozumom?
- 3.NBS upozorňuje na riziko zvyšovania počtu nesplácaných hypotekárnych úverov
- 4.DSS Uniqa dostala 25-tisícovú pokutu. Podľa NBS mala poslať klientom nepravdivé informácie
- 5.Ako sa v roku 2023 zvýšia príplatky za prácu cez víkendy, v noci a počas sviatkov