Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pri sporoch o nedodaný tovar či podvodoch falošných e-shopov pomôže poistenie kybernetických rizík

Redakcia FinReport Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Prieskumy hovoria, že ľudia až polovicu tohtoročných vianočných darčekov nakúpili online cez e-shopy. Tento spôsob nakupovania si vyžaduje zvýšenú opatrnosť, ktorá však nie je aktuálna len počas Vianoc, ale vlastne po celý rok. Čo teda robiť, ak internetový obchod objednávku nedodal do sľubovaného termínu, objednaný tovar vôbec neprišiel, alebo prišiel tovar, ktorý si klient neobjednal?

image

Foto: Unsplash

„Napríklad minulý rok sme riešili kuriózny prípad. Klientovi namiesto objednaného tovaru v balíku prišli erotické pomôcky, a škatuľu akoby naschvál rozbalila jeho manželka. Chyba sa stala na strane internetového obchodu. Klientovi sme pomohli s reklamáciou a vrátením tovaru,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku Uniqa poisťovne.

Množia sa hlásenia o falošných e-shopoch

Na Slovensku aj v zahraničí sa najmä počas pandémie koronavírusu množia prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“.

To, že ide o podvod, ľudia zistia až vtedy, keď tovar zaplatia, ten k nim nepríde a e-shop z ničoho nič zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť podvodníci takto od klientov nielen jednorazovo vylákajú peniaze, ale aj získajú ich osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a tiež údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.

Ako spoznať nedôveryhodný e-shop?

Podľa odborníkov je niekedy možné falošný alebo nedôveryhodný e-shop spoznať už na prvý pohľad. Nedá sa prehliadnuť zlá gramatika, nepresný preklad pôvodného textu do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie v podobe https na začiatku www adresy, prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje R. Koch.

Výhodu majú tí, ktorí si poistia kybernetické riziká

V prípade, že sa človek stane obeťou podvodu, alebo má spor s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, je výhodou, ak má poistené kybernetické riziká. Vtedy si vo svojej poisťovni môže uplatniť finančnú aj právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje R. Koch. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území Slovenskej republiky.

Poistený klient však má nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska.

Pomoc aj v prípade zneužitia platobnej karty

Pri útoku prostredníctvom falošného e-shopu cez údaje o platobnej karte priamo na účet občana opäť príde vhod poistenie kybernetických rizík. Kto ho má, ten by mal okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.

Klient má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si klient nárokuje vrátenie peňazí. Klient dokonca môže splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu s bankou v jeho mene.

Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ uzatvára R. Koch.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
30.3.2023 Martin Jamnický

DSS Uniqa dostala 25-tisícovú pokutu. Podľa NBS mala poslať klientom nepravdivé informácie

Národná banka Slovenska (NBS) opäť pokutovala. Tentoraz od nej dostala pokutu vo výške 25-tisíc eur dôchodková správcovská spoločnosť ...

30.3.2023 Robert Juriš

Jan Tyl: Úlohou umelej inteligencie nie je konať za nás, ale stimulovať naše myslenie

Je technologickým fenoménom súčasnosti. Pochopenie jej fungovania nie je jednoduché, preto môže niekoho iritovať, ďalšieho fascinovať a ...

30.3.2023 Robert Juriš

NBS upozorňuje na riziko zvyšovania počtu nesplácaných hypotekárnych úverov

Rast úrokových sadzieb, pretrvávajúca neistota, zvyšujúce sa ceny a životné náklady zmierňujú dopyt domácností po úveroch. Spomalili sa ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Nálada spotrebiteľov stúpa, no podnikatelia zostávajú naďalej podstatne opatrnejší

Dôvera spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku sa v marci 2023 medzimesačne zvýšila, a to vo všetkých štyroch zložkách jej indikátora. Medzi ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Sergio Ermotti: Vracia sa na čelo švajčiarskej banky UBS a bude riadiť prevzatie konkurenčnej Credit Suisse

Do čela najväčšej švajčiarskej banky UBS sa postaví Sergio Ermotti, ktorý už na čele tejto banky stál počas uplynulého desaťročia od ...

30.3.2023 Redakcia FinReport

Toto sú štyri nové dlhopisové príležitosti na finančnom trhu

V marci tohto roku tri spoločnosti umiestnili svoje dlhopisy na trhu cenných papierov. Sú to Penta Funding Public II, Penta RE Funding II a SAB ...

30.3.2023 Eva Sadovská

Veľká noc bude drahšia ako vlani. Ako nakupovať s rozumom?

Veľkonočné sviatky sa blížia a mnohé domácnosti práve v týchto dňoch začínajú realizovať nákupy potravín či dekorácií. Mobilita ...

28.3.2023 Dominik Horváth

Európske banky zažívajú ťažké časy. Ďalším dielikom padajúceho domina môže byť Deutsche Bank

Krach troch amerických bánk za tri dni v polovičke marca otriasol nielen americkým bankovým sektorom, ale postupne sa preniesol aj na európsky ...

27.3.2023 Redakcia FinReport

Slováci radi platia rýchlo a digitálne. Mesačne zrealizujeme 3 milióny okamžitých platieb

Spustenie superrýchlych medzibankových platieb v minulom roku našlo silnú odozvu medzi občanmi. Okamžité platby sú súčasťou každodenného ...

24.3.2023 Robert Juriš

365.bank dostala od Finančnej spravodajskej jednotky pokutu 2 milióny eur, jej závery odmieta

Finančná spravodajská jednotka Prezídia policajného zboru uložila 365.bank pokutu vo výške dva milióny. Informuje o tom Polícia SR na ...

24.3.2023 Redakcia FinReport

NBS zverejnila klimatickú správu o uhlíkovej stope svojho investičného portfólia

Zanedbaná ochrana životného prostredia si vyberá svoju daň, a preto je trendom doby sledovanie uhlíkovej stopy jednotlivých rozhodnutí a ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

Celoeurópsky platobný systém TARGET2 je aktualizovaný, optimalizuje využitie likvidity

Slovenská banková asociácia pred niekoľkými dňami informovala o technickej aktualizácii celoeurópskeho platobného systému TARGET2, ktorý ...

23.3.2023 Redakcia FinReport

FED sa rozhodol pre „holubičie“ riešenie. Úrokovú sadzbu zdvihol najmenej, ako sa len dalo

Americký Federálny rezervný systém (FED) upravil svoju kľúčovú úrokovú sadzbu o štvrť percentuálneho bodu. Dostal ju tak do pásma 4,75 ...

22.3.2023 Redakcia FinReport

Poisťovne intenzívne riešia škody po požiari v Banke lásky a ďalších budovách v Banskej Štiavnici

Minimálne tri veľké poisťovne pôsobiace na slovenskom poistnom trhu majú v súvislosti s víkendovým požiarom v Banskej Štiavnici plné ruky ...

21.3.2023 Roland Régely

Úroky bankových vkladov na Slovensku konečne rastú, no na infláciu to stačiť nebude

Úroky z bankových vkladov na Slovensku začali v minulom roku rásť, čo okamžite vzbudilo záujem aj zo strany spotrebiteľov. Finančné domy ...

21.3.2023 Redakcia FinReport

ČSOB zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték. Ročný fix má drahší ako 20-ročný

Len pred niekoľkými dňami zvyšovali úrokové sadzby svojich úverov štyria veľkí hráči na slovenskom hypotekárnom trhu. Po víkende sa k ...

20.3.2023 Dominik Horváth

Americké banky zažili najhorší týždeň od roku 2008, v Európe by sa vraj niečo také nestalo

Mnohí ľudia majú ešte stále v živej pamäti finančnú krízu z roku 2008, ktorú spustil krach amerického bankového sektora. Udalosti ...

20.3.2023 Redakcia FinReport

Credit Suisse prevezme konkurenčná UBS a „pomoci“ od konkurencie sa dostane aj americkej Signature Bank

Riešenie pre klientov v poradí tretej americkej skrachovanej banky je už na svete. Väčšinu vkladov a časť úverov klientov Signature Bank ...

Mobilná aplikácia