Hľadaj

Pri sporoch o nedodaný tovar či podvodoch falošných e-shopov pomôže poistenie kybernetických rizík

Redakcia FinReport Banky a poisťovne Poslať

Prieskumy hovoria, že ľudia až polovicu tohtoročných vianočných darčekov nakúpili online cez e-shopy. Tento spôsob nakupovania si vyžaduje zvýšenú opatrnosť, ktorá však nie je aktuálna len počas Vianoc, ale vlastne po celý rok. Čo teda robiť, ak internetový obchod objednávku nedodal do sľubovaného termínu, objednaný tovar vôbec neprišiel, alebo prišiel tovar, ktorý si klient neobjednal?

kybernetické riziká

Foto: Unsplash

„Napríklad minulý rok sme riešili kuriózny prípad. Klientovi namiesto objednaného tovaru v balíku prišli erotické pomôcky, a škatuľu akoby naschvál rozbalila jeho manželka. Chyba sa stala na strane internetového obchodu. Klientovi sme pomohli s reklamáciou a vrátením tovaru,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku Uniqa poisťovne.

Množia sa hlásenia o falošných e-shopoch

Na Slovensku aj v zahraničí sa najmä počas pandémie koronavírusu množia prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“.

To, že ide o podvod, ľudia zistia až vtedy, keď tovar zaplatia, ten k nim nepríde a e-shop z ničoho nič zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť podvodníci takto od klientov nielen jednorazovo vylákajú peniaze, ale aj získajú ich osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a tiež údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.

Ako spoznať nedôveryhodný e-shop?

Podľa odborníkov je niekedy možné falošný alebo nedôveryhodný e-shop spoznať už na prvý pohľad. Nedá sa prehliadnuť zlá gramatika, nepresný preklad pôvodného textu do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie v podobe https na začiatku www adresy, prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje R. Koch.

Výhodu majú tí, ktorí si poistia kybernetické riziká

V prípade, že sa človek stane obeťou podvodu, alebo má spor s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, je výhodou, ak má poistené kybernetické riziká. Vtedy si vo svojej poisťovni môže uplatniť finančnú aj právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje R. Koch. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území Slovenskej republiky.

Poistený klient však má nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska.

Pomoc aj v prípade zneužitia platobnej karty

Pri útoku prostredníctvom falošného e-shopu cez údaje o platobnej karte priamo na účet občana opäť príde vhod poistenie kybernetických rizík. Kto ho má, ten by mal okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.

Klient má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si klient nárokuje vrátenie peňazí. Klient dokonca môže splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu s bankou v jeho mene.

Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ uzatvára R. Koch.

logo
Prečítajte si tiež:
9.10.2024 Robert Juriš

Mark Zuckerberg je po mnohomiliardových stratách opäť druhým najbohatším človekom na svete

Traja ľudia na svete majú v súčasnosti majetok vyšší ako 200 miliárd dolárov. Suverénom je podľa agentúry Bloomberg Elon Musk s ...

9.10.2024 Robert Juriš

NBS: Konsolidácia verejných financií síce spomalí ekonomický rast, no je nevyhnutná

Slovenská ekonomika by mala zvládnuť ohlásenú konsolidáciu verejných financií. Tvrdí to Národná banka Slovenska s tým, že rast HDP v ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Najvýkonnejšie akcie v indexe S&P 500 má energetická spoločnosť Vistra

Väčšina investičných analytikov označuje akcie spoločnosti Nvidia za víťazov tohto roka. Rast ich ceny aj vďaka enormnému dopytu po ...

9.10.2024 Mário Špilberger

Nižšia DPH: Budú základné potraviny, lieky a knihy v nasledujúcom roku naozaj lacnejšie?

Od 1. januára budú na Slovensku fungovať tri sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH). Štát zvýšil daň na nepotravinársky tovar, znížil ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosť Agrofert dostala od Protimonopolného úradu SR 21-miliónovú pokutu

Rada Protimonopolného úradu SR (PMÚ) potvrdila vlastné prvostupňové rozhodnutie, ktorým udelila pražskej spoločnosti Agrofert pokutu vo ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Zahraničný obchod je stále v pluse, no vývoz sa prepadol na najnižšiu tohtoročnú úroveň

Zahraničný obchod Slovenska skončil v druhom prázdninovom mesiaci v prebytku takmer 141 miliónov eur, hoci saldo medziročne kleslo na menej ako ...

9.10.2024 Redakcia FinReport

Škody po septembrových povodniach sa blížia k 17 miliónom eur a budú vyššie

Takmer mesiac uplynul od intenzívnych dažďových zrážok, ktoré na viacerých slovenských vodných tokoch vyvolali mohutné povodne. Poisťovne ...

8.10.2024 Marián Búlik

Dopyt po hypotékach rastie, no dostupnosť bývania sa zlepšuje len veľmi pomaly

Dopyt po hypotékach od úvodu roka narástol už o takmer štvrtinu. Kým vo februári 2024 banky poskytli nové úvery za 300 miliónov eur, v ...

8.10.2024 Roland Régely

Záujem o štátny príspevok na hypotéku zostáva nízky, doposiaľ ho využilo 17-tisíc ľudí

Bonifikácia hypoték už platí aj pre refinančné úvery, no ani táto skutočnosť nepriniesla dramatickú zmenu vo využívaní príspevku. ...

4.10.2024 Redakcia FinReport

Už o tri mesiace vodičom v celej EÚ postačí mať elektronickú zelenú kartu v mobile

Viacero krajín zapojených do systému zelenej karty už v minulosti zaviedlo možnosť preukázať sa pri cestnej kontrole elektronickou zelenou ...

3.10.2024 Mário Špilberger

Poistenie čelného skla: Kedy sa vám zíde PZP, kedy havarijné poistenie a kedy budete potrebovať právnika

Výmena čelného skla môže stáť stovky alebo niekoľko tisíc eur, a preto sa motoristi často rozhodujú, či si majú, alebo nemajú poistiť ...

3.10.2024 Redakcia FinReport

mBank prináša osobnú pôžičku s úrokom 5,89 % ročne aj s jej vylepšeným poistením

Digitálna mBank prichádza s osobnou pôžičkou s úrokom 5,89 % ročne. Tento úver je s poistením, ako aj bez poistenia, bez poplatkov za ...

1.10.2024 Redakcia FinReport

NBS: Odolnosť bánk na Slovensku zostáva naďalej vysoká

Banky pôsobiace na slovenskom finančnom trhu vlani vygenerovali zisk presahujúci rekordnú miliardu eur. V tomto roku sa im darí takmer rovnako ...

30.9.2024 Roland Régely

Samostatní finanční agenti si budúci rok opäť priplatia za dohľad od NBS

Náklady na činnosť väčšiny samostatných finančných agentov od roku 2025 stúpnu. Vyplýva to z rozhodnutia Národnej banky Slovenska (NBS). ...

27.9.2024 Mário Špilberger

Banky: Transakčná daň môže prispieť k rastu úrokových sadzieb úverov

Každý podnikateľský subjekt by mal mať podľa návrhu vlády, ktorý sa už dostal aj na prerokovanie do parlamentu, od nového roka aspoň ...

26.9.2024 Robert Juriš

Slovensko má piate najdrahšie hypotéky aj spotrebné úvery v eurozóne

Úrokové sadzby hypotekárnych aj spotrebných úverov na Slovensku sú piate najvyššie v eurozóne. Priemerný ročný úrok hypotekárnych ...

25.9.2024 Redakcia FinReport

Prečo sa dojednané poistné zvýšilo až o 30 % a prečo „stredná trieda“ prehliada životné poistenie?

Najväčší dopyt po životnom poistení majú nielen ľudia, ktorí zarábajú najviac, ale aj tí s nižšími príjmami. Naopak, ľudia s ...

25.9.2024 Redakcia FinReport

UniCredit Bank znížila úroky niektorých svojich hypoték pod 4 %

UniCredit Bank sa presne po mesiaci opäť rozhodla znížiť úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. A ide na to zostra, pretože len ako ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay