Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pri sporoch o nedodaný tovar či podvodoch falošných e-shopov pomôže poistenie kybernetických rizík

Redakcia FinReport Banky a poisťovne Poslať

Prieskumy hovoria, že ľudia až polovicu tohtoročných vianočných darčekov nakúpili online cez e-shopy. Tento spôsob nakupovania si vyžaduje zvýšenú opatrnosť, ktorá však nie je aktuálna len počas Vianoc, ale vlastne po celý rok. Čo teda robiť, ak internetový obchod objednávku nedodal do sľubovaného termínu, objednaný tovar vôbec neprišiel, alebo prišiel tovar, ktorý si klient neobjednal?

kybernetické riziká

Foto: Unsplash

„Napríklad minulý rok sme riešili kuriózny prípad. Klientovi namiesto objednaného tovaru v balíku prišli erotické pomôcky, a škatuľu akoby naschvál rozbalila jeho manželka. Chyba sa stala na strane internetového obchodu. Klientovi sme pomohli s reklamáciou a vrátením tovaru,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku Uniqa poisťovne.

Množia sa hlásenia o falošných e-shopoch

Na Slovensku aj v zahraničí sa najmä počas pandémie koronavírusu množia prípady falošných e-shopov, ktoré ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich „zdieľajú“.

To, že ide o podvod, ľudia zistia až vtedy, keď tovar zaplatia, ten k nim nepríde a e-shop z ničoho nič zmizne. Podľa odborníkov na internetovú bezpečnosť podvodníci takto od klientov nielen jednorazovo vylákajú peniaze, ale aj získajú ich osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a tiež údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne zneužiť.

Ako spoznať nedôveryhodný e-shop?

Podľa odborníkov je niekedy možné falošný alebo nedôveryhodný e-shop spoznať už na prvý pohľad. Nedá sa prehliadnuť zlá gramatika, nepresný preklad pôvodného textu do slovenčiny, neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny, ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie v podobe https na začiatku www adresy, prípadne problémy s elektronickým certifikátom, na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač. Navyše žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje R. Koch.

Výhodu majú tí, ktorí si poistia kybernetické riziká

V prípade, že sa človek stane obeťou podvodu, alebo má spor s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, je výhodou, ak má poistené kybernetické riziká. Vtedy si vo svojej poisťovni môže uplatniť finančnú aj právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom vám tovar nebol doručený, poisťovňa vám poskytne právnu pomoc, a ak sa spor nepodarí vyriešiť do troch mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje R. Koch. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území Slovenskej republiky.

Poistený klient však má nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska.

Pomoc aj v prípade zneužitia platobnej karty

Pri útoku prostredníctvom falošného e-shopu cez údaje o platobnej karte priamo na účet občana opäť príde vhod poistenie kybernetických rizík. Kto ho má, ten by mal okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne.

Klient má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala, ako aj voči banke, od ktorej si klient nárokuje vrátenie peňazí. Klient dokonca môže splnomocniť poisťovňu, a tá prevezme komunikáciu s bankou v jeho mene.

Pre náhradu a uznanie škody poisťovňou však musí byť zrejmé, že došlo k zneužitiu údajov. „Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ uzatvára R. Koch.

logo
Prečítajte si tiež:
15.4.2024 Redakcia FinReport

Kristalina Georgievová: Šéfkou Medzinárodného menového fondu zostane aj ďalších päť rokov

Staronovou šéfkou Medzinárodného menového fondu aj počas nasledujúcich piatich rokov zostane Kristalina Georgievová. Výkonná rada MMF ...

15.4.2024 Robert Juriš

Marcová inflácia klesla na 2,3 %, sme na tom lepšie ako priemer eurozóny

Tempo rastu cien tovarov a služieb na Slovensku sa začiatkom tohto roka výrazne spomalilo. V marci 2024 predstavovalo iba 2,3 %, čo je o desatinu ...

15.4.2024 Martin Jamnický

NKÚ: Sociálne podniky, ktoré na Slovensku zamestnávajú 6 700 ľudí, dostali z EÚ 100-miliónovú podporu

Sociálne podniky zamestnávajúce znevýhodnených ľudí poskytujú prácu približne 6 700 zamestnancom. Napriek tomu, že ich podiel na ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Peter Kažimír: Jún 2024 je vhodnou príležitosťou na zníženie úrokových sadzieb

Inflácia na Slovensku je aktuálne o niečo nižšia ako priemer krajín eurozóny. „Je to skvelá správa pre ľudí a ekonomiku u nás a v celej ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Tržby v priemysle a stavebníctve sú stále v mínuse

Tržby vo februári tohto roku rástli v troch z piatich sledovaných odvetví ekonomiky. Najvýraznejšie v informáciách a komunikácii. Na ...

15.4.2024 Redakcia FinReport

Zlato prekonalo ďalší rekord na úrovni 2 400 dolárov za uncu

Zlato neprestáva udivovať. Ako investičná komodita týždeň po týždni prekonáva svoje historické maximá a inak to nebolo ani na sklonku ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

J&T BANKA vlani dosiahla čistý zisk 218 miliónov eur

J&T BANKA uzavrela minulý rok s historicky najvyšším čistým ziskom vo výške 218 miliónov eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to bolo ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

30.3.2024 Redakcia FinReport

Čo robiť, ak vás vytopí sused, alebo vy vytopíte suseda?

Vytopený byt – to je situácia, ktorú nikto nechce zažiť. No keď sa už takáto nepríjemnosť stane, je dobré vedieť, čo môžete urobiť. ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay