Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pri menších škodách a pohotovom klientovi poisťovne vyriešia poistnú udalosť aj v priebehu 48 hodín

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Poisťovne sa podľa vlastných slov snažia poistné udalosti zlikvidovať čo najskôr a náhradu škôd klientom vyplatiť čo najrýchlejšie. Ak nejde o veľkú poistnú udalosť a klient im poskytne potrebné podklady v najkratšom možnom čase, viaceré poisťovne hovoria, že všetko potrebné dokážu „zúradovať“ aj za pár hodín, prípadne niekoľko málo dní. Máte iné skúsenosti? Tak čítajte, ako zvládanie poistných udalostí vyzerá z pohľadu poisťovní.

poistné udalosti

Foto: Shutterstock

Menej papierov = rýchlejšie vybavenie

Najjednoduchšia poistná udalosť je taká, ktorá si vyžaduje najmenej papierov. V takýchto prípadoch poisťovne hovoria, že dokážu poistnú udalosť vybaviť aj za 48 hodín. Podľa štatistík sa to takmer darí napríklad Allianz – Slovenskej poisťovni. Od januára do septembra tohto roku spracovala poistné udalosti v priemere za 2,4 dňa.

„Najrýchlejšie sa vybavujú jednoduché poistné udalosti, ktoré vyžadujú najmenej dokladovania. Medzi najjednoduchšie škody patria škody na skle, elektromotoroch a vodovodné škody menšieho rozsahu v bytových domoch. Podobne malé množstvo dokladov je treba doložiť a spracovať napríklad aj pri škode v dôsledku skratu, prepätia a blesku,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Vyriešenie poistnej udalosti v ideálnom prípade

Samotné vybavenie poistnej udalosti v ideálnom prípade prebieha nasledovne. Poistné udalosti sa spracujú s autorizovaním poukazu poistného plnenia v systéme poisťovne za jeden deň. Na druhý deň sa poukaz spracuje v učtárni a poistné plnenie odchádza klientovi na účet. Ak má klient rovnakú banku ako poisťovňa, tak môže očakávať poistné plnenie na svojom účte v rovnaký deň, v prípade inej banky prevod trvá o deň dlhšie.

Najrýchlejšie riešia rozbité okná

Medzi najjednoduchšie škody patrí rozbitie okenného skla. Opýtali sme sa preto poisťovní, ako postupujú v prípade takejto majetkovej škody, aké doklady potrebujú a ako dlho im trvá spracovanie poistnej udalosti.

„Pri rozbití okna sa poistná udalosť za normálnych okolností uzavrie v priebehu niekoľkých dní. Treba podotknúť, že doba riešenia nie je výlučne v časovej réžii samotnej poisťovne. Závisí aj od toho, kedy sú dodané potrebné doklady,“ objasňuje hovorca poisťovne Wüstenrot Tomáš Ferenčák.

Klient musí najskôr oznámiť poistnú udalosť prostredníctvom tlačiva alebo aj formou online. Poisťovňa následne vyžaduje predloženie dokladov o odstránení vzniknutej škody, najčastejšie faktúru. V prípade, že došlo k vandalizmu, klient musí predložiť aj doklady z polície.

„Po oznámení poistnej udalosti škodu obratom zaregistrujeme. Klientovi zašleme oznámenie o pridelenom čísle a dokladoch, ktoré nám musí predložiť. Prípadne ho kontaktuje technik, aby si dohodli obhliadku. Po doručení vyžiadaných dokladov je šetrenie škody ukončené a poistné plnenie je vyplatené,“ približuje T. Ferenčák. Klient podľa neho môže udalosť vyriešiť aj rýchlejšie. Spolu s nahlásením udalosti môže poslať naraz aj fotodokumentáciu.

Obhliadky telefonicky alebo online

V Allianz – Slovenskej poisťovni sa škody menšieho rozsahu vybavujú aj bezobhliadkovo – online alebo telefonicky. Problém je najprv potrebné nahlásiť a fotografie zaslať prostredníctvom online konta alebo e-mailom. „Vtedy môže byť škoda vyriešená a poistné plnenie vyplatené aj do niekoľkých hodín,“ reaguje špecialistka externej komunikácie Helena Kanderková.

„Od tohto roka majú klienti Allianz možnosť využívať online sprievodcu škodou, kde sledujú proces riešenia škody krok za krokom tak, ako je to napríklad pri doručení zásielky. Poisťovňa ich ďalej informuje o ďalších krokoch alebo dokladoch, ktoré je potrebné doručiť,“ vysvetľuje H. Kanderková.

Poistné plnenie aj formou rozpočtu

Poisťovňa Generali si podľa vlastných slov uvedomuje, aké je náročné dať domov do pôvodného stavu, ak klient nemá k dispozícii vlastné financie. „Preto sa to našim klientom snažíme čo najviac uľahčiť a menšie škody im vyplácame do niekoľkých dní od zaregistrovania poistnej udalosti. Keďže pri menších škodách nám stačí len informácia od klienta o vzniknutej škode spolu s doloženou fotodokumentáciou, celý proces je tak možné vyriešiť jednoducho a rýchlo telefonicky,“ reaguje hovorkyňa poisťovne Katarína Ondra.

V prípade menších majetkových škôd, ktoré sa nedajú zlikvidovať prostredníctvom telefonického rozhovoru, poisťovňa ponúka rýchlu výplatu poistného plnenia formou rozpočtu. Pri tomto spôsobe výplaty nemusí klient dokladať poisťovni účtenky ani faktúry za opravu. Poisťovňa v tomto prípade vypočíta primeranú náhradu škody a cenu práce opravára na základe vlastného kalkulačného systému. Odborníci však upozorňujú, že nemusí vždy a najmä pri vyšších sumách zohľadňovať reálne ceny.

„Klientom odporúčame nahlásiť škodu online prostredníctvom našej webovej stránky alebo klientskeho portálu. Tento spôsob nahlasovania výrazne urýchľuje a uľahčuje nielen samotné hlásenie, ale aj spracovanie poistnej udalosti. Takto nahlásené škody sa totiž vo väčšine prípadov po nahlásení priamo zaregistrujú a číslo poistnej udalosti sa vytvorí úplne automaticky a bez potreby ďalšieho zásahu zamestnanca z kontaktného centra,“ objasňuje. Klient môže takisto sledovať stav a riešenie svojej poistnej udalosti online, systém ho upozorní aj na chýbajúce doklady.

Teoreticky stihnú udalosť vyriešiť aj do 24 hodín

Po doložení všetkých potrebných dokladov poisťovňa dokáže vo väčšine prípadov ukončiť likvidáciu poistnej udalosti do piatich pracovných dní od jej registrácie. Ak by však klient nahlásil škodu počas pracovného týždňa online prostredníctvom klientskeho portálu, opísal vznik, vyplnil informácie, nahral dokumenty, fotodokumentáciu a išlo by o menšiu škodu bez potrebnej obhliadky, tak by podľa slov poisťovne bolo teoreticky možné udalosť uzavrieť aj do 24 hodín od nahlásenia.

Buď rozpočtom nákladov, alebo podľa faktúry

Aj v ČSOB Poisťovni má klient na výber dve možnosti, ako likvidovať nahlásenú škodu. Buď rozpočtom nákladov bez dokladovania faktúry za opravy, alebo podľa doloženej faktúry za reálne vykonanú opravu.

„V prípade rozpočtu takáto škoda môže byť zlikvidovaná v priebehu 48 hodín od nahlásenia, v prípade dokladovania dodávateľskej faktúry v závislosti od toho, kedy je takýto doklad zaslaný do ČSOB poisťovne,“ vysvetľuje PR špecialista Juraj Štefanovič.

Ak sa klient rozhodne pre rozpočet nákladov, poisťovňa nepotrebuje žiadne doklady. Ak sa však rozhodne pre opravu a doloženie faktúry, v takom prípade ČSOB Poisťovňa požaduje daňový doklad, pričom dáva prednosť elektronickej forme dokladu. „Až 97 % škôd likvidujeme do 48 hodín od doloženia dokladov zo strany klienta,“ uzatvára J. Štefanovič.

Ktoré poistné udalosti poisťovne vybavujú najdlhšie?

Ak je pre poisťovne najjednoduchšie vybaviť udalosti, ktoré si vyžadujú najmenej papierov a potvrdení, tak naopak, najdlhšie vybavovačky klient zažije pri udalostiach, ktoré ich potrebujú najviac. Ide o škody, pri ktorých je potrebná súčinnosť polície, hasičov, ale aj znalcov. Problematické sú aj udalosti, pri ktorých je poškodených viac osôb. „Najviac dokladov vyžadujú škody spôsobené následkom požiaru, víchrice, krupobitia či vodou. V týchto prípadoch môže škoda dosiahnuť väčší rozsah, ako sa pri prvotnej obhliadke ukazovalo, čo komplikuje riešenie poistnej udalosti,“ vysvetľuje M. Búlik.

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay