Pri menších škodách a pohotovom klientovi poisťovne vyriešia poistnú udalosť aj v priebehu 48 hodín
Poisťovne sa podľa vlastných slov snažia poistné udalosti zlikvidovať čo najskôr a náhradu škôd klientom vyplatiť čo najrýchlejšie. Ak nejde o veľkú poistnú udalosť a klient im poskytne potrebné podklady v najkratšom možnom čase, viaceré poisťovne hovoria, že všetko potrebné dokážu „zúradovať“ aj za pár hodín, prípadne niekoľko málo dní. Máte iné skúsenosti? Tak čítajte, ako zvládanie poistných udalostí vyzerá z pohľadu poisťovní.
Foto: Shutterstock
Menej papierov = rýchlejšie vybavenie
Najjednoduchšia poistná udalosť je taká, ktorá si vyžaduje najmenej papierov. V takýchto prípadoch poisťovne hovoria, že dokážu poistnú udalosť vybaviť aj za 48 hodín. Podľa štatistík sa to takmer darí napríklad Allianz – Slovenskej poisťovni. Od januára do septembra tohto roku spracovala poistné udalosti v priemere za 2,4 dňa.
„Najrýchlejšie sa vybavujú jednoduché poistné udalosti, ktoré vyžadujú najmenej dokladovania. Medzi najjednoduchšie škody patria škody na skle, elektromotoroch a vodovodné škody menšieho rozsahu v bytových domoch. Podobne malé množstvo dokladov je treba doložiť a spracovať napríklad aj pri škode v dôsledku skratu, prepätia a blesku,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.
Vyriešenie poistnej udalosti v ideálnom prípade
Samotné vybavenie poistnej udalosti v ideálnom prípade prebieha nasledovne. Poistné udalosti sa spracujú s autorizovaním poukazu poistného plnenia v systéme poisťovne za jeden deň. Na druhý deň sa poukaz spracuje v učtárni a poistné plnenie odchádza klientovi na účet. Ak má klient rovnakú banku ako poisťovňa, tak môže očakávať poistné plnenie na svojom účte v rovnaký deň, v prípade inej banky prevod trvá o deň dlhšie.
Najrýchlejšie riešia rozbité okná
Medzi najjednoduchšie škody patrí rozbitie okenného skla. Opýtali sme sa preto poisťovní, ako postupujú v prípade takejto majetkovej škody, aké doklady potrebujú a ako dlho im trvá spracovanie poistnej udalosti.
„Pri rozbití okna sa poistná udalosť za normálnych okolností uzavrie v priebehu niekoľkých dní. Treba podotknúť, že doba riešenia nie je výlučne v časovej réžii samotnej poisťovne. Závisí aj od toho, kedy sú dodané potrebné doklady,“ objasňuje hovorca poisťovne Wüstenrot Tomáš Ferenčák.
Klient musí najskôr oznámiť poistnú udalosť prostredníctvom tlačiva alebo aj formou online. Poisťovňa následne vyžaduje predloženie dokladov o odstránení vzniknutej škody, najčastejšie faktúru. V prípade, že došlo k vandalizmu, klient musí predložiť aj doklady z polície.
„Po oznámení poistnej udalosti škodu obratom zaregistrujeme. Klientovi zašleme oznámenie o pridelenom čísle a dokladoch, ktoré nám musí predložiť. Prípadne ho kontaktuje technik, aby si dohodli obhliadku. Po doručení vyžiadaných dokladov je šetrenie škody ukončené a poistné plnenie je vyplatené,“ približuje T. Ferenčák. Klient podľa neho môže udalosť vyriešiť aj rýchlejšie. Spolu s nahlásením udalosti môže poslať naraz aj fotodokumentáciu.
Obhliadky telefonicky alebo online
V Allianz – Slovenskej poisťovni sa škody menšieho rozsahu vybavujú aj bezobhliadkovo – online alebo telefonicky. Problém je najprv potrebné nahlásiť a fotografie zaslať prostredníctvom online konta alebo e-mailom. „Vtedy môže byť škoda vyriešená a poistné plnenie vyplatené aj do niekoľkých hodín,“ reaguje špecialistka externej komunikácie Helena Kanderková.
„Od tohto roka majú klienti Allianz možnosť využívať online sprievodcu škodou, kde sledujú proces riešenia škody krok za krokom tak, ako je to napríklad pri doručení zásielky. Poisťovňa ich ďalej informuje o ďalších krokoch alebo dokladoch, ktoré je potrebné doručiť,“ vysvetľuje H. Kanderková.
Poistné plnenie aj formou rozpočtu
Poisťovňa Generali si podľa vlastných slov uvedomuje, aké je náročné dať domov do pôvodného stavu, ak klient nemá k dispozícii vlastné financie. „Preto sa to našim klientom snažíme čo najviac uľahčiť a menšie škody im vyplácame do niekoľkých dní od zaregistrovania poistnej udalosti. Keďže pri menších škodách nám stačí len informácia od klienta o vzniknutej škode spolu s doloženou fotodokumentáciou, celý proces je tak možné vyriešiť jednoducho a rýchlo telefonicky,“ reaguje hovorkyňa poisťovne Katarína Ondra.
V prípade menších majetkových škôd, ktoré sa nedajú zlikvidovať prostredníctvom telefonického rozhovoru, poisťovňa ponúka rýchlu výplatu poistného plnenia formou rozpočtu. Pri tomto spôsobe výplaty nemusí klient dokladať poisťovni účtenky ani faktúry za opravu. Poisťovňa v tomto prípade vypočíta primeranú náhradu škody a cenu práce opravára na základe vlastného kalkulačného systému. Odborníci však upozorňujú, že nemusí vždy a najmä pri vyšších sumách zohľadňovať reálne ceny.
„Klientom odporúčame nahlásiť škodu online prostredníctvom našej webovej stránky alebo klientskeho portálu. Tento spôsob nahlasovania výrazne urýchľuje a uľahčuje nielen samotné hlásenie, ale aj spracovanie poistnej udalosti. Takto nahlásené škody sa totiž vo väčšine prípadov po nahlásení priamo zaregistrujú a číslo poistnej udalosti sa vytvorí úplne automaticky a bez potreby ďalšieho zásahu zamestnanca z kontaktného centra,“ objasňuje. Klient môže takisto sledovať stav a riešenie svojej poistnej udalosti online, systém ho upozorní aj na chýbajúce doklady.
Teoreticky stihnú udalosť vyriešiť aj do 24 hodín
Po doložení všetkých potrebných dokladov poisťovňa dokáže vo väčšine prípadov ukončiť likvidáciu poistnej udalosti do piatich pracovných dní od jej registrácie. Ak by však klient nahlásil škodu počas pracovného týždňa online prostredníctvom klientskeho portálu, opísal vznik, vyplnil informácie, nahral dokumenty, fotodokumentáciu a išlo by o menšiu škodu bez potrebnej obhliadky, tak by podľa slov poisťovne bolo teoreticky možné udalosť uzavrieť aj do 24 hodín od nahlásenia.
Buď rozpočtom nákladov, alebo podľa faktúry
Aj v ČSOB Poisťovni má klient na výber dve možnosti, ako likvidovať nahlásenú škodu. Buď rozpočtom nákladov bez dokladovania faktúry za opravy, alebo podľa doloženej faktúry za reálne vykonanú opravu.
„V prípade rozpočtu takáto škoda môže byť zlikvidovaná v priebehu 48 hodín od nahlásenia, v prípade dokladovania dodávateľskej faktúry v závislosti od toho, kedy je takýto doklad zaslaný do ČSOB poisťovne,“ vysvetľuje PR špecialista Juraj Štefanovič.
Ak sa klient rozhodne pre rozpočet nákladov, poisťovňa nepotrebuje žiadne doklady. Ak sa však rozhodne pre opravu a doloženie faktúry, v takom prípade ČSOB Poisťovňa požaduje daňový doklad, pričom dáva prednosť elektronickej forme dokladu. „Až 97 % škôd likvidujeme do 48 hodín od doloženia dokladov zo strany klienta,“ uzatvára J. Štefanovič.
Ktoré poistné udalosti poisťovne vybavujú najdlhšie?
Ak je pre poisťovne najjednoduchšie vybaviť udalosti, ktoré si vyžadujú najmenej papierov a potvrdení, tak naopak, najdlhšie vybavovačky klient zažije pri udalostiach, ktoré ich potrebujú najviac. Ide o škody, pri ktorých je potrebná súčinnosť polície, hasičov, ale aj znalcov. Problematické sú aj udalosti, pri ktorých je poškodených viac osôb. „Najviac dokladov vyžadujú škody spôsobené následkom požiaru, víchrice, krupobitia či vodou. V týchto prípadoch môže škoda dosiahnuť väčší rozsah, ako sa pri prvotnej obhliadke ukazovalo, čo komplikuje riešenie poistnej udalosti,“ vysvetľuje M. Búlik.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky
- 2.Vo Vysokých Tatrách spojili lyžovanie a golf. Preteky priniesli Žampa a Sabbatini
- 3.ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain
- 4.Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor