Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pre získanie úveru v banke je kľúčová bonita. Čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli?

Andrej Vida Banky a poisťovne Poslať

Žiadali ste niekedy o hypotekárny alebo spotrebiteľský úver v banke? Tušíte, čo rozhoduje o tom, či úver vôbec dostanete? Viete, ako si vás banka preverí pri výpočte vašej bonity a čo všetko musíte spĺňať, aby ste vyhoveli aktuálnym prísnym podmienkam?

bonita klienta

Foto: Shutterstock

Čo to vlastne bonita je

Vysvetlime si najprv, čo je to „bonita“. Tento termín  hovorí najmä o schopnosti klienta splácať svoje záväzky. Nejde však iba o to, či sú jeho príjmy väčšie ako aktuálne výdavky + spláta budúceho úveru. Podmienok, ktoré musí spĺňať, je oveľa viac.

Je to komplex viacerch faktorov, ktorých výsledkom je po dôkladnom preverení ohodnotenie klienta. Na pomyselnej stupnici dosiahne určité „číslo alebo písmeno“, na základe ktorého banka rozhodne, či úver dostane, alebo nie, respektíve v akej výške a s akými podmienkami.

Čo vstupuje do prehodnotenia bonity?

Výška a druh príjmu: Ukazujú to, či vôbec klient má na pravidelné splácanie úveru dostatok finančných prostriedkov. Vzhľadom na to, že príjem sa môže časom meniť, dôležité je aj to, či je zamestnanec, alebo samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO), či má pravidelný príjem, a prihliada sa aj na odvetvie, v ktorom pracuje či podniká. Banka si pri zamestnancoch vie výšku príjmu jednoducho overiť dopytom v Sociálnej poisťovni.

Výdavky: Banky majú dnes dostatok informácií, a to najmä vtedy, ak klient žiada o úver tam, kde má vedený svoj bežný alebo podnikateľský účet. Jeho „cashflow“, teda prehľad príjmov a nákladov v čase, majú totiž podrobne zaznamenané v pohyboch na účte, pri platbách trvalým príkazom, alebo pri používaní debetnej či kreditnej karty.

Úverová história:  Od roku 2004 využívajú banky ako zdroj informácií Spoločný register bankových informácií (SRBI), ktorý slúži na preverovanie bonity, dôveryhodnosti a platobnej disciplíny klientov. V súčasnosti má tento register 18 členov a tvoria ho popredné slovenské banky. Vedia tak o tom, kedy a koľko si žiadateľ o úver požičal a aká bola jeho platobná morálka. Prípadný negatívny záznam v tomto registri, napríklad z dôvodu omeškaných splátok, môže byť stopkou pre schválenie ďalšieho úveru.

Demografické a sociálne kritériá: Banky zohľadňujú napríklad aj to, aký je žiadateľov vek, dosiahnuté vzdelanie alebo rodinný stav. Pri analýze splácania poskytnutých úverov si dokážu veľmi jednoducho nadefinovať rizikovejšieho klienta a „odmeniť“ ho horšími úverovými podmienkami.

Celkové finančné a majetkové pomery: Čiastočne sa tu prejavujú aj predchádzajúce kritériá, ktoré dopĺňa overenie vlastníctva hnuteľného alebo nehnuteľného majetku, akcií a podobne.

Regulácia zo strany centrálnej banky

Od roku 2017 začala Národná banka Slovenska (NBS) zavádzať rôzne regulačné opatrenia proti nadmernému zadlžovaniu sa obyvateľov. Postupne sa zrušilo 100-percentné financovanie nehnuteľnosti pomocou hypotéky, zaviedol sa maximálny dlhový strop, ktorý definuje maximálnu výšku všetkých poskytnutých úverov ako osemnásobok čistého príjmu klienta.

Ďalej bolo stanovené, že klientovi musí po odpočítaní všetkých nákladov a výdavkov zostať rezerva vo výške 40 %. Navyše všetky nové aj existujúce úvery sa prepočítavajú takzvanou stresovou splátkou, teda výpočtom splátky pri predpokladanom 2-percentnom navýšení aktuálnej úrokovej sadzby.

Od tohto roka pribudlo ďalšie opatrenie, ktoré mierne sťaží prístup k úveru klientom nad 40 rokov, ak lehota splatnosti ich úveru presahuje do ich dôchodkového veku. Doteraz banky bežne poskytovali hypotéky, ktorých splatnosť bola do 70, respektíve až 75 rokov klienta.

Najvýznamnejšiu reguláciu však v poslednom období priniesol samotný finančný trh. Turbulentné obdobie posledných troch rokov – pandémia koronavírusu, vojna na Ukrajine, prudko rastúca inflácia, energetická kríza, finančná aj geopolitická neistota – to všetko prispelo k významnému navýšeniu úrokových sadzieb úverov, ktoré sa tak pre početnú skupinu ľudí stali nedostupnými.

Ako sa „starať“ o svoju dobrú bonitu

Existuje niekoľko odporúčaní, ktorých dodržiavanie môže z pohľadu bánk prispieť k tomu, že budete pre ne lepší a kvalitnejší klient. Sú to tieto:

1) Udržte si svoje súčasné zamestnanie, respektíve pravidelný príjem – dlhodobý a konštantný príjem je vždy plusom pri posudzovaní klienta. Negatívom môže byť už to, ak ste zamestnaní na lehotu určitú, prípadne sa nachádzate v skúšobnej lehote. 

2) Dbajte o svoje cashflow – aj tu je stabilita rovnako dôležitá ako v prípade príjmu. Banky nerady vidia výpadky príjmu, či impulzívne drahé nákupy.

3) Splácajte svoje záväzky – výborná platobná morálka je dôležitá pri skúmaní vašej spoľahlivosti. Každé zaváhanie sa objaví v úverovom registri a znamená negatívny záznam do budúcnosti.

4) Za cudzí úver ručte iba v nevyhnutných prípadoch – akékoľvek ručiteľské záväzky sa započítavajú aj do výšky vašich výdavkov. Navyše v prípade výpadku splátok môže banka presunúť zodpovednosť v splácaní na vás.

5) Využite inštitút takzvaného spolužiadateľa alebo spoludlžníka – banky niekedy umožňujú pristúpenie ďalšej osoby do úverového vzťahu, napríklad rodiča k študentovi. Tejto osobe sa tiež skúma bonita, ale v konečnom dôsledku môže zlepšiť vaše výsledné skóre.

6) Odkladajte si peniaze – pravidelné sporenie si banky dokážu jednoducho preveriť a môžu ho oceniť lepšími podmienkami.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay