Hľadaj

Pre hypotéku sa nerozhodujte sami, môžete sa popáliť!

Marek Mittaš Banky a poisťovne Poslať

Úvery na bývanie patria v súčasnosti k najžiadanejším. Mnoho ľudí preto podľahne presvedčeniu, že nejde o nič zložité. V princípe sa však zaviažu na desiatky rokov a neopatrnosť môže poriadne zabolieť. Pred podpisom hypotekárneho úveru by mala byť konzultácia s profesionálnym finančným agentom samozrejmosťou. Dôvodov je niekoľko.

Vypracovaním ponuky sa to nezačína

Preteky bánk o klienta pokračujú aj po sprísnení podmienok na poskytovanie hypotekárnych úverov. Úrokové sadzby sa držia extrémne nízko a bežný človek nadobúda dojem, že stačí siahnuť po najnižších úrokoch a vybrať sa do banky. Pri žiadosti o vypracovanie ponúk by nádejného dlžníka mal seriózny finančný agent razantne zastaviť. Zobrať si úver na desaťročia totiž nie je o zvážení úrokových sadzieb, ale o celom kontexte finančnej zodpovednosti a plánovania. „Kvalitný finančný sprostredkovateľ sa najskôr s klientom venuje analýze a zisťuje klientovu predstavu v kontexte jeho možností a možností trhu. Analyzuje riziká, ktoré môžu klientovi a rodine spôsobiť nemalé problémy v budúcnosti, ako napríklad strata príjmu, rast úrokových sadzieb, materská dovolenka a podobne. Finančnému agentovi by nemalo byť cudzie dať klientovi odporúčanie, aby momentálne odložil kúpu nehnuteľnosti a prioritne sa venoval vytváraniu rezerv,“ hovorí Ladislav Smoroň z Fincentra. Na prvý pohľad sa takýto ťah agenta môže zdať samotnému klientovi nelogický. Na druhej strane práve fundované poznanie finančných okolností dáva agentovi možnosť odhadnúť situáciu a jej riziká viac, ako laikovi.

Finančnému agentovi by nemalo byť cudzie dať klientovi odporúčanie, aby momentálne odložil kúpu nehnuteľnosti a prioritne sa venoval vytváraniu rezerv.

 

Ušetrený čas, peniaze aj problémy

Hypotekárna špecialistka Dominika Senteši otvorene hovorí o tom, že finančný agent nie je len prostredník, ale významný článok: „Úlohou finančného sprostredkovateľa je ušetriť klientovi čas a peniaze. Je dôležité, aby sprostredkovateľ vedel rýchlo a efektívne pripraviť klientovi prepočty a návrhy jednotlivých bánk a porovnať všetky ponuky, na základe ktorých vysvetlí výhody aj nevýhody.“ Často dokáže agent dohodnúť pre klienta lepšie podmienky úveru, ako by si vyboxoval klient sám. Ide napríklad o nižšie poplatky, úroky a podobne. Zároveň máloktorý laik vie o tom, čo ho čaká, ak sa do boja s bankou pustí sám. Musí si pripraviť pevné nervy, alebo nechať byrokratické ťahanice na niekoho, kto v nich vie chodiť. O praktickej pomoci agenta hovorí L. Smoroň: „Agent odbremení klienta od byrokracie a klient navštívi banku nanajvýš dvakrát. Agent taktiež odkontroluje kúpne zmluvy a podmienky čerpania úveru, tak, aby celý proces prebehol bez komplikácií. Klientovi taktiež zabezpečí poistenie nehnuteľnosti a jeho vinkuláciu. Odkontroluje podmienky po čerpaní, aby klient nebol zaťažený formalitami.“

 

Výber hypotéky je aj výberom banky, s ktorou bude klient v najbližších rokoch spolupracovať. 

 

Informácie zo zákulisia

Klient s rozhodnutím vziať si hypotéku čerpá informácie z reklamy a z internetu. Zo zdrojov, kde bankové inštitúcie prezentujú lákavé ponuky a to, čo chcú. Finančný agent pozná produkty a ich výhody omnoho hlbšie a nenechá sa strhnúť reklamou. Klientovi poskytne skutočne objektívne informácie. „Agent s klientom prediskutuje závažné parametre hypotéky a nastaví ich tak, aby boli výhodné pre klienta na základe jeho skutočných potrieb. Ide konkrétne o voľbu dĺžky fixácie, možnosti získania štátneho príspevku pre mladých, výšku LTV, možnosti dofinancovania, možnosti zabezpečenia úveru, poistenie úveru, vysvetlí, či je poistenie ponúkané ako cross-sell v banke skutočne tá najlepšia možnosť, prejde poistenie nehnuteľnosti, nastavenie a podmienky bežného účtu a podobne,“ hovorí L. Smoroň. Klient má tak v agentovi pred bankou svojho vlastného obhajcu záujmov. Navyše často môže dobrý agent upozorniť klienta aj na súvislosti, ktoré sám vedieť nemôže a v banke mu ich nepovedia. Agent musí rozumieť výhodám alebo nevýhodám jednotlivých bankových domov komplexne.

„Výber hypotéky je totiž aj výberom banky, s ktorou bude klient v najbližších rokoch spolupracovať. Ak klient napríklad častejšie vyberá peniaze z bankomatu alebo vkladá finančné prostriedky v pobočke, či cestuje po svete, môže ho ‚dobehnúť‘ poplatková skala za využívanie bežného účtu. Potom ho takáto banka môže vyjsť drahšie, hoci hypotéka v nej môže vyzerať výhodnejšie. Až po zvážení všetkých podrobností sa s klientom agent rozhodne pustiť sa do žiadosti o úver a do schvaľovacieho procesu,“ hovorí Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer DELUVIS.

Agent s klientom prediskutuje závažné parametre hypotéky a nastaví ich tak, aby boli výhodné.

Nerozlúčite sa!

Po podpise hypotekárneho úveru sa banka klientovi zvyčajne ozýva len s upomienkou pri omeškaní splátky. S agentom to bude inak. „Pre kvalitného finančného agenta sa spolupráca načerpaním hypotéky nekončí. Reaguje na vývoj na trhu, ako je znižovanie úrokov a možné úpravy sadzieb aj mimo výročia fixácie, na prípadné zmeny u klienta, mimoriadne splátky, navýšenie hypotéky, konsolidáciu a zabezpečuje potrebný servis, aby mal klient stále výhodné podmienky,“ predstavuje servisovanie hypotéky L. Smoroň. Už nebudete musieť zvažovať, čo je výhodné pri zmene stavu alebo podmienok, na to všetko budete mať za chrbtom spoľahlivého radcu. 

SÚŤAŽ
Ohodnoťte svoje poistenie
a VYHRAJTE!
  • priebežnú výhru 30€ žrebujeme 31.07.2025
  • celkovú výhru Voucher v hodnote 500€ od Cestovnej kancelárie DAKA žrebujeme 14.11.2025
VYPLNIŤ DOTAZNÍK
logo
Prečítajte si tiež:
11.7.2025 Tlačová správa

Brigáduješ cez leto? Možno nemusíš platiť žiadnu daň! Záleží na jednom papieri

Obdobie letných brigád je v plnom prúde a mnohí študenti uzatvárajú dohody o brigádnickej práci. S príjmom z brigády však môžu byť ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

F. Michalovích o investovaní, finančnej gramotnosti a geopolitike | KAPITÁLOVÝ TRH 2025

Na podujatí, ktoré organizovala Asociácia Obchodníkov s Cennými Papiermi, sme mali príležitosť porozprávať sa s František Michalovích o ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

Koľko skutočne stojí vaša práca? Rozdiel medzi čistou, hrubou a superhrubou mzdou

Mnohí poznáme sumu, ktorá nám príde na účet. Menej z nás tuší, koľko nás v skutočnosti stojí práca z pohľadu odvodov, daní a ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

Odvody SZČO sa menia: Poisťovňa oznámi nové povinnosti

Od 1. júla 2025 sa menia odvody pre SZČO. Sociálna poisťovňa oznámi nové povinnosti a výšku odvodov do 21. ...

11.7.2025 Tlačová správa

Platby v zahraničí: Štvorčlenná rodina môže ušetriť 50 až 70 eur

Podľa reprezentatívneho prieskumu plánujú dve tretiny obyvateľov Slovenska dovolenkovať v zahraničí. Štvorčlennú rodinu môžu rozdiely v ...

11.7.2025 Tlačová správa

Počet platobných terminálov na Slovensku stúpa, ale stále sme na chvoste EÚ

Počet platobných terminálov na Slovensku stúpol za posledné tri roky o 75 % na súčasných 21 terminálov na 1000 obyvateľov. Predbehli nás ...

11.7.2025 Redakcia FinReport

Tetánia: Najviac postihuje ženy v produktívnom veku

Podľa štatistík Union zdravotnej poisťovne trpí tetániou aktuálne vyše 5 300 ľudí. Najčastejšie postihuje ženy vo veku od 30 do 42 ...

9.7.2025 Roland Régely

Ako poisťovne na Slovensku podporujú pacientov, ktorí nosia dioptrické okuliare

Príspevok na vyšetrenie očí či na okuliare. Zdravotné poisťovne na Slovensku ponúkajú rôzne benefity, ktoré ľudia s potrebou okuliarovej ...

9.7.2025 Redakcia FinReport

Allianz radí: Ako sa vyhnúť nehodám na letnej dovolenke

Allianz – Slovenská poisťovňa vydala 13 praktických rád pre bezpečnú jazdu na dovolenku. Tieto rady by mali pomôcť predísť nehodám a ...

9.7.2025 Redakcia FinReport

Online kalkulačka pre SZČO: Nový spôsob výpočtu poistného

Sociálna poisťovňa spustila online kalkulačku pre samostatne zárobkovo činné osoby. Umožňuje zistiť výšku sociálneho poistného a ...

9.7.2025 Redakcia FinReport

Podvodný list: „Platobný predpis na úhradu poplatku za digitálnu infraštruktúru"

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR upozorňuje na podvodný list, ktorý sa doručuje do poštových schránok ...

8.7.2025 Roland Régely

Ako poisťovne na Slovensku podporujú matky po pôrode

Po narodení dieťaťa sa život každej matky zmení – nielen emocionálne, ale aj finančne a zdravotne. Zdravotné poisťovne na Slovensku dnes ...

8.7.2025 Redakcia FinReport

Dôchodcovia mimo EÚ: Doručte Potvrdenie o žití do 15. júla

Sociálna poisťovňa upozorňuje dôchodcov žijúcich mimo EÚ, že do 15. júla 2025 musia zaslať Potvrdenie o žití. Toto potvrdenie je ...

7.7.2025 Roland Régely

Očkovanie proti kliešťom: Ako pomáhajú zdravotné poisťovne?

S príchodom letnej sezóny každoročne rastie počet prípadov kliešťovej encefalitídy. Toto vírusové ochorenie, ktoré prenášajú ...

13.7.2025 Redakcia FinReport

Súťaž - ideálna poisťovňa roka 2025!

Chceli by ste si v roku 2025 oddýchnuť na zaslúženej dovolenke podľa vlastného výberu a ešte k tomu úplne zadarmo? Teraz máte skvelú príležitosť! ...

6.7.2025 Roland Régely

Ako poisťovne na Slovensku podporujú pacientov s intoleranciami

Na Slovensku žijú desaťtisíce ľudí s celiakiou a inými potravinovými intoleranciami, ktorých liečba sa nezaobíde bez prísnej diéty. ...

6.7.2025 Roland Régely

Ako poisťovne zareagovali na rastúce riziko hepatitídy

Zvýšený výskyt hepatitídy typu A na Slovensku donútil poisťovne prijať preventívne opatrenia a posilniť podporu očkovaním. V ...

3.7.2025 Tlačová správa VšZP

V lete je záujem o kúpeľnú liečbu väčší, VšZP garantuje až tri procedúry denne

Záujem o kúpeľnú liečbu je v letných mesiacoch a v druhej polovici roka spravidla väčší. Všeobecná zdravotná poisťovňa v minulom roku ...

Júl

 
P
U
S
Š
P
S
N
28. týždeň
7.
Pondelok (07.07.2025)
Oliver,
10.
Štvrtok (10.07.2025)
Amália,
11.
Piatok (11.07.2025)
Milota,
12.
Sobota (12.07.2025)
Nina,
30. týždeň
21.
Pondelok (21.07.2025)
Daniel,
22.
Utorok (22.07.2025)
Magdaléna,
23.
Streda (23.07.2025)
Oľga,
24.
Štvrtok (24.07.2025)
Vladimír,
25.
Piatok (25.07.2025)
Jakub, Timur,
27.
Nedeľa (27.07.2025)
Božena,
31. týždeň
28.
Pondelok (28.07.2025)
Krištof,
29.
Utorok (29.07.2025)
Marta,
31.
Štvrtok (31.07.2025)
Ignác,
Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay