Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pre hypotéku sa nerozhodujte sami, môžete sa popáliť!

Marek Mittaš Banky a poisťovne Poslať

Úvery na bývanie patria v súčasnosti k najžiadanejším. Mnoho ľudí preto podľahne presvedčeniu, že nejde o nič zložité. V princípe sa však zaviažu na desiatky rokov a neopatrnosť môže poriadne zabolieť. Pred podpisom hypotekárneho úveru by mala byť konzultácia s profesionálnym finančným agentom samozrejmosťou. Dôvodov je niekoľko.

Vypracovaním ponuky sa to nezačína

Preteky bánk o klienta pokračujú aj po sprísnení podmienok na poskytovanie hypotekárnych úverov. Úrokové sadzby sa držia extrémne nízko a bežný človek nadobúda dojem, že stačí siahnuť po najnižších úrokoch a vybrať sa do banky. Pri žiadosti o vypracovanie ponúk by nádejného dlžníka mal seriózny finančný agent razantne zastaviť. Zobrať si úver na desaťročia totiž nie je o zvážení úrokových sadzieb, ale o celom kontexte finančnej zodpovednosti a plánovania. „Kvalitný finančný sprostredkovateľ sa najskôr s klientom venuje analýze a zisťuje klientovu predstavu v kontexte jeho možností a možností trhu. Analyzuje riziká, ktoré môžu klientovi a rodine spôsobiť nemalé problémy v budúcnosti, ako napríklad strata príjmu, rast úrokových sadzieb, materská dovolenka a podobne. Finančnému agentovi by nemalo byť cudzie dať klientovi odporúčanie, aby momentálne odložil kúpu nehnuteľnosti a prioritne sa venoval vytváraniu rezerv,“ hovorí Ladislav Smoroň z Fincentra. Na prvý pohľad sa takýto ťah agenta môže zdať samotnému klientovi nelogický. Na druhej strane práve fundované poznanie finančných okolností dáva agentovi možnosť odhadnúť situáciu a jej riziká viac, ako laikovi.

Finančnému agentovi by nemalo byť cudzie dať klientovi odporúčanie, aby momentálne odložil kúpu nehnuteľnosti a prioritne sa venoval vytváraniu rezerv.

 

Ušetrený čas, peniaze aj problémy

Hypotekárna špecialistka Dominika Senteši otvorene hovorí o tom, že finančný agent nie je len prostredník, ale významný článok: „Úlohou finančného sprostredkovateľa je ušetriť klientovi čas a peniaze. Je dôležité, aby sprostredkovateľ vedel rýchlo a efektívne pripraviť klientovi prepočty a návrhy jednotlivých bánk a porovnať všetky ponuky, na základe ktorých vysvetlí výhody aj nevýhody.“ Často dokáže agent dohodnúť pre klienta lepšie podmienky úveru, ako by si vyboxoval klient sám. Ide napríklad o nižšie poplatky, úroky a podobne. Zároveň máloktorý laik vie o tom, čo ho čaká, ak sa do boja s bankou pustí sám. Musí si pripraviť pevné nervy, alebo nechať byrokratické ťahanice na niekoho, kto v nich vie chodiť. O praktickej pomoci agenta hovorí L. Smoroň: „Agent odbremení klienta od byrokracie a klient navštívi banku nanajvýš dvakrát. Agent taktiež odkontroluje kúpne zmluvy a podmienky čerpania úveru, tak, aby celý proces prebehol bez komplikácií. Klientovi taktiež zabezpečí poistenie nehnuteľnosti a jeho vinkuláciu. Odkontroluje podmienky po čerpaní, aby klient nebol zaťažený formalitami.“

 

Výber hypotéky je aj výberom banky, s ktorou bude klient v najbližších rokoch spolupracovať. 

 

Informácie zo zákulisia

Klient s rozhodnutím vziať si hypotéku čerpá informácie z reklamy a z internetu. Zo zdrojov, kde bankové inštitúcie prezentujú lákavé ponuky a to, čo chcú. Finančný agent pozná produkty a ich výhody omnoho hlbšie a nenechá sa strhnúť reklamou. Klientovi poskytne skutočne objektívne informácie. „Agent s klientom prediskutuje závažné parametre hypotéky a nastaví ich tak, aby boli výhodné pre klienta na základe jeho skutočných potrieb. Ide konkrétne o voľbu dĺžky fixácie, možnosti získania štátneho príspevku pre mladých, výšku LTV, možnosti dofinancovania, možnosti zabezpečenia úveru, poistenie úveru, vysvetlí, či je poistenie ponúkané ako cross-sell v banke skutočne tá najlepšia možnosť, prejde poistenie nehnuteľnosti, nastavenie a podmienky bežného účtu a podobne,“ hovorí L. Smoroň. Klient má tak v agentovi pred bankou svojho vlastného obhajcu záujmov. Navyše často môže dobrý agent upozorniť klienta aj na súvislosti, ktoré sám vedieť nemôže a v banke mu ich nepovedia. Agent musí rozumieť výhodám alebo nevýhodám jednotlivých bankových domov komplexne.

„Výber hypotéky je totiž aj výberom banky, s ktorou bude klient v najbližších rokoch spolupracovať. Ak klient napríklad častejšie vyberá peniaze z bankomatu alebo vkladá finančné prostriedky v pobočke, či cestuje po svete, môže ho ‚dobehnúť‘ poplatková skala za využívanie bežného účtu. Potom ho takáto banka môže vyjsť drahšie, hoci hypotéka v nej môže vyzerať výhodnejšie. Až po zvážení všetkých podrobností sa s klientom agent rozhodne pustiť sa do žiadosti o úver a do schvaľovacieho procesu,“ hovorí Zuzana Zedníková, Chief Operating Officer DELUVIS.

Agent s klientom prediskutuje závažné parametre hypotéky a nastaví ich tak, aby boli výhodné.

Nerozlúčite sa!

Po podpise hypotekárneho úveru sa banka klientovi zvyčajne ozýva len s upomienkou pri omeškaní splátky. S agentom to bude inak. „Pre kvalitného finančného agenta sa spolupráca načerpaním hypotéky nekončí. Reaguje na vývoj na trhu, ako je znižovanie úrokov a možné úpravy sadzieb aj mimo výročia fixácie, na prípadné zmeny u klienta, mimoriadne splátky, navýšenie hypotéky, konsolidáciu a zabezpečuje potrebný servis, aby mal klient stále výhodné podmienky,“ predstavuje servisovanie hypotéky L. Smoroň. Už nebudete musieť zvažovať, čo je výhodné pri zmene stavu alebo podmienok, na to všetko budete mať za chrbtom spoľahlivého radcu. 

logo
Prečítajte si tiež:
18.5.2024 Redakcia FinReport

Slovenské e-shopy čakajú silný rok, tržby im vzrástli o 7 %

Tento rok by pre e-shopy mohol byť úspešnejší ako ten minuloročný. V prvom štvrťroku tohto roku dosiahli v porovnaní s prvým štvrťrokom ...

18.5.2024 Redakcia FinReport

Stredoškoláci hospodária s vlastnými peniazmi, dvaja z troch si sami zarábajú

Deväť z desiatich slovenských stredoškolákov (90 %) pravidelne na mesačnej báze hospodári s vlastnými peniazmi. Tieto finančné prostriedky ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Aj dobrovoľní hasiči už majú vlastné poistenie zodpovednosti za škodu

Na Slovensku je evidovaných približne 80-tisíc dobrovoľných hasičov, ktorí doteraz nemali možnosť uzavrieť si poistenie zodpovednosti za ...

17.5.2024 Robert Juriš

Anketa: Tretí najdôležitejší kanál predaja poistných produktov je telesales

Sprostredkovanie poistenia už dlhšie nestojí len na osobnej ponuke a fyzickej komunikácii. Tento predajný kanál dopĺňajú aj ďalšie dva v ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Ceny oboch druhov benzínov aj motorovej nafty konečne výraznejšie klesli

Ceny oboch druhov benzínov predávaných na Slovensku, ako aj motorovej nafty, počas uplynulého týždňa klesli. V porovnaní s predchádzajúcim ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Experiment: Odstrašujúco ladená komunikácia priniesla do štátneho rozpočtu 2,6 milióna eur

Viac ako 180-tisíc živnostníkom každoročne vzniká povinnosť platiť poistné na sociálne poistenie, alebo sa mení výška ich vymeriavacieho ...

17.5.2024 Eva Sadovská

Rumunsko „valcuje“ EÚ ekonomicky aj vo využívaní obnoviteľných zdrojov energie

Rumunsko už niekoľko rokov nie je na chvoste EÚ. Za posledné roky sa jeho ekonomika posunula z pozície „chudobného príbuzného“ výrazne ...

17.5.2024 Redakcia FinReport

Staronovou prezidentkou Európskej banky pre obnovu a rozvoj je Odile Renaudová-Bassová

Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR) oznámila, že jej šéfkou aj naďalej bude Francúzka Odile Renaudová-Bassová. Opätovne zvolená do ...

16.5.2024 Mário Špilberger

Poistenie na hory vám dokáže ušetriť stovky a možno aj desaťtisíce eur

Jednodňové poistenie turistu vyjde aj menej ako na jedno euro, no pokryje náklady horskej záchrannej služby nad rámec verejného zdravotného ...

16.5.2024 Redakcia FinReport

Skupina J&T dosiahla vlani rekordný zisk 278,7 milióna eur

Bankový holding J&T FINANCE GROUP SE uzavrel minulý rok s historicky najvyšším čistým ziskom v celkovej výške 278,7 milióna eur. V ...

16.5.2024 Martin Jamnický

Zdravotné poisťovne v prvom štvrťroku 2024 zaznamenali stratu 23,2 milióna eur

Hoci zdravotné poisťovne vlani vygenerovali zisk, z ktorého dokázali vyplatiť svojim akcionárom aj dividendy, v prvom štvrťroku tohto roku sa ...

15.5.2024 Redakcia FinReport

Poisťovatelia sa čoraz viac zameriavajú na kryptotrh a poisťovanie kryptopodvodov

Globálny poisťovací priemysel obracia svoju pozornosť na nové riziká, ktoré v súčasnosti predstavujú najmä kryptomeny a digitálne ...

15.5.2024 Martin Jamnický

Slovenská sporiteľňa: Niektoré služby budú drahšie

Banky priebežne upravujú cenníky svojich služieb podľa toho, ako to vyhovuje ich cenovej politike a stratégii. Slovenská sporiteľňa sa ...

14.5.2024 Zuzana Fryč

Poisťovne: Okrem poistenia ponúkajú aj úvery, investovanie či dôchodkové sporenie

Časy, keď poisťovne ponúkali výhradne len rôzne možnosti poistenia, sú minulosťou. Okrem nich totiž niektoré rozširujú svoju ponuku o ...

10.5.2024 Mário Špilberger

Hypotéku na mobilný dom nedostanete, na montovaný však áno

Kto by netúžil mať domček blízko prírody? Kým lacnejší mobilný dom zoženiete aj za 15-tisíc eur, luxusnejšie varianty, často aj ...

10.5.2024 Redakcia FinReport

ČSOB nahradí štyri balíky služieb dvomi novými účtami

Banka končí s predajom niektorých svojich balíkových služieb. Ich obsah, teda účty Pohoda, FUN a Sloník, zostávajú aj naďalej v ...

9.5.2024 Robert Juriš

Niektoré banky úrokové sadzby hypoték zvyšujú, iné ich znižujú. Trend do budúcnosti je nejasný

Úrokové sadzby bánk sa začínajú hýbať. Na prelome apríla a mája 2024 upravovali podmienky svojich hypoték hneď tri banky pôsobiace na ...

6.5.2024 Redakcia FinReport

Zdravotné poisťovne vyplatili dividendy akcionárom, hoci v tomto roku očakávajú stratu

Zdravotná poisťovňa Dôvera vyplatila svojim akcionárom dividendy vo výške takmer 20 miliónov eur a zdravotná poisťovňa Union vo výške ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay