Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Poisťovne zvýšili ceny poistiek, NBS im za to rozdala pokuty

Magdaléna Švančarková Banky a poisťovne Poslať

Viac ako rok platí daň z neživotného poistenia. Národná banka Slovenska (NBS) preto zamerala svoju pozornosť práve na to, kam, respektíve na koho, poisťovne prenášajú túto finančnú záťaž. A výsledok? Sedem poisťovní dostalo od NBS pokutu vo výške niekoľkých desiatok tisíc eur.

NBS udeľuje bankám pokuty

Foto: Archív redakcie Financial Report

Pokuty od Národnej banky Slovenska dostali poisťovne Uniqa, Union, Kooperativa, Generali, Komunálna poisťovňa, ČSOB poisťovňa a Poštová poisťovňa. „Všetky konania sú právoplatné a ukončené pokutou,“ konštatuje hovorca NBS Peter Majer.

Osempercentný odvod nahradila poistná daň

Od 1. januára 2019 začala platiť osempercentná poistná daň. Nahradila dovtedy platiaci osempercentný poistný odvod. „Osobitný odvod bol nesystémovým a neefektívnym opatrením, ktoré spôsobovalo mnohé aplikačné problémy. Zavedením dane sa však nesledovalo zvýšenie poistného pre klientov poisťovní,“ vysvetľuje Ivan Štulajter z tlačového oddelenia Ministerstva financií SR.

Napriek tomu poisťovne na zavedenie dane zareagovali prehodnotením ceny poistiek. A keďže sa ozvalo veľa nespokojných klientov, ktorí poukazovali na to, že poisťovne chcú od nich vyššie platby, NBS následne vykonala dohľad nad zasielaním predpisov poistného.

Mali dve možnosti, našli tretiu cestu

NBS zistila, že niektoré poisťovne sa rozhodli jednostranne zvýšiť klientom cenu poistenia. To znamená, že finančnú záťaž z novej dane preniesli na klienta. Podľa NBS to bol klamlivý postup a poisťovne nepostupovali správne.

Pritom mali dve možnosti. Buď sa s klientom dohodnúť na zvýšení ceny, alebo vypovedať poistnú zmluvu. „Poisťovne nesprávne zvýšili cenu poistného. Podľa poistnej zmluvy to nemohli takto jednostranne urobiť. Ak sa s klientom nedohodli na zvýšení, tak klient mal platiť pôvodnú výšku poistného,“ vysvetľuje situáciu P. Majer z NBS.

Keďže NBS nemá zo zákona kompetencie rozhodnúť o tom, aby klienti dostali naspäť zaplatené poistné, udelila poisťovniam pokutu.

Ako zareagovali poisťovne na pokutu od NBS

Poisťovňa Union podala proti rozhodnutiu NBS o uložení pokuty a opatrení rozklad. „Daň z poistenia je kvalifikovaná ako daň nepriama, a teda ju má znášať poistník a poisťovňa ju má len vybrať a odviesť štátu. Predmetom dane je poistenie ako služba a daňovo zaťažený musí byť príjemca tejto služby a nie jej poskytovateľ,“ objasňuje stanovisko poisťovne hovorkyňa Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

87

Druhostupňové konanie však prvý verdikt potvrdilo aj s pokutou 60-tisíc eur. Poisťovňa Union zároveň musí klientom zaslať listy, v ktorých bude uvedené, že „v liste na úhradu, ktorý sme klientom pôvodne zaslali, bola uvedená nesprávna informácia o cene poistenia v súvislosti s jej navýšením o daň z poistenia zavedenú zákonom č. 213/2018 Z. z.,“ dopĺňa B. Dupaľová Ksenzsighová.

Komunálna poisťovňa vo svojom stanovisku uviedla, že sa pri svojej cenotvorbe riadi platnou legislatívou. „Napriek tomu, že rozhodnutie Bankovej rady NBS vnímame ako zásah do práv a zákonom chránených záujmov poisťovacích spoločností, toto rozhodnutie, rovnako ako právny poriadok SR a súvisiace ustanovenia, rešpektujeme a budeme postupovať v súlade s nimi,“ reaguje zástupca riaditeľa úseku marketingu a komunikácie Dalibor Mihalkin. Komunálna poisťovňa dostala pokutu 75-tisíc eur.

Poisťovňa Uniqa rešpektovala opatrenie NBS z minulého roka. V nových listoch pre klientov navrhla úpravu výšky poistného, ktorú klienti mohli ale nemuseli akceptovať zaplatením novej výšky poistného. "Napriek tomu, sme podali voči rozhodnutiu NBS rozklad, pretože podľa nášho názoru bol aj pôvodný spôsob úpravy poistného v súlade so zákonom. NBS však v tomto konaní o rozklade opätovne potvrdila svoje pôvodné rozhodnutie," konštatuje PR špecialistka poisťovne Uniqa Beáta Lipšicová s tým, že pokuta pre túto poisťovňu predstavuje 90-tisíc eur. 

„Pokutu, ktorú nám NBS stanovila, sme vzali na vedomie. Bezodkladne sme zrealizovali požadované nápravy a zaplatili stanovenú výšku pokuty,“ hovorí špecialistka externej komunikácie z Poštovej poisťovne Eva Peterová. Táto poisťovňa dostala najnižšiu pokutu zo všetkých, presne 10-tisíc eur.

„Aj keď sa s rozhodnutím NBS nestotožňujeme, rozhodli sme sa ho vzhľadom na aktuálnu situáciu rešpektovať, nepodniknúť v tomto smere právne kroky a radšej zamerať svoje zdroje – ľudské, aj finančné – na riešenie problémov našich klientov súvisiacich s epidémiou koronavírusu, a taktiež na zvládnutie náročných výziev koronakrízy, ktorým čelí nielen poistný sektor. Dotknutých klientov budeme informovať v súlade s požiadavkou NBS," vysvetľuje stanovisko poisťovne Generali jej hovorkyňa Katarína Kukurová. 

„Spoločnosť Kooperativa poisťovňa, a. s., Vienna Insurance Group podala voči rozhodnutiu NBS rozklad, pretože ho považuje za nesprávny. Podľa nášho názoru vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci,“ píše vo svojom stanovisku hovorkyňa poisťovne Silvia Nosková Illášová.

Napriek tomu druhostupňové konanie potvrdilo pôvodný verdikt pre poisťovňu Kooperativa s pokutou 100-tisíc eur. „Pri pokutách sa zvažuje závažnosť, rozsah alebo dĺžka trvania porušenia,“ objasňuje rozdiely vo výške jednotlivých udelených pokút P. Majer z NBS.

NBS v súvislosti s nekorektným zvyšovaním cien neživotného poistného uložila pokutu aj ČSOB poisťovni, ktorá však na otázky magazínu Financial Report nezareagovala.

logo
Prečítajte si tiež:
14.4.2024 Redakcia FinReport

E-commerce: V centre pozornosti sú umelá inteligencia a personalizované zážitky

Pre slovenské e-shopy bol minulý rok priaznivým rokom. Viac ako tri štvrtiny z nich zaznamenali vlani rast, alebo boli na tom porovnateľne ako v ...

14.4.2024 Redakcia FinReport

Predaje nehnuteľností sa rozbiehajú, ceny sa pomaly opäť zvyšujú

Realitný trh a predaje nehnuteľností sa postupne rozbiehajú. Keďže Slováci radi bývajú vo vlastnom, od kúpy bytu alebo rodinného domu ich ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Ako plánovať financie v partnerskom vzťahu, a ktorým chybám sa radšej vyhnúť

Peniaze patria k najčastejším dôvodom sporov a hádok v manželstve či spolužití. Kým niekto hospodári sám, má to jednoduchšie, pretože ...

13.4.2024 Redakcia FinReport

Až 93 % Slovákov žije vo vlastnom byte alebo rodinnom dome

Až 93 % občanov Slovenska býva vo vlastnom byte alebo rodinnom dome. V tejto štatistike nás predbiehajú už len Rumuni, kde je vlastníctvo ...

12.4.2024 Robert Juriš

Finanční agenti musia zvýšiť minimálny limit svojho poistného krytia o 20 %

Každý samostatný finančný agent aj finančný poradca by mal byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu, ktorú môže spôsobiť pri ...

12.4.2024 Martin Jamnický

Prognóza: Kryptomeny rekordne rastú, no do roku 2028 spomalia na slabučké 4 %

Kryptomenám sa v súčasnosti darí ako nikdy doteraz. Bitcoin aj ethereum dosahujú historické cenové maximá za token a viaceré tokeny rastú ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

J&T BANKA vlani dosiahla čistý zisk 218 miliónov eur

J&T BANKA uzavrela minulý rok s historicky najvyšším čistým ziskom vo výške 218 miliónov eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to bolo ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

30.3.2024 Redakcia FinReport

Čo robiť, ak vás vytopí sused, alebo vy vytopíte suseda?

Vytopený byt – to je situácia, ktorú nikto nechce zažiť. No keď sa už takáto nepríjemnosť stane, je dobré vedieť, čo môžete urobiť. ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka rozdelí medzi akcionárov viac ako 155 miliónov eur

Tatra banka dosiahla v minulom roku zisk viac ako 237 miliónov eur. Valné zhromaždenie tejto banky včera rozhodlo, ako naloží s týmito ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay