Poisťovne sú v strehu – bezkľúčové systémy sú lákadlom pre zlodejov automobilov
Riziko krádeže vozidiel s bezkľúčovým zamykacím systémom je najmä v krajinách západnej Európy mimoriadne vysoké. Napríklad v Holandsku majitelia áut musia kvôli poisteniu predložiť certifikát o bezpečnosti tohto systému. Na Slovensku síce počet odcudzených vozidiel klesá, u drahších automobilov však poisťovne môžu požadovať ďalšie zabezpečovacie prvky a systémy.
Foto: Shutterstock
V Holandsku sa kradnú najmä autá s bezkľúčovým prístupom
Krádeže áut s bezkľúčovým prístupom dosahujú v Holandsku čoraz vyššie čísla. Na odomknutie vozidiel vybavených pohodlným bezkľúčovým systémom stačí zlodejom takzvaný predlžovač signálu, a auto dokážu otvoriť v priebehu niekoľkých sekúnd.
Podľa holandských štatistík jazdí na tamojších cestách okolo 900 000 áut vybavených spomínaným moderným a pohodlným systémom, pričom až 800 000 z nich je možné ukradnúť. Z tých, ktoré podstúpili simulovanú krádež, odolalo útoku len niekoľko modelov Jaguaru, Land Roveru a nový VW Golf.
Keďže holandským poisťovniam rastie počet poistných udalostí kvôli krádeži vozidiel, Asociácia holandských poisťovateľov sa rozhodla konať. Od januára tohto roku prijala opatrenie, aby zabránila ďalším stratám poisťovní. Záujemcovia o poistenie áut proti krádeži sa musia preukázať certifikátom, ktorý predstavuje záruku, že bezkľúčový systém zamykania je vybavený ochranou proti zneužitiu.
Na Slovensku, naopak, počet krádeží vozidiel klesá
Počet áut s nedokonalým systémom zamykania vozidiel je v zahraničí alarmujúci, preto sme sa pozreli na to, ako situácia so zabezpečením áut s bezkľúčovým zamykaním vyzerá u nás.
Poisťovne na Slovensku zatiaľ nezaznamenali podobný rastúci trend krádeží ako v Holandsku, hoci podľa slov PR manažérky Viery Puškárovej z Komunálnej poisťovne problematiku krádeže vozidiel s bezkľúčovými systémami priebežne monitorujú a analyzujú.
„Vo všeobecnosti v posledných desiatich rokoch kontinuálne klesá počet odcudzených motorových vozidiel na Slovensku,“ konštatuje V. Puškárová. Poisťovne preto zatiaľ neuvažujú podmieniť vstup do havarijného poistenia podobným certifikátom ako napríklad poisťovne v Holandsku.
Poisťovne sú na vyššie riziko pripravené
Poisťovňa Wüstenrot nám potvrdila, že o bezpečnosti vozidiel s bezkľúčovým otváraním a štartovaním motoristická verejnosť diskutuje už dlhší čas. „Doteraz však na slovenskom trhu nebola táto kategória vozidiel osobitne vyčlenená pri ich poisťovaní proti riziku krádeže,“ tvrdí hovorca poisťovne Tomáš Ferenčák.
V prípade, že by rástlo riziko spomínaných krádeží, podľa slov špecialistky externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Heleny Kanderkovej poisťovne dokážu na situáciu zareagovať a nastaviť potrebné opatrenia.
PR konzultant Ivan Bobošík z poisťovne Groupama dodáva, že opatrenia by boli prijaté tak, aby zabránili zvýšeniu strát na strane klienta aj poisťovne. Išlo by napríklad o lepšie zabezpečenie vozidiel, vyžadovanie určitých zabezpečovacích prvkov, ako alarm, GPS vozidla už pri vstupe do poistenia, čo by bolo aj finančne zohľadnené vo výške poistného.
Môžu požadovať aj silnejšie zabezpečenie vozidla
Poisťovne si však aktuálne na uzatváraní poistných zmlúv havarijného poistenia dávajú poriadne záležať. „U vozidiel s vyššou hodnotou starostlivo posudzujeme a v odôvodnených prípadoch požadujeme aj zabezpečenie takýchto vozidiel ďalším zabezpečovacím zariadením,“ tvrdí PR manažérka a hovorkyňa poisťovne Kooperativa Silvia Nosková Illášová.
„Ako prevenciu proti krádežiam požaduje naša spoločnosť pri motorových vozidlách s vyššou cenou viac prvkov zabezpečenia. Ide prevažne o kombináciu mechanického zabezpečenia, imobilizérov alebo satelitných vyhľadávacích systémov,“ uvádza V. Puškárová.
Poisťovňa Uniqa dokonca priamo spolupracuje s partnerom Safe Systems, ktorý ponúka zabezpečovací elektronický čip Safe Kessy Chip pre ochranu vozidiel s bezkľúčovým ovládaním. „Ten zabráni skenovaniu signálu na neoprávnené otvorenie vozidla, a naši klienti naň získajú spolu s návrhom poistnej zmluvy aj zľavu 20 %,“ dodáva PR špecialistka poisťovne Beata Lipšicová.
Ako funguje bezkľúčový systém zamykania áut?
Komunikácia medzi kľúčom a automobilom funguje na princípe rádiových vĺn a prebieha na dvoch kanáloch, rovnako pri otváraní, aj pri naštartovaní vozidla. Kľúč v dosahu auta vie na správny signál z vozidla odpovedať kedykoľvek, čo znamená, že vysiela prakticky bez prestávky. Aj preto zlodeji dokážu pomerne ľahko čítacím zariadením odchytiť komunikáciu kľúča a automobil následne jednoducho odomknúť. Stačí, aby sa vysielačkou „načítal“, respektíve „predĺžil“ signál kľúča, čo je možné až do vzdialenosti 100 metrov od kľúča.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Štyri banky ovládajú tri štvrtiny slovenského trhu s hypotekárnymi úvermi
- 2.Na Slovensku máme kráľovské aj svetové vína
- 3.Ako sa zvýšia dôchodky v roku 2025 a kde sa stratil rodičovský dôchodok?
- 4.Miloš Gáfrik sa stal novým prezidentom Slovenskej asociácie sprostredkovateľov v poisťovníctve
- 5.Banky zdražujú: Najmenej päť finančných domov mení cenníky svojich poplatkov