Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Ako pristupujú ku koronavírusu poisťovne Allianz, Axa a Generali?

Arian Ali Banky a poisťovne Poslať

Momentálna situácia okolo koronavírusu je novou pre všetkých. Reaguje na ňu štát, rovnako ako aj súkromný sektor. Pre poisťovne predstavujú riziko hromadné poistné udalosti, ktoré by mohli ohroziť ich finančnú stabilitu. Súčasne je ich úlohou kryť výpadky príjmu svojich klientov. Aké majú podmienky plnenia poistných udalostí v prípade epidémie, akou je koronavírus COVID-19? Ako a kedy musí klient nahlásiť poistnú udalosť?

korona vírus - životné poistenie

Foto: Shutterstock

Výluky v životnom poistení

Pod výlukou sa rozumie taká situácia, ktorá by bola poistnou udalosťou, no nie je ňou, pretože sa na tom zmluvné strany vopred dohodli. Medzi štandardné výluky v poisťovniach patria udalosti, ktoré sa stanú vo vojnovom stave. Ak by klientovi vznikol akýkoľvek nárok na plnenie zo zmluvy z dôvodu účasti vo vojne, tak poisťovňa nie je povinná poskytnúť toto plnenie. Momentálne je na Slovensku vyhlásená mimoriadna situácia, ktorá nemá na poistné plnenia žiaden vplyv.

Pandémia koronavírusu však predsa len má vplyv na podmienky platné v životnom poistení. Aj keď vo všeobecných výlukách pandémia nefiguruje ani v jednom zo štandardných pripoistení v nami oslovených poisťovniach, v osobitných výlukách niektorých poisťovní sú pľúcne ochorenia spôsobené vírusmi. V prípade koronavírusu spoločnosti nezvolili rovnaký postup. Poisťovne prijímajú individuálne kroky s cieľom ochrániť sa pred prípadnou finančnou nestabilitou, ktorú by mohli spôsobiť hromadné neopodstatnené plnenia. Nerobia ich však všetky spoločnosti a ani ich nerobia rovnako.

Pri ochorení áno, pri karanténe nie

Spoločnosti Generali a Axa v súčasnosti plnia všetky poistné udalosti zo svojich poistných taríf. Výnimku tvoria pri životnom poistení len pripoistenia odškodného pri práceneschopnosti (PN) a ošetrovnom člena rodiny (OČR). „V prípade, že je klientovi diagnostikované ochorenie COVID-19 a on musí ísť na PN, alebo ochorie jeho dieťa a musí čerpať OČR, tak mu je priznané plnenie v plnej výške,“ tvrdí poisťovňa Axa.

V prípade Generali je poistné plnenie riadne vyplatené v pripoistení PN, rovnako je to aj pri OČR. Hoci je takáto situácia vo výlukách, pretože ide o vírusové ochorenie, poisťovňa zareagovala rýchlo a upravila svoje podmienky. „V tomto prípade udeľujeme výnimku – budeme plniť riadne aj pri ošetrovnom člena rodiny,“ uvádza spoločnosť Generali.

Problém nastáva v prípade PN a OČR z dôvodu karantény. Nejde o presne stanovenú diagnózu, a preto plnenie nie je možné. Navyše klient nemusí ochorenie ani mať, keďže karanténa je preventívna. V takomto prípade sa stáva prípadné vyplatenie peňazí ešte spornejším, keďže neexistuje choroba, za ktorú by bolo poskytnuté odškodnenie.

„V prípade PN alebo OČR z dôvodu karantény klientom nevzniká nárok na poistné plnenie,“ objasňuje ďalej poisťovňa Generali. Rovnako je to aj v spoločnosti Axa. Ani v prípade OČR z dôvodu uzatvorenia predškolského alebo školského zariadenia nárok nevzniká ani v jednej zo spoločností.

V prípade potvrdenej infekcie sú tak klienti krytí, no len pri podozrení a karanténe nie. Ostatné pripoistenia fungujú štandardne podľa poistných podmienok bez nejakých zmien.

Individuálny prístup

Najbenevolentnejšia je, z okruhu nami oslovených inštitúcií, poisťovňa Allianz – Slovenská poisťovňa, ktorá štandardne dôvod PN neskúma. Situácia s koronavírusom je však nová. Napríklad aj štát zaviedol možnosť pre lekárov predpísať pacientom PN z dôvodu karantény len nedávno. Preto pre poisťovne takáto PN predstavuje novú situáciu.

„V súčasnosti odporúčame hlásiť aj takéto poistné udalosti, výsledok ich plnenia však závisí od rozhodnutia likvidátora v každom prípade osobitne,“ vysvetľuje poisťovňa Allianz. V prípade PN z dôvodu diagnostikovania ochorenia tak nárok na PN vzniká vždy, v prípade karantény je to na individuálnom posúdení.

Pri základnej poistnej tarife – úmrtí, plnia všetky oslovené poisťovne bez výnimiek. V každom prípade však platí, že posudzovanie poistnej udalosti je individuálne a závisí od daných špecifických okolností. Preto adekvátnosť každého poistného plnenia bez ohľadu na to, či je to PN, OČR, denné odškodné pri úraze, alebo smrť, vždy poisťovňa posudzuje osobitne.

Preto sa nedá s absolútnou istotou dopredu určiť výsledok posudzovacieho procesu. Navyše situácia sa môže v budúcnosti vyvinúť nepredvídateľne. „Sme pripravení prijať dodatočné nevyhnutné opatrenia,“ uzatvára spoločnosť Generali

Nahlásenie poistnej udalosti

Keďže žiaden pracovník pobočky poisťovne alebo finančný agent nie je lekár ani likvidátor poistných udalostí, klient by mal vždy nahlásiť poistnú udalosť. U väčšiny poisťovní sa dá celý postup vykonať online cez ich portál, a teda bez potreby fyzickej návštevy.

Jedinou podmienkou je, aby išlo o zmluvu životného poistenia. Poisťovni treba len oznámiť hlásenie o poistnej udalosti, a spolu s ním odoslať kópiu potvrdenia PN (tzv. kladenku PN), ktorú klient dostane od obvodného lekára po vystavení PN. Potvrdenie vie lekár poslať klientovi aj bez nutnosti jeho návštevy elektronicky prostredníctvom e-mailu. Finanční agenti, rovnako ako aj zamestnanci poisťovní, vedia klientovi pomôcť s nahlásením poistnej udalosti aj na diaľku telefonicky, alebo to prípadne vykonať zaňho.

Klienta nahlásenie poistnej udalosti nič nestojí a nemôže mu to nijako uškodiť. Vždy je lepšie nechať poisťovňu, nech sa k situácii vyjadrí. Prinajhoršom dostane klient zamietavé stanovisko. V lepšom prípade peniaze na vykrytie finančných strát spôsobených nepriaznivou situáciou

logo
Prečítajte si tiež:
31.5.2020 Správy

Pandémia priniesla ľuďom hlavne prácu z domu a zmenila spôsob trávenia voľného času, ukázal prieskum SAV

30.5.2020 (Webnoviny.sk) - Najčastejšou zmenou v súvislosti s koronakrízou bola pre ľudí práca z domu a obmedzenie sociálnych kontaktov. ...

29.5.2020 Správy

Globálny turizmus v tomto roku poriadne utrpí, pravdepodobne klesne až o 70 percent

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Globálny turizmus v tomto roku pravdepodobne oslabí až o 70 percent. Povedal to generálny tajomník Svetovej ...

29.5.2020 Správy

O príspevky prvej pomoci za apríl je možné požiadať len do konca mája, upozorňuje Krajniak

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Záujemcovia o príspevky na udržanie pracovných miest za apríl môžu zasielať vyplnené výkazy alebo žiadosti ...

29.5.2020 Správy

Sociálna poisťovňa zverejnila pre firmy a SZČO čestné vyhlásenie na odklad poistného za máj

28.5.2020 (Webnoviny.sk) - Sociálna poisťovňa zverejnila formulár čestného vyhlásenia, ktorým zamestnávatelia a samostatne zárobkovo ...

29.5.2020 Magdaléna Švančarková

Zoznam žiadateľov o pomoc od štátu je verejný, najvyššia podpora bola 5,3 milióna

Transparency International Slovensko zverejnilo zoznam žiadateľov pomoci od štátu a aj presné sumy, ktoré im štát za marec vyplatil. K 21. ...

28.5.2020 Správy

V projekte Prvá pomoc už odišlo žiadateľom o štátne príspevky takmer 126 miliónov eur

27.5.2020 (Webnoviny.sk) - Žiadateľom o štátne príspevky v projekte Prvá pomoc odišlo na účty 125,8 milióna eur. Po stredajšom rokovaní ...

27.5.2020 Správy

Situácia v obciach na Slovensku je alarmujúca, niektoré prišli pre koronakrízu aj o polovicu príjmov

26.5.2020 (Webnoviny.sk) - Niektoré obce prišli pre pandémiu o polovicu svojich príjmov. Pre agentúru SITA to uviedla starostka Povrazníka ...

26.5.2020 Správy

Opatrenia vlády pri riešení dopadov koronakrízy sú nedostatočné, kritizujú podnikatelia

26.5.2020 (Webnoviny.sk) - Viac ako polovica živnostníkov, malých a stredných firiem hodnotí pomoc štátu počas aktuálnej koronakrízy za ...

26.5.2020 Správy

Z prvej pomoci štát pomohol už 400-tisíc ľudom, vyplatil vyše 96 miliónov eur

25.5.2020 (Webnoviny.sk) - Žiadateľom o príspevky prvej pomoci na elimináciu negatívnych dopadov pandémie nového koronavírusu na ekonomiku ...

23.5.2020 Redakcia FinReport

Tohtoročné dovolenky budú Slováci tráviť doma. Hory čaká nával turistov

Obmedzenia pohybu v súvislosti s pandémiou koronavírusu menia aj preferencie Slovákov v prípade letných dovoleniek. Mnohí volia dovolenku na ...

23.5.2020 Správy

Tržby počas pandémie vzrástli štyrom z desiatich slovenských e-shopov, ukázal prieskum

23.5.2020 (Webnoviny.sk) - Pandémia Covid-19 priniesla zvýšenie tržieb štyrom z desiatich slovenských e-shopov. Pätine sa tržby počas ...

22.5.2020 Správy

Obmedzený režim a zadlžovanie, gastro prevádzkam nepomôže len podpora od zákazníkov

21.5.2020 (Webnoviny.sk) - Dva mesiace v obmedzenom režime, otvorenie terás a interiérov za prísnych hygienických podmienok, zadlžovanie, ale ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay