Poisťovne posúvajú hranice v IT technológiách a umelej inteligencii stále dopredu
S rýchlym vývojom v oblasti informačných technológií a nástupom umelej inteligencie sa postupne zvyšujú nároky aj na digitalizáciu procesov poisťovní. To si vyžaduje ich zvýšenú pozornosť, ako aj čoraz väčšie investície nielen do oblasti informačných technológií, ale aj do špecialistov, ktorí dokážu prinášať a zavádzať nové riešenia. Oslovili sme preto poisťovne, aby nám priblížili, ako sú na tom s využívaním umelej inteligencie a nových IT technológií, či majú dostatok kvalitných odborníkov a odkiaľ čerpajú ľudské zdroje.
Foto: Freepik
Pre hlásenie škôd, ale aj automatizáciu úloh
Poisťovne v súčasnosti aktívne využívajú moderné technológie v rôznych oblastiach, keďže ich cieľom je zlepšiť efektivitu procesov, prispieť k inováciám produktového portfólia a kontinuálne podporovať svoj rozvoj a rast, vďaka čomu posilňujú svoju výkonnosť a konkurencieschopnosť. Každá z nich si technológie, do ktorých investuje, vyberá tak, aby čo najlepšie vyhovovali jej potrebám.
„Sústreďujeme sa najmä na oblasť virtualizácie, robotizácie či internej a externej komunikácie. Robotizáciu využívame na automatizáciu rutinných úloh, čo umožňuje našim zamestnancom zamerať sa na významnejšie a kreatívnejšie práce. Nové nástroje a aplikácie pre spoluprácu a komunikáciu umožňujú našim zamestnancom efektívnejšie a plynulejšie spolupracovať bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú,“ uvádza hovorkyňa Kooperativy Silvia Nosková Illášová.
Poisťovňa pracuje aj na systematickom rozširovaní možností využívania umelej inteligencie (AI), kde vidí veľký potenciál aj do budúcnosti. Podľa slov hovorkyne sa klienti poisťovne v súčasnosti môžu s benefitmi AI stretnúť v mobilnej aplikácii poisťovne pre hlásenie autonehody, ktorá rozoznáva a vyťažuje naskenované dokumenty. Skenovanie dát z preukazov využíva poisťovňa aj v rámci klientskeho portálu, kde Al pomáha rýchlo predvyplniť formulár potrebnými údajmi.
Umelú inteligenciu poisťovňa využíva aj v rámci infolinky a centrálneho dispečingu škôd na prepis reči do textu, čo jej umožňuje podrobne analyzovať telefonáty s klientmi pre zlepšovanie kvality svojich služieb.
NN Životná poisťovňa zase aktívne využíva cloudové technológie, čo jej umožňuje efektívnejšie spravovať svoje procesy a ponúkať lepšie služby zákazníkom. „V oblasti umelej inteligencie sa naše úsilie sústredí na integráciu riešení vrátane využívania pokročilých AI modelov a automatizačných nástrojov pri procesoch klientskej linky a pri spracovávaní poistných udalostí,“ informuje PR manažérka Daniela Tomášková.
Aj v boji proti poistným podvodom
Umelú inteligenciu Kooperativa plánuje nasadiť aj pri odhaľovaní poistných podvodov, kde si sľubuje pomoc najmä pri detekcii podvodných aktivít organizovaných skupín, ktoré sa zisťujú najťažšie. Podľa S. Noskovej Illášovej má umelá inteligencia svoje miesto aj pri tvorení prediktívnych modelov.
Okrem toho poisťovňa stále rozširuje aj využívanie rôznych typov robotov, ktoré im pomáhajú s automatizáciou prevádzky. „V súčasnosti pripravujeme využívanie chatbotov a voicebotov na podpornú komunikáciu s obchodnou službou a našimi klientmi. Zároveň sledujeme prudký rozvoj generatívnej umelej inteligencie a analyzujeme ďalšie možnosti práce s ňou,“ dodáva hovorkyňa.
Ochrana údajov je prioritou
Poisťovňa Union má identifikované oblasti, kde jej umelá inteligencia dokáže skvalitniť a zrýchliť prácu, pričom poisťovňa pracuje na jej implementácii do praxe. „Pripravujeme dlhodobú AI stratégiu, ktorá zadefinuje oblasti použitia AI technológií v rámci organizácie. Pri nových technológiách dôkladne zvažujeme benefity verzus riziká, keďže IT hrozieb je v súčasnosti veľa a ochrana dát našich klientov je pre nás jednou zo strategických priorít,“ opisuje hovorkyňa Kristína Baluchová.
Podľa S. Noskovej Illášovej je využitie moderných technológií na zabezpečenia a ochranu údajov už samozrejmosťou, čo je pre poisťovňu kľúčové najmä v tomto prostredí, kde sú hrozby kybernetických útokov stále závažnejšie. Preto aj jej prioritou zostáva, aby spoločnosť zostala bezpečná a dôveryhodná.
Okrem toho aj skupina Allianz dlhodobo presadzuje používanie najmodernejších a vždy aktualizovaných IT systémov, ktoré sú podporované výrobcami s cieľom minimalizovať potenciálne bezpečnostné riziká. „Ide o využívanie umelej inteligencie ako súčasť rôznych komerčných IT riešení, ako aj v pripravovaných interných riešeniach, ktoré budú pre začiatok uľahčovať a zrýchľovať prácu našim zamestnancom,“ hovorí riaditeľ odboru ochrany a operačnej odolnosti poisťovne Jozef Repiský.
Hľadajú skúsených, ale ponúkajú aj vzdelávanie
S vývojom moderných technológií a umelej inteligencie sa rýchlo menia a zároveň stále rastú požiadavky na IT odborníkov. Podľa J. Repiského v súčasnosti prevláda dopyt po kvalitných IT analytikoch a projektových manažéroch, ktorí vedia zanalyzovať potreby biznisu a preložiť ich do IT jazyka.
Poisťovne sa zhodujú, že skutočne kvalitných ľudí je na trhu málo, preto neustále hľadajú tento typ IT odborníkov, a aj napriek tomu sú motivovaní získavať kvalitných ľudí najmä v rámci Slovenska.
Poisťovne pritom využívajú kombináciu prijímania „hotových“ ľudí so skúsenosťami a znalosťami pre vlastné projekty a s investovaním do vzdelávania mladých a menej skúsených zamestnancov, napríklad aj študentov, ktorých sa vďaka tréningu a rozvoju potrebných zručností snažia motivovať, aby zostali súčasťou spoločnosti.
NN Životná poisťovňa získava kvalifikovaných odborníkov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. „Ponúkame prístup k prémiovým vzdelávacím platformám a organizujeme rôzne interné eventy, ako napríklad Hackathon, interné konferencie zamerané na špecifické technológie alebo metodológie a engineering workshopy. Tieto iniciatívy nám umožňujú nielen získavať „hotových“ ľudí, ale tiež podporovať neustály rast a vývoj zamestnancov, čím posilňujeme interné odborné kapacity,“ tvrdí D. Tomášková.
Interné tímy dopĺňajú externé firmy
V rámci rozlišovania interných špecialistov a externých dodávateľov sa poisťovne snažia budovať v prvom rade vlastné interné kapacity. V poisťovni Union je to predovšetkým v strategických oblastiach, ako digitalizácia a core služby. „Pri určitých špecifických projektoch však využívame aj dodávateľov, ktorí majú potrebné know-how, ktoré pre nás z dlhodobého hľadiska nie je potrebné,“ vysvetľuje K. Baluchová.
Kooperativa má tiež snahu vybudovať svoj interný in-house tím, a to najmä pre kľúčové IT pozície. Jej hovorkyňa S. Nosková Illášová pritom dodáva, že vzhľadom na aktuálne podmienky na pracovnom trhu IT je to však náročná úloha, preto využívajú aj spoluprácu s externými firmami, ktoré dokážu poskytnúť potrebnú zvyšnú kapacitu pre technologický rozvoj a rýchly prístup k žiadaným zručnostiam a odborným znalostiam.
Allianz zasa využíva služby svojej sesterskej spoločnosti Allianz Technology, ale aj interného menšieho tímu IT odborníkov, ktorí sú v úzkom kontakte s touto spoločnosťou. „Aj v NN Životnej poisťovni kombinujeme hĺbku interných znalostí a odborných zručností s flexibilitou a inovatívnymi riešeniami zvonku, čo nám umožňuje flexibilne reagovať na meniace sa požiadavky trhu a dopĺňať naše interné zdroje tam, kde je to potrebné,“ uzatvára D. Tomášková.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 2.Facebook, Instagram a WhatsApp mali celosvetový výpadok služieb
- 3.Najviac finančných sprostredkovateľov pribudlo v oblasti dôchodkového zabezpečenia
- 4.Ľadový dóm, kilometre zjazdoviek a bežkárskych tratí, skialpinizmus aj rôzne podujatia. Vysoké Tatry majú v zime čo ponúknuť
- 5.Podľa Pentagonu sa Rusko opäť chystá použiť proti Ukrajine strelu Orešnik