Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Poisťovne posúvajú hranice v IT technológiách a umelej inteligencii stále dopredu

Zuzana Fryč Banky a poisťovne Poslať

S rýchlym vývojom v oblasti informačných technológií a nástupom umelej inteligencie sa postupne zvyšujú nároky aj na digitalizáciu procesov poisťovní. To si vyžaduje ich zvýšenú pozornosť, ako aj čoraz väčšie investície nielen do oblasti informačných technológií, ale aj do špecialistov, ktorí dokážu prinášať a zavádzať nové riešenia. Oslovili sme preto poisťovne, aby nám priblížili, ako sú na tom s využívaním umelej inteligencie a nových IT technológií, či majú dostatok kvalitných odborníkov a odkiaľ čerpajú ľudské zdroje.

Poisťovne používajú umelú inteligenciu

Foto: Freepik

Pre hlásenie škôd, ale aj automatizáciu úloh

Poisťovne v súčasnosti aktívne využívajú moderné technológie v rôznych oblastiach, keďže ich cieľom je zlepšiť efektivitu procesov, prispieť k inováciám produktového portfólia a kontinuálne podporovať svoj rozvoj a rast, vďaka čomu posilňujú svoju výkonnosťkonkurencieschopnosť. Každá z nich si technológie, do ktorých investuje, vyberá tak, aby čo najlepšie vyhovovali jej potrebám.

„Sústreďujeme sa najmä na oblasť virtualizácie, robotizácie či internej a externej komunikácie. Robotizáciu využívame na automatizáciu rutinných úloh, čo umožňuje našim zamestnancom zamerať sa na významnejšie a kreatívnejšie práce. Nové nástroje a aplikácie pre spoluprácu a komunikáciu umožňujú našim zamestnancom efektívnejšie a plynulejšie spolupracovať bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú,“ uvádza hovorkyňa Kooperativy Silvia Nosková Illášová.

93511

Poisťovňa pracuje aj na systematickom rozširovaní možností využívania umelej inteligencie (AI), kde vidí veľký potenciál aj do budúcnosti. Podľa slov hovorkyne sa klienti poisťovne v súčasnosti môžu s benefitmi AI stretnúť v mobilnej aplikácii poisťovne pre hlásenie autonehody, ktorá rozoznáva a vyťažuje naskenované dokumenty. Skenovanie dát z preukazov využíva poisťovňa aj v rámci klientskeho portálu, kde Al pomáha rýchlo predvyplniť formulár potrebnými údajmi.

Umelú inteligenciu poisťovňa využíva aj v rámci infolinky a centrálneho dispečingu škôd na prepis reči do textu, čo jej umožňuje podrobne analyzovať telefonáty s klientmi pre zlepšovanie kvality svojich služieb.

76771

NN Životná poisťovňa zase aktívne využíva cloudové technológie, čo jej umožňuje efektívnejšie spravovať svoje procesy a ponúkať lepšie služby zákazníkom. „V oblasti umelej inteligencie sa naše úsilie sústredí na integráciu riešení vrátane využívania pokročilých AI modelov a automatizačných nástrojov pri procesoch klientskej linky a pri spracovávaní poistných udalostí,“ informuje PR manažérka Daniela Tomášková.

Aj v boji proti poistným podvodom

Umelú inteligenciu Kooperativa plánuje nasadiť aj pri odhaľovaní poistných podvodov, kde si sľubuje pomoc najmä pri detekcii podvodných aktivít organizovaných skupín, ktoré sa zisťujú najťažšie. Podľa S. Noskovej Illášovej má umelá inteligencia svoje miesto aj pri tvorení prediktívnych modelov.

90425

Okrem toho poisťovňa stále rozširuje aj využívanie rôznych typov robotov, ktoré im pomáhajú s automatizáciou prevádzky. „V súčasnosti pripravujeme využívanie chatbotovvoicebotov na podpornú komunikáciu s obchodnou službou a našimi klientmi. Zároveň sledujeme prudký rozvoj generatívnej umelej inteligencie a analyzujeme ďalšie možnosti práce s ňou,“ dodáva hovorkyňa.

Ochrana údajov je prioritou

Poisťovňa Union má identifikované oblasti, kde jej umelá inteligencia dokáže skvalitniť a zrýchliť prácu, pričom poisťovňa pracuje na jej implementácii do praxe. „Pripravujeme dlhodobú AI stratégiu, ktorá zadefinuje oblasti použitia AI technológií v rámci organizácie. Pri nových technológiách dôkladne zvažujeme benefity verzus riziká, keďže IT hrozieb je v súčasnosti veľa a ochrana dát našich klientov je pre nás jednou zo strategických priorít,“ opisuje hovorkyňa Kristína Baluchová.

Podľa S. Noskovej Illášovej je využitie moderných technológií na zabezpečenia a ochranu údajov už samozrejmosťou, čo je pre poisťovňu kľúčové najmä v tomto prostredí, kde sú hrozby kybernetických útokov stále závažnejšie. Preto aj jej prioritou zostáva, aby spoločnosť zostala bezpečná a dôveryhodná.

89357

Okrem toho aj skupina Allianz dlhodobo presadzuje používanie najmodernejších a vždy aktualizovaných IT systémov, ktoré sú podporované výrobcami s cieľom minimalizovať potenciálne bezpečnostné riziká. „Ide o využívanie umelej inteligencie ako súčasť rôznych komerčných IT riešení, ako aj v pripravovaných interných riešeniach, ktoré budú pre začiatok uľahčovať a zrýchľovať prácu našim zamestnancom,“ hovorí riaditeľ odboru ochrany a operačnej odolnosti poisťovne Jozef Repiský.

50

Hľadajú skúsených, ale ponúkajú aj vzdelávanie

S vývojom moderných technológií a umelej inteligencie sa rýchlo menia a zároveň stále rastú požiadavky na IT odborníkov. Podľa J. Repiského v súčasnosti prevláda dopyt po kvalitných IT analytikoch a projektových manažéroch, ktorí vedia zanalyzovať potreby biznisu a preložiť ich do IT jazyka.

Poisťovne sa zhodujú, že skutočne kvalitných ľudí je na trhu málo, preto neustále hľadajú tento typ IT odborníkov, a aj napriek tomu sú motivovaní získavať kvalitných ľudí najmä v rámci Slovenska.

78145

Poisťovne pritom využívajú kombináciu prijímania „hotových“ ľudí so skúsenosťami a znalosťami pre vlastné projekty a s investovaním do vzdelávania mladých a menej skúsených zamestnancov, napríklad aj študentov, ktorých sa vďaka tréningu a rozvoju potrebných zručností snažia motivovať, aby zostali súčasťou spoločnosti.

NN Životná poisťovňa získava kvalifikovaných odborníkov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. „Ponúkame prístup k prémiovým vzdelávacím platformám a organizujeme rôzne interné eventy, ako napríklad Hackathon, interné konferencie zamerané na špecifické technológie alebo metodológie a engineering workshopy. Tieto iniciatívy nám umožňujú nielen získavať „hotových“ ľudí, ale tiež podporovať neustály rast a vývoj zamestnancov, čím posilňujeme interné odborné kapacity,“ tvrdí D. Tomášková.

Interné tímy dopĺňajú externé firmy

V rámci rozlišovania interných špecialistovexterných dodávateľov sa poisťovne snažia budovať v prvom rade vlastné interné kapacity. V poisťovni Union je to predovšetkým v strategických oblastiach, ako digitalizácia a core služby. „Pri určitých špecifických projektoch však využívame aj dodávateľov, ktorí majú potrebné know-how, ktoré pre nás z dlhodobého hľadiska nie je potrebné,“ vysvetľuje K. Baluchová.

78308

Kooperativa má tiež snahu vybudovať svoj interný in-house tím, a to najmä pre kľúčové IT pozície. Jej hovorkyňa S. Nosková Illášová pritom dodáva, že vzhľadom na aktuálne podmienky na pracovnom trhu IT je to však náročná úloha, preto využívajú aj spoluprácu s externými firmami, ktoré dokážu poskytnúť potrebnú zvyšnú kapacitu pre technologický rozvoj a rýchly prístup k žiadaným zručnostiam a odborným znalostiam.

Allianz zasa využíva služby svojej sesterskej spoločnosti Allianz Technology, ale aj interného menšieho tímu IT odborníkov, ktorí sú v úzkom kontakte s touto spoločnosťou. „Aj v NN Životnej poisťovni kombinujeme hĺbku interných znalostí a odborných zručností s flexibilitou a inovatívnymi riešeniami zvonku, čo nám umožňuje flexibilne reagovať na meniace sa požiadavky trhu a dopĺňať naše interné zdroje tam, kde je to potrebné,“ uzatvára D. Tomášková.

logo
Prečítajte si tiež:
12.7.2024 Mário Špilberger

V kritickom myslení súperia študenti aj účastníci na trhu práce, vzdelávanie sa pomaly zlepšuje

Overovanie informácií je dôležitou výzvou pre súčasnú spoločnosť, študentov a pracujúcich nevynímajúc. Napriek nelichotivým ...

2.7.2024 Redakcia FinReport

Novinka: Ak nezamestnaný odmietne pracovnú ponuku, príde o dávku v hmotnej núdzi

Rezort práce prichádza s novinkou. Navrhuje, že nezamestnaný, ktorému dá úrad práce pracovnú ponuku a on ju odmietne, obratom príde o ...

2.7.2024 Redakcia FinReport

Záujem mužov o rodičovskú dovolenku stúpol päťnásobne

Záujem slovenských mužov čerpať rodičovskú dovolenku extrémne vzrástol. V porovnaní s minulosťou predstavuje nárast o 480 %. ...

28.6.2024 Správy

Počet cudzincov pracujúcich na Slovensku za posledných päť rokov vzrástol o 32 %

28.6.2024 (SITA.sk) - Počet cudzincov pracujúcich na Slovensku za posledných päť rokov vzrástol o 32 %. Podľa najnovších údajov ...

19.6.2024 Robert Juriš

Tomáš Drucker: Študenti zo Slovenska odchádzajú, odborníci neprichádzajú

Slovensko v roku 2024 kleslo v rebríčku svetových ekonomík z pohľadu konkurencieschopnosti na 59. miesto zo 67 hodnotených krajín. V rámci ...

19.6.2024 Správy

Štát spustil nový nástroj na podporu zamestnávania dlhodobo nezamestnaných

19.6.2024 (SITA.sk) - Štát spustil nový nástroj na podporu zamestnávania dlhodobo nezamestnaných a ľudí so zdravotným postihnutím. Na ...

12.6.2024 Správy

Prijímanie vysokokvalifikovaných zamestnancov z tretích krajín sa zjednoduší

12.6.2024 (SITA.sk) - Prijímanie vysokokvalifikovaných zamestnancov z tretích krajín sa zjednoduší. Vyplýva to z vládnej novely zákona o ...

4.6.2024 Martin Jamnický

Štyria z piatich maturantov nevedia, čo budú robiť po skončení školy

„Doštudoval som, a čo ďalej?“ pýtajú sa štyria z piatich maturantov (81 %), ktorí si po skončení strednej školy nie sú istí tým, či ...

2.6.2024 Správy

Toto leto bude menej študentských brigád, avizujú odborníci a súčasne upozorňujú na podvodné ponuky

2.6.2024 (SITA.sk) - Toto leto bude menej študentských brigád, môžu sa objaviť aj podvodné ponuky. Podľa špecialistov z personálnej ...

31.5.2024 Martin Jamnický

Na čo absolventi škôl môžu a na čo nesmú zabudnúť po ukončení štúdia

Absolventi škôl každoročne po maturitách či štátniciach riešia dilemu, čo všetko musia urobiť po skončení svojho štúdia. Napríklad, ...

30.5.2024 Martin Jamnický

Zetkári a mileniáli: Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans

Z najnovšieho prieskumu spoločnosti Deloitte, ktorý skúma pracovné a spoločenské skúsenosti generácie Z a mileniálov, vyplýva, že obe ...

23.5.2024 Robert Juriš

Viac ako 7 % Európanov pracuje dlho, hoci trendom je skracovanie pracovného času

Všeobecným trendom v oblasti zamestnávania a zamestnanosti je zvyšovanie efektivity práce a s tým súvisiace skracovanie počtu odpracovaných ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay