Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Poisťovne hlásia nárast počtu poistných podvodov, najviac ich pribudlo v autopoistení

Redakcia FinReport Banky a poisťovne Poslať

Poisťovňa Uniqa za prvých šesť mesiacov tohto roka odhalila 188 nových sporných poistných udalostí. V porovnaní s rokom 2020 je to o 6 % viac. V rovnakom čase sa podarilo ukončiť 178 káuz, vrátane niektorých starších z minulých rokov. Celková uchránená suma medziročne vzrástla zhruba na dvojnásobok. V Allianz – Slovenskej poisťovni v prvom polroku tohto roku predstavoval medziročný nárast uchráneného majetku 41 %.

poistné podvody

Foto: Shutterstock

Podvádzalo sa najmä v autopoistení

Najväčšiu dynamiku sporných prípadov registruje poisťovňa Uniqa v povinnom zmluvnom poistení (PZP) a v poistení majetku. Ich počty medziročne vzrástli o 18 %, respektíve 17 %. Počty nových prípadov v havarijnom poistení zostali rovnaké, ale v súčte s PZP ich podiel na všetkých nových kauzách predstavuje takmer 60 %.

„Pri tomto type poistných podvodov sa klienti často snažia využiť dávnejšie poškodené časti z iných vozidiel, a tieto si uplatniť, či už zo svojho havarijného poistenia, alebo z PZP iného človeka,“ hovorí špecialistka externej komunikácie poisťovne Beáta Lipšicová.

Vyskytli sa aj prípady, v ktorých si poškodení a vinníci vymenia svoje pozície v hláseniach škodových udalostí, teda z vinníka, ktorý nemá svoje vozidlo havarijne poistené, sa stáva poškodený a naopak. Takýmto konaním deklarujú vznik škody iným spôsobom, ako sa reálne stala.

Poisťovňa sa pomerne často stretáva aj so zámerným navýšením škody, aby poškodeným poskytla poistné plnenie za spôsobenú škodu vo vyššej miere, ako im pri havárii skutočne vznikla.

Pokles podvodov v životnom poistení

Opačný trend v poisťovni Uniqa zaznamenali pri poistení osôb, v ktorom medziročne došlo k poklesu novovyšetrovaných káuz o viac ako 40 %. U preukázaných pokusov o podvod sa podarilo uchrániť pred výplatou klientom 37-tisíc eur.

„V životnom poistení sa najčastejšie stretávame s prípadmi, v ktorých si poškodení uzatvoria poistné zmluvy až po vzniku poistnej udalosti, pričom tieto poistné zmluvy boli ,urobené na mieru´ tak, aby poškodení za čo najmenšie vynaložené náklady vo forme poisťovni zaplateného lehotného poistného (majú poistené len riziká, ktoré sa vzťahujú na vzniknutý úraz) dostali čo najvyššie odškodnenie,“ tvrdí B. Lipšicová.

Podľa nej sú časté aj prípady, keď sa klienti snažia presvedčiť poisťovňu, že im ujma na zdraví vznikla v dôsledku úrazu, no následným šetrením sa podarí preukázať, že klienti utrpeli deklarovanú ujmu dávno pred úrazom, prípadne žiadnu neutrpeli, a tak „len chceli využiť príležitosť prilepšiť si“.

Častou podvodnou praktikou v životnom poistení je tiež hlásenie fiktívnych úrazov. Klienti do hlásenia poistnej udalosti za pomoci ošetrujúceho lekára uvedú nepravdivé údaje o vzniku a rozsahu zranenia, pričom deklarovaný úraz vôbec neutrpeli a na základe toho si uplatňujú rôzne nároky, ktoré majú v poistnej zmluve poistené.

Skúšal to, kým mu nezrušili poistnú zmluvu

Niektorí klienti na poisťovne skúšajú naozaj zaujímavé ťahy. Jeden napríklad opakovane volal obchodnému zástupcovi a pýtal sa ho na konkrétne podmienky poistenia. Na základe zistených informácií si potom uplatňoval škody. Takto si ešte vo výpovednej lehote uplatnil škodu vzniknutú úrazom a následne aj trvalé následky vyplývajúce z tohto úrazu. Po opakovanom preskúmaní posudkového lekára však vysvitlo, že klient žiadny úraz neutrpel. Jeho neoprávnené nároky poisťovňa zamietla a zrušila mu aj zmluvu úrazového poistenia. 

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Ako získať vodičské oprávnenie s finančným príspevkom od štátu

Získať vodičské oprávnenie na Slovensku nie je veru lacnou záležitosťou. Mladí ľudia, ktorí sú v opatere centier pre deti a rodiny, po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Spotrebiteľská organizácia varuje pred sťahovaním aplikácie Temu

Používanie niektorých mobilných aplikácií môže byť vyslovene škodlivé nielen pre váš mobilný telefón, ale aj pre bankový účet, s ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay