Poisťovne hlásia nárast počtu poistných podvodov, najviac ich pribudlo v autopoistení
Poisťovňa Uniqa za prvých šesť mesiacov tohto roka odhalila 188 nových sporných poistných udalostí. V porovnaní s rokom 2020 je to o 6 % viac. V rovnakom čase sa podarilo ukončiť 178 káuz, vrátane niektorých starších z minulých rokov. Celková uchránená suma medziročne vzrástla zhruba na dvojnásobok. V Allianz – Slovenskej poisťovni v prvom polroku tohto roku predstavoval medziročný nárast uchráneného majetku 41 %.

Foto: Shutterstock
Podvádzalo sa najmä v autopoistení
Najväčšiu dynamiku sporných prípadov registruje poisťovňa Uniqa v povinnom zmluvnom poistení (PZP) a v poistení majetku. Ich počty medziročne vzrástli o 18 %, respektíve 17 %. Počty nových prípadov v havarijnom poistení zostali rovnaké, ale v súčte s PZP ich podiel na všetkých nových kauzách predstavuje takmer 60 %.
„Pri tomto type poistných podvodov sa klienti často snažia využiť dávnejšie poškodené časti z iných vozidiel, a tieto si uplatniť, či už zo svojho havarijného poistenia, alebo z PZP iného človeka,“ hovorí špecialistka externej komunikácie poisťovne Beáta Lipšicová.
Vyskytli sa aj prípady, v ktorých si poškodení a vinníci vymenia svoje pozície v hláseniach škodových udalostí, teda z vinníka, ktorý nemá svoje vozidlo havarijne poistené, sa stáva poškodený a naopak. Takýmto konaním deklarujú vznik škody iným spôsobom, ako sa reálne stala.
Poisťovňa sa pomerne často stretáva aj so zámerným navýšením škody, aby poškodeným poskytla poistné plnenie za spôsobenú škodu vo vyššej miere, ako im pri havárii skutočne vznikla.
Pokles podvodov v životnom poistení
Opačný trend v poisťovni Uniqa zaznamenali pri poistení osôb, v ktorom medziročne došlo k poklesu novovyšetrovaných káuz o viac ako 40 %. U preukázaných pokusov o podvod sa podarilo uchrániť pred výplatou klientom 37-tisíc eur.
„V životnom poistení sa najčastejšie stretávame s prípadmi, v ktorých si poškodení uzatvoria poistné zmluvy až po vzniku poistnej udalosti, pričom tieto poistné zmluvy boli ,urobené na mieru´ tak, aby poškodení za čo najmenšie vynaložené náklady vo forme poisťovni zaplateného lehotného poistného (majú poistené len riziká, ktoré sa vzťahujú na vzniknutý úraz) dostali čo najvyššie odškodnenie,“ tvrdí B. Lipšicová.
Podľa nej sú časté aj prípady, keď sa klienti snažia presvedčiť poisťovňu, že im ujma na zdraví vznikla v dôsledku úrazu, no následným šetrením sa podarí preukázať, že klienti utrpeli deklarovanú ujmu dávno pred úrazom, prípadne žiadnu neutrpeli, a tak „len chceli využiť príležitosť prilepšiť si“.
Častou podvodnou praktikou v životnom poistení je tiež hlásenie fiktívnych úrazov. Klienti do hlásenia poistnej udalosti za pomoci ošetrujúceho lekára uvedú nepravdivé údaje o vzniku a rozsahu zranenia, pričom deklarovaný úraz vôbec neutrpeli a na základe toho si uplatňujú rôzne nároky, ktoré majú v poistnej zmluve poistené.
Skúšal to, kým mu nezrušili poistnú zmluvu
Niektorí klienti na poisťovne skúšajú naozaj zaujímavé ťahy. Jeden napríklad opakovane volal obchodnému zástupcovi a pýtal sa ho na konkrétne podmienky poistenia. Na základe zistených informácií si potom uplatňoval škody. Takto si ešte vo výpovednej lehote uplatnil škodu vzniknutú úrazom a následne aj trvalé následky vyplývajúce z tohto úrazu. Po opakovanom preskúmaní posudkového lekára však vysvitlo, že klient žiadny úraz neutrpel. Jeho neoprávnené nároky poisťovňa zamietla a zrušila mu aj zmluvu úrazového poistenia.
Kľúčové slová
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Kultúra a umenie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Novým trendom vo svete podnikania sú virtuálne asistentky
- 2.Takto sa od 1. októbra 2023 zvýšia príspevky pomoci v hmotnej núdzi
- 3.Tradičný Levický jarmok 19. - 22. októbra 2023
- 4.Nakupovanie online: Kedy je platenie kartou v e-shope naozaj bezpečné?
- 5.Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aké sú možnosti liečby