Poistné podvody ako jeden zo spôsobov vylepšenia si finančnej situácie
Majú k dispozícii vlastných detektívov, podrobne analyzujú dáta, spolupracujú s políciou, konzultujú s posudkovými lekármi, koordinujú sa navzájom... Poisťovne do boja proti pokusom o podvody nasadzujú aj moderné technológie, vďaka ktorým sa im každým rokom podarí uchrániť vždy väčšiu hodnotu ako v tom predchádzajúcom.
Foto: Shutterstock
Najviac za posledných 17 rokov
Rok 2021 bol pre Allianz – Slovenskú poisťovňu mimoriadne úspešný. Podarilo sa jej odhaliť rekordnú sumu podvodov, najvyššiu za posledných 17 rokov. Celkový objem uchránenej hodnoty predstavoval 9,5 milióna eur, čo znamená medziročný nárast o 13,5 %.
„Za minulý rok sme odhalili 2 621 pokusov o poisťovací podvod. Celkový objem poisťovacích podvodov stúpol napriek 10-percentnému poklesu počtu pokusov, čo spôsobil celkový pokles počtu poistných udalostí počas pandémie koronavírusu,“ vysvetľuje vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností Allianz Jaroslava Kováčiková.
O čo sa podvodníci snažia
Najväčší nárast zaznamenala oblasť životného poistenia. Išlo o 833 pokusov za viac ako 907-tisíc eur. „Najčastejším prípadom bola snaha o navýšenie poistného plnenia. Veľmi často sa vyskytujú aj prípady, keď klient už vstúpi do poistenia so škodou alebo poškodením zdravia, a potom sa neoprávnene dožaduje poistného plnenia,“ uvádza odborníčka.
Najvyššie hodnoty majú tradične poisťovacie podvody v priemysle. Suma za tieto podvody medziročne stúpla až o 38 % na takmer 4,4 milióna eur. „Pri pokusoch o podvod v priemysle sa často stretávame s akýmsi kalkulovaním, ako škodu nahlásiť tak, aby sa ,zmestila´ do poistného krytia, ktoré má firma dojednané,“ vysvetľuje ďalej.
Jedna škoda – dve plnenia
Naopak, pokles zaznamenali prípady poistenia automobilov – či už v rámci povinného zmluvného poistenia, alebo havarijného poistenia. Tento trend prirodzene súvisí s nižšou mobilitou obyvateľstva v čase pandémie, a teda aj s nižším počtom havárií a s nimi súvisiacimi škodovými udalosťami.
Podľa poisťovne si viacerí jej klienti skúšali dvakrát uplatniť tú istú škodu, teda v dvoch rôznych poisťovniach. „Veľmi častá je aj snaha o pozmeňovanie skutočnosti a manipulácia s faktami, ktoré po konzultácii s odborníkmi, technikmi alebo lekármi obyčajne aj tak vyjdú najavo,“ hovorí koordinátor špeciálnych činností poisťovne Vojtech Kosík.
Kuriózne prípady: Podvodníci imitovali zrážku s diviakom
Niektoré poistné prípady sú naozaj kuriózne. Napríklad v poisťovni Groupama klient nahlásil kolíziu s diviakom a náhradu škody si chcel uplatniť zo svojho havarijného poistenia. Ako však vysvitlo, srsť a chlpy, ktoré sa našli na a v poškodenom vozidle, nepochádzali zo zvieraťa, ale boli to štetiny z metly. Podobný postup zvolil aj ďalší klient tejto poisťovne. Diviačie chlpy vytrhal zo starej kožušiny, ale zlyhal pri ich aranžovaní. Do poškodených častí auta ich totiž vkladal opačne, korienkami dnu, čo neuniklo oku pozorného vyšetrovateľa. Poisťovňa, samozrejme, tieto pokusy o získanie náhrady za škody nepreplatila.
Je na vine aj pandémia?
V poisťovni Uniqa medziročne stúpla nielen hodnota uchráneného majetku, ale aj počet pokusov o podvod. Jej špecialisti vlani odhalili spolu 377 nových sporných poistných udalostí, čo bolo v porovnaní s rokom 2020 o 2 % viac.
Vyšetrovanie s preukázaním podvodných aktivít bolo v sledovanom období ukončené v 220 kauzách (vrátane starších zmlúv z minulých rokov), čo je skoro o pätinu viac ako v roku 2020. Celkovo sa chceli nepoctiví klienti tejto poisťovne obohatiť o sumu 637 500 eur. Súhrnná uchránená suma medziročne narástla o 12 %.
Analytici poisťovne dávajú navýšenie pokusov o podvody čiastočne do súvislosti aj s pandemickými obmedzeniami a zhoršením ekonomických podmienok, ktoré mohli pre viacerých občanov a podnikateľov znamenať aj existenčné problémy. Niektorí sa preto vzniknutú situáciu zrejme snažili riešiť podvodným pokusom o získanie chýbajúcich finančných prostriedkov z poistenia.
Skúšajú, či im to predsa len neprejde
Poisťovňa Uniqa registruje sporný prípad, ktorý súvisí s nehodou autobusu poisteného v tejto poisťovni. Jedna z cestujúcich totiž po nehode vzniesla nárok na náhradu ujmy na zdraví, ktorú mala utrpieť pri tejto nehode. Požadovala náhradu, ktorú vyčíslila na 12-tisíc eur. Z vyšetrovania prípadu však vyplynulo, že úraz poškodenej sa stal inak a inde, a s nehodou vôbec nesúvisel.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Investori začali dávať prednosť ETF fondom pred podielovými fondmi
- 2.Na Slovensku pracuje rekordných viac ako 103-tisíc cudzincov
- 3.Škody po vyčíňaní prírodných živlov vlani stúpli v stovkách percent
- 4.DPH budú po novom platiť firmy s ročným obratom vyšším ako 50-tisíc eur
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor