Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Podvodníci: Za prístup k bankovému účtu sľubujú až dva milióny libier

Robert Juriš Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Predávajú neexistujúci tovar, ponúkajú fiktívne služby, snažia sa votrieť do pozornosti, zaujať a od objektu svojho záujmu vylákať citlivé údaje. Najlepšie také, ktoré by ich doviedli priamo k jeho účtu alebo platobnej karte. Nech už sa správajú akokoľvek prívetivo, nejde im o váš prospech, iba o ten svoj, a vaša nepozornosť alebo nevedomosť je bránou k ich úspechu.

image

Foto: Shutterstock

 

Naliehavé upozornenie

Podobnú skúsenosť, našťastie bez zlého konca, zažil pán Milan, ktorý sa obrátil na redakciu magazínu Financial Report. V jeho mailovom inboxe totiž pristála správa so subjektom „naliehavé upozornenie“, ktorá sa mu na prvý pohľad zdala podozrivá.

Napísal mu istý David Duffy z Ulsterskej banky v Írsku, že miestna vláda v rámci programu COVID-19 rozhodla o vyplatení odškodného ľuďom, ktorých poškodila pandémia koronavírusu. V jeho prípade malo ísť o zdržanie, respektíve oneskorenie finančných transakcií.

Už tu mu našťastie zasvietilo kontrolné svetlo, pretože si uvedomil, že v Írsku nikdy nebol a s Britskými ostrovmi nikdy neobchodoval. Dokonca ani prostredníctvom nakupovania v e-shope.

Podmienky odosielateľa

Ešte prekvapujúcejšia bola výška odškodného. V e-maile plnom gramatických chýb a jazykových nepresností sa píše o dvoch miliónoch libier pre 75 miliónov občanov, teda aj preňho za niečo, čo sa ani náhodou nestalo.

Vyplatenie tejto sumy však bankár Duffy podmieňuje okamžitým kontaktovaním „koordinátora platieb“ s tým, že je potrebné poskytnúť mu niektoré citlivé údaje, ako napríklad meno, adresu, číslo mobilného telefónu, uviesť povolanie, číslo pasu a tiež účtu, na ktorý banka prostredníctvom svojej služby Internal Revenue Service sľubuje finančnú sumu obratom previesť.

Pán Milan našťastie na výzvu nereagoval, a o svoj príbeh sa podelil s našimi čitateľmi. K srdcu si zobral len časť poslednej vety podvodného e-mailu, v ktorej mu jeho autor odvolávajúci sa na rady Svetovej zdravotníckej organizácie odporúča, aby si pravidelne umýval ruky a zostal radšej v bezpečí svojho domova.

Buďte obozretní

Národná banka Slovenska odporúča ľuďom, ktorí sa ocitnú v podobnej situácii, aby boli obozretní a chránili svoje osobné údaje. „Neposkytujte žiadne citlivé, prihlasovacie alebo osobné informácie e-mailom či telefonicky. Návštevy cudzích osôb, ktoré od vás chcú získať tieto údaje, odmietnite,“ varuje NBS.

Ďalším veľmi zrozumiteľným upozornením je konštatovanie, že ak nejaká ponuka vyzerá príliš výhodne na to, aby bola pravdivá, väčšinou pravdivá nie je. Náš čitateľ pán Milan sa stal cieľom  pomerne často sa vyskytujúceho internetového podvodu, ktorý sa nazýva scam. Keďže však požadované citlivé údaje nikam neposlal, z cieľa sa napokon nestala obeť.

Mimochodom, každý tretí Slovák už má skúsenosti s ohrozením svojich financií. A každý druhý sa už presvedčil o citlivosti osobných údajov.

Varuje aj polícia

Pred podvodníkmi, ktorí sa snažia získať prístup do internetbankingu svojich obetí, varuje aj polícia. V niektorých prípadoch sa páchatelia predstavujú ako policajti, ktorí prišli občanovi pomôcť s útokom, ktorý sa nestal. „Telefonicky mu oznámia, že má napadnutý bankový účet a ten je v záujme bezpečnosti potrebné zablokovať. Hovor potom prepoja na pracovníčku ,konkrétnej´ banky, ktorej obeť nahlási svoje prihlasovacie údaje k účtu.“

Páchatelia zvyknú volať, prípadne posielať SMS, aj zo zahraničných telefónnych čísel. Vyskytli sa dokonca tiež podvodné telefonáty v mene softvérovej spoločnosti Microsoft.

Čo znamená, keď sa povie scam?

Podvodník sa, viac či menej úspešne, snaží prezentovať výhodnú ponuku, alebo navodiť naliehavú situáciu, a chce, aby ste na to reagovali. Niekedy zneužíva aj známe osobnosti a používa falošné výroky. V dnešných „korona“ dňoch je strach a panika veľmi dobrou živnou pôdou pre takéto aktivity. Podvodníci sa najčastejšie snažia získať citlivé údaje prostredníctvom falošných e-shopov, e-mailov alebo telefonátov. Tento typ útoku sa nazýva aj phishingový útok. Ďalší zase využívajú webové stránky, ktoré sa tvária ako prihlasovacie stránky do elektronického bankovníctva.

Ako sa nestať obeťou phishingu?

1) Ak ste zákazníkom banky, ktorá vás oslovuje e-mailom, nikdy si od vás nebude žiadať citlivé údaje. Na komunikáciu využije buď internetbanking alebo call centrum.

2) E-mailová adresa reálnej banky nikdy neobsahuje preklep a vždy je oficiálna, takže žiaden gmail alebo vygenerovaný hybrid.

3) Podvodníka často odhalí automatický prekladač textu z cudzieho jazyka. Adresát by si to mal uvedomiť pri čítaní správy s množstvom gramatických či štylistických chýb. Prípadne, ak je správa príliš osobná.

4) Zbystriť je potrebné aj pri všeobecnom, respektíve neadresnom oslovení. Vaša banka predsa dobre vie, komu píše, útočník to však vedieť nemusí.

5) Podvodník tiež zvyčajne vytvára pocit naliehavosti. Často vyžaduje odpoveď do 24 hodín.

Čo robiť, ak je už neskoro?

„Ak ste už poskytli svoje citlivé údaje tretej strane, okamžite to oznámte svojej finančnej inštitúcii –  banke alebo poisťovni, a podľa toho, aké informácie ste poskytli, zablokujte svoju platobnú kartu alebo zmeňte heslá do internet či mobil bankingu. Odporúčame tiež obrátiť sa na políciu,“ varuje NBS.

Ako uvádza ďalej, ak človek zaplatil za tovar v podvodnom e-shope a platba už prebehla, tak by si mal bezodkladne zablokovať platobnú kartu, aby nemohla byť opakovane zneužitá. Vrátenie zaplatenej sumy však nebude jednoduché. V prípade podvodnej platby kartou je to reálnejšie aj vďaka pravidlám kartových spoločností, ktoré chránia držiteľa karty v prípade nedodaného tovaru alebo neposkytnutej služby. Komplikovanejšie to bude, ak ste platbu zrealizovali prevodom financií. 

Kde zlyhá prevencia, tam pomôže kyberpoistenie

Prevencia pred podvodmi v online priestore je dôležitá, ale aj pri najlepšej vôli nemusí byť 100-percentná. Preto je dôležité myslieť aj na zabezpečenie sa prostredníctvom kyberpoistenia, ktoré dnes poskytujú už viaceré poisťovne na trhu. Kyberpoistenie pokrýva nielen útoky v rámci elektronických platieb, ale tiež krádež virtuálnej reality, poškodenie dobrého mena, riziká nákupu na internete a dokonca aj kyberšikanu.  

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
28.11.2022 Robert Juriš a Naďa Černá

Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami

Nositeľmi najhodnotnejších brandov na svete sú technologické firmy. Suverénne najcennejšou značkou na svete podľa rebríčka Interbrand je ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Komodity majú za sebou skvelý rok. Zopakujú si ho aj v roku 2023?

Komoditné trhy si v tomto roku udržiavajú dominantný náskok pred ostatnými triedami aktív vrátane dlhopisov a akcií. Rok 2022, napriek ...

28.11.2022 Robert Juriš

NBS: V dôsledku prudko rastúcej inflácie hrozí narušenie štruktúry podnikateľského prostredia

Koronakrízu vystriedala kombinácia vysokej inflácie, rastúcich úrokových sadzieb, vojny v susednej krajine a zhoršujúcich sa ekonomických ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Najobchodovanejšou kryptomenou v uplynulom mesiaci nebol bitcoin ani ethereum, ale tether

Po slabom septembri sa obchodovanie s kryptomenami v októbri 2022 opäť rozbehlo. Objem obchodov s tetherom a eteheremom sa zdvojnásobil a objem ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Rada EÚ prijala nariadenie o digitálnej finančnej odolnosti

Európska únia vzhľadom na čoraz väčšie riziká kybernetických útokov posilňuje IT bezpečnosť finančných subjektov, ako sú banky, ...

28.11.2022 Redakcia FinReport

Výrobné ceny v priemysle ťahajú nahor najmä extrémne zvýšené ceny v energetike

Ceny v priemyselnej výrobe pre domáci trh v októbri 2022 medziročne vzrástli o takmer 60 %. Stalo sa tak najmä v dôsledku viac ako ...

26.11.2022 Redakcia FinReport

Európska únia chce posilniť dohľad nad bankami, aby zvýšila ich odolnosť

Európska únia sa chystá zvýšiť odolnosť bánk pôsobiacich v Únii. Plánuje tiež posilniť dohľad nad nimi a riadenie rizík. Toto všetko ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Exportérom pomôže s platením za elektriku a plyn Eximbanka SR

Energetická kríza privádza veľké množstvo firiem do vážnych finančných ťažkostí. Novou možnosťou ako ich preklenúť, je siahnuť po ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Wüstenrot prináša novinky najmä v poistení majetku a pripoisteniach

Poisťovňa Wüstenrot prináša niekoľko noviniek súvisiacich s poskytovaním svojho finančného produktu. Zmeny sa týkajú poistenia majetku, ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Poisťovne v Česku aj na Slovensku majú v digitalizácii onboardingových služieb rezervy

Prívetivý zákaznícky servis je pre klientov českých a slovenských poisťovní čoraz dôležitejší. Z prieskumu spoločnosti Trask však ...

21.11.2022 Roland Régely

Detský účet: Ktoré banky ho ponúkajú a aké výhody prináša?

Odborníci na financie sa zhodujú, že detský účet je krokom v ústrety finančnej gramotnosti. Väčšina bankových účtov pre deti je zadarmo ...

18.11.2022 Robert Juriš

Tatra banka a Slovenská sporiteľňa zvyšujú úroky svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v novembri 2022 zatiaľ nie je také intenzívne ako v predchádzajúcom období, najmä na ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Príčinou každej tretej škodovej udalosti v domácnosti je voda

V posledných štyroch rokoch predstavovalo najčastejšiu poistnú udalosť v domácnosti poškodenie vodou pochádzajúcou z vodovodných ...

15.11.2022 Roland Régely

Deutsche Bank chce skončiť s finančnou hotovosťou. Čaká nás niečo podobné aj na Slovensku?

Najväčšia nemecká banka a jedna z najväčších finančných inštitúcií v Európe plánuje prestať vydávať peňažnú hotovosť vo ...

15.11.2022 Roland Régely

Kedy sa priblížime k vysokým úrokom sporiacich produktov v Česku? VÚB banka našla riešenie

Keď v minulosti stúpali úrokové sadzby hypotekárnych úverov, zvykli sa tešiť aj majitelia termínovaných vkladov. Popri úrokových ...

12.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Dvom tretinám Slovákov sa zhoršila finančná situácia a každý tretí nemá žiadne úspory

Očakávania Slovákov v súvislosti s vývojom finančnej situácie domácností sa výrazne zhoršili. Rovnako klesá aj ich bilancia príjmov a ...

11.11.2022 Martin Jamnický

Hlas herca Júliusa Satinského pomohli oživiť umelá inteligencia a hĺbkové učenie

Slovenská sporiteľňa zaujala reklamou, v ktorej oživila hlas známeho herca Júliusa Satinského. Využila služby ukrajinskej spoločnosti ...

10.11.2022 Zuzana Fryč

Štvordňový pracovný týždeň zatiaľ využívajú len v NN poisťovni. Aké s ním majú skúsenosti?

Pandémia koronavírusu zásadne ovplyvnila pohľad ľudí na prácu. Mnohí si uvedomili potrebu väčšej rovnováhy medzi zamestnaním a voľným ...

Aplikácia

  1. 1.
    Najobchodovanejšou kryptomenou v uplynulom mesiaci nebol bitcoin ani ethereum, ale tether
  2. 2.
    Best Global Brands: Najcennejšou značkou na svete je Apple pred ďalšími technologickými firmami
  3. 3.
    NBS: V dôsledku prudko rastúcej inflácie hrozí narušenie štruktúry podnikateľského prostredia
  4. 4.
    Spoločnosť Penta vydáva dve nové emisie dlhopisov
  5. 5.
    Výrobné ceny v priemysle ťahajú nahor najmä extrémne zvýšené ceny v energetike