Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Podvodníci: Za prístup k bankovému účtu sľubujú až dva milióny libier

Robert Juriš Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Predávajú neexistujúci tovar, ponúkajú fiktívne služby, snažia sa votrieť do pozornosti, zaujať a od objektu svojho záujmu vylákať citlivé údaje. Najlepšie také, ktoré by ich doviedli priamo k jeho účtu alebo platobnej karte. Nech už sa správajú akokoľvek prívetivo, nejde im o váš prospech, iba o ten svoj, a vaša nepozornosť alebo nevedomosť je bránou k ich úspechu.

image

Foto: Shutterstock

 

Naliehavé upozornenie

Podobnú skúsenosť, našťastie bez zlého konca, zažil pán Milan, ktorý sa obrátil na redakciu magazínu Financial Report. V jeho mailovom inboxe totiž pristála správa so subjektom „naliehavé upozornenie“, ktorá sa mu na prvý pohľad zdala podozrivá.

Napísal mu istý David Duffy z Ulsterskej banky v Írsku, že miestna vláda v rámci programu COVID-19 rozhodla o vyplatení odškodného ľuďom, ktorých poškodila pandémia koronavírusu. V jeho prípade malo ísť o zdržanie, respektíve oneskorenie finančných transakcií.

Už tu mu našťastie zasvietilo kontrolné svetlo, pretože si uvedomil, že v Írsku nikdy nebol a s Britskými ostrovmi nikdy neobchodoval. Dokonca ani prostredníctvom nakupovania v e-shope.

Podmienky odosielateľa

Ešte prekvapujúcejšia bola výška odškodného. V e-maile plnom gramatických chýb a jazykových nepresností sa píše o dvoch miliónoch libier pre 75 miliónov občanov, teda aj preňho za niečo, čo sa ani náhodou nestalo.

Vyplatenie tejto sumy však bankár Duffy podmieňuje okamžitým kontaktovaním „koordinátora platieb“ s tým, že je potrebné poskytnúť mu niektoré citlivé údaje, ako napríklad meno, adresu, číslo mobilného telefónu, uviesť povolanie, číslo pasu a tiež účtu, na ktorý banka prostredníctvom svojej služby Internal Revenue Service sľubuje finančnú sumu obratom previesť.

Pán Milan našťastie na výzvu nereagoval, a o svoj príbeh sa podelil s našimi čitateľmi. K srdcu si zobral len časť poslednej vety podvodného e-mailu, v ktorej mu jeho autor odvolávajúci sa na rady Svetovej zdravotníckej organizácie odporúča, aby si pravidelne umýval ruky a zostal radšej v bezpečí svojho domova.

Buďte obozretní

Národná banka Slovenska odporúča ľuďom, ktorí sa ocitnú v podobnej situácii, aby boli obozretní a chránili svoje osobné údaje. „Neposkytujte žiadne citlivé, prihlasovacie alebo osobné informácie e-mailom či telefonicky. Návštevy cudzích osôb, ktoré od vás chcú získať tieto údaje, odmietnite,“ varuje NBS.

Ďalším veľmi zrozumiteľným upozornením je konštatovanie, že ak nejaká ponuka vyzerá príliš výhodne na to, aby bola pravdivá, väčšinou pravdivá nie je. Náš čitateľ pán Milan sa stal cieľom  pomerne často sa vyskytujúceho internetového podvodu, ktorý sa nazýva scam. Keďže však požadované citlivé údaje nikam neposlal, z cieľa sa napokon nestala obeť.

Mimochodom, každý tretí Slovák už má skúsenosti s ohrozením svojich financií. A každý druhý sa už presvedčil o citlivosti osobných údajov.

Varuje aj polícia

Pred podvodníkmi, ktorí sa snažia získať prístup do internetbankingu svojich obetí, varuje aj polícia. V niektorých prípadoch sa páchatelia predstavujú ako policajti, ktorí prišli občanovi pomôcť s útokom, ktorý sa nestal. „Telefonicky mu oznámia, že má napadnutý bankový účet a ten je v záujme bezpečnosti potrebné zablokovať. Hovor potom prepoja na pracovníčku ,konkrétnej´ banky, ktorej obeť nahlási svoje prihlasovacie údaje k účtu.“

Páchatelia zvyknú volať, prípadne posielať SMS, aj zo zahraničných telefónnych čísel. Vyskytli sa dokonca tiež podvodné telefonáty v mene softvérovej spoločnosti Microsoft.

Čo znamená, keď sa povie scam?

Podvodník sa, viac či menej úspešne, snaží prezentovať výhodnú ponuku, alebo navodiť naliehavú situáciu, a chce, aby ste na to reagovali. Niekedy zneužíva aj známe osobnosti a používa falošné výroky. V dnešných „korona“ dňoch je strach a panika veľmi dobrou živnou pôdou pre takéto aktivity. Podvodníci sa najčastejšie snažia získať citlivé údaje prostredníctvom falošných e-shopov, e-mailov alebo telefonátov. Tento typ útoku sa nazýva aj phishingový útok. Ďalší zase využívajú webové stránky, ktoré sa tvária ako prihlasovacie stránky do elektronického bankovníctva.

Ako sa nestať obeťou phishingu?

1) Ak ste zákazníkom banky, ktorá vás oslovuje e-mailom, nikdy si od vás nebude žiadať citlivé údaje. Na komunikáciu využije buď internetbanking alebo call centrum.

2) E-mailová adresa reálnej banky nikdy neobsahuje preklep a vždy je oficiálna, takže žiaden gmail alebo vygenerovaný hybrid.

3) Podvodníka často odhalí automatický prekladač textu z cudzieho jazyka. Adresát by si to mal uvedomiť pri čítaní správy s množstvom gramatických či štylistických chýb. Prípadne, ak je správa príliš osobná.

4) Zbystriť je potrebné aj pri všeobecnom, respektíve neadresnom oslovení. Vaša banka predsa dobre vie, komu píše, útočník to však vedieť nemusí.

5) Podvodník tiež zvyčajne vytvára pocit naliehavosti. Často vyžaduje odpoveď do 24 hodín.

Čo robiť, ak je už neskoro?

„Ak ste už poskytli svoje citlivé údaje tretej strane, okamžite to oznámte svojej finančnej inštitúcii –  banke alebo poisťovni, a podľa toho, aké informácie ste poskytli, zablokujte svoju platobnú kartu alebo zmeňte heslá do internet či mobil bankingu. Odporúčame tiež obrátiť sa na políciu,“ varuje NBS.

Ako uvádza ďalej, ak človek zaplatil za tovar v podvodnom e-shope a platba už prebehla, tak by si mal bezodkladne zablokovať platobnú kartu, aby nemohla byť opakovane zneužitá. Vrátenie zaplatenej sumy však nebude jednoduché. V prípade podvodnej platby kartou je to reálnejšie aj vďaka pravidlám kartových spoločností, ktoré chránia držiteľa karty v prípade nedodaného tovaru alebo neposkytnutej služby. Komplikovanejšie to bude, ak ste platbu zrealizovali prevodom financií. 

Kde zlyhá prevencia, tam pomôže kyberpoistenie

Prevencia pred podvodmi v online priestore je dôležitá, ale aj pri najlepšej vôli nemusí byť 100-percentná. Preto je dôležité myslieť aj na zabezpečenie sa prostredníctvom kyberpoistenia, ktoré dnes poskytujú už viaceré poisťovne na trhu. Kyberpoistenie pokrýva nielen útoky v rámci elektronických platieb, ale tiež krádež virtuálnej reality, poškodenie dobrého mena, riziká nákupu na internete a dokonca aj kyberšikanu.  

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
2.7.2022 Dominik Horváth

TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?

Zbieranie známok patrí dlhé roky k obľúbeným koníčkom mnohých ľudí. Hoci na Slovensku sa mu venovali pravdepodobne najmä staršie ...

2.7.2022 Redakcia FinReport

Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?

Parlament schválil zmeny v zákone o cestnej premávke, ktorý od augusta okrem iného výrazne postihuje telefonovanie a obsluhovanie telefónu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Inflácia v eurozóne narástla na 8,6 % a na Slovensku až na 12,5 %

Ročná inflácia v eurozóne sa podľa rýchleho odhadu Európskeho štatistického úradu Eurostat v júni 2022 zvýši o pol percentuálneho bodu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Kryptomeny majú za sebou krvavý polrok, bitcoin klesol pod 19-tisíc dolárov

Z informácie, že hodnota bitcoinu sa opäť znížila, sa pomaly stáva stereotyp. Naposledy sa mu to podarilo v posledný júnový deň, keď jeho ...

1.7.2022 Robert Juriš

Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu

Technologický sektor v posledných týždňoch začal s veľkým prepúšťaním. Zástupcovia mnohých firiem, finančné nevynímajúc, hovoria, ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov

Dnešný deň, 1. júl 2022, je zaujímavý dátum z pohľadu viacerých zmien, ktoré prinesie do života mnohých obyvateľov Slovenska. Mení sa ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Volvo prichádza na Slovensko a prináša miliardovú investíciu

Do priemyselného parku Valaliky pri Košiciach prichádza švédske Volvo. Vyrábať chce približne štvrť milióna elektromobilov ročne, pričom ...

29.6.2022 Monika Jakábová

Viaceré banky chystajú zmeny v cenníkoch svojich služieb, klienti si priplatia

Drahšie vklady, doručenie výpisov poštou či služby v pobočkách. Mnohé banky menia s príchodom letných mesiacov svoje cenníky. Zmeny ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu

Za prvých päť mesiacov tohto roka stúpol počet vlámaní. Podľa štatistík Policajného zboru SR ide o medziročný nárast o 24 %, v prípade ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Tatra banka opäť zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték

K bankám, ktoré aj v júni 2022 zvýšili úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov, sa pridala aj Tatra banka. Takmer dva mesiace dokázala ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot ide do útlmu aj ČSOB stavebná sporiteľňa. Rozhodla sa, že od 1. júla 2022 už nebude uzatvárať žiadne ...

27.6.2022 Robert Juriš a Roland Régely

Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %

Zdražovanie hypoték na Slovensku stále trvá. Cez víkend zvýšila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov Prima banka. Dnes tak urobila ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

S platobnou kartou na dovolenke – pozor na poplatky, drahé konverzie či skimming

Dovolenkové obdobie sa spája s pohodou a platenie kartami túto pohodu umožňuje aj pri nakupovaní. Turisti by si však ešte pred cestou mali ...

24.6.2022 Robert Juriš

NBS: Banky budú musieť vytvárať väčší kapitálový vankúš

Zadlženosť súkromného sektora rastie. Domácnosti sa obávajú stúpajúcich cien nehnuteľností, zvyšujúcich sa úrokových sadzieb úverov a ...

23.6.2022 Zuzana Fryč

Dopravné nehody bez zranení už nebude riešiť polícia, ale priamo poisťovne

Novela zákona o cestnej premávke prináša viacero zmien a medzi nimi aj jednu zásadnú novinku – k dopravným nehodám, pri ktorých sa nikto ...

23.6.2022 Redakcia FinReport

Vodiči pozor, z nových zelených kariet vyškrtli Rusko aj Bielorusko

Vojna na Ukrajine ovplyvnila aj povinné zmluvné poistenie (PZP) motorových vozidiel. Po novom je už na medzinárodnej automobilovej poisťovacej ...

21.6.2022 Zuzana Fryč

Záujem o poistenie právnej ochrany stúpa, poisťovne reagujú rozširovaním svojej ponuky

Poistenie právnej ochrany získava čoraz väčšie povedomie medzi ľuďmi a záujem oň rastie najmä v rámci práva v susedských sporoch či ...

20.6.2022 Robert Juriš

NBS: Najzraniteľnejší klienti nevyužili príležitosť na refixáciu úrokov svojich hypoték dostatočne

Na Slovensku sme v súvislosti s hypotekárnymi úvermi počas uplynulých rokov poznali len pokles. Bol oveľa výraznejší ako v iných krajinách ...

Aplikácia

  1. 1.
    Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
  2. 2.
    TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?
  3. 3.
    Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?
  4. 4.
    Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
  5. 5.
    Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu