Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Počet nových havarijných poistiek mierne klesol. Odborníci upozorňujú na potrebu poistenia aj pri zníženej mobilite

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Pandémia koronavírusu v Európe výrazne znížila mobilitu ľudí. Predáva sa menej nových áut, menej jazdíme a do istej miery to ovplyvňuje aj segment poistenia áut. Kým online povinnému zmluvnému poisteniu (PZP) sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí, havarijné, naopak, rastie pomalšie. Odborníci na poistenie však upozorňujú, že najmä pri drahších a novších automobiloch má havarijná poistka opodstatnenie aj počas pandémie.

havarijné poistenie

Foto: Shutterstock

Stratové poisťovne sa konečne dostali do mierneho zisku

Pandémia koronavírusu a nižšia mobilita ľudí prvýkrát po rokoch stlačili takzvaný ukazovateľ škodovosti povinného zmluvného poistenia (PZP) a havarijného poistenia pod hodnotu 100. Podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika to znamená, že poisťovne sú po dlhom čase pri týchto produktoch v miernom zisku.

„Aj napriek tomu cena povinného zmluvného poistenia neklesne, naopak, v mnohých poisťovniach bude postupne rásť,“ komentuje. Výnimkou je v tomto ohľade napríklad poisťovňa Union. Tá sa rozhodla zareagovať na pandemickú situáciu novinkou a svojim klientom ponúka možnosť platiť povinné zmluvné poistenie podľa toho, koľko reálne najazdia.

Poisťovne sú však podľa M. Búlika v rámci poistenia áut kumulatívne takmer nepretržite v strate. Pri menšom počte nehôd navyše neklesol počet poškodených, ktorých musia kompenzovať. Naďalej rastú aj náklady na opravy, a poisťovne hovoria, že vývoj škodovosti bežne rastie a klesá v priebehu roka, pričom takýto vývoj nie je dôvodom na zmenu cien.

Majitelia áut bez havarijnej poistky – na rozdiel od tých v zahraničí – nemusia platiť vysoké sankčné poistné, ale na ich škody sa skladajú všetci ostatní poistení. Poisťovne si tak počas lockdownu dočasným poklesom niektorých nákladov kompenzujú dlhé stratové obdobie v posledných rokoch.

Pandémia „zabrzdila“ záujem o poistky len naoko

Havarijné poistenie, na rozdiel od PZP, predovšetkým kryje vozidlo pred škodami spôsobenými prírodnými živlami, ohňom, vandalizmom či krádežou. Takisto pokrýva škody, ktoré spôsobilo iné vozidlo, no nemožno ho identifikovať, napríklad ak nájdeme svoje auto na parkovisku poškodené.

Podľa špecialistky externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Heleny Kanderkovej vznikajú všetky tieto škody bez ohľadu na zníženú alebo zvýšenú mobilitu: „Naši klienti denne nahlásia približne 650 – 700 poistných udalostí, z toho je približne 200 škôd spôsobených na vozidlách.“

Škodovosť a tiež záujem o nové poistky klesali podľa vyjadrení zástupcov poisťovní len počas tvrdého lockdownu. V ďalších mesiacoch došlo k opätovnému nárastu poistných udalostí a rovnako aj záujmu o poistenie vozidiel. Napríklad Allianz – Slovenskej poisťovni klesla počas prvej vlny pandémie koronavírusu škodovosť pri PZP a havarijnom poistení medziročne približne o tretinu, a na chvíľu sa spomalil aj rast nových poistiek.

„V týchto mesiacoch evidujeme aj pokles záujmu klientov o uzatváranie poistenia vozidiel,“ vysvetľuje H. Kanderková. Mierny pokles škodovosti v rámci havarijného poistenia a následný zvrat zaznamenali počas prvej vlny pandémie aj v poisťovni Generali. „Už počas leta sa škodovosť tohto segmentu vrátila viac-menej do normálu, a v tomto trende pokračuje doteraz,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Katarína Kukurová.

9

Havarijné poistenie zníži naše obavy o vozidlo

Počet nových havarijných poistiek v uplynulom roku nerástol tak rýchlo, ako to bolo v prípade PZP. Znížená mobilita a pandémia však podľa partnera sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group Michala Ďuriša nie sú dôvodom na rušenie havarijných poistiek: „Je to podobné, ako keby sme riešili, či zrušiť poistenie nehnuteľnosti, ak máme dlhší čas pekné počasie.“ Podľa neho rozhodne nie je dôvod šetriť na havarijnom poistení najmä pri drahších autách, keďže v tomto poistení je okrem iného započítaná aj krádež vozidla.

Havárie, živelné udalosti či vandali si podľa K. Kukurovej z poisťovne Generali nevyberajú miesto ani čas bez ohľadu na pandémiu. „Práve havarijným poistením je možné v prípade týchto rizík eliminovať strach zo straty alebo vážneho poškodenia vozidla, ktorého oprava sa v prípade rozsiahlych škôd môže pohybovať rádovo v stovkách eur.“

Teraz je vynikajúci čas na prehodnotenie poistenia automobilu

Odborníci hovoria, že pandémia je ideálna príležitosť prehodnotiť aj poistenie svojho vozidla a vybrať si variant, ktorý kryje kľúčové riziká aj pri vlastnom automobile. Havarijnú poistku by podľa nich mali zvažovať tiež majitelia starších áut, nie však príliš starých. Vysoko rizikovou skupinou sú podľa štatistík krádeží áut najmä päť- až šesťročné vozidlá, ktoré zlodeji rozoberú a použijú na náhradné diely. Havarijné poistenie sa potom už vzhľadom na amortizáciu a nižšiu hodnotu vozidla spravidla neoplatí pri autách nad 10 rokov.

Pri poklese príjmu je možné upraviť splátku

Poisťovne a finanční sprostredkovatelia pri dojednávaní poistenia zohľadňujú aktuálne potreby klientov, a to platí aj v prípade, že prídu o príjem a schopnosť splácať svoje záväzky. „Ak má klient problém s platením poistného, odporúčame mu dostatočne včas kontaktovať poisťovňu a oznámiť jej aktuálnu situáciu,“ vyzýva K. Kukurová.

S poisťovňou sa podľa nej dá dohodnúť, či už na zmene frekvencie platenia, alebo na inej forme úpravy zmluvy. „Predpis na úhradu poistného prichádza klientom v dostatočnom predstihu, aby vedeli vyhodnotiť situáciu a včas zareagovať,“ uvádza ďalej hovorkyňa poisťovne Generali.

Výhodou je, že poistné je v mnohých prípadoch uhrádzané v ročných či polročných intervaloch. „V prípade výskytu konkrétnych problémov takéto prípady riešime individuálne,“ konštatuje H. Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Havarijné poistenie má dnes približne tretina áut. Toto číslo však podľa M. Búlika za uplynulý rok úmerne kleslo spolu s nižším počtom lízingovaných áut. Dopĺňa však, že táto štatistika nie je úplne objektívna, keďže dnes sa k PZP dajú pripoistiť aj niektoré havarijné riziká. „Majiteľ tak má chránené aj vlastné auto, hoci nie samostatnou kasko zmluvou. Tento trend vyhovuje najmä vlastníkom starších áut, ktorí nepotrebujú kryť všetky riziká,“ dopĺňa analytik.

Poisťovne zaktualizovali svoju ponuku havarijných poistení

Viaceré poisťovne na Slovensku za uplynulý rok aktualizovali podmienky havarijných poistení a priniesli nové produkty. Novinkou v prípade Allianz – Slovenskej poisťovne je napríklad možnosť spojiť havarijné poistenie s PZP a výraznejšie tým ušetriť. „Navyše od minulého roka sme pre klientov spustili takzvaného online sprievodcu škodou, ktorý umožňuje sledovať riešenie škody na vozidle krok za krokom, ako keď sledujete doručenie balíka,“ vysvetľuje H. Kanderková.

Generali zase ponúka majiteľom nových áut pri uzatvorení havarijného poistenia bonus. Klient získava poistenie finančnej straty (GAP) na dva roky bezplatne. „Zvýhodnenú ponuku máme aj pre majiteľov jazdených áut, ktorí s uzatvorením havarijného poistenia majú nárok na náhradné vozidlo v prípade potreby na 3 dni zadarmo,“ uzatvára hovorkyňa poisťovne.

Havarijné poistenie sa snažia počas pandémie zatraktívniť aj ďalšie poisťovne. ČSOB poisťovňa napríklad motivuje klientov k uzatvoreniu novej zmluvy poukážkou na nákup príslušenstva do auta. Platí, že ak si v nej objednáte havarijnú poistku aspoň s jedným pripoistením, získate online kupón v hodnote 30 eur.

Wüstenrot láka na vernostné zľavy do výšky 10 % s platnosťou na celom území Európy a poisťuje okrem iného aj individuálne dovezené autá. Komunálna poisťovňa zase ponúkla poistenie čelného skla a batožiny bezplatne.

logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay