Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Počet nových havarijných poistiek mierne klesol. Odborníci upozorňujú na potrebu poistenia aj pri zníženej mobilite

Roland Régely Banky a poisťovne Poslať

Pandémia koronavírusu v Európe výrazne znížila mobilitu ľudí. Predáva sa menej nových áut, menej jazdíme a do istej miery to ovplyvňuje aj segment poistenia áut. Kým online povinnému zmluvnému poisteniu (PZP) sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí, havarijné, naopak, rastie pomalšie. Odborníci na poistenie však upozorňujú, že najmä pri drahších a novších automobiloch má havarijná poistka opodstatnenie aj počas pandémie.

havarijné poistenie

Foto: Shutterstock

Stratové poisťovne sa konečne dostali do mierneho zisku

Pandémia koronavírusu a nižšia mobilita ľudí prvýkrát po rokoch stlačili takzvaný ukazovateľ škodovosti povinného zmluvného poistenia (PZP) a havarijného poistenia pod hodnotu 100. Podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika to znamená, že poisťovne sú po dlhom čase pri týchto produktoch v miernom zisku.

„Aj napriek tomu cena povinného zmluvného poistenia neklesne, naopak, v mnohých poisťovniach bude postupne rásť,“ komentuje. Výnimkou je v tomto ohľade napríklad poisťovňa Union. Tá sa rozhodla zareagovať na pandemickú situáciu novinkou a svojim klientom ponúka možnosť platiť povinné zmluvné poistenie podľa toho, koľko reálne najazdia.

Poisťovne sú však podľa M. Búlika v rámci poistenia áut kumulatívne takmer nepretržite v strate. Pri menšom počte nehôd navyše neklesol počet poškodených, ktorých musia kompenzovať. Naďalej rastú aj náklady na opravy, a poisťovne hovoria, že vývoj škodovosti bežne rastie a klesá v priebehu roka, pričom takýto vývoj nie je dôvodom na zmenu cien.

Majitelia áut bez havarijnej poistky – na rozdiel od tých v zahraničí – nemusia platiť vysoké sankčné poistné, ale na ich škody sa skladajú všetci ostatní poistení. Poisťovne si tak počas lockdownu dočasným poklesom niektorých nákladov kompenzujú dlhé stratové obdobie v posledných rokoch.

Pandémia „zabrzdila“ záujem o poistky len naoko

Havarijné poistenie, na rozdiel od PZP, predovšetkým kryje vozidlo pred škodami spôsobenými prírodnými živlami, ohňom, vandalizmom či krádežou. Takisto pokrýva škody, ktoré spôsobilo iné vozidlo, no nemožno ho identifikovať, napríklad ak nájdeme svoje auto na parkovisku poškodené.

Podľa špecialistky externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Heleny Kanderkovej vznikajú všetky tieto škody bez ohľadu na zníženú alebo zvýšenú mobilitu: „Naši klienti denne nahlásia približne 650 – 700 poistných udalostí, z toho je približne 200 škôd spôsobených na vozidlách.“

Škodovosť a tiež záujem o nové poistky klesali podľa vyjadrení zástupcov poisťovní len počas tvrdého lockdownu. V ďalších mesiacoch došlo k opätovnému nárastu poistných udalostí a rovnako aj záujmu o poistenie vozidiel. Napríklad Allianz – Slovenskej poisťovni klesla počas prvej vlny pandémie koronavírusu škodovosť pri PZP a havarijnom poistení medziročne približne o tretinu, a na chvíľu sa spomalil aj rast nových poistiek.

„V týchto mesiacoch evidujeme aj pokles záujmu klientov o uzatváranie poistenia vozidiel,“ vysvetľuje H. Kanderková. Mierny pokles škodovosti v rámci havarijného poistenia a následný zvrat zaznamenali počas prvej vlny pandémie aj v poisťovni Generali. „Už počas leta sa škodovosť tohto segmentu vrátila viac-menej do normálu, a v tomto trende pokračuje doteraz,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Katarína Kukurová.

9

Havarijné poistenie zníži naše obavy o vozidlo

Počet nových havarijných poistiek v uplynulom roku nerástol tak rýchlo, ako to bolo v prípade PZP. Znížená mobilita a pandémia však podľa partnera sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group Michala Ďuriša nie sú dôvodom na rušenie havarijných poistiek: „Je to podobné, ako keby sme riešili, či zrušiť poistenie nehnuteľnosti, ak máme dlhší čas pekné počasie.“ Podľa neho rozhodne nie je dôvod šetriť na havarijnom poistení najmä pri drahších autách, keďže v tomto poistení je okrem iného započítaná aj krádež vozidla.

Havárie, živelné udalosti či vandali si podľa K. Kukurovej z poisťovne Generali nevyberajú miesto ani čas bez ohľadu na pandémiu. „Práve havarijným poistením je možné v prípade týchto rizík eliminovať strach zo straty alebo vážneho poškodenia vozidla, ktorého oprava sa v prípade rozsiahlych škôd môže pohybovať rádovo v stovkách eur.“

Teraz je vynikajúci čas na prehodnotenie poistenia automobilu

Odborníci hovoria, že pandémia je ideálna príležitosť prehodnotiť aj poistenie svojho vozidla a vybrať si variant, ktorý kryje kľúčové riziká aj pri vlastnom automobile. Havarijnú poistku by podľa nich mali zvažovať tiež majitelia starších áut, nie však príliš starých. Vysoko rizikovou skupinou sú podľa štatistík krádeží áut najmä päť- až šesťročné vozidlá, ktoré zlodeji rozoberú a použijú na náhradné diely. Havarijné poistenie sa potom už vzhľadom na amortizáciu a nižšiu hodnotu vozidla spravidla neoplatí pri autách nad 10 rokov.

Pri poklese príjmu je možné upraviť splátku

Poisťovne a finanční sprostredkovatelia pri dojednávaní poistenia zohľadňujú aktuálne potreby klientov, a to platí aj v prípade, že prídu o príjem a schopnosť splácať svoje záväzky. „Ak má klient problém s platením poistného, odporúčame mu dostatočne včas kontaktovať poisťovňu a oznámiť jej aktuálnu situáciu,“ vyzýva K. Kukurová.

S poisťovňou sa podľa nej dá dohodnúť, či už na zmene frekvencie platenia, alebo na inej forme úpravy zmluvy. „Predpis na úhradu poistného prichádza klientom v dostatočnom predstihu, aby vedeli vyhodnotiť situáciu a včas zareagovať,“ uvádza ďalej hovorkyňa poisťovne Generali.

Výhodou je, že poistné je v mnohých prípadoch uhrádzané v ročných či polročných intervaloch. „V prípade výskytu konkrétnych problémov takéto prípady riešime individuálne,“ konštatuje H. Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

Havarijné poistenie má dnes približne tretina áut. Toto číslo však podľa M. Búlika za uplynulý rok úmerne kleslo spolu s nižším počtom lízingovaných áut. Dopĺňa však, že táto štatistika nie je úplne objektívna, keďže dnes sa k PZP dajú pripoistiť aj niektoré havarijné riziká. „Majiteľ tak má chránené aj vlastné auto, hoci nie samostatnou kasko zmluvou. Tento trend vyhovuje najmä vlastníkom starších áut, ktorí nepotrebujú kryť všetky riziká,“ dopĺňa analytik.

Poisťovne zaktualizovali svoju ponuku havarijných poistení

Viaceré poisťovne na Slovensku za uplynulý rok aktualizovali podmienky havarijných poistení a priniesli nové produkty. Novinkou v prípade Allianz – Slovenskej poisťovne je napríklad možnosť spojiť havarijné poistenie s PZP a výraznejšie tým ušetriť. „Navyše od minulého roka sme pre klientov spustili takzvaného online sprievodcu škodou, ktorý umožňuje sledovať riešenie škody na vozidle krok za krokom, ako keď sledujete doručenie balíka,“ vysvetľuje H. Kanderková.

Generali zase ponúka majiteľom nových áut pri uzatvorení havarijného poistenia bonus. Klient získava poistenie finančnej straty (GAP) na dva roky bezplatne. „Zvýhodnenú ponuku máme aj pre majiteľov jazdených áut, ktorí s uzatvorením havarijného poistenia majú nárok na náhradné vozidlo v prípade potreby na 3 dni zadarmo,“ uzatvára hovorkyňa poisťovne.

Havarijné poistenie sa snažia počas pandémie zatraktívniť aj ďalšie poisťovne. ČSOB poisťovňa napríklad motivuje klientov k uzatvoreniu novej zmluvy poukážkou na nákup príslušenstva do auta. Platí, že ak si v nej objednáte havarijnú poistku aspoň s jedným pripoistením, získate online kupón v hodnote 30 eur.

Wüstenrot láka na vernostné zľavy do výšky 10 % s platnosťou na celom území Európy a poisťuje okrem iného aj individuálne dovezené autá. Komunálna poisťovňa zase ponúkla poistenie čelného skla a batožiny bezplatne.

logo
Prečítajte si tiež:
29.3.2024 Redakcia FinReport

Kryptoveľmoci: Najvyššiu mieru vlastníctva kryptomien majú v Turecku, Thajsku a v Argentíne

Adopcia kryptomien v celosvetovom meradle neustále rastie. V roku 2024 sa očakáva, že medzi vlastníkmi kryptomien celosvetovo pribudne okolo 160 ...

29.3.2024 Redakcia FinReport

Pav Gill: Whistleblower z kauzy Wirecard spustil novú oznamovaciu platformu Confide

Muž, ktorý pomohol odhaliť machinácie predchádzajúc „strate“ 1,9 miliardy eur a krachu nemeckej finančnej spoločnosti Wirecard, má nový ...

28.3.2024 Zuzana Fryč

Ako postupovať pri dopravnej kolízii a ako si uplatniť škodu v poisťovni?

Na Slovensku sa každoročne stanú tisíce dopravných nehôd, ku ktorým je nevyhnutné privolať políciu a aktívne s ňou spolupracovať. Okrem ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Daňové úrady posilňujú podporu a predlžujú úradné hodiny

Posilnené podateľne, dlhšie otvorené daňové úrady a možnosť „drive in“. Daňové úrady po celom Slovensku budú posledné dva dni, ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Pohonné látky pred Veľkou nocou výrazne zdraželi

Spotrebiteľské ceny oboch druhov benzínov pred veľkonočnými sviatkami stúpli. Dosiahli najvyššiu úroveň za posledných 20 týždňov. ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Priemyselným výrobcom klesli ceny najvýraznejšie za 12 rokov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov sa vo februári 2024 prepadli o viac ako 15 %. Najvýraznejší vplyv na celkový výsledok mali o tretinu ...

28.3.2024 Redakcia FinReport

Vďaka lotérii Mega Milllions je na svete o jedného miliardára viac

Americká lotéria s priliehavým názvom Mega Millions stvorila ďalšieho dolárového miliardára. Zatiaľ neznámy šťastlivec si totiž odnesie ...

27.3.2024 Roland Régely

Ktorý sprostredkovateľ má najviac podriadených finančných agentov a ktorý si vlani najviac polepšil?

Počet podriadených finančných agentov na Slovensku zrejme čoskoro prekročí hranicu 17-tisíc. Svedčia o tom štatistiky Národnej banky ...

27.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka rozdelí medzi akcionárov viac ako 155 miliónov eur

Tatra banka dosiahla v minulom roku zisk viac ako 237 miliónov eur. Valné zhromaždenie tejto banky včera rozhodlo, ako naloží s týmito ...

26.3.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka priniesla finančnú aplikáciu pre deti

Tatra banka prináša novú aplikáciu určenú pre najmladších klientov. Zahŕňa edukačnú časť, ale umožňuje aj správu detského účtu. ...

25.3.2024 Roland Régely

Virtuálne karty sú populárne, no ešte stále nedokážu plne nahradiť plastové

Virtuálne platobné karty sú na Slovensku čoraz obľúbenejšie. Ich výhodou je rýchle zriadenie v ktorejkoľvek banke, bezpečnejšie platenie ...

22.3.2024 Redakcia FinReport

Počet bankových pracovníkov na Slovensku každým rokom klesá

V bankovom sektore na Slovensku aktuálne pôsobí spolu 25 peňažných finančných inštitúcií. Okrem centrálnej banky je to 24 korporácií ...

21.3.2024 Robert Juriš

Poisťovňa Novis je trištvrte roka bez licencie, likvidátor je stále neznámy

Pred trištvrte rokom Národná banka Slovenska odobrala spoločnosti Novis povolenie na vykonávanie poisťovacej činnosti. Zároveň podala návrh ...

21.3.2024 Redakcia FinReport

UNIQA: V minulom roku uzavrela viac zmlúv a priniesla aj vyššie poistné

UNIQA poisťovňa na Slovensku priniesla v minulom roku poistné v celkovej výške 295,6 milióna eur, čo predstavuje medziročný nárast o 6 %. ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Kooperativa vstúpila do tretieho piliera, plánuje aktivity s fondmi aj na realitnom trhu

Ani nie pred týždňom poisťovňa Kooperativa ohlásila vstup do poprednej sprostredkovateľskej spoločnosti a už je tu informácia o ďalšej ...

20.3.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o PZP: Poistené elektrokolobežky a vyššie pokuty

Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení motorových vozidiel je po dnešku o krok bližšie k svojmu schváleniu. Novelu z dielne Ministerstva ...

19.3.2024 Roland Régely

Manželia, partneri či single: Kto má šancu získať hypotéku s lepšími podmienkami?

Ľudí, ktorí si vedia zabezpečiť bývanie bez nutnosti financovania úverom, je u nás málo. Väčšina Slovákov si na byt či dom musí ...

18.3.2024 Robert Juriš

ECB zrejme v lete zníži svoje úrokové sadzby, no hypotéky zlacnieť nemusia

Nehnuteľnosti na bývanie sa počas uplynulých dvoch rokov poznačených zásadným nárastom úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v priemere ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay