Počet nových havarijných poistiek mierne klesol. Odborníci upozorňujú na potrebu poistenia aj pri zníženej mobilite
Pandémia koronavírusu v Európe výrazne znížila mobilitu ľudí. Predáva sa menej nových áut, menej jazdíme a do istej miery to ovplyvňuje aj segment poistenia áut. Kým online povinnému zmluvnému poisteniu (PZP) sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí, havarijné, naopak, rastie pomalšie. Odborníci na poistenie však upozorňujú, že najmä pri drahších a novších automobiloch má havarijná poistka opodstatnenie aj počas pandémie.

Foto: Shutterstock
Stratové poisťovne sa konečne dostali do mierneho zisku
Pandémia koronavírusu a nižšia mobilita ľudí prvýkrát po rokoch stlačili takzvaný ukazovateľ škodovosti povinného zmluvného poistenia (PZP) a havarijného poistenia pod hodnotu 100. Podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika to znamená, že poisťovne sú po dlhom čase pri týchto produktoch v miernom zisku.
„Aj napriek tomu cena povinného zmluvného poistenia neklesne, naopak, v mnohých poisťovniach bude postupne rásť,“ komentuje. Výnimkou je v tomto ohľade napríklad poisťovňa Union. Tá sa rozhodla zareagovať na pandemickú situáciu novinkou a svojim klientom ponúka možnosť platiť povinné zmluvné poistenie podľa toho, koľko reálne najazdia.
Poisťovne sú však podľa M. Búlika v rámci poistenia áut kumulatívne takmer nepretržite v strate. Pri menšom počte nehôd navyše neklesol počet poškodených, ktorých musia kompenzovať. Naďalej rastú aj náklady na opravy, a poisťovne hovoria, že vývoj škodovosti bežne rastie a klesá v priebehu roka, pričom takýto vývoj nie je dôvodom na zmenu cien.
Majitelia áut bez havarijnej poistky – na rozdiel od tých v zahraničí – nemusia platiť vysoké sankčné poistné, ale na ich škody sa skladajú všetci ostatní poistení. Poisťovne si tak počas lockdownu dočasným poklesom niektorých nákladov kompenzujú dlhé stratové obdobie v posledných rokoch.
Pandémia „zabrzdila“ záujem o poistky len naoko
Havarijné poistenie, na rozdiel od PZP, predovšetkým kryje vozidlo pred škodami spôsobenými prírodnými živlami, ohňom, vandalizmom či krádežou. Takisto pokrýva škody, ktoré spôsobilo iné vozidlo, no nemožno ho identifikovať, napríklad ak nájdeme svoje auto na parkovisku poškodené.
Podľa špecialistky externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Heleny Kanderkovej vznikajú všetky tieto škody bez ohľadu na zníženú alebo zvýšenú mobilitu: „Naši klienti denne nahlásia približne 650 – 700 poistných udalostí, z toho je približne 200 škôd spôsobených na vozidlách.“
Škodovosť a tiež záujem o nové poistky klesali podľa vyjadrení zástupcov poisťovní len počas tvrdého lockdownu. V ďalších mesiacoch došlo k opätovnému nárastu poistných udalostí a rovnako aj záujmu o poistenie vozidiel. Napríklad Allianz – Slovenskej poisťovni klesla počas prvej vlny pandémie koronavírusu škodovosť pri PZP a havarijnom poistení medziročne približne o tretinu, a na chvíľu sa spomalil aj rast nových poistiek.
„V týchto mesiacoch evidujeme aj pokles záujmu klientov o uzatváranie poistenia vozidiel,“ vysvetľuje H. Kanderková. Mierny pokles škodovosti v rámci havarijného poistenia a následný zvrat zaznamenali počas prvej vlny pandémie aj v poisťovni Generali. „Už počas leta sa škodovosť tohto segmentu vrátila viac-menej do normálu, a v tomto trende pokračuje doteraz,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Katarína Kukurová.
Havarijné poistenie zníži naše obavy o vozidlo
Počet nových havarijných poistiek v uplynulom roku nerástol tak rýchlo, ako to bolo v prípade PZP. Znížená mobilita a pandémia však podľa partnera sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group Michala Ďuriša nie sú dôvodom na rušenie havarijných poistiek: „Je to podobné, ako keby sme riešili, či zrušiť poistenie nehnuteľnosti, ak máme dlhší čas pekné počasie.“ Podľa neho rozhodne nie je dôvod šetriť na havarijnom poistení najmä pri drahších autách, keďže v tomto poistení je okrem iného započítaná aj krádež vozidla.
Havárie, živelné udalosti či vandali si podľa K. Kukurovej z poisťovne Generali nevyberajú miesto ani čas bez ohľadu na pandémiu. „Práve havarijným poistením je možné v prípade týchto rizík eliminovať strach zo straty alebo vážneho poškodenia vozidla, ktorého oprava sa v prípade rozsiahlych škôd môže pohybovať rádovo v stovkách eur.“
Teraz je vynikajúci čas na prehodnotenie poistenia automobilu
Odborníci hovoria, že pandémia je ideálna príležitosť prehodnotiť aj poistenie svojho vozidla a vybrať si variant, ktorý kryje kľúčové riziká aj pri vlastnom automobile. Havarijnú poistku by podľa nich mali zvažovať tiež majitelia starších áut, nie však príliš starých. Vysoko rizikovou skupinou sú podľa štatistík krádeží áut najmä päť- až šesťročné vozidlá, ktoré zlodeji rozoberú a použijú na náhradné diely. Havarijné poistenie sa potom už vzhľadom na amortizáciu a nižšiu hodnotu vozidla spravidla neoplatí pri autách nad 10 rokov.
Pri poklese príjmu je možné upraviť splátku
Poisťovne a finanční sprostredkovatelia pri dojednávaní poistenia zohľadňujú aktuálne potreby klientov, a to platí aj v prípade, že prídu o príjem a schopnosť splácať svoje záväzky. „Ak má klient problém s platením poistného, odporúčame mu dostatočne včas kontaktovať poisťovňu a oznámiť jej aktuálnu situáciu,“ vyzýva K. Kukurová.
S poisťovňou sa podľa nej dá dohodnúť, či už na zmene frekvencie platenia, alebo na inej forme úpravy zmluvy. „Predpis na úhradu poistného prichádza klientom v dostatočnom predstihu, aby vedeli vyhodnotiť situáciu a včas zareagovať,“ uvádza ďalej hovorkyňa poisťovne Generali.
Výhodou je, že poistné je v mnohých prípadoch uhrádzané v ročných či polročných intervaloch. „V prípade výskytu konkrétnych problémov takéto prípady riešime individuálne,“ konštatuje H. Kanderková z Allianz – Slovenskej poisťovne.
Havarijné poistenie má dnes približne tretina áut. Toto číslo však podľa M. Búlika za uplynulý rok úmerne kleslo spolu s nižším počtom lízingovaných áut. Dopĺňa však, že táto štatistika nie je úplne objektívna, keďže dnes sa k PZP dajú pripoistiť aj niektoré havarijné riziká. „Majiteľ tak má chránené aj vlastné auto, hoci nie samostatnou kasko zmluvou. Tento trend vyhovuje najmä vlastníkom starších áut, ktorí nepotrebujú kryť všetky riziká,“ dopĺňa analytik.
Poisťovne zaktualizovali svoju ponuku havarijných poistení
Viaceré poisťovne na Slovensku za uplynulý rok aktualizovali podmienky havarijných poistení a priniesli nové produkty. Novinkou v prípade Allianz – Slovenskej poisťovne je napríklad možnosť spojiť havarijné poistenie s PZP a výraznejšie tým ušetriť. „Navyše od minulého roka sme pre klientov spustili takzvaného online sprievodcu škodou, ktorý umožňuje sledovať riešenie škody na vozidle krok za krokom, ako keď sledujete doručenie balíka,“ vysvetľuje H. Kanderková.
Generali zase ponúka majiteľom nových áut pri uzatvorení havarijného poistenia bonus. Klient získava poistenie finančnej straty (GAP) na dva roky bezplatne. „Zvýhodnenú ponuku máme aj pre majiteľov jazdených áut, ktorí s uzatvorením havarijného poistenia majú nárok na náhradné vozidlo v prípade potreby na 3 dni zadarmo,“ uzatvára hovorkyňa poisťovne.
Havarijné poistenie sa snažia počas pandémie zatraktívniť aj ďalšie poisťovne. ČSOB poisťovňa napríklad motivuje klientov k uzatvoreniu novej zmluvy poukážkou na nákup príslušenstva do auta. Platí, že ak si v nej objednáte havarijnú poistku aspoň s jedným pripoistením, získate online kupón v hodnote 30 eur.
Wüstenrot láka na vernostné zľavy do výšky 10 % s platnosťou na celom území Európy a poisťuje okrem iného aj individuálne dovezené autá. Komunálna poisťovňa zase ponúkla poistenie čelného skla a batožiny bezplatne.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.OĽaNO presadilo nový model zlučovania mestských častí v Košiciach, budú môcť ľahšie zmeniť ich počet a usporiadanie
- 2.Úroky bankových vkladov na Slovensku konečne rastú, no na infláciu to stačiť nebude
- 3.Dôchodkové správcovské spoločnosti sa obávajú jednorazových výberov úspor z druhého piliera
- 4.Sociálna poisťovňa začína rozposielať prvé rozhodnutia o nároku na rodičovský dôchodok
- 5.Vyplácanie aktivačného príspevku ľuďom bez práce sa od 1. apríla 2023 zmení