Po krachu cestovnej kancelárie Alchemy Travel poisťovňa Uniqa negarantuje vyplatenie škôd v plnej výške
Cestovná kancelária Alchemy Travel, ktorá sa špecializovala najmä na organizovanie poznávacích zájazdov, koncom júna 2022 vyhlásila úpadok. Čakanie poškodených klientov na vyplácanie škôd môže trvať najmenej šesť mesiacov, teda až takmer do Vianoc, no ani potom sa nemusia dočkať preplatenia neuskutočnených zájazdov v plnej výške.

Foto: Unsplash
Tvrdý pád pred začiatkom letnej sezóny
„Museli sme, žiaľ, urobiť najťažšie rozhodnutie, aké sme kedy v živote urobili. K 21. júnu 2022 sme vyhlásili úpadok cestovnej kancelárie,“ napísala na svojej webovej stránke Alchemy Travel krátko po tom, ako sa situácia pre ňu stala neudržateľnou.
Cestovka, ktorá poskytovala poznávacie cesty do africkej Kene, Argentíny, Brazílie, do Ekvádora a na súostrovie Galapágy, či do Mexika, Mongolska alebo Grónska, tvrdí, že jej úpadok privodila koronakríza a následný prudký nárast cien v cestovnom ruchu v obľúbených destináciách.
Na rade je odškodnenie klientov
Klientov so zaplatenými zájazdmi, ktorí nikam nevycestovali, je preto cestovka povinná odškodniť zo zákonného poistenia podľa zákona o poisťovníctve. Poisťovňa Uniqa, v ktorej je cestovka poistená proti úpadku, preto zároveň na svojej webovej stránke informovala, že Alchemy Travel podala na Okresnom súde Bratislava I návrh na vyhlásenie konkurzu.
Od tohto momentu si môžu poškodení zákazníci cestovnej kancelárie počas šiestich mesiacov, teda v súčasnosti už viac ako dva mesiace, uplatňovať v Uniqa poisťovni svoje nároky kvôli uskutočneným platbám za nezrealizované zájazdy, pričom poistné krytie sa vzťahuje aj na nečerpané poukazy na zájazdy.
K online žiadosti je potrebné priložiť zmluvu o obstaraní zájazdu, prípadne poukaz na zájazd alebo voucher, doklad o uhradení zálohy či plnej ceny zájazdu a číslo účtu pre zaslanie poistného plnenia.
Úhradu škôd v plnej výške zatiaľ negarantujú
Od ohlásenia úpadku cestovnej kancelárie Alchemy Travel uplynuli už viac ako dva mesiace. Poisťovňa Uniqa však aktuálne informuje, že výplata škody poškodeným klientom sa môže uskutočniť až po uplynutí čakacej lehoty šesť mesiacov od vzniku poistnej udalosti, počas ktorých môžu dotknutí žiadať o refundáciu svojej škody. Konečný termín pre hlásenie škôd je najneskôr do 21. decembra 2022.
Dôležitou informáciou pre klientov je tiež, že cestovná kancelária bola v Uniqa poisťovni poistená proti úpadku len do výšky 122-tisíc eur.
„V prvom rade sa z poistnej sumy, na ktorú bola cestovná kancelária poistená, musia uhradiť náklady a škody za prípadnú repatriáciu klientov, ktorí sa v čase podania návrhu konkurzu zo strany cestovnej kancelárie nachádzali v zahraničí. Poisťovňa následne vyplatí uplatnené nároky až do výšky poistnej sumy po odpočítaní nákladov na repatriáciu, ktoré sa vždy riešia prednostne, a ich výšku poisťovňa nemôže nijako obmedziť,“ tvrdí PR špecialistka poisťovne Uniqa Beáta Lipšicová.
Druhou v poradí bola CK Sunflower Tours
Ďalšou cestovnou kanceláriou, ktorá nedávno ukončila svoju činnosť a oznámila úpadok, je spoločnosť Sunflower Tours, ktorá sa zameriava najmä na dovolenkové pobyty v Egypte. Keďže išlo o českú cestovnú kanceláriu, ktorá svoje produkty predávala prostredníctvom cestovnej agentúry s rovnomenným názvom na Slovensku, proti insolventnosti bola poistená v českej poisťovni Slavia. Výška poistenia proti úpadku však zatiaľ nie je známa.
Hovorca poisťovne Slavia Václav Bálek v tom čase uviedol, že úpadok sa týka vyše 300 klientov, kde väčšina z nich sú tí, ktorí si zájazd zaplatili, ale neodleteli naň. Rovnako aj tu poisťovňa peniaze vráti až po tom, ako cestovná kancelária vyhlási insolvenciu a poskytne jej všetky informácie pre likvidáciu tejto poistnej udalosti.
SACKA už upozorňovala na túto cestovku
Hoci Sunflower Tours nie je členom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA), asociácia tvrdí, že už dávnejšie opakovane upozorňovala na konanie tejto cestovnej kancelárie, keďže podľa jej slov podnety klientov Sunflower Tours smerovali k tomu, že si cestovná kancelária neplní svoje záväzky vyplývajúce z uzatvorených zmlúv.
„Podľa dopytov a otázok, s ktorými sa klienti a obchodní partneri tejto cestovnej kancelárie na nás obracali, Sunflower Tours nevyplatila klientom včas uhradené zálohy za takzvané odložené zájazdy v súlade so zákonom č. 136/2020 a provízne faktúry vyplácala výrazne po lehote ich splatnosti,“ približuje generálny tajomník SACKA Radoslav Oliver Košík.
Klienti sa podľa neho sťažovali aj na to, že sa opakovane nedokázali s cestovkou spojiť – osobne, telefonicky ani e-mailom. Dohodnuté služby podľa zmluvy o zájazde pritom cestovná kancelária menila len niekoľko dní pred plánovaným odletom klientov, pričom išlo napríklad o zmenu termínu, miesta pobytu či letiska. SACKA na záver s istotou dodáva, že tento subjekt by sa členom asociácie ani nemohol stať, keďže jeho konanie bolo v rozpore s etickým kódexom, ku ktorému sa členovia SACKA zaväzujú.
Kľúčové slová
Podujatia

2023

Finanční agenti

Kryptomeny

Zamestnanie

Voľný čas


SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Úroky bankových vkladov na Slovensku konečne rastú, no na infláciu to stačiť nebude
- 2.Digitálne meny sa vyvíjajú na národnej aj nadnárodnej úrovni. Toto sú lídri, ktorí udávajú smer
- 3.Daniari predlžujú úradné hodiny, posilňujú call centrum a spustili online poradňu
- 4.Cenovky bytov sa prepisujú. Kde môžu zlacnieť najviac a prečo nie je dôvod na paniku?
- 5.Výroba lacných áut sa končí. Povinné zmluvné poistenie tento rok zdražie o 10 %