Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pandémia nakopla digitalizáciu v poisťovníctve, dôležitá je však aj udržateľnosť tohto biznisu

M. Švančarková a Arian Ali Banky a poisťovne Poslať

Riešenia zo „šuflíka“ počas niekoľkých týždňov dokázali rýchlo a efektívne premietnuť do praxe. Poisťovne hovoria, že práve koronakríza ich nakopla smerom k digitalizácii. Vzhľadom na to, že tento rok považujú ekonomicky za „stratený“, kľúčovým faktorom pre ne sa okrem digitalizácie stáva udržateľnosť.

Digitalizácia v poisťovníctve

Foto: Shutterstock

Z testovacieho módu rýchlo do praxe

Generali poisťovňa sa už dlhodobo venuje digitalizácii, a práve to jej v náročných časoch najviac pomohlo. „Podržal nás práve náš inovatívny prístup k poisťovaciemu biznisu. Mnoho aktivít, ktoré sme práve v tomto období využili, sme mali už v testovacom móde, a koronakríza len urýchlila ich spustenie,“ hovorí Katarína Kukurová, špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Generali.

Pandémia koronavírusu pomohla poisťovniam tiež usporiadať si priority a presmerovať potrebné zdroje. „Digitalizácia je dlhodobým trendom v našej spoločnosti. Postupne sa snažíme digitalizovať čo najviac procesov a aktuálna situácia súvisiaca s pandémiou viaceré rozbehnuté projekty ešte urýchlila,“ konštatuje špecialistka externej komunikácie spoločnosti Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková.

Rozšírili bezkontaktné služby

Bezkontaktná komunikácia. Kvôli pandémii koronavírusu poisťovne výrazne posilnili bezkontaktnú komunikáciu s klientom. Mimoriadne žiadaným sa stalo poskytovanie informácií a písomností cez elektronickú komunikáciu alebo mobilnú aplikáciu. To, čo donedávna bolo doslova unikátne, je dnes samozrejmosťou. 

Videoobhliadky. Viaceré poisťovne zaviedli videoobhliadky. Ide o bezkontaktné obhliadnutie škôd nahlásenej poistnej udalosti, ktorá si doteraz vyžadovala osobnú účasť technika. Proces vybavovania škodovej udalosti je tak rýchlejší a pohodlnejší, pričom táto služba ostáva v ponuke niektorých poisťovní aj po uvoľnení protiepidemiologických opatrení. 

Bezpodpisové zmluvy. Štandardom sa stal bezpodpisový spôsob uzatvorenia zmluvy aj pri životnom poistení. Zmluva sa stáva podpísanou jej zaplatením. Podobný postup funguje v neživotnom poistení už niekoľko rokov. Nielenže urýchľuje akceptáciu zmluvy, ale aj šetrí životné prostredie a finančné zdroje.

Posilnené weby. Všetky spoločnosti výrazne posilnili svoje klientske aj maklérske webové portály. Ešte viac tak zvýšili dostupnosť svojich produktov. Klienti majú lepší prehľad o svojich zmluvách, spolupracovníci zasa väčší komfort.

V rozpočtoch podporili nové priority

Zaujímavosťou je, že poisťovne vyčlenili na digitalizáciu svojich procesov aj produktov prostriedky už počas plánovania tohtoročného rozpočtu. S príchodom koronakrízy však museli niektoré svoje rozhodnutia opätovne prehodnotiť. „Keďže digitalizácia patrí dlhodobo medzi naše priority, v plánoch a rozpočtoch sme s výdavkami v tomto smere počítali,“ uvádza hovorkyňa poisťovne Kooperativa Silvia Nosková Illášová.

87

„Financie vyhradené na digitálne projekty boli schválené ešte v rámci rozpočtu pre rok 2020. Upravovali sme však priority projektov podľa cieľov stanovených vedením spoločnosti,“ hovorí riaditeľ úseku marketingu a komunikácie spoločnosti Wüstenrot Lukáš Bertók.

Niektoré pozície stratili na atraktivite

Zmeny v dostupnosti poistných produktov, ako aj výrazné posilnenie online nástrojov, prinášajú nové personálne požiadavky. „Na dôležitosti získavajú pozície týkajúce sa digitalizácie a automatizácie našich procesov, či už je to v oblasti IT, alebo biznisu. Na druhej strane klesá význam pozícií, ktorých práca bude nahradená automatickými procesmi, najmä v oblasti back-office,“ tvrdí PR špecialista spoločnosti Uniqa Beata Lipšicová.

Pre poisťovne je dôležité, aby pre klientov boli dostupné tou najvhodnejšou formou komunikácie. Nie všetkým z nich neosobný online prístup vyhovuje. Preto aj napriek digitalizačnému trendu z posledných mesiacov tak zostáva priamy osobný kontakt s klientom súčasťou ich dlhodobých plánov.

K zmenám bude prichádzať skôr postupne ako nárazovo. Trend na finančnom trhu smerom k digitalizácii je dlhodobý. Osobný kontakt však k financiám jednoducho patrí.

Dôraz sa kladie aj na udržateľnosť

Poisťovne teda tento rok určite nezaťahujú ručnú brzdu. Práve naopak, digitálne novinky a komunikácia s klientmi v online priestore sú šikovným nástrojom na prežitie. Pandémia totiž nielenže zmenila spotrebiteľské správanie, spôsoby komunikácie, ale aj otvorila nové dôležité témy.

Mnohí odborníci poukazujú na paralely medzi súčasnou krízou ekonomiky a hroziacou klimatickou krízou. Zraniteľnosť ekonomiky, jasné pomenovanie rizík a hrozby súvisiace s klimatickými zmenami sa teraz javia ako dôležité témy budúcnosti. Udržateľnosť, ktorá znamená aj odolnosť, je preto v dnešnom pandemickom svete top témou.

„Pandémia zmení poistenie. Najdôležitejšie je to, že urýchli digitalizáciu v tomto odvetví a z udržateľnosti urobí kľúčový faktor,“ uvádza podstatné trendy budúcnosti globálna správa od spoločnosti Allianz. V praxi to znamená, že firmy, ktoré podnikajú s ohľadom na životné prostredie, majú zavedenú správnu firemnú kultúru a venujú sa aj sociálnej oblasti, sú udržateľnejšie a odolnejšie voči výkyvom ekonomiky. 

logo
Prečítajte si tiež:
18.4.2024 Redakcia FinReport

ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain

Hoci sa Európska centrálna banka v posledných dvoch rokoch spomína najmä v súvislosti so zvyšovaním základných úrokových sadzieb, ktoré ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky

Poslanci Národnej rady SR schválili novelu zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej odhlasovali vznik novej dôchodkovej dávky. Je ňou 13. ...

18.4.2024 Martin Jamnický

Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné

Snúbenci na Slovensku nemôžu uzavrieť pred svadbou predmanželskú zmluvu a dohodnúť sa tak vopred na vyrovnaní majetku v prípade rozvodu. ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Registrácia daňových subjektov z úradnej moci je opäť o niečo jednoduchšia

Registrácia daňových subjektov Finančnou správou SR z úradnej moci je od polovice apríla tohto roku o niečo jednoduchšia. Daniari totiž ...

18.4.2024 Redakcia FinReport

Spoločnosti Amundi US a Victory Capital sa zlúčia

Spoločnosti Amundi a Victory Capital podpísali Memorandum o porozumení, na základe ktorého sa Amundi US stane strategickým akcionárom vo ...

18.4.2024 Miloslava Némová

Umelá inteligencia vládne aj trhu so smartfónmi. Apple je pod tlakom, Samsung na vzostupe

Spoločnosť Apple, donedávna líder v predaji mobilných telefónov, po prudkom poklese predaja stratila svoju čelnú pozíciu na svetovom trhu v ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

3.4.2024 Redakcia FinReport

Prieskum: Slováci si vyberajú banku najmä podľa výšky poplatku za vedenie účtu

Slováci si tú „svoju” banku vyberajú podľa viacerých kritérií. Tým kľúčovým je výška mesačného poplatku za vedenie bežného ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay