Pandémia nakopla digitalizáciu v poisťovníctve, dôležitá je však aj udržateľnosť tohto biznisu
Riešenia zo „šuflíka“ počas niekoľkých týždňov dokázali rýchlo a efektívne premietnuť do praxe. Poisťovne hovoria, že práve koronakríza ich nakopla smerom k digitalizácii. Vzhľadom na to, že tento rok považujú ekonomicky za „stratený“, kľúčovým faktorom pre ne sa okrem digitalizácie stáva udržateľnosť.
Foto: Shutterstock
Z testovacieho módu rýchlo do praxe
Generali poisťovňa sa už dlhodobo venuje digitalizácii, a práve to jej v náročných časoch najviac pomohlo. „Podržal nás práve náš inovatívny prístup k poisťovaciemu biznisu. Mnoho aktivít, ktoré sme práve v tomto období využili, sme mali už v testovacom móde, a koronakríza len urýchlila ich spustenie,“ hovorí Katarína Kukurová, špecialistka externej a internej komunikácie poisťovne Generali.
Pandémia koronavírusu pomohla poisťovniam tiež usporiadať si priority a presmerovať potrebné zdroje. „Digitalizácia je dlhodobým trendom v našej spoločnosti. Postupne sa snažíme digitalizovať čo najviac procesov a aktuálna situácia súvisiaca s pandémiou viaceré rozbehnuté projekty ešte urýchlila,“ konštatuje špecialistka externej komunikácie spoločnosti Allianz – Slovenská poisťovňa Helena Kanderková.
Rozšírili bezkontaktné služby
Bezkontaktná komunikácia. Kvôli pandémii koronavírusu poisťovne výrazne posilnili bezkontaktnú komunikáciu s klientom. Mimoriadne žiadaným sa stalo poskytovanie informácií a písomností cez elektronickú komunikáciu alebo mobilnú aplikáciu. To, čo donedávna bolo doslova unikátne, je dnes samozrejmosťou.
Videoobhliadky. Viaceré poisťovne zaviedli videoobhliadky. Ide o bezkontaktné obhliadnutie škôd nahlásenej poistnej udalosti, ktorá si doteraz vyžadovala osobnú účasť technika. Proces vybavovania škodovej udalosti je tak rýchlejší a pohodlnejší, pričom táto služba ostáva v ponuke niektorých poisťovní aj po uvoľnení protiepidemiologických opatrení.
Bezpodpisové zmluvy. Štandardom sa stal bezpodpisový spôsob uzatvorenia zmluvy aj pri životnom poistení. Zmluva sa stáva podpísanou jej zaplatením. Podobný postup funguje v neživotnom poistení už niekoľko rokov. Nielenže urýchľuje akceptáciu zmluvy, ale aj šetrí životné prostredie a finančné zdroje.
Posilnené weby. Všetky spoločnosti výrazne posilnili svoje klientske aj maklérske webové portály. Ešte viac tak zvýšili dostupnosť svojich produktov. Klienti majú lepší prehľad o svojich zmluvách, spolupracovníci zasa väčší komfort.
V rozpočtoch podporili nové priority
Zaujímavosťou je, že poisťovne vyčlenili na digitalizáciu svojich procesov aj produktov prostriedky už počas plánovania tohtoročného rozpočtu. S príchodom koronakrízy však museli niektoré svoje rozhodnutia opätovne prehodnotiť. „Keďže digitalizácia patrí dlhodobo medzi naše priority, v plánoch a rozpočtoch sme s výdavkami v tomto smere počítali,“ uvádza hovorkyňa poisťovne Kooperativa Silvia Nosková Illášová.
„Financie vyhradené na digitálne projekty boli schválené ešte v rámci rozpočtu pre rok 2020. Upravovali sme však priority projektov podľa cieľov stanovených vedením spoločnosti,“ hovorí riaditeľ úseku marketingu a komunikácie spoločnosti Wüstenrot Lukáš Bertók.
Niektoré pozície stratili na atraktivite
Zmeny v dostupnosti poistných produktov, ako aj výrazné posilnenie online nástrojov, prinášajú nové personálne požiadavky. „Na dôležitosti získavajú pozície týkajúce sa digitalizácie a automatizácie našich procesov, či už je to v oblasti IT, alebo biznisu. Na druhej strane klesá význam pozícií, ktorých práca bude nahradená automatickými procesmi, najmä v oblasti back-office,“ tvrdí PR špecialista spoločnosti Uniqa Beata Lipšicová.
Pre poisťovne je dôležité, aby pre klientov boli dostupné tou najvhodnejšou formou komunikácie. Nie všetkým z nich neosobný online prístup vyhovuje. Preto aj napriek digitalizačnému trendu z posledných mesiacov tak zostáva priamy osobný kontakt s klientom súčasťou ich dlhodobých plánov.
K zmenám bude prichádzať skôr postupne ako nárazovo. Trend na finančnom trhu smerom k digitalizácii je dlhodobý. Osobný kontakt však k financiám jednoducho patrí.
Dôraz sa kladie aj na udržateľnosť
Poisťovne teda tento rok určite nezaťahujú ručnú brzdu. Práve naopak, digitálne novinky a komunikácia s klientmi v online priestore sú šikovným nástrojom na prežitie. Pandémia totiž nielenže zmenila spotrebiteľské správanie, spôsoby komunikácie, ale aj otvorila nové dôležité témy.
Mnohí odborníci poukazujú na paralely medzi súčasnou krízou ekonomiky a hroziacou klimatickou krízou. Zraniteľnosť ekonomiky, jasné pomenovanie rizík a hrozby súvisiace s klimatickými zmenami sa teraz javia ako dôležité témy budúcnosti. Udržateľnosť, ktorá znamená aj odolnosť, je preto v dnešnom pandemickom svete top témou.
„Pandémia zmení poistenie. Najdôležitejšie je to, že urýchli digitalizáciu v tomto odvetví a z udržateľnosti urobí kľúčový faktor,“ uvádza podstatné trendy budúcnosti globálna správa od spoločnosti Allianz. V praxi to znamená, že firmy, ktoré podnikajú s ohľadom na životné prostredie, majú zavedenú správnu firemnú kultúru a venujú sa aj sociálnej oblasti, sú udržateľnejšie a odolnejšie voči výkyvom ekonomiky.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Vo Vysokých Tatrách spojili lyžovanie a golf. Preteky priniesli Žampa a Sabbatini
- 2.ECB sa chystá testovať účtovanie peňazí cez blockchain
- 3.Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky
- 4.Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá, no upraviť bezpodielové spoluvlastníctvo je možné
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor