Hľadaj

Pandémia koronavírusu motivuje k vyššiemu počtu poistných podvodov, poisťovne však zdokonaľujú svoju obranu

Robert Juriš Banky a poisťovne Poslať

Analyzujú metadáta, používajú sofistikované nástroje, majú vlastných detektívov, konzultujú s posudkovými lekármi, spolupracujú s políciou a postupy koordinujú medzi sebou navzájom. Reč je o poisťovniach, ktoré v boji s podvodníkmi používajú rokmi overené postupy, ale nasadzujú aj tie najmodernejšie technológie. Počty poistných podvodov sa každý rok rátajú na tisíce a uchránená hodnota sa vyčísľuje na milióny eur.

image

Foto: Shutterstock

Podvodníci to skúšajú v životnom i neživotnom poistení

Uplynulý rok bol iný ako tie predchádzajúce. Nielen poistné činnosti a procesy, ale aj pokusy o poistné podvody významne poznačila pandémia koronavírusu. Allianz – Slovenská poisťovňa vlani zaznamenala najviac pokusov o poistné podvody v oblasti životného a úrazového poistenia.

„Stúpol najmä počet úrazov spôsobených v domácom prostredí a choroby počas lockdownu, v ktorých bol viditeľný rukopis pandemických obmedzení, keď sa niektorí spoliehali na benevolentnosť poisťovne pri preverovaní pravosti a úplnosti predložených dokladov,“ vysvetľuje Vojtech Kosík z oddelenia kontroly a špeciálnych činností Allianz – Slovenskej poisťovne.

Pandémia koronavírusu má zásadný vplyv aj na pokusy o podvody v neživotnom poistení. Poisťovňa Wüstenrot zaznamenala najviac podvodov na motorových vozidlách, a to i napriek tomu, že vlani sa jazdilo menej ako v predchádzajúcich rokoch. Poisťovňa Kooperativa zase hlási zvýšenie počtu prípadov majetkového poistenia fyzických osôb.

Časté, a z pohľadu objemu financií aj "drahé", sú podvody v oblasti poistenia priemyslu a podnikateľov. O prieniku viacerých typov poistných podvodov informujú napríklad z Union poisťovne. „Najobľúbenejšími oblasťami špekulantov u nás sú poistenie motorových vozidiel, životné poistenie a cestovné poistenie,“ hovorí poistný detektív Unionu Ivan Debnár.

Keď sa príbeh stal inak, ako uvádza poškodený

Napriek tomu, že vlani sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi cestovalo podstatne menej, časté boli aj prípady súvisiace s cestovným poistením. „Vyskytlo sa viacero pokusov o podvod, ktoré vyplynuli z rušenia zahraničných zájazdov alebo dovolenkových pobytov. Klienti to najprv skúšali zdôvodniť pandémiou koronavírusu. Keď zistili, že ich poistné toto riziko nekryje, preorientovali sa na predstieranie akútnych ochorení,“ hovorí vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností v Allianz – Slovenskej poisťovni Jaroslava Zemanová.

Podľa jej slov sa k podvodom uchyľovali tiež podnikatelia, ktorí v dôsledku prijatých protiepidemiologických opatrení museli uzatvoriť svoje prevádzky. Straty vzniknuté z nariadenej nečinnosti sa pokúsili eliminovať simulovaním škôd prostredníctvom vytopenia, požiaru, krádeže či iného poškodenia svojich priestorov, zariadenia alebo skladových zásob.

„Zaregistrovali sme tiež snahu uvádzať poškodenia väčšieho rozsahu, ako sa v skutočnosti stali. Napríklad v prípade povinného zmluvného poistenia alebo havarijného poistenia sa šetrením preukázalo, že k poškodeniu áut došlo inak, ako bolo uvedené v správe,“ vysvetľuje riaditeľ úseku vnútornej kontroly a vnútorného auditu poisťovne Wüstenrot Igor Faktor.

V súčasnosti je najsilnejšou motiváciou pre podvody koronakríza

„Spôsoby poistných podvodov sa v podstate rokmi nemenia. Mení sa však motivácia. Tou aktuálnou je koronakríza a všetko, čo s ňou súvisí,“ tvrdí V. Kosík a dodáva, že mnohé z pokusov o podvod sú doslova naivné. V rámci poistných udalostí na automobiloch podľa neho viacerí „poškodení“ uvádzajú incidenty, ktoré už boli zdokumentované pri uzatváraní poistenia, alebo dokonca aj pri predchádzajúcich škodách.

V rámci blackoutu, lockdownu a iných výluk sa niektorí poistenci spoliehajú na to, že poisťovne nebudú dôsledne vykonávať prehliadky a previerky podkladov dodané k riešeniu poistných udalostí formou online. Opak je však pravdou. Poisťovne sa napriek obmedzeniam v mobilite usilujú byť dôsledné, a popri tradičnej spolupráci s políciou a posudkovými lekármi, pri činnosti vlastných detektívov a kontrolórov začali používať aj nové analytické nástroje.

„Už dlhšie máme k dispozícii analytický nástroj hlasu. V uplynulom roku sa k nemu pridal aj nový analytický nástroj dát veľkých objemov. Vďaka nemu dokážeme prostredníctvom hĺbkovej analýzy metadát sledovať trendy či zmeny v správaní sa našich poistencov,“ vysvetľuje J. Zemanová.

Využívanie moderných technológií si pri odhaľovaní poistnej trestnej činnosti vyžaduje aj investície. Náklady na odhaľovanie trestnej činnosti podľa nej predstavujú asi 10 až 15 % z celkovej uchránenej hodnoty. Napríklad v Allianz – Slovenskej poisťovni v roku 2020 odhalili 2 764 prípadov poistných podvodov v hodnote takmer 8,5 milióna eur (pri medziročnom náraste takmer 20 %). V tomto prípade by sa náklady pohybovali na úrovni približne jedného milióna eur.

Zaujímavé prípady, ktoré sa podarilo objasniť

  • Originálnu výhovorku pre vznik poistnej udalosti na svojom rodinnom dome v Nových Zámkoch si vymyslel poistenec Allianz – Slovenskej poisťovne. Tvrdil, že praskliny na múroch má na svedomí zemetrasenie s epicentrom v Chorvátsku. Detektívovi však stačil krátky pohľad do aplikácie StreetView služby Google, a bolo jasné, že praskliny na stenách domu vznikli oveľa skôr.

  • Podobne sa skončila aj snaha taxikára, ktorý sa pokúsil zo svojho pokazeného auta s 300-tisíc najazdenými kilometrami urobiť poistnú udalosť. Aj tu sa podarilo vypátrať, že jeho motor sa nezadrel po zásahu automechanika, ako sa to snažil interpretovať. Príčinou bolo morálne a fyzické opotrebenie automobilu.

  • Doslova modelový je prípad klientky, ktorá si tri mesiace pred operáciou uzatvorila poistenie a po operácii si uplatnila nárok na poistné plnenie. Pri preverovaní prípadu vysvitlo, že pri uzatváraní zmluvy neuviedla žiadne ochorenia, respektíve zamlčala, že svoje problémy si liečila dlhodobo už takmer štyri roky...

  • V poisťovni Union zase riešili prípad „utopeného“ mobilu. Z vyšetrovania vyplynulo, že študenti si faktúru k znehodnotenému telefónu vyrobili sami a ešte aj opis poistnej udalosti opísali z nejakého staršieho prípadu, ktorý sa stal v minulosti.

  • Ďalší kuriózny prípad poistného podvodu sa stal v oblasti cestovného poistenia. Klienti poisťovne Union tvrdili, že sa im stratila batožina. Malo ísť o luxusné značky, ako Prada či Gucci. Pri overovaní pokladničných blokov však vysvitlo, že v klientmi označených obchodoch sa takýto tovar nikdy nepredával.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
26.2.2021 Redakcia FinReport

Inflácia sa zobudila, rastú ceny surovín aj potravín. Pri pokračovaní súčasného trendu by mohla stúpnuť na 3 %

Riziko opätovného naštartovania inflácie sa zvyšuje. Je za tým rast vstupných cien surovín, ktoré tlačia nahor konečné ceny produkcie, no ...

26.2.2021 Zuzana Mecková

Peniaze iných: Podarí sa neľútostnému obchodníkovi z Wall Street prevziať kontrolu nad rodinným podnikom?

Dramatická snímka s prvkami romantickej komédie Peniaze iných približuje príbeh obchodníka Lawrenca Garfielda, ktorý miluje peniaze, ale ...

25.2.2021 Redakcia FinReport

Generali uvádza na trh päťročný plán na podporu oživenia ekonomiky v Európe v hodnote 3,5 miliardy eur

Spoločnosť Generali pripravila päťročný investičný plán nazvaný Fenice 190 v objeme 3,5 miliardy eur. Jeho úlohou je podpora obnovy ...

25.2.2021 Robert Juriš

Michal Liday: Sme banka, ktorá je posadnutá inovatívnosťou a mladosťou

Na slovenskom trhu má zvláštny zvuk. Je inovatívna, moderná, udávajúca trendy a oceňovaná. Pri vyslovení jej mena spozornejú najmä ...

24.2.2021 Zuzana Mecková

Slovenskú poštu čakajú najväčšie zmeny v histórii. Začína sa veľké prepúšťanie a digitalizácia služieb

Slovenská pošta prejde v nasledujúcom období zásadnými reformami. K prvým zmenám by malo dôjsť už 1. marca tohto roku. Cieľom je ...

24.2.2021 Redakcia FinReport

Trh s vakcínami proti vírusu COVID-19 generuje miliardy eur a bude ešte rásť

Očkovanie obyvateľstva voči ochoreniu COVID-19 znamená nádej pre celý svet v snahe zastaviť šírenie tohto nebezpečného vírusu. To si ...

23.2.2021 Magdaléna Švančarková

Aj naše banky už pracujú so zápornými úrokovými sadzbami

Bankový systém je hore nohami. Aj tak by sa dal nazvať príchod záporných úrokových sadzieb, ktoré už využívajú niektoré európske ...

22.2.2021 Zuzana Mecková

Generali prišla s aplikáciou na výpočet hodnoty domácnosti, iné poisťovne tvrdia, že také niečo nepotrebujú

Určiť správnu hodnotu majetku je pri uzatváraní poistenia domácnosti kľúčové. Poisťovňa Generali uviedla na trh novú webovú aplikáciu, ...

21.2.2021 Redakcia FinReport

VÚB banka: Počet platieb cez mobil sa medziročne strojnásobil a tohtoročný Valentín bol doslova digitálny

Pandemický rok 2020 sa výrazne podpísal pod skokový nárast bezkontaktných platieb a nákupov cez internet. Naopak, výbery hotovosti z ...

18.2.2021 Vladimír Pisár

Ešte nedávno obľúbené vkladné knižky definitívne končia, prevalcovala ich digitalizácia bankových služieb

Vkladné knižky nemali dlho medzi sporiacimi produktmi konkurenciu. Takmer dve storočia sa tešili mimoriadnej popularite. Od roku 1841 aj na ...

17.2.2021 Zuzana Mecková

Nastal čas splácania odložených úverov, približne 5 % klientov má problém

Odklad splátok úverov pomohol najmä tým, ktorí počas pandémie prišli o svoje príjmy. Mnohým sa aktuálne končí deväťmesačný odklad, a ...

13.2.2021 Redakcia FinReport

Nepočujúci cez rúška nedokážu odčítavať z pier. Slovenská sporiteľňa s nimi komunikuje cez mobilnú aplikáciu

Pandémia a nosenie rúšok skomplikovali situáciu ľuďom s čiastočnou alebo úplnou stratou sluchu. Príčinou je, že pri komunikácii nemôžu ...

12.2.2021 Redakcia FinReport

Podľa štúdie KPMG má poisťovňa Union najspokojnejších klientov v slovenskom finančnom sektore

Poisťovňa Union má spomedzi slovenských poisťovní najlepšiu zákaznícku skúsenosť a najšťastnejších klientov. Vyplýva to zo štúdie ...

11.2.2021 Roland Régely

Ako sa poistiť na dovolenku počas pandémie? Väčšina poisťovní poskytuje plné krytie len v bezpečných krajinách

Zabezpečiť si funkčné poistenie na dovolenku počas pandémie koronavírusu nie je vôbec jednoduché. Slovenské poisťovne síce cestovné ...

11.2.2021 Redakcia FinReport

Novým obchodným riaditeľom poisťovne Coface pre Slovenskú republiku a Česko sa stal Roman Krupička

Roman Krupička sa stal novým obchodným riaditeľom Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Vedenie spoločnosti Coface tak má nového člena. ...

9.2.2021 Dominik Horváth

Banka budúcnosti využije produkty technologických gigantov a sama sa bude starať „len“ o klientov

Mnohokrát sa už objavili negatívne predpovede ohľadne budúcnosti bánk. Už v 90. rokoch minulého storočia sa hovorilo, že „bankovníctvo ...

8.2.2021 Redakcia FinReport

Allianz – Slovenská poisťovňa mení svoje logo. Globálna značka z neho vytlačila názov lokálneho partnera

Allianz – Slovenská poisťovňa začala používať nové logo. Z doterajšieho, ktoré spoločnosť používala od zlúčenia poisťovne Allianz ...

8.2.2021 Magdaléna Švančarková

Pandémia koronavírusu prinútila poisťovne siahnuť hlboko do vrecka. Na poistných udalostiach vyplatili státisíce eur

Pandémia koronavírusu vyjde draho aj poisťovne. Od polovice marca 2020 hlásia stovky rôznych poistných udalostí za státisíce eur. Najviac ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Bratislavské Nové Mesto vyzbieralo na boj proti COVID-19 tisíce eur, školy sa pripravujú na návrat detí
  2. 2.
    Trestné oznámenie, ktoré podal Fico na Krajniaka a Lipšica, bude riešiť Krajská prokuratúra v Bratislave
  3. 3.
    Živnosť verzus eseročka. Ktorá možnosť sa podnikateľom v roku 2021 oplatí viac?
  4. 4.
    Bučková oslovila hygienikov a žiada, aby zohľadňovali zraniteľné postavenie obyvateľov rómskych komunít
  5. 5.
    Ruskí diplomati zažili náročnú cestu z KĽDR, do vlasti odchádzali na ručne tlačenej drezine (video)