Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Pandémia koronavírusu motivuje k vyššiemu počtu poistných podvodov, poisťovne však zdokonaľujú svoju obranu

Robert Juriš Banky a poisťovne Poslať

Analyzujú metadáta, používajú sofistikované nástroje, majú vlastných detektívov, konzultujú s posudkovými lekármi, spolupracujú s políciou a postupy koordinujú medzi sebou navzájom. Reč je o poisťovniach, ktoré v boji s podvodníkmi používajú rokmi overené postupy, ale nasadzujú aj tie najmodernejšie technológie. Počty poistných podvodov sa každý rok rátajú na tisíce a uchránená hodnota sa vyčísľuje na milióny eur.

poistné podvody

Foto: Shutterstock

Podvodníci to skúšajú v životnom i neživotnom poistení

Uplynulý rok bol iný ako tie predchádzajúce. Nielen poistné činnosti a procesy, ale aj pokusy o poistné podvody významne poznačila pandémia koronavírusu. Allianz – Slovenská poisťovňa vlani zaznamenala najviac pokusov o poistné podvody v oblasti životného a úrazového poistenia.

„Stúpol najmä počet úrazov spôsobených v domácom prostredí a choroby počas lockdownu, v ktorých bol viditeľný rukopis pandemických obmedzení, keď sa niektorí spoliehali na benevolentnosť poisťovne pri preverovaní pravosti a úplnosti predložených dokladov,“ vysvetľuje Vojtech Kosík z oddelenia kontroly a špeciálnych činností Allianz – Slovenskej poisťovne.

Pandémia koronavírusu má zásadný vplyv aj na pokusy o podvody v neživotnom poistení. Poisťovňa Wüstenrot zaznamenala najviac podvodov na motorových vozidlách, a to i napriek tomu, že vlani sa jazdilo menej ako v predchádzajúcich rokoch. Poisťovňa Kooperativa zase hlási zvýšenie počtu prípadov majetkového poistenia fyzických osôb.

Časté, a z pohľadu objemu financií aj "drahé", sú podvody v oblasti poistenia priemyslu a podnikateľov. O prieniku viacerých typov poistných podvodov informujú napríklad z Union poisťovne. „Najobľúbenejšími oblasťami špekulantov u nás sú poistenie motorových vozidiel, životné poistenie a cestovné poistenie,“ hovorí poistný detektív Unionu Ivan Debnár.

Keď sa príbeh stal inak, ako uvádza poškodený

Napriek tomu, že vlani sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi cestovalo podstatne menej, časté boli aj prípady súvisiace s cestovným poistením. „Vyskytlo sa viacero pokusov o podvod, ktoré vyplynuli z rušenia zahraničných zájazdov alebo dovolenkových pobytov. Klienti to najprv skúšali zdôvodniť pandémiou koronavírusu. Keď zistili, že ich poistné toto riziko nekryje, preorientovali sa na predstieranie akútnych ochorení,“ hovorí vedúca oddelenia kontroly a špeciálnych činností v Allianz – Slovenskej poisťovni Jaroslava Zemanová.

Podľa jej slov sa k podvodom uchyľovali tiež podnikatelia, ktorí v dôsledku prijatých protiepidemiologických opatrení museli uzatvoriť svoje prevádzky. Straty vzniknuté z nariadenej nečinnosti sa pokúsili eliminovať simulovaním škôd prostredníctvom vytopenia, požiaru, krádeže či iného poškodenia svojich priestorov, zariadenia alebo skladových zásob.

„Zaregistrovali sme tiež snahu uvádzať poškodenia väčšieho rozsahu, ako sa v skutočnosti stali. Napríklad v prípade povinného zmluvného poistenia alebo havarijného poistenia sa šetrením preukázalo, že k poškodeniu áut došlo inak, ako bolo uvedené v správe,“ vysvetľuje riaditeľ úseku vnútornej kontroly a vnútorného auditu poisťovne Wüstenrot Igor Faktor.

V súčasnosti je najsilnejšou motiváciou pre podvody koronakríza

„Spôsoby poistných podvodov sa v podstate rokmi nemenia. Mení sa však motivácia. Tou aktuálnou je koronakríza a všetko, čo s ňou súvisí,“ tvrdí V. Kosík a dodáva, že mnohé z pokusov o podvod sú doslova naivné. V rámci poistných udalostí na automobiloch podľa neho viacerí „poškodení“ uvádzajú incidenty, ktoré už boli zdokumentované pri uzatváraní poistenia, alebo dokonca aj pri predchádzajúcich škodách.

V rámci blackoutu, lockdownu a iných výluk sa niektorí poistenci spoliehajú na to, že poisťovne nebudú dôsledne vykonávať prehliadky a previerky podkladov dodané k riešeniu poistných udalostí formou online. Opak je však pravdou. Poisťovne sa napriek obmedzeniam v mobilite usilujú byť dôsledné, a popri tradičnej spolupráci s políciou a posudkovými lekármi, pri činnosti vlastných detektívov a kontrolórov začali používať aj nové analytické nástroje.

„Už dlhšie máme k dispozícii analytický nástroj hlasu. V uplynulom roku sa k nemu pridal aj nový analytický nástroj dát veľkých objemov. Vďaka nemu dokážeme prostredníctvom hĺbkovej analýzy metadát sledovať trendy či zmeny v správaní sa našich poistencov,“ vysvetľuje J. Zemanová.

Využívanie moderných technológií si pri odhaľovaní poistnej trestnej činnosti vyžaduje aj investície. Náklady na odhaľovanie trestnej činnosti podľa nej predstavujú asi 10 až 15 % z celkovej uchránenej hodnoty. Napríklad v Allianz – Slovenskej poisťovni v roku 2020 odhalili 2 764 prípadov poistných podvodov v hodnote takmer 8,5 milióna eur (pri medziročnom náraste takmer 20 %). V tomto prípade by sa náklady pohybovali na úrovni približne jedného milióna eur.

Zaujímavé prípady, ktoré sa podarilo objasniť

  • Originálnu výhovorku pre vznik poistnej udalosti na svojom rodinnom dome v Nových Zámkoch si vymyslel poistenec Allianz – Slovenskej poisťovne. Tvrdil, že praskliny na múroch má na svedomí zemetrasenie s epicentrom v Chorvátsku. Detektívovi však stačil krátky pohľad do aplikácie StreetView služby Google, a bolo jasné, že praskliny na stenách domu vznikli oveľa skôr.

  • Podobne sa skončila aj snaha taxikára, ktorý sa pokúsil zo svojho pokazeného auta s 300-tisíc najazdenými kilometrami urobiť poistnú udalosť. Aj tu sa podarilo vypátrať, že jeho motor sa nezadrel po zásahu automechanika, ako sa to snažil interpretovať. Príčinou bolo morálne a fyzické opotrebenie automobilu.

  • Doslova modelový je prípad klientky, ktorá si tri mesiace pred operáciou uzatvorila poistenie a po operácii si uplatnila nárok na poistné plnenie. Pri preverovaní prípadu vysvitlo, že pri uzatváraní zmluvy neuviedla žiadne ochorenia, respektíve zamlčala, že svoje problémy si liečila dlhodobo už takmer štyri roky...

  • V poisťovni Union zase riešili prípad „utopeného“ mobilu. Z vyšetrovania vyplynulo, že študenti si faktúru k znehodnotenému telefónu vyrobili sami a ešte aj opis poistnej udalosti opísali z nejakého staršieho prípadu, ktorý sa stal v minulosti.

  • Ďalší kuriózny prípad poistného podvodu sa stal v oblasti cestovného poistenia. Klienti poisťovne Union tvrdili, že sa im stratila batožina. Malo ísť o luxusné značky, ako Prada či Gucci. Pri overovaní pokladničných blokov však vysvitlo, že v klientmi označených obchodoch sa takýto tovar nikdy nepredával.
logo
Prečítajte si tiež:
24.4.2024 Redakcia FinReport

Ako opraviť odpočítanú DPH pri nezaplatení faktúry za tovar alebo službu

Podnikatelia majú pri neplatení faktúry povinnosť opraviť odpočítanú daň z pridanej hodnoty. Malo by ich to motivovať zlepšovať svoju ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Do fondov EÚ sme za dve desaťročia vložili 13,1 miliardy eur, no získali sme takmer 25 miliárd

Slovenská republika je od roku 2004, teda už dve desaťročia, členom Európskej únie. Počas tohto obdobia sme do spoločného uniálneho ...

24.4.2024 Roland Régely

Home office alebo hybridná práca? Banky na Slovensku preferujú skôr druhú možnosť

Slovenská sporiteľňa nedávno oznámila, že jej call centrum bude kompletne pracovať z domu. Najväčšia slovenská banka to odôvodnila ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa pomôže nakupujúcim aj obchodníkom

Ďalšia novela zákona o ochrane spotrebiteľa je na svete. Schválili ju poslanci parlamentu a platiť začne od 1. júla tohto roku. Hlavným ...

24.4.2024 Robert Juriš

Prečo je pri umelej inteligencii potrebné vnímať nielen vysoké tržby, ale aj možné riziká

Spoločnosť OpenAI je jednou z firiem, ktorej sa vlani podarilo urobiť takzvanú dieru do sveta. Na báze umelej inteligencie vyvinula chatbot ...

24.4.2024 Martin Jamnický

Pri investovaní si dávajte pozor na neuveriteľne výhodné ponuky aj na falošné garancie

Investičné podvody najčastejšie cielia na finančne menej zdatných občanov. Ich najčastejším príznakom je snaha o rýchle a extrémne ...

24.4.2024 Redakcia FinReport

mBank menila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa v roku 2024 prakticky zastavilo. Na začiatku roka síce tri spomedzi bánk pôsobiacich na ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

Europarlament: Oprava výrobkov za výhodné ceny bude možná aj po uplynutí záruky

Poslanci Európskeho parlamentu schválili pravidlá jednoduchšieho prístupu k opravám tovarov a výrobkov. Žiadať o ne bude možné aj po ...

23.4.2024 Redakcia FinReport

VÚB banka: Vedenie účtu aj narábanie s hotovosťou budú drahšie

VÚB je ďalšou bankou pôsobiacou na slovenskom finančnom trhu, ktorá ohlásila zmeny v cenníku svojich služieb. Vychádza z nich, že klienti ...

23.4.2024 Zuzana Fryč

Výber PZP nemusí byť len o nízkej cene, dá sa z neho vyťažiť oveľa viac

Pri výbere povinného zmluvného poistenia (PZP) často rozhoduje čo najnižšia cena, keďže mnohí túto poistku považujú len za zákonnú ...

22.4.2024 Zuzana Fryč

Čomu je lepšie sa vyhnúť počas cestovania, alebo ktoré riziká cestovné poistenie nekryje?

Niektorí preferujú cestovanie najmä počas leta, pre iných sa stalo súčasťou ich životného štýlu počas celého roka. Súčasťou ciest, a ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay