Hľadaj

Odklad splátok úverov sa blíži ku koncu. Problémy so splácaním v roku 2021 očakávajú 4 % zadlžených domácností

Zuzana Mecková Banky a poisťovne Poslať

Odklad splátok úverov mnohým domácnostiam, hlavne tým, ktoré prišli o príjmy, priniesol dočasnú úľavu od finančnej záťaže. No deväťmesačný odklad sa s blížiacim sa záverom roka chýli ku koncu. Národná banka Slovenska (NBS) preto na mesačnej báze pozorne monitoruje, či domácnosti budú znovu schopné splácať svoje záväzky.

image

Foto: Shuterstock

Banky ku koncu tohtoročného leta evidovali viac než 150-tisíc žiadostí o odklad splátok u fyzických osôb a vyše 8-tisíc žiadostí u firemných klientov. V drvivej väčšine si ľudia odložili splácanie o maximálnu dobu 9 mesiacov. Počet žiadostí odvtedy narástol, a zrejme bude rásť aj naďalej v dôsledku druhej vlny pandémie koronavírusu a epidemiologických opatrení, ktoré postupne vstupujú do platnosti.

Finančná situácia domácností sa zhoršila

Národná banka priebežne sleduje finančný stav zadlžených domácností, ktoré požiadali o odklad splátok alebo inú formu úľavy. Aktuálne má za sebou štyri vlny prieskumu zadlžených domácností. Výsledky ostatného prieskumu NBS negatívne ovplyvnila druhá vlna pandémie.

Keďže na začiatku jesene sa množstvo ľudí vrátilo do zamestnania alebo pokračovalo v podnikaní, pozitívne sa to premietlo aj do očakávaní domácností. Ťažkosti so splácaním svojich úverov vtedy hlásilo už iba 0,67 % zadlžených domácností, čo predstavuje 0,58 % z celkového objemu retailových úverov.

No zatiaľ posledná vlna monitoringu prebiehala na prelome októbra a novembra 2020 už počas druhej vlny pandémie koronavírusu, a situácia sa odrazila aj na výsledkoch. Percento domácností neschopných splácať svoje úvery výrazne stúplo. Podľa prieskumu NBS riadne splácanie od budúceho roka neočakáva vyše 4 % domácností, ktoré na jar 2020 požiadali o odklad splátok.

Pri odklade sa rýchlo strácajú návyky splácania úveru

Guvernér NBS Peter Kažimír považuje rozhodnutie o odklade splátok za správny krok: „Odklady splátok sú jednoznačne najlepším domácim opatrením. Bolo to jednoduché, zrozumiteľné a rýchle.“

Odborníčka na osobné financie z Partners Group SK Andrea Straková však upozorňuje na to, že odkladom splátok sa strácajú návyky splácania úveru. Pravdepodobnosť opätovného naštartovania splácania úveru podľa nej klesá už po troch mesiacoch odkladu splátok.

Je najvyšší čas pripraviť sa na obnovu splácania

Preto ešte pred obnovením splácania odborníčka na osobné financie odporúča domácnostiam vytvoriť si opätovný návyk. „V prípade, že domácnosti majú voľné zdroje, mali by začať čím skôr s odkladaním sumy, ktorá zodpovedá výške mesačnej splátky,“ radí A. Straková.

Domácnostiam, ktoré sa ocitli bez príjmu, alebo v hmotnej núdzi, a nemajú iné východisko, radí: „V najkrajnejšom prípade môžu po skončení odkladu podľa ,lex korona´ požiadať banku o štandardný odklad splátok, ktorý bol možný aj kedysi. Ten sa však líši najmä tým, že bude plne evidovaný v úverovom registri, a negatívny zápis môže významne skomplikovať žiadosť o úver v budúcnosti,“ dodáva odborníčka na financie.

Banky majú pripravený vlastný plán pomoci

Predĺžiť odklad splátok v zmysle ,lex korona´ nie je možné. Banky však pre klientov majú pripravené vlastné riešenia, ako im pomôcť so splácaním.

„Pre klientov máme pripravený proces, ktorým im pomáhame riešiť ich ťažkú životnú situáciu. Je však potrebné, aby klient kontaktoval banku. Čím skôr tak urobí, tým väčšiu šancu má, že mu budeme vedieť efektívne pomôcť,“ tvrdí hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Banky chcú ku klientom pristupovať osobitne podľa situácie, v ktorej sa nachádzajú, a na základe nej hľadať riešenia. „Klient má možnosť požiadať banku o zníženie splátok v rámci štandardnej reštrukturalizácie. Takéto zníženie splátok je možné dostať na základe individuálneho posúdenia bankou,“ pripomína Zuzana Žiaranová z Tatra banky.

K včasnému informovaniu banky sa pripája aj VÚB banka. „Legislatívny odklad splátok je možné v prípade toho istého úveru realizovať len raz. Preto odporúčame klientom, ktorí sa dostanú do situácie, keď nebudú môcť splácať svoje záväzky, aby to prišli včas oznámiť do banky. Vždy je možné klientom poradiť, inak nastaviť splácanie, alebo spoločne nájsť iné riešenia,“ vysvetľuje Dominik Miša z VÚB banky.

Banky boli a sú pripravené na krízu

Banky preventívne vytvárajú rezervy na možné zlyhania úverov v budúcnosti. Do konca júla si odložili na tento účel v čistom 234 miliónov eur. „Napriek tomu, že časť domácností a podnikov je v ťažkej situácii, a očakávame, že objemy zlyhaných úverov budú rásť, zhoršenie situácie by zďaleka nemuselo byť významné,“ konštatuje Peter Majer z NBS.

Bankový sektor by podľa jeho slov mal koronakrízu zvládnuť bez výraznejších problémov, pričom by mohol byť skôr súčasťou riešenia problému, a teda oporou ekonomického oživovania. „Dôkazom toho je, že banky kohútiky pri úverovaní nezatvorili, ako to zvykne bývať v krízových časoch. Tento prístup je možný najmä vďaka tomu, že banky sú zdravé a odolné,“ dodáva hovorca centrálnej banky.

Informovať klientov budú včas

Klienti sa nemusia obávať, že nebudú presne vedieť, odkedy majú znovu začať splácať svoje úvery. „Banka po poslednej odloženej splátke úveru klientovi zasiela informáciu, ktorá obsahuje informácie o nastavení úveru, ako aj dátum najbližšej nasledujúcej splátky po odklade. Klient sa takto dozvie všetky potrebné informácie pre ďalšie splácanie úveru,“ spresňuje Z. Žiaranová.

Banky sa postarali aj o to, aby k opätovnému splácaniu došlo v čo najväčšej miere. „Naši klienti už pred odkladom dostali nový splátkový kalendár s presnými dátumami splácania,“ dodáva D. Miša na záver.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
16.4.2021 Arian Ali

Transparentnosť, ekológia a udržateľný rozvoj sa premietajú aj do činnosti finančných agentov

Kapitálový trh sa neustále vyvíja. Či už postupne pod tlakom konkurencie a regulácií, alebo skokovo pod vplyvom krízy. Normy prijímané ...

16.4.2021 Redakcia FinReport

Visa rozšírila možnosti pohybu peňazí, vďaka čomu zvýšila svoj dosah na ďalšie 2 miliardy kariet a bankových účtov

Spoločnosť Visa oznámila rozšírenie svojej platformy o riešenie Visa Direct Payout na priame platby v reálnom čase. Inovácia umožňuje ...

15.4.2021 Redakcia FinReport

Inflácia medziročne poskočila o 1,4 % a smeruje k 2 %. Tabak a benzín zdraželi, no energie a jedlo sú lacnejšie

Spotrebiteľské ceny v marci 2021 vzrástli medzimesačne o 0,5 % a medziročne dokonca o 1,4 %. Hlavnú rolu v náraste inflácie zohrávali tabak ...

15.4.2021 Robert Juriš

Radim Foltýn: Najlepším ambasádorom značky McDonald´s v regióne je šikovný podnikateľ

Niektorými milovaná, inými zatracovaná. Svetovo preslávená a masovo obľúbená značka s nálepkou symbolu konzumnej spoločnosti v čase ...

14.4.2021 Zuzana Mecková

O nemajetkovej ujme pri dopravných nehodách rozhodujú súdy. Zmena môže vodičom priniesť zvýšenie poistného

Škody na majetku, ktoré vzniknú pri dopravných nehodách, sú zo zákona zahrnuté v povinnom zmluvnom poistení (PZP). Čo však urobiť s ...

14.4.2021 Redakcia FinReport

Trh kryptomien sa od začiatku tohto roka zdvojnásobil na dva bilióny dolárov. Polovicu jeho hodnoty tvorí bitcoin

Trh kryptomien neustále naberá na objeme a po prvýkrát v histórii jeho hodnota presiahla dva bilióny dolárov. Vďaka záujmu malých, ale aj ...

13.4.2021 Redakcia FinReport

Produkcia automobilov na Slovensku sa prepadla dvojciferne, aj tak sme svetová veľmoc

Slovensko vlani zaznamenalo medziročne dvojciferný percentuálny pokles v počte vyrobených automobilov. Na prvý pohľad to vyzerá ako zlá ...

13.4.2021 Roland Régely

Teraz je správny čas na „upratanie“ nevýhodných zmlúv. Ušetriť možno desiatky až stovky eur, radia odborníci

Hypotéka, životné poistenie či poistka na auto. Mnohé finančné produkty nestrácajú na popularite ani počas pandémie, a podľa odborníkov ...

8.4.2021 Robert Juriš a Zuzana Mecková

Rizikové životné poistenie: Doba si žiada digitálne riešenia, agenti však uprednostňujú osobný kontakt

Rizikové životné poistenie je ako padák. Ak ho človek nemá správne nastavené v okamihu, keď ho najviac potrebuje, je veľmi pravdepodobné, ...

6.4.2021 Zuzana Mecková

Poisťovne vymýšľajú špecifické produkty zamerané na užšie skupiny klientov. Poisťujú aj stres a vyhorenie

Súčasné pandemické obdobie inšpiruje viaceré poisťovne, aby reagovali na aktuálne zmeny v životoch ľudí a prispôsobovali im aj svoje ...

31.3.2021 Magdaléna Švančarková

Digitálne banky už máme v mobile, ich služby možno budú poskytovať aj nemocnice a pobočky sa presunú do kaviarní

Digitálne investovanie na pár klikov, platby mobilom alebo hodinkami, zriadenie sporenia v 2. alebo 3. dôchodkovom pilieri prostredníctvom ...

30.3.2021 Zuzana Mecková

Uzatváraniu online PZP sa v niektorých poisťovniach mimoriadne darí. A to i napriek poklesu registrácie nových áut

Online uzatváranie povinného zmluvného poistenia (PZP) v niektorých poisťovniach na začiatku tohto roka bolo viac ako úspešné. Medziročne ...

24.3.2021 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska varuje pred konaním spoločnosti FEB bank. Klienti sa môžu stať obeťou podvodu

Na slovenskom finančnom trhu sa objavila nová banka. Národná banka Slovenska však upozorňuje, že spoločnosti FEB bank nevydala povolenie na ...

24.3.2021 Zuzana Mecková

Predaj spotrebných úverov sa výrazne spomalil. Takýto pokles sme tu ešte nemali

Podľa Národnej banky Slovenska (NBS) sa predaj spotrebných úverov slovenským domácnostiam spomaľuje. V decembri 2020 došlo k ...

22.3.2021 Roland Régely

Online hazard je na vzostupe. Hráči však bojujú nielen so šťastím, ale aj s vysokými bankovými poplatkami

Pandémia koronavírusu nepomohla len online obchodom, ale tiež stávkovým kanceláriám a online herniam. Slováci do hazardu investujú viac ako ...

16.3.2021 Redakcia FinReport

TOP 10 rád, ako nenaletieť internetovým podvodníkom. Takéto sú ich najčastejšie triky

Internetoví útočníci počas pandémie nespia, práve naopak, nárast počtu online nákupov zneužívajú na to, aby podvodne od ľudí vylákali ...

15.3.2021 Roland Régely

Banky zvýšili poplatky pri návšteve pobočky. Ušetrí ten, kto „bankuje“ online a využíva viacero produktov súčasne

Minuloročný pokles zisku núti banky zmeniť biznis model svojich pobočiek a upravovať cenníky za viaceré poskytované služby. Vklady či ...

10.3.2021 Magdaléna Švančarková

Poisťovne zažili rok ako na hojdačke a to, čo ušetrili, investujú do digitalizácie

Pandemický rok 2020 zanechal finančné stopy na každej oblasti nášho života. Menej sa cestovalo, jazdilo, nakupovalo, študovalo, žilo... ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    V Bratislave otvorili novú výstavu, ktorá je dostupná aj počas pandémie
  2. 2.
    Prichádzate na Slovensko z krajín EÚ? Ak spĺňate určité podmienky, nemusíte ísť do 14-dňovej karantény
  3. 3.
    Transparentnosť, ekológia a udržateľný rozvoj sa premietajú aj do činnosti finančných agentov
  4. 4.
    Visa rozšírila možnosti pohybu peňazí, vďaka čomu zvýšila svoj dosah na ďalšie 2 miliardy kariet a bankových účtov
  5. 5.
    Rizikové životné poistenie: Doba si žiada digitálne riešenia, agenti však uprednostňujú osobný kontakt