Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Odklad splátok úverov sa blíži ku koncu. Problémy so splácaním v roku 2021 očakávajú 4 % zadlžených domácností

Zuzana Fryč Banky a poisťovne Poslať

Odklad splátok úverov mnohým domácnostiam, hlavne tým, ktoré prišli o príjmy, priniesol dočasnú úľavu od finančnej záťaže. No deväťmesačný odklad sa s blížiacim sa záverom roka chýli ku koncu. Národná banka Slovenska (NBS) preto na mesačnej báze pozorne monitoruje, či domácnosti budú znovu schopné splácať svoje záväzky.

úvery

Foto: Shuterstock

Banky ku koncu tohtoročného leta evidovali viac než 150-tisíc žiadostí o odklad splátok u fyzických osôb a vyše 8-tisíc žiadostí u firemných klientov. V drvivej väčšine si ľudia odložili splácanie o maximálnu dobu 9 mesiacov. Počet žiadostí odvtedy narástol, a zrejme bude rásť aj naďalej v dôsledku druhej vlny pandémie koronavírusu a epidemiologických opatrení, ktoré postupne vstupujú do platnosti.

Finančná situácia domácností sa zhoršila

Národná banka priebežne sleduje finančný stav zadlžených domácností, ktoré požiadali o odklad splátok alebo inú formu úľavy. Aktuálne má za sebou štyri vlny prieskumu zadlžených domácností. Výsledky ostatného prieskumu NBS negatívne ovplyvnila druhá vlna pandémie.

Keďže na začiatku jesene sa množstvo ľudí vrátilo do zamestnania alebo pokračovalo v podnikaní, pozitívne sa to premietlo aj do očakávaní domácností. Ťažkosti so splácaním svojich úverov vtedy hlásilo už iba 0,67 % zadlžených domácností, čo predstavuje 0,58 % z celkového objemu retailových úverov.

No zatiaľ posledná vlna monitoringu prebiehala na prelome októbra a novembra 2020 už počas druhej vlny pandémie koronavírusu, a situácia sa odrazila aj na výsledkoch. Percento domácností neschopných splácať svoje úvery výrazne stúplo. Podľa prieskumu NBS riadne splácanie od budúceho roka neočakáva vyše 4 % domácností, ktoré na jar 2020 požiadali o odklad splátok.

Pri odklade sa rýchlo strácajú návyky splácania úveru

Guvernér NBS Peter Kažimír považuje rozhodnutie o odklade splátok za správny krok: „Odklady splátok sú jednoznačne najlepším domácim opatrením. Bolo to jednoduché, zrozumiteľné a rýchle.“

Odborníčka na osobné financie z Partners Group SK Andrea Straková však upozorňuje na to, že odkladom splátok sa strácajú návyky splácania úveru. Pravdepodobnosť opätovného naštartovania splácania úveru podľa nej klesá už po troch mesiacoch odkladu splátok.

Je najvyšší čas pripraviť sa na obnovu splácania

Preto ešte pred obnovením splácania odborníčka na osobné financie odporúča domácnostiam vytvoriť si opätovný návyk. „V prípade, že domácnosti majú voľné zdroje, mali by začať čím skôr s odkladaním sumy, ktorá zodpovedá výške mesačnej splátky,“ radí A. Straková.

Domácnostiam, ktoré sa ocitli bez príjmu, alebo v hmotnej núdzi, a nemajú iné východisko, radí: „V najkrajnejšom prípade môžu po skončení odkladu podľa ,lex korona´ požiadať banku o štandardný odklad splátok, ktorý bol možný aj kedysi. Ten sa však líši najmä tým, že bude plne evidovaný v úverovom registri, a negatívny zápis môže významne skomplikovať žiadosť o úver v budúcnosti,“ dodáva odborníčka na financie.

Banky majú pripravený vlastný plán pomoci

Predĺžiť odklad splátok v zmysle ,lex korona´ nie je možné. Banky však pre klientov majú pripravené vlastné riešenia, ako im pomôcť so splácaním.

„Pre klientov máme pripravený proces, ktorým im pomáhame riešiť ich ťažkú životnú situáciu. Je však potrebné, aby klient kontaktoval banku. Čím skôr tak urobí, tým väčšiu šancu má, že mu budeme vedieť efektívne pomôcť,“ tvrdí hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Banky chcú ku klientom pristupovať osobitne podľa situácie, v ktorej sa nachádzajú, a na základe nej hľadať riešenia. „Klient má možnosť požiadať banku o zníženie splátok v rámci štandardnej reštrukturalizácie. Takéto zníženie splátok je možné dostať na základe individuálneho posúdenia bankou,“ pripomína Zuzana Žiaranová z Tatra banky.

K včasnému informovaniu banky sa pripája aj VÚB banka. „Legislatívny odklad splátok je možné v prípade toho istého úveru realizovať len raz. Preto odporúčame klientom, ktorí sa dostanú do situácie, keď nebudú môcť splácať svoje záväzky, aby to prišli včas oznámiť do banky. Vždy je možné klientom poradiť, inak nastaviť splácanie, alebo spoločne nájsť iné riešenia,“ vysvetľuje Dominik Miša z VÚB banky.

Banky boli a sú pripravené na krízu

Banky preventívne vytvárajú rezervy na možné zlyhania úverov v budúcnosti. Do konca júla si odložili na tento účel v čistom 234 miliónov eur. „Napriek tomu, že časť domácností a podnikov je v ťažkej situácii, a očakávame, že objemy zlyhaných úverov budú rásť, zhoršenie situácie by zďaleka nemuselo byť významné,“ konštatuje Peter Majer z NBS.

Bankový sektor by podľa jeho slov mal koronakrízu zvládnuť bez výraznejších problémov, pričom by mohol byť skôr súčasťou riešenia problému, a teda oporou ekonomického oživovania. „Dôkazom toho je, že banky kohútiky pri úverovaní nezatvorili, ako to zvykne bývať v krízových časoch. Tento prístup je možný najmä vďaka tomu, že banky sú zdravé a odolné,“ dodáva hovorca centrálnej banky.

Informovať klientov budú včas

Klienti sa nemusia obávať, že nebudú presne vedieť, odkedy majú znovu začať splácať svoje úvery. „Banka po poslednej odloženej splátke úveru klientovi zasiela informáciu, ktorá obsahuje informácie o nastavení úveru, ako aj dátum najbližšej nasledujúcej splátky po odklade. Klient sa takto dozvie všetky potrebné informácie pre ďalšie splácanie úveru,“ spresňuje Z. Žiaranová.

Banky sa postarali aj o to, aby k opätovnému splácaniu došlo v čo najväčšej miere. „Naši klienti už pred odkladom dostali nový splátkový kalendár s presnými dátumami splácania,“ dodáva D. Miša na záver.

logo
Prečítajte si tiež:
2.12.2023 Redakcia FinReport

Zamestnanec pripravil banku o 2,2 milióna libier, čaká ho štvorročné väzenie

Bankový úradník si zrejme pomýlil povolanie. Namiesto toho, aby plnil zadania nadriadených najlepšie ako vie, rozšíril svoju činnosť aj o ...

2.12.2023 Redakcia FinReport

Ženy by investovaním mohli kompenzovať nerovnosti vo výške dôchodkov voči mužom

Investičná platforma Fondee od začiatku roka 2023 zvýšila aktíva vo svojej správe o 30 %. Pôsobí na území troch krajín, pričom ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Aplikácia ePeňaženka umožní overovať pravosť bločkov aj reklamovať tovar

Finančná správa SR pripravila novú aplikáciu na overovanie pravosti pokladničných dokladov. Takzvaná ePeňaženka je určená na použitie ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok na Slovensku klesajú už štvrtý týždeň za sebou

Pohonné látky predávané na Slovensku upravujú svoje cenovky smerom nadol. Znižovanie už nie je dramatické ako pred dvomi týždňami, no v ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Na nových eurobankovkách sa môžu objaviť kultúrne motívy alebo európske rieky či vtáky

Architektúru, ktorá je už viac ako dve desaťročia hlavným motívom na eurobankovkách, o niekoľko rokov nahradia nové témy. Rada guvernérov ...

1.12.2023 Roland Régely

Poistenie kybernetických rizík chráni pred krádežou peňazí, ale aj identity

Kybernetické riziká dnes ohrozujú nielen firmy, ale aj jednotlivcov. Kyberpoistenie pomáha ochrániť klienta pred zneužitím osobných údajov, ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Precedens: Google bude platiť kanadským médiám ročne 100 miliónov dolárov

V Kanade došlo k vzniku mimoriadne zaujímavého precedensu o platení za spravodajský obsah umiestňovaný v prehliadači Google. Zákon o online ...

1.12.2023 Robert Juriš

Žalobám čelí nielen kryptoburza Binance, ale už aj jej marketingová tvár Cristiano Ronaldo

Kauza kryptomenovej burzy Binance, ktorá čelí obžalobe z prania špinavých peňazí a nepovoleného predaja cenných papierov, naberá nový ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Dopravné nehody: Rizikové sú najmä pondelky, letné mesiace a sivé vozidlá

Škodovosť vozidiel narastá. V roku 2023 sa podarilo prekonať aj najvyššie čísla spred vypuknutia pandémie koronavírusu. Najnehodovejším ...

28.11.2023 Robert Juriš

Neživotné poistenie rýchlo rastie, pomohla mu vysoká inflácia

Životné poistenie po pandémii koronavírusu už druhý rok za sebou rastie. Nárast je síce len mierny, no trend je pozitívny. Vzostup je ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Online podvody: Každý druhý človek sa už stretol s podvodníkom

Počet online podvodov významne rastie. Len za posledné necelé tri roky sa zvýšil o 530 %. Metódy podvodníkov sú sofistikované. Sú veľmi ...

27.11.2023 Andrej Vida

Čo všetko musíte spĺňať, aby ste mali nárok na získanie hypotekárneho úveru

Na slovenskom realitnom trhu nastal v poslednom období útlm. Predaj nehnuteľností klesol skokovo vtedy, keď naše banky začali zdvíhať ...

22.11.2023 Robert Juriš

Digitalizácia v bankovníctve by mohla uľahčiť život úplne každému

Digitalizácia bankovníctva sa začala ešte pred vypuknutím pandémie koronavírusu. No práve počas nej akcelerovala najrýchlejšie. Mnohé ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

Digitálna úverová novinka určená pre podnikateľov

Tatra banka pre svojich klientov – podnikateľov pripravila ďalšiu digitálnu novinku. V mobilnej aplikácii môžu po zadaní niektorých ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

Uniqa: Celková výška škôd po zemetrasení je takmer 3,5 milióna eur

Mesiac po zemetrasení na východe Slovenska eviduje poisťovňa Uniqa už 1 181 nahlásených poistných udalostí v odhadovanej výške 3,4 ...

21.11.2023 Zuzana Fryč

Kooperativa predbehla Allianz, stala sa lídrom na slovenskom poistnom trhu

Novou jednotkou na slovenskom poistnom trhu sa v prvom polroku tohto roku stala poisťovňa Kooperativa. Dosiahla najvyššie predpísané poistné, ...

20.11.2023 Redakcia FinReport

V UniCredit Bank sa schyľuje k štrajku. Zamestnancom vadia nízke platy

Zamestnanci UniCredit Bank sa so svojím vedením nevedia dohodnúť na budúcoročných platoch. Začali preto zbierať podpisy na vyhlásenie ...

16.11.2023 Zuzana Fryč

Ceny PZP sa zvyšujú o 6 až 8,5 %. Ktorí vodiči zaplatia najviac a ktorí najmenej?

Poisťovne pri predlžovaní zmlúv avizujú zdražovanie povinného zmluvného poistenia (PZP) medziročne v priemere okolo 6 až 8,5 %, hoci ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay