Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Občania už tretí deň nahlasujú poistné udalosti po víchrici. Na čo určite nesmú zabudnúť?

Robert Juriš Banky a poisťovne Poslať

Klimatické zmeny sa čoraz intenzívnejšie premietajú do extrémnych prejavov počasia. Naposledy sme to mohli pozorovať pri nedávnej silnej víchrici, ktorá na viacerých miestach Slovenska napáchala značné materiálne škody. Ľudia už tretí deň nahlasujú škody poisťovniam. Dôležité je preto vedieť, ako poistnú udalosť nahlásiť a na čo pri tom nesmieme zabudnúť.

víchrica

Foto: Shutterstock

Extrémne prejavy počasia sú nepredvídateľné

„Pri snahe relativizovať vplyvy zmeny klímy sa veľmi často poukazuje na príklady extrémnych zmien počasia v minulosti. Ani pri nedávnej víchrici, samozrejme, nemožno s istotou tvrdiť, že ide výlučne o prejav klimatickej zmeny. Na druhej strane, pri pohľade na štatistiky poistných udalostí spôsobených víchricami či inými živlami, sú extrémne prejavy počasia jednoznačne vidieť,“ hovorí analytička skupiny Wüstenrot na Slovensku Zuzana Adamcová.

Ako príklad uvádza škody na nehnuteľnostiach spôsobené víchricami od roku 2010. Rekordne škodovým obdobím bol rok 2017. Práve v tomto roku bol počet nahlásených škôd o 157 % vyšší ako priemer za posledných desať rokov. Nasledujúci rok počet nahlásených poistných udalostí klesol na štandardnú úroveň a v roku 2019 sa počet škôd opäť zdvojnásobil.

Podobný úkaz možno v dlhodobých štatistikách vidieť aj pri škodách na domoch a bytoch spôsobených snehom či námrazou. Za posledných šesť rokov poistné udalosti medziročne kolíšu v desaťnásobkoch. Podobne to platí aj pri krupobití. „Extrémne prejavy počasia sú čoraz nepredvídateľnejšie, či už v rámci jednotlivých rokov, alebo ročných období,“ tvrdí analytička.

Klienti poisťovní stále nahlasujú škody

V súvislosti s víkendovou víchricou Poisťovňa Generali zaznamenala škody v predbežnej hodnote viac ako 85-tisíc eur. Výška škôd sa v nasledujúcich dňoch pravdepodobne ešte navýši o ďalšie doteraz nenahlásené poistné udalosti.

Najviac poistných udalostí poisťovňa eviduje v oblastiach, ktoré víchrica postihla najsilnejšie – teda na severe a juhozápade Slovenska. Ide najmä o škody na majetku spôsobené búrlivým vetrom a pádom stromov. Klienti hlásia početné poškodenia striech a dažďových žľabov, strhnuté strešné krytiny, poškodené a odtrhnuté komíny, satelitné vysielače či podbitie strechy.

Silný vietor v kombinácii so snehom a snehovými jazykmi skomplikovali aj cestnú dopravu. Poisťovni boli hlásené aj početné kolízie vozidiel, zídenie z vozovky a nárazy do priekopy, stĺpov či do dopravných značiek, ale aj poškodenia na karosérii vozidla následkom odtrhnutých konárov.

Náhradu škody na majetku, ktoré spôsobil búrlivý vietor, víchrica a pád stromov, vypláca poisťovňa svojim klientom z poistenia nehnuteľnosti a domácnosti. Tieto škody konkrétne kryje poistenie živelných rizík. Škody na vozidlách následkom živlov poisťovňa preplatí z havarijného poistenia.

Nielen víchrica, ale aj záplava a povodeň

Podobne je na tom aj Allianz – Slovenská poisťovňa. Doteraz v súvislosti s víchricou, ale aj záplavou a povodňou, zaznamenala viac ako 160 poistných udalostí. Najviac hlásení prichádza z okolia Bratislavy, Trnavy a Nitry.

Silný vietor najčastejšie ničil strechy domov a prístrešky. V jednom prípade víchrica strhla celú strechu rodinného domu v Starej Lesnej. Allianz predbežne vyčíslila výšku škôd na približne 87-tisíc eur.

Poisťovňa Uniqa zaznamenala viac ako 70 nahlásených škôd, ktorých výšku odhaduje na viac ako 65-tisíc eur. Občania hlásia najmä poškodené strechy, zničené ploty, satelitné paraboly, balkóny či exteriérový nábytok. Škodám sa nevyhli ani motorové vozidlá.

Čo robiť pri poistnej udalosti

Ak klient zistí, že na jeho majetku došlo k škode, odporúča sa čím skôr túto škodu nahlásiť poisťovni. Často je z hygienických alebo bezpečnostných dôvodov potrebné začať s odstraňovaním škôd, preto si vzniknuté škody podrobne nafoťte. Dnes už majú aj mobilné telefóny kvalitné fotoaparáty, poisťovni tak postačia aj fotky odfotené smartfónom.  

Ak je to možné, dôležité je zabrániť ďalšiemu rozšíreniu alebo zväčšeniu vzniknutej škody. Klienti by mali nafotiť tiež každú zmenu, ktorú sú nútení urobiť, aby zabránili rozšíreniu škody. Z miesta škody je taktiež vhodné odpratať všetky veci, ktoré by mohli podliehať ďalšej skaze.

Poistnú udalosť môžete nahlásiť viacerými spôsobmi. Väčšina poisťovní má na svojej domovskej webovej stránke online formulár s možnosťou nahrávania fotografií. Alternatívou je použitie telefonického kontaktu na infolinku poisťovne. Ďalšou možnosťou je riešenie problémov prostredníctvom e-mailu, prípadne osobná návšteva niektorej z pobočiek.

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay