Občania už tretí deň nahlasujú poistné udalosti po víchrici. Na čo určite nesmú zabudnúť?
Klimatické zmeny sa čoraz intenzívnejšie premietajú do extrémnych prejavov počasia. Naposledy sme to mohli pozorovať pri nedávnej silnej víchrici, ktorá na viacerých miestach Slovenska napáchala značné materiálne škody. Ľudia už tretí deň nahlasujú škody poisťovniam. Dôležité je preto vedieť, ako poistnú udalosť nahlásiť a na čo pri tom nesmieme zabudnúť.
Foto: Shutterstock
Extrémne prejavy počasia sú nepredvídateľné
„Pri snahe relativizovať vplyvy zmeny klímy sa veľmi často poukazuje na príklady extrémnych zmien počasia v minulosti. Ani pri nedávnej víchrici, samozrejme, nemožno s istotou tvrdiť, že ide výlučne o prejav klimatickej zmeny. Na druhej strane, pri pohľade na štatistiky poistných udalostí spôsobených víchricami či inými živlami, sú extrémne prejavy počasia jednoznačne vidieť,“ hovorí analytička skupiny Wüstenrot na Slovensku Zuzana Adamcová.
Ako príklad uvádza škody na nehnuteľnostiach spôsobené víchricami od roku 2010. Rekordne škodovým obdobím bol rok 2017. Práve v tomto roku bol počet nahlásených škôd o 157 % vyšší ako priemer za posledných desať rokov. Nasledujúci rok počet nahlásených poistných udalostí klesol na štandardnú úroveň a v roku 2019 sa počet škôd opäť zdvojnásobil.
Podobný úkaz možno v dlhodobých štatistikách vidieť aj pri škodách na domoch a bytoch spôsobených snehom či námrazou. Za posledných šesť rokov poistné udalosti medziročne kolíšu v desaťnásobkoch. Podobne to platí aj pri krupobití. „Extrémne prejavy počasia sú čoraz nepredvídateľnejšie, či už v rámci jednotlivých rokov, alebo ročných období,“ tvrdí analytička.
Klienti poisťovní stále nahlasujú škody
V súvislosti s víkendovou víchricou Poisťovňa Generali zaznamenala škody v predbežnej hodnote viac ako 85-tisíc eur. Výška škôd sa v nasledujúcich dňoch pravdepodobne ešte navýši o ďalšie doteraz nenahlásené poistné udalosti.
Najviac poistných udalostí poisťovňa eviduje v oblastiach, ktoré víchrica postihla najsilnejšie – teda na severe a juhozápade Slovenska. Ide najmä o škody na majetku spôsobené búrlivým vetrom a pádom stromov. Klienti hlásia početné poškodenia striech a dažďových žľabov, strhnuté strešné krytiny, poškodené a odtrhnuté komíny, satelitné vysielače či podbitie strechy.
Silný vietor v kombinácii so snehom a snehovými jazykmi skomplikovali aj cestnú dopravu. Poisťovni boli hlásené aj početné kolízie vozidiel, zídenie z vozovky a nárazy do priekopy, stĺpov či do dopravných značiek, ale aj poškodenia na karosérii vozidla následkom odtrhnutých konárov.
Náhradu škody na majetku, ktoré spôsobil búrlivý vietor, víchrica a pád stromov, vypláca poisťovňa svojim klientom z poistenia nehnuteľnosti a domácnosti. Tieto škody konkrétne kryje poistenie živelných rizík. Škody na vozidlách následkom živlov poisťovňa preplatí z havarijného poistenia.
Nielen víchrica, ale aj záplava a povodeň
Podobne je na tom aj Allianz – Slovenská poisťovňa. Doteraz v súvislosti s víchricou, ale aj záplavou a povodňou, zaznamenala viac ako 160 poistných udalostí. Najviac hlásení prichádza z okolia Bratislavy, Trnavy a Nitry.
Silný vietor najčastejšie ničil strechy domov a prístrešky. V jednom prípade víchrica strhla celú strechu rodinného domu v Starej Lesnej. Allianz predbežne vyčíslila výšku škôd na približne 87-tisíc eur.
Poisťovňa Uniqa zaznamenala viac ako 70 nahlásených škôd, ktorých výšku odhaduje na viac ako 65-tisíc eur. Občania hlásia najmä poškodené strechy, zničené ploty, satelitné paraboly, balkóny či exteriérový nábytok. Škodám sa nevyhli ani motorové vozidlá.
Čo robiť pri poistnej udalosti
Ak klient zistí, že na jeho majetku došlo k škode, odporúča sa čím skôr túto škodu nahlásiť poisťovni. Často je z hygienických alebo bezpečnostných dôvodov potrebné začať s odstraňovaním škôd, preto si vzniknuté škody podrobne nafoťte. Dnes už majú aj mobilné telefóny kvalitné fotoaparáty, poisťovni tak postačia aj fotky odfotené smartfónom.
Ak je to možné, dôležité je zabrániť ďalšiemu rozšíreniu alebo zväčšeniu vzniknutej škody. Klienti by mali nafotiť tiež každú zmenu, ktorú sú nútení urobiť, aby zabránili rozšíreniu škody. Z miesta škody je taktiež vhodné odpratať všetky veci, ktoré by mohli podliehať ďalšej skaze.
Poistnú udalosť môžete nahlásiť viacerými spôsobmi. Väčšina poisťovní má na svojej domovskej webovej stránke online formulár s možnosťou nahrávania fotografií. Alternatívou je použitie telefonického kontaktu na infolinku poisťovne. Ďalšou možnosťou je riešenie problémov prostredníctvom e-mailu, prípadne osobná návšteva niektorej z pobočiek.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod
- 2.Novela zákona o sociálnom poistení prinesie penzistom vyššie 13. dôchodky
- 3.Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok
- 4.Farmári blokujú cesty naprieč celým Francúzskom na protest proti nízkym zárobkom a rastúcim nákladom (foto)
- 5.Na Slovensku sa najčastejšie falšujú dvojeurové mince a desaťeurové bankovky