Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť
Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho naozaj potrebujeme, si uvedomíme až vtedy, keď oň prídeme, alebo ak nám prestane fungovať. Mnohí ľudia možno ani netušia, že poistenie mobilu býva súčasťou poistenia domácnosti, pričom ďalšie špecifické riziká, ako heknutie, strata dát, mechanické poškodenie či „utopenie“ telefónu, je možné poistiť si aj osobitne.
Foto: Freepik
Ako súčasť poistenia domácnosti
Väčšina poisťovní poskytuje poistenie domácnosti, ktoré kryje všetky hnuteľné veci, ktoré sú súčasťou domácnosti, vrátane elektronických zariadení, ako sú mobil, smartfón, notebook či fotoaparát. V prípade vzniknutej škody je pritom dôležité určiť riziko, z ktorého je daná škoda krytá.
„Poistné krytie sa v tomto prípade vzťahuje na všetky riziká, na ktoré je poistená domácnosť, teda na živelné škody, ako sú povodeň, záplava, zemetrasenie, vietor, dážď či krupobitie, ďalej požiar, výbuch, vodovodné škody, prepätie, ale aj odcudzenie a krádež. V prípade krádeže je k hláseniu škody potrebné dodať aj policajnú správu,“ opisuje špecialistka externej komunikácie z Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.
Problémom môžu byť napríklad skrat či poškodenie batérie, ktoré by spôsobili požiar v domácnosti. Všetky škody spôsobené v byte alebo rodinnom dome, vrátane škody na mobilnom telefóne, by boli kryté z rizika požiar.
Počítajú aj s krádežou mimo domácnosti
Dôležité je však overiť si aj to, či poisťovňa kryje tieto škody aj v prípade, ak dôjde k poistnej udalosti mimo domácnosti. „Na veci osobnej potreby, patrí k nim aj mobilný telefón, ktoré má člen domácnosti pri sebe, a ktoré mu boli odcudzené, sa vzťahuje poistenie domácnosti v rámci územia celého Slovenska,“ zdôrazňuje hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Ondra.
Aj v poisťovni Kooperativa majú klienti poistenie mobilu zahrnuté do poistenia domácnosti, kde poisťovňa kryje aj riziko vecí, ktoré má klient pri sebe alebo na sebe. „Ak náš klient príde krádežou o mobilný telefón, ktorý mal v bunde či kabelke, túto škodu uhrádzame poistným plnením z poistenia domácnosti, a to na základe klientovho hodnoverného zdokladovania škodovej udalosti, teda policajným hlásením o krádeži,“ zdôrazňuje hovorkyňa Silvia Nosková Illášová.
Poisťovňa kryje v rámci poistenia domácnosti riziká, ako sú krádež, strata alebo zničenie mobilného telefónu. Hovorkyňa dodáva, že v rámci poistenia domácnosti ponúka možnosť dohodnúť si aj pripoistenie Záchrana dát. Ak nečakane zlyhá smart zariadenie, poisťovňa následne uhradí náklady na záchranu v ňom uložených dát.
Na výber sú aj ďalšie možnosti
V niektorých poisťovniach existujú aj ďalšie možnosti, respektíve pripoistenia, vďaka ktorým klient získa širšie krytie potenciálnych rizík, ktoré sa vzťahujú na mobilné telefóny.
„Klient si môže k poisteniu domácnosti uzavrieť Smart pripoistenie, ktoré kryje poškodenie mobilného zariadenia a inej elektroniky následkom nárazu, pádu, nesprávnej obsluhy a nešikovnosti, mechanického poškodenia či pôsobenia tekutiny, vlhkosti alebo pary,“ približuje K. Ondra. Ďalšou možnosťou je samostatné poistenie elektroniky, vďaka ktorému sa dá mobil, ale aj iná zakúpená elektronika, poistiť priamo pri nákupe, napríklad u obchodných partnerov poisťovne.
„Toto poistenie je možné uzavrieť u väčšiny našich partnerov do 14 dní od zakúpenia zariadenia. V prípade Slovak Telekom je táto možnosť až do 90 dní, respektíve v kioskoch Pojdeto je možné poistiť aj dvojročný mobil. Toto poistenie kryje odcudzenie zariadenia alebo jeho poškodenie a zničenie, či už pádom, nešikovnosťou, nepozornosťou, skratom, alebo živelnou udalosťou,“ dodáva K. Ondra.
Samotné riziko heknutia mobilného telefónu je už súčasťou poistenia kybernetických rizík, preto je lepšie sa v tomto obrátiť na poisťovne, ktoré ho poskytujú. V prípade firiem sú mobilné telefóny súčasťou hnuteľného majetku firmy, ktorý je poistiteľný samostatnými produktmi pre podnikateľov.
Krádež, utopenie či poškodenie
Poisťovne sa zhodujú, že medzi najčastejšie škody v prípade elektronických zariadení, teda aj mobilu, je ich krádež, respektíve odcudzenie. „Klienti nám však najčastejšie hlásia aj poškodenia mobilného telefónu následkom pádu alebo nešikovnosti, pri ktorých dochádza k prasklinám na obrazovke telefónu. Časté sú aj ,utopenia´ telefónov a ich odcudzenia,“ informuje K. Ondra.
V prípade škôd vzniknutých na mobile je možné si uplatniť v niektorých prípadoch aj poistenie zodpovednosti za škodu. Napríklad môže ísť o zodpovednosť za škodu z poistenia domácnosti, kde najfrekventovanejšou príčinou vzniku škody je podľa S. Noskovej Illášovej pád mobilu na zem.
K rovnakej škode môže dôjsť aj pri výkone povolania, keď zamestnanec poškodí zverený mobilný telefón zamestnávateľa, pričom najčastejšie nahlásenou príčinou býva pád mobilu na zem. V tomto prípade je škoda krytá z poistenia zodpovednosti za škodu pri výkone povolania zo strany zamestnanca.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Podnikateľský účet bude povinný a štát zdaní jednotlivé platby
- 2.Facebook, Instagram a WhatsApp mali celosvetový výpadok služieb
- 3.Najviac finančných sprostredkovateľov pribudlo v oblasti dôchodkového zabezpečenia
- 4.Podľa Pentagonu sa Rusko opäť chystá použiť proti Ukrajine strelu Orešnik
- 5.Moskva na Ukrajine za jediný deň stratila takmer 1 400 vojakov