Hľadaj
ekarantena
Od našej redaktorky z eKarantény:
Matovičovo tajomstvo ako darček zo zlého sna

Neautorizované platby sa dajú reklamovať, nie však vždy

Banky a poisťovne Poslať

Platobná karta je, pochopiteľne, zabezpečená ochrannými prvkami, no napriek tomu sa dá zneužiť. Ľudia sú navyše zraniteľnejší v zahraničí, v krajinách, ktoré dobre nepoznajú, a majú jazykovú bariéru. Proti zneužitiu karty sa však dá bojovať a peniaze, ktoré človek takto stratí, sa dajú získať späť.

image

Foto: Shutterstock

Nebezpečné môžu byť weby, bankomaty aj obchodníci

Zneužitie karty hrozí na internete, u obchodníka a aj v bankomate. Človek musí byť preto obozretný. V kamenných obchodoch je kľúčové nepúšťať kartu z dohľadu. Ak si obchodník vyžiada kartu a odíde s ňou do inej miestnosti, môže to byť nebezpečné, pretože nepoctivý obchodník si môže skopírovať údaje z karty. „Personál predajne či reštaurácie by nemal s vašou platobnou kartou nikam odchádzať a ak áno, máte právo požadovať vykonanie transakcie pod vaším dohľadom. V každej serióznej reštaurácii či obchode vám bez problémov vyhovejú. Pri platení kartou si skontrolujte správnosť údajov a výšku sumy na potvrdenke,“ hovorí Dominik Miša z VÚB banky.

Dôležité je, aby mal človek prehľad o pohyboch na karte. „V prvom rade klientom odporúčame mať aktivovanú SMS notifikáciu, ktorá ho upozorní na zmeny zostatku na účte,“ upozorňuje Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.

Nebezpečné môžu byť aj bankomaty, ktoré podvodníci pozmenili. „Pri výbere hotovosti z bankomatu je potrebné si všímať, či na ňom nie je umiestnené niečo, čo tam nepatrí. Zároveň je dobré, aby si klient pri zadávaní PIN kódu prikrýval klávesnicu. Je dobré všímať si aj svoje okolie, či pri manipulácii s platobnou kartou klienta niekto nepozoruje,“ dopĺňa.

Podobnou pascou sú aj internetové stránky. Svoje údaje by mal človek poskytovať iba overeným obchodníkom a sledovať napríklad URL adresu, ktorá môže prezradiť, či pôvodný web nie je niekam presmerovaný. „S platobnou kartou je potrebné v zásade zaobchádzať ako s hotovosťou, t. j. údaje z karty nezadávať na rôzne stránky, ktoré nemá klient overené. Pri internetových nákupoch využívať jednorazové číslo karty, ktoré je jedinečným nástrojom, keďže údaje z karty je možné použiť iba na jeden nákup/platbu a opakovane ho nie je možné použiť,“ hovorí Tatra banka.

Samotné systémy bánk ľudí varujú, keďže často vyžadujú autorizáciu platby. „Varovným signálom, že sa niekto pokúša zneužiť vašu kartu, môže byť aj overovacia SMS z vašej banky, i keď nič neplatíte. Môže to znamenať, že sa niekto pokúša zaplatiť cez internet s údajmi vašej karty. Ale zase niekedy sa stáva, že si klienti neuvedomia, že niektoré platby, napríklad predplatné, ročná, polročná obnova softvéru prebiehajú bez toho, aby ich klient inicioval a o autorizácii dostanú esemesku, hoci v tom čase transakciu nevykonávajú a považujú to za podvod len omylom,“ hovorí Dominik Miša.

Neautorizované platby

Napriek tomu sa zneužitie karty objavuje a banky takéto situácie riešia. „Od začiatku roka evidujeme viac ako sto oprávnených, prípadne neoprávnených prípadov, ktoré sme ako banka riešili,“ hovorí Lýdia Žáčková.

Technológie však pomáhajú počet takýchto situácií znižovať. „Počet prípadov, kde reálne dôjde k zneužitiu, sa z roka na rok znižuje z dôvodu zavedenia čipovej technológie a bezpečného platenia cez internet cez 3D Secure,“ hovorí Miša.

Za neautorizované použitie karty sa považuje aj situácia, keď nejde nevyhnutne o pokus o krádež. „Najviac podvodov evidujeme stále pri internetových transakciách, ktoré nie sú overené cez 3D Secure. V týchto prípadoch ide vo väčšine o takzvanú family fraud, keď kartu použije rodinný príslušník, napríklad na hranie hier, zoznamky, stávkovanie, pozeranie filmov alebo sťahovanie hudby,“ dopĺňa.

 

Reklamácia

Peniaze, ktoré odídu z účtu ako neautorizovaná platba, sa však za určitých okolností dajú získať späť. „Je potrebné, aby klient kontaktoval svoju banku a podal na neautorizované transakcie reklamáciu. V zmysle platnej legislatívy je klient pri neautorizovaných transakciách, o ktorých nemá vedomosť, odškodnený do 24 hodín. Následne sú podvodné platby reklamované u obchodníka,“ hovorí Žáčková.

Nie všetky reklamácie však banky akceptujú. „Banka vždy prešetruje, či držiteľ karty dal súhlas na vykonanie transakcie, alebo či došlo k vykonaniu ním neautorizovanej transakcie. V prípade, že došlo k zneužitiu karty z dôvodu nedbanlivosti klienta, stratu, ktorá vznikla do momentu podania žiadosti o zablokovanie karty, znáša klient v plnom rozsahu,“ hovorí Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB.

Pri podozrení na zneužitie karty treba konať a kontaktovať banku, samozrejme, hneď zo zahraničia. „Pri podozrení na zneužitie karty je postup rovnaký ako keby klient prišiel na zneužite karty doma na Slovensku. Pri akomkoľvek podozrení je potrebné platobnú kartu čo najskôr zablokovať,“ hovorí Fojtík.

Ak takáto situácia nastane v zahraničí, môže to znamenať, že človek stratí prístup k vlastným peniazom. Aj táto situácia sa však dá riešiť. „Odporúčame, aby klienti mali najmä pri cestách do zahraničia so sebou dve rôzne karty, napríklad aj debetnú a aj kreditnú kartu. Ak predsa len dôjde k situácii, že klient zostane úplne bez karty, je možné požiadať o jej expresné znovuvydanie,“ hovorí Miša. Expresné vydanie karty však býva spoplatnené a ďalšie náklady môže priniesť doručenie karty. 


Bankomaty

  • Pred každým výberom dôkladne skontrolujte bankomat.
  • Pri výbere z bankomatu alebo kdekoľvek inde buďte pri zadávaní PIN opatrní, aby kód nemohol nikto odpozorovať.
  • Zásadne si pri bankomate nenechajte od nikoho radiť a riaďte sa len pokynmi uvedenými na obrazovke bankomatu.
  • Nikto nemá právo vašu transakciu prerušiť, ani ochranka alebo iný personál banky či obchodného centra nesmie zasahovať do transakcií klientov.
  • Klávesnicu si pri zadávaní PIN prekryte druhou rukou.
  • Ak nie je v noci bankomat dostatočne osvetlený, radšej ho nepoužívajte a vyberte si iný, alebo si zoberte niekoho so sebou.
  • Vybranú hotovosť i kartu ihneď uschovajte.
  • Po ukončení transakcie si nezabudnite vziať späť svoju kartu. Účtenku o vykonanej transakcii si starostlivo uschovajte alebo znehodnoťte.

Internet

  • Platiť odporúčame na zabezpečených stránkach a u overených obchodníkov.
  • Odporúčame vždy si vopred prečítať obchodné a dodacie podmienky.
  • Dávajte pozor na registráciu členstva, resp. predplatného, ktoré môže byť zadarmo len obmedzený čas.
www.KalkulackaOnline.sk
nástroj pre agentov
Najväčší, nezávislý a spoľahlivý porovnávač poistných produktov.
Vyspelé riešenie pre váš biznis.
Porovnanie ponúk 15 rôznych poisťovní na jednom mieste

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
4.6.2020 Magdaléna Švančarková

Ako na e-shop? Pomôže prežiť krízu, ale rieši aj budúcnosť

Koronakríza výrazne zmenila spotrebiteľské správanie. Online predaj cez internet vzrástol v marci na Slovensku o 40 percent. E-shop sa stal pre ...

4.6.2020 Zuzana Mecková

Matovičovo tajomstvo ako darček zo zlého sna

Od našej redaktorky Zuzany Meckovej, ktorá po prekročení česko-slovenskej hranice na vlastnej koži vyskúša, ako funguje domáca smart ...

3.6.2020 Redakcia FinReport

Dôvera v ekonomike sa mierne vyjasnila, prepad HDP by mal dosiahnuť 7,5 %

Odhad analytikov Slovenskej sporiteľne (SLSP) na tento rok naznačuje prepad slovenského HDP o 7,5 %. Predpokladajú, že po tohtoročnej recesii ...

3.6.2020 Zuzana Mecková

Prvý deň v domácej karanténe: 35 hodín bez kontrolnej SMS

Od našej redaktorky Zuzany Meckovej, ktorá po prekročení česko-slovenskej hranice na vlastnej koži vyskúša, ako funguje domáca smart ...

2.6.2020 Zuzana Mecková

Policajtom na hraniciach nefungoval systém, kódy overovali telefonicky

Od našej redaktorky Zuzany Meckovej, ktorá po prekročení česko-slovenskej hranice na vlastnej koži vyskúša, ako funguje domáca smart ...

1.6.2020 Zuzana Mecková

Rozhodla som sa. Idem do domácej eKarantény

Od našej redaktorky Zuzany Meckovej, ktorá po prekročení česko-slovenskej hranice na vlastnej koži vyskúša, ako funguje domáca smart ...

1.6.2020 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa otvorila svoju prvú bezhotovostnú pobočku

Turbulentné obdobie pandémie koronavírusu potvrdilo, že digitálne kanály sú najbezpečnejší a najpohodlnejší spôsob, ako bankovať. ...

29.5.2020 Redakcia FinReport

Zo všetkých platieb v Európe je 78 % bezkontaktných

Až 78 percent všetkých platieb kartami Mastercard sa v Európe teraz uskutoční bezkontaktne. V rozmedzí dvoch mesiacov umožnila ...

25.5.2020 Redakcia FinReport

Najčastejším dôvodom zmeny banky sú vysoké poplatky, vyplýva z prieskumu

Aktuálny prieskum, ktorý si na Slovensku a v Česku nechala spracovať Fio banka, priniesol zaujímavé zistenia. Ukázal, že klienti svoje banky ...

21.5.2020 Slovenská sporiteľňa

Až 84 % platieb prebehne bez zadávania PIN-kódu. Nové limity na bezkontaktné platby máme už mesiac

Slováci môžu pohodlne platiť kartou sumy do 50 eur bez zadávania PIN-kódu už mesiac. Prvé štatistiky ukazujú, že táto zmena výrazne ...

18.5.2020 Zuzana Mecková

Banky uľahčujú komunikáciu. Využívajú svoje aplikácie, elektronický podpis aj hlasovú a tvárovú biometriu

Niektoré banky na Slovensku vyvinuli nové aplikácie, vďaka ktorým požiadavky klientov vybavia online vďaka elektronickým podpisom, hlasovej ...

15.5.2020 Zuzana Mecková

Životné poistenie uzatvoríte online bez návštevy lekára

Banky a poisťovne teraz čoraz viac prepájajú svet poisťovníctva s online svetom. Aj z dôvodu ochrany pred koronavírusom začali ...

14.5.2020 Zuzana Mecková

Do banky a poisťovne dnes už takmer nemusíte chodiť osobne

Pandémia koronavírusu mení deň za dňom zaužívané zvyklosti aj vo finančných inštitúciách. Banky a poisťovne permanentne vyvíjajú ...

6.5.2020 Arian Ali

Ako pristupujú ku koronavírusu poisťovne Union, Wüstenrot, Uniqua a NN?

Aj keď je paleta poistných produktov naprieč spoločnosťami veľmi podobná, líšia sa rôznymi podmienkami plnenia v prípade poistnej ...

6.5.2020 Peter Petráš

Všeobecnú zdravotnú poisťovňu bude viesť bývalý riaditeľ Aegonu

Minister zdravotníctva Marek Krajčí v stredu predstavil nové vedenie Všeobecnej zdravotnej poisťovne, ktoré prevezme štátnu poisťovňu od ...

27.4.2020 Magdaléna Švančarková

Banky prijali už viac ako 40-tisíc žiadostí o odklad splátok. Klienti si ho mýlia s odpustením

V rámci opatrení voči koronakríze vláda schválila možnosť odkladu splátok od 9. apríla. Banky evidujú za dva týždne už 40-tisíc ...

22.4.2020 Zuzana Mecková

Limit bezkontaktných platieb sa od stredy zvyšuje na 50 eur

Klienti slovenských bánk môžu od stredy bezpečne platiť kartou až do výšky 50 eur bez potreby zadávať PIN kód. Nový zákon z dielne ...

20.4.2020 Magdaléna Švančarková

Zdravotné poisťovne nevedia, z čoho vykryjú výpadok za odložené odvody podnikateľov

Zdravotné poisťovne na Slovensku zrejme nebudú mať dostatok financií na úhradu zdravotnej starostlivosti. Dôvodom je výpadok zdrojov zo ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Prvý deň v domácej karanténe: 35 hodín bez kontrolnej SMS
  2. 2.
    Ľudia neprídu o prácu v PPS Detva, pomocou pre firmu by bolo aj predĺženie štátnej podpory
  3. 3.
    Zoznam žiadateľov o pomoc od štátu je verejný, najvyššia podpora bola 5,3 milióna
  4. 4.
    Rozhodla som sa. Idem do domácej eKarantény
  5. 5.
    Policajtom na hraniciach nefungoval systém, kódy overovali telefonicky