Hľadaj

Neautorizované platby sa dajú reklamovať, nie však vždy

Ján Beracka Banky a poisťovne Poslať

Platobná karta je, pochopiteľne, zabezpečená ochrannými prvkami, no napriek tomu sa dá zneužiť. Ľudia sú navyše zraniteľnejší v zahraničí, v krajinách, ktoré dobre nepoznajú, a majú jazykovú bariéru. Proti zneužitiu karty sa však dá bojovať a peniaze, ktoré človek takto stratí, sa dajú získať späť.

image

Foto: Shutterstock

Nebezpečné môžu byť weby, bankomaty aj obchodníci

Zneužitie karty hrozí na internete, u obchodníka a aj v bankomate. Človek musí byť preto obozretný. V kamenných obchodoch je kľúčové nepúšťať kartu z dohľadu. Ak si obchodník vyžiada kartu a odíde s ňou do inej miestnosti, môže to byť nebezpečné, pretože nepoctivý obchodník si môže skopírovať údaje z karty. „Personál predajne či reštaurácie by nemal s vašou platobnou kartou nikam odchádzať a ak áno, máte právo požadovať vykonanie transakcie pod vaším dohľadom. V každej serióznej reštaurácii či obchode vám bez problémov vyhovejú. Pri platení kartou si skontrolujte správnosť údajov a výšku sumy na potvrdenke,“ hovorí Dominik Miša z VÚB banky.

Dôležité je, aby mal človek prehľad o pohyboch na karte. „V prvom rade klientom odporúčame mať aktivovanú SMS notifikáciu, ktorá ho upozorní na zmeny zostatku na účte,“ upozorňuje Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.

Nebezpečné môžu byť aj bankomaty, ktoré podvodníci pozmenili. „Pri výbere hotovosti z bankomatu je potrebné si všímať, či na ňom nie je umiestnené niečo, čo tam nepatrí. Zároveň je dobré, aby si klient pri zadávaní PIN kódu prikrýval klávesnicu. Je dobré všímať si aj svoje okolie, či pri manipulácii s platobnou kartou klienta niekto nepozoruje,“ dopĺňa.

Podobnou pascou sú aj internetové stránky. Svoje údaje by mal človek poskytovať iba overeným obchodníkom a sledovať napríklad URL adresu, ktorá môže prezradiť, či pôvodný web nie je niekam presmerovaný. „S platobnou kartou je potrebné v zásade zaobchádzať ako s hotovosťou, t. j. údaje z karty nezadávať na rôzne stránky, ktoré nemá klient overené. Pri internetových nákupoch využívať jednorazové číslo karty, ktoré je jedinečným nástrojom, keďže údaje z karty je možné použiť iba na jeden nákup/platbu a opakovane ho nie je možné použiť,“ hovorí Tatra banka.

Samotné systémy bánk ľudí varujú, keďže často vyžadujú autorizáciu platby. „Varovným signálom, že sa niekto pokúša zneužiť vašu kartu, môže byť aj overovacia SMS z vašej banky, i keď nič neplatíte. Môže to znamenať, že sa niekto pokúša zaplatiť cez internet s údajmi vašej karty. Ale zase niekedy sa stáva, že si klienti neuvedomia, že niektoré platby, napríklad predplatné, ročná, polročná obnova softvéru prebiehajú bez toho, aby ich klient inicioval a o autorizácii dostanú esemesku, hoci v tom čase transakciu nevykonávajú a považujú to za podvod len omylom,“ hovorí Dominik Miša.

Neautorizované platby

Napriek tomu sa zneužitie karty objavuje a banky takéto situácie riešia. „Od začiatku roka evidujeme viac ako sto oprávnených, prípadne neoprávnených prípadov, ktoré sme ako banka riešili,“ hovorí Lýdia Žáčková.

Technológie však pomáhajú počet takýchto situácií znižovať. „Počet prípadov, kde reálne dôjde k zneužitiu, sa z roka na rok znižuje z dôvodu zavedenia čipovej technológie a bezpečného platenia cez internet cez 3D Secure,“ hovorí Miša.

Za neautorizované použitie karty sa považuje aj situácia, keď nejde nevyhnutne o pokus o krádež. „Najviac podvodov evidujeme stále pri internetových transakciách, ktoré nie sú overené cez 3D Secure. V týchto prípadoch ide vo väčšine o takzvanú family fraud, keď kartu použije rodinný príslušník, napríklad na hranie hier, zoznamky, stávkovanie, pozeranie filmov alebo sťahovanie hudby,“ dopĺňa.

 

Reklamácia

Peniaze, ktoré odídu z účtu ako neautorizovaná platba, sa však za určitých okolností dajú získať späť. „Je potrebné, aby klient kontaktoval svoju banku a podal na neautorizované transakcie reklamáciu. V zmysle platnej legislatívy je klient pri neautorizovaných transakciách, o ktorých nemá vedomosť, odškodnený do 24 hodín. Následne sú podvodné platby reklamované u obchodníka,“ hovorí Žáčková.

Nie všetky reklamácie však banky akceptujú. „Banka vždy prešetruje, či držiteľ karty dal súhlas na vykonanie transakcie, alebo či došlo k vykonaniu ním neautorizovanej transakcie. V prípade, že došlo k zneužitiu karty z dôvodu nedbanlivosti klienta, stratu, ktorá vznikla do momentu podania žiadosti o zablokovanie karty, znáša klient v plnom rozsahu,“ hovorí Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB.

Pri podozrení na zneužitie karty treba konať a kontaktovať banku, samozrejme, hneď zo zahraničia. „Pri podozrení na zneužitie karty je postup rovnaký ako keby klient prišiel na zneužite karty doma na Slovensku. Pri akomkoľvek podozrení je potrebné platobnú kartu čo najskôr zablokovať,“ hovorí Fojtík.

Ak takáto situácia nastane v zahraničí, môže to znamenať, že človek stratí prístup k vlastným peniazom. Aj táto situácia sa však dá riešiť. „Odporúčame, aby klienti mali najmä pri cestách do zahraničia so sebou dve rôzne karty, napríklad aj debetnú a aj kreditnú kartu. Ak predsa len dôjde k situácii, že klient zostane úplne bez karty, je možné požiadať o jej expresné znovuvydanie,“ hovorí Miša. Expresné vydanie karty však býva spoplatnené a ďalšie náklady môže priniesť doručenie karty. 


Bankomaty

  • Pred každým výberom dôkladne skontrolujte bankomat.
  • Pri výbere z bankomatu alebo kdekoľvek inde buďte pri zadávaní PIN opatrní, aby kód nemohol nikto odpozorovať.
  • Zásadne si pri bankomate nenechajte od nikoho radiť a riaďte sa len pokynmi uvedenými na obrazovke bankomatu.
  • Nikto nemá právo vašu transakciu prerušiť, ani ochranka alebo iný personál banky či obchodného centra nesmie zasahovať do transakcií klientov.
  • Klávesnicu si pri zadávaní PIN prekryte druhou rukou.
  • Ak nie je v noci bankomat dostatočne osvetlený, radšej ho nepoužívajte a vyberte si iný, alebo si zoberte niekoho so sebou.
  • Vybranú hotovosť i kartu ihneď uschovajte.
  • Po ukončení transakcie si nezabudnite vziať späť svoju kartu. Účtenku o vykonanej transakcii si starostlivo uschovajte alebo znehodnoťte.

Internet

  • Platiť odporúčame na zabezpečených stránkach a u overených obchodníkov.
  • Odporúčame vždy si vopred prečítať obchodné a dodacie podmienky.
  • Dávajte pozor na registráciu členstva, resp. predplatného, ktoré môže byť zadarmo len obmedzený čas.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
19.1.2021 Redakcia FinReport

Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká

V polovici januára 2021 sa zvŕšila ďalšia etapa integrácie spoločnosti AXA do Uniqa. Dokončilo sa preznačenie kontaktných miest a budov ...

19.1.2021 Redakcia FinReport

Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil

Dátum narodenia, adresa, informácie o zdravotnom stave alebo nákupné správanie – to všetko sú osobné údaje, ktoré sú ľudia ochotní za ...

18.1.2021 Redakcia FinReport

Koronakríza urýchlila investície do digitalizácie. Máme síce kvalitných odborníkov, ale musíme spolupracovať

Firmy zo strednej a východnej Európy prežívajú zložitú ekonomickú situáciu. Napriek tomu považujú investície do digitalizácie za ...

18.1.2021 Roland Régely

Monopolné postavenie Googlu, Facebooku, Apple či Amazonu je ohrozené. Bidenovi demokrati si na ne brúsia zuby

V roku 2021 zrejme dôjde k „skroteniu“ dominantného postavenia niektorých internetových firiem. Firmy ako Google, Facebook, Apple či Amazon ...

17.1.2021 Redakcia FinReport

Inflácia sa v minulom roku vyšplhala k 2 %. V tomto roku si priplatíme za potraviny, ale ušetríme na energiách

Inflácia v uplynulom roku bola nižšia ako v predchádzajúcich dvoch rokoch. Kým v rokoch 2018 a 2019 celkový rast cien tovarov a služieb ...

17.1.2021 Redakcia FinReport

TOP 5 trendov z oblasti o bezpečnosti platieb v roku 2021. Všetky oči sa upierajú na Európu

V roku 2020 sa zdalo, akoby sa zastavil čas, ale nebola to pravda. Kvôli pandémii koronavírusu sa globálna ekonomika zásadne zmenila. ...

16.1.2021 Dominik Horváth

Hľadáte investičné príležitosti? Cez ETF fondy pretekajú miliardy dolárov

Čoraz populárnejšie ETF fondy zažili turbulentný rok. Po prvotnom prepade na začiatku roka 2020 sa dokázali postupne stabilizovať, a v ...

16.1.2021 Redakcia FinReport

Pandémia pomohla objaviť výhody opakovaného eReceptu. Lekárom šetrí prácu, pacientom zase zdravie

Pandémia nového koronavírusu, s ktorou Slovensko bojuje od marca minulého roka, sa podpísala aj pod zvýšenie počtu predpísaných ...

12.1.2021 Redakcia FinReport

Až dve tretiny Slovákov sa hrnú do hypotéky nepripravení, nemajú finančnú rezervu a sú príliš zaúverovaní

Slováci sa často ponáhľajú zobrať si úver, hoci na to vôbec nemusia byť pripravení. Podľa prieskumu spoločnosti FinGo.sk až dvom ...

10.1.2021 Redakcia FinReport

Tisíckam domácností sa končia odklady splátok úverov, Národná banka Slovenska zostáva optimistická

Približne 150-tisíc slovenských domácností v rámci zákona Lex Korona využilo možnosť odkladu splácania svojich úverov. Takmer tri ...

30.12.2020 Zuzana Mecková

Odklad splátok úverov sa blíži ku koncu. Problémy so splácaním v roku 2021 očakávajú 4 % zadlžených domácností

Odklad splátok úverov mnohým domácnostiam, hlavne tým, ktoré prišli o príjmy, priniesol dočasnú úľavu od finančnej záťaže. No ...

28.12.2020 Redakcia FinReport

Pri sporoch o nedodaný tovar či podvodoch falošných e-shopov pomôže poistenie kybernetických rizík

Prieskumy hovoria, že ľudia až polovicu tohtoročných vianočných darčekov nakúpili online cez e-shopy. Tento spôsob nakupovania si vyžaduje ...

21.12.2020 Zuzana Mecková

Po slovenských cestách jazdí až 200-tisíc áut bez povinného zmluvného poistenia. Vodičov neodrádza ani trojtisícová pokuta

Na Slovensku sa stále pohybujú desiatky tisíc vozidiel, ktorým chýba povinné zmluvné poistenie (PZP). Ako postupovať, ak vinníkom vašej ...

16.12.2020 Zuzana Mecková

Úrokové sadzby kreditných kariet sa blížia k 20 %. Banky by ich aj znížili, ale klienti ich o to nežiadajú

Kreditné karty sú užitočný finančný nástroj. Pri ich používaní prostriedky nečerpáme z vlastného účtu, ale priamo z banky. Aby sme sa ...

15.12.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Uniqa, ktorá si kúpou AXY posilnila svoju pozíciu na trhu, začala so zmenou značky

Rakúska poisťovacia spoločnosť Uniqa Insurance Group, v rámci ktorej pôsobí aj slovenská Uniqa poisťovňa, ukončila prevzatie spoločností ...

11.12.2020 Redakcia FinReport

Poisťovňa Union sa rozrastá – kúpila Poštovú poisťovňu a získala 160-tisíc nových klientov

Poštová poisťovňa mení majiteľa. Po dlhých a náročných rokovaniach s viacerými záujemcami ju nakoniec kúpila poisťovňa Union. Svoj ...

7.12.2020 Zuzana Mecková

Spotrebiteľské úvery na Slovensku sú výrazne drahšie ako priemer eurozóny. Ani koronakríza s nimi nepohla

Úrokové sadzby spotrebných úverov na Slovensku sa dlhodobo držia nad priemerom eurozóny. Rozdiel v sadzbách sa pohybuje až okolo 2 % v náš ...

3.12.2020 Magdaléna Švančarková

Vykurovacia sezóna prináša viac požiarov a poisťovne majú plné ruky práce

Najčastejšou príčinou vzniku požiarov v rodinných domoch počas zimnej sezóny sú zanesené komíny, kozuby, pece, ale aj neudržiavané ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Anketa: Ako sa masívny nástup digitalizácie premietol do konania lídrov a riadenia finančných spoločností
  2. 2.
    Čaputová: Komunikáciu úmrtia Lučanského nemala viesť len ministerka spravodlivosti
  3. 3.
    Každý tretí človek je ochotný za protihodnotu poskytnúť svoje citlivé údaje a každý šiesty to už urobil
  4. 4.
    Dôchodkové a investičné spoločnosti AXA sa premenovali na Uniqa, poisťovne to ešte len čaká
  5. 5.
    Rodinný dom v Dubnici nad Váhom zachvátil požiar, hasičom komplikovalo prácu počasie