Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

NBS žiada Rapid Life, aby nezavádzala klientov, poisťovňa sa cíti byť obeťou

Ján Beracka Banky a poisťovne Poslať

Medzi spoločnosťou Rapid Life a Národnou bankou Slovenska (NBS) vznikol otvorený spor. NBS tvrdí, že poisťovňa uvádza, alebo môže uvádzať klientov do omylu. Poisťovňa hovorí o tom, že jej problémy spôsobuje práve NBS a od národnej banky žiada peniaze.


Aktuálny spor vyplával na povrch 18. apríla. NBS zverejnila informácie o tom, že sa hromadia sťažnosti klientov na spoločnosť Rapid Life. NBS, teda orgán dohľadu, eviduje sťažnosti predovšetkým na to, že „poisťovňa s nimi nekomunikuje a nevypláca im poistné plnenia, odkupnú hodnotu alebo mimoriadne poistné, a to napriek tomu, že jej doložili všetky potrebné a poisťovňou požadované doklady“.

 

NBS dokonca vydala predbežné opatrenie, ktorým zakazuje poisťovni zavádzať klientov. Ide pritom o poistné zmluvy s poistným produktom, ktorý bol pôvodne nazývaný ako UDP-K, v súčasnosti označovaný spoločne s inými poistnými produktmi ako EuroKapitálPlus.

 

„Poisťovňa nie je oprávnená prerušiť prebiehajúcu likvidáciu poistných udalostí a prestať vyplácať poistné plnenia dohodnuté v poistných zmluvách len z dôvodu, že sama nadobudla pochybnosť o platnosti poistných zmlúv. Žiadne ustanovenie právneho predpisu, ako ani ustanovenie poistnej zmluvy, na takýto postup, teda prerušenie likvidácie, poisťovňu neoprávňujeme,“ upozorňuje NBS s tým, že poisťovňa má prešetrenie urobiť bez zbytočného odkladu.

 

Samotná NBS však nemôže poisťovni nariadiť, aby klientom vyplatila poistné plnenia, odkupnú hodnotu a ani mimoriadne poistné.

Dôležité roky 1995 a 2008

Spoločnosť Rapid Life svoje konanie opiera o konštatovanie NBS z roku 2008 o tom, že poisťovňa vypočítava výšku poistného v rozpore so zákonom.

 

V roku 2008 NBS konštatovala, že vtedy ešte Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid (PČSP) používala kalkulačné vzorce, ktoré „nie sú v súlade s poistno-matematickými metódami na výpočet poistného a technických rezerv“. Zároveň uviedla, že kalkulačné vzorce niektorých produktov nezohľadňujú všetky záväzky voči poisteným ktoré PČSP zaväzuje plniť v prípade vzniku poistnej udalosti. Medzi najkritickejšie produkty patril pritom práve UDK-P, hoci tento produkt v roku 1995 schválilo ministerstvo financií.

 

Výsledkom je, že poisťovňa musela spätne zvyšovať poistné. Poisťovňa v týchto prípadoch ponúkla poisteným viac možností ako na situáciu reagovať. Tento stav však spôsobil viacero sporov s klientmi. Problém teda vzniká v tom, že poisťovňa mala používať chybné vzorce, no napriek tomu mať povolenie od rezortu financií. NBS po zistení nedostatkov vyzvala poisťovňu na úpravy, ktoré jej spôsobili problémy.

 

Kľúčovou otázkou teda je, kto nesie zodpovednosť za to, že na trhu sa mohol ocitnúť produkt, ktorý mal chybne nastavené poistné.

 

Centrálna banka poisťovni vyčíta, že platnosť zmlúv namieta až v momente, keď z nich vyplýva plnenie. „Pokiaľ poisťovňa konštatuje, že dôvodom pre jej pochybnosť o platnosti poistných zmlúv je už konštatovanie Národnej banky Slovenska z roku 2008... nie je opodstatnené, ak začala spochybňovať platnosť zmlúv až v momente, kedy je povinná na ich podklade plniť a nie už v tom čase, kedy na základe predmetných poistných zmlúv inkasovala poistné, aby tak predchádzala vzniku škody na strane klientov,“ hovorí NBS s tým, že Rapid Life naďalej vyberá poistné od spotrebiteľov, u ktorých poistná udalosť dosiaľ nenastala.

 

To, že poisťovňa Rapid Life prerušuje prebiehajúcich vyšetrení poistných udalostí, či nevypláca poistné plnenie z dôvodu pochybností o platnosti poistných zmlúv, považuje NBS za „absolútne neopodstatnený“ postup, ktorý „nemá zákonný ani zmluvný základ“.

 

Orgán dohľadu sa teda jednoznačne stavia na stranu klientov. „Ani rozhodnutie Ministerstva financií SR vo vzťahu k spoločnosti Rapid life, ani závery zistení Národnej banky Slovenska vo vzťahu k spoločnosti Rapid life, ako ani nesprávne rozhodnutia spoločnosti Rapid life vo vzťahu k určeniu výšky poistného nemajú dopad na platnosť alebo obsah jednotlivých zmluvných vzťahov spoločnosti a jej klientov. Akýkoľvek vzťah medzi spoločnosťou Rapid life a orgánom dohľadu nemôže spôsobiť zbavenie sa alebo zmenu záväzkov spoločnosti vyplývajúcich z poistnej zmluvy voči spotrebiteľom,“ upozorňuje NBS.

 

Poškodená poisťovňa?

Samotná spoločnosť Rapid Life sa cíti byť poškodenou zo strany štátu aj NBS. „Súčasný stav je nespochybniteľne dôsledkom konania NBS, ktorá svojou činnosťou spôsobila našej spoločnosti vysokú škodu. Skonštatoval to okresný aj krajský súd a ich právoplatné rozsudky sú jediné relevantné v danej veci,“ hovorí Rapid Life. „Naši klienti sú v neistote, pretože nám NBS dlží peniaze a jej guvernér Makúch a šéf právneho oddelenia Hrčka odmietajú uznať, že banka pochybila a ignorujú právoplatné rozhodnutie súdu,“ dodáva.

 

NBS v reakcii uviedla, že toto stanovisko je „plné účelových klamstiev“. „Spoločnosť Rapid life životná poisťovňa, a.s. žalovala Slovenskú republiku, ktorú podľa žaloby poisťovne Rapid má zastupovať Národná banka Slovenska a Ministerstvo financií SR, a to za údajný nesprávny úradný postup pri dohľade nad poisťovňou Rapid v rokoch 1995 až 2003 zo strany vtedajších príslušných orgánov dohľadu a dozoru, hovorí NBS.

 

Jadro problému podľa NBS má byť práve v získaní povolenia v roku 1995 aj napriek tomu, že ako jednu z príloh k svojej žiadosti vraj spoločnosť Rapid predložila svoje chybné poistno-matematické výpočty a kalkulácie sadzieb poistného. „Za správnosť kalkulácie zodpovedá aktuár a nie Slovenská republika,“ dodáva centrálna banka.

 

NBS v tomto prípade podala v roku 2016 aj dovolanie na Najvyšší súd SR proti rozsudku odvolacieho Krajského súdu v Bratislave, pričom dovolacie konanie na Najvyššom súde SR ešte nie je právoplatne ukončené.

 

Rapid Life zároveň naznačuje, že predstavitelia NBS už čelia vyšetrovaniu. „Oprávnenosť nášho nároku potvrdzuje aj snaha guvernéra (Jozefa) Makúcha a šéfa právneho oddelenia (Štefana) Hrčku preniesť spôsobenú škodu na štátny rozpočet. Zrejme aj z tohto dôvodu čelia predstavitelia NBS vyšetrovaniu Národnej kriminálnej agentúry“ hovorí Rapid Life.

 

NBS však za týmito krokmi vidí plánované kroky poisťovne a peniaze jej vyplatiť nehodlá. „Spoločnosť Rapid Life vyvíja systematický nátlak na NBS, aby stiahla dovolanie podané na Najvyšší súd SR. Súčasťou nátlaku je aj veľký počet trestných a iných podaní, kde pracovníci NBS vystupujú v pozícii svedka, prípadne podávajú príslušné vysvetlenia... Spoločnosť Rapid Life žiada od NBS vyplatenie vysokej čiastky peňazí prostredníctvom mimosúdneho vyrovnania, na ktoré nie je podľa nášho názoru žiadny relevantný dôvod. Podľa názoru NBS Slovenská republika nespôsobila žiadnu škodu poisťovni Rapid,“ dopĺňa NBS. Výšku tejto škody ani jedna zo strán sporu nekonkretizuje.

logo
Prečítajte si tiež:
3.3.2024 Redakcia FinReport

Eurostat: Inflácia pizze v Európe klesla na 5,9 %

Milovníci talianskej pizze by mali zbystriť pozornosť. Tak, ako klesá inflácia bežných tovarov vrátane potravín, klesá aj cena tejto ...

3.3.2024 Redakcia FinReport

Ťažiari bitcoinov vlani zarobili rekordných 10,5 miliardy dolárov

Pôsobivý rast kryptotrhu a najmä rast cien bitcoinu na sklonku minulého roku priniesli úspech aj ťažiarom tejto najdrahšej ...

2.3.2024 Redakcia FinReport

Slovensko zaostáva aj v automatizácii účtovníctva. Riešením je jeho digitalizácia

Stratené bločky, byrokracia pri nástupe nového kolegu či strata času každomesačným vystavovaním faktúr. To sú tradičné výzvy ...

2.3.2024 Redakcia FinReport

Trhy zatiahnu ručnú brzdu, no stále môžu ponúknuť zaujímavé investičné príležitosti

Ekonomika aj finančné trhy dostávajú po odznení koronakrízy zabrať. Kontinuálne nasledovalo zvyšovanie inflácie a dôsledky vypuknutia ...

1.3.2024 Robert Juriš

Inflácia na Slovensku klesla na 3,7 %, priemer eurozóny je na úrovni 2,6 %

Inflácia v eurozóne už niekoľko mesiacov za sebou klesá. Vo februári 2024 predstavovala 2,6 %, pričom v porovnaní s prvým mesiacom tohto ...

1.3.2024 Zuzana Fryč

Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení prinesie viacero noviniek

Medzirezortné pripomienkovanie novely zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP) sa skončilo už v júli minulého roka. Aj napriek tomu sa jej ...

1.3.2024 Martin Jamnický

Pre ktoré zamestnanecké benefity dokážeme akceptovať aj o niečo nižší plat?

Odmena za vykonanú prácu sa už dávno nevypláca len v peniazoch. Pri rozhodovaní sa pre to-ktoré zamestnanie často rozhodujú benefity ...

29.2.2024 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa dosiahla v minulom roku čistý zisk 308,9 milióna eur

Najväčšia banka pôsobiaca na slovenskom finančnom trhu Slovenská sporiteľňa vlani dokázala vygenerovať čistý zisk na úrovni 308,9 ...

28.2.2024 Redakcia FinReport

Poisťovňa Kooperativa vlani vyplatila klientom viac ak 300 miliónov eur

Poisťovňa Kooperativa zažila vlani jeden z najlepších rokov vo svojej 30-ročnej histórii. Zaznamenala rast vo všetkých segmentoch poistenia, ...

26.2.2024 Zuzana Fryč

Štyri poisťovne ovládajú tri štvrtiny slovenského poistného trhu, jednotkou je Kooperativa

Jednotkou na slovenskom poistnom trhu na sklonku uplynulého roku zostala Kooperativa. Pred Allianz – Slovenskou poisťovňou má však len ...

23.2.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka po prvý raz dosiahla zisky presahujúce hranicu 200 miliónov eur

Skupina Tatra banka Group v roku 2023 po prvý raz vo svojej histórii z pohľadu zisku prekonala hranicu 200 miliónov eur. Jej zisk vzrástol o 27 ...

22.2.2024 Zuzana Fryč

Príliš veľa nejasností: Preplatenie škôd na čelnom skle je stále problematické

Uplatňovanie škôd na čelnom skle motorového vozidla z povinného zmluvného poistenia vinníka je stále veľmi problematické. Poisťovne ...

20.2.2024 Redakcia FinReport

Zisky najväčších európskych bánk vlani presiahli 100 miliárd eur

Zisk najväčších európskych bánk v minulom roku presiahol hranicu 100 miliárd eur. Hlavným dôvodom medziročného nárastu o 32 % bolo ...

19.2.2024 Redakcia FinReport

Európska centrálna banka sa obáva o odolnosť bánk na Slovensku

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky (ECB) prijala stanovisko k osobitnému odvodu pre úverové inštitúcie. Podľa nej prijatie zákona ...

18.2.2024 Redakcia FinReport

Máme šancu dožiť sa 80 a viac rokov, no v starobe nám hrozí chudoba

Priemerná dĺžka života na Slovensku za posledné štvrťstoročie vzrástla o sedem rokov a naďalej sa zvyšuje. Dnešní mladí ľudia tak ...

15.2.2024 Zuzana Fryč

Na čo si dať pozor pri poistení tepelných čerpadiel či solárnych panelov?

Investície do rekonštrukcie či technického vylepšenia rodinných domov sú stále aktuálne. Aj vzhľadom na dotačné výzvy na ...

14.2.2024 Redakcia FinReport

Britský bankový dom Barclays kupuje Tesco Bank. Čo tým sleduje?

Britský bankový dom Barclays v minulom roku ohlásil mohutnú racionalizáciu. Nehovoril priamo o prepúšťaní, ale o znižovaní nákladov na ...

12.2.2024 Zuzana Fryč

Ako poisťovne riešia škody na vozidlách a škody na cudzom majetku po požiari elektromobilov?

Počet elektromobilov na slovenských cestách postupne stúpa, a zdá sa, že bude aj naďalej rásť. Spolu s tým sa však zvyšuje aj riziko ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay