Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

NBS žiada Rapid Life, aby nezavádzala klientov, poisťovňa sa cíti byť obeťou

Ján Beracka Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Medzi spoločnosťou Rapid Life a Národnou bankou Slovenska (NBS) vznikol otvorený spor. NBS tvrdí, že poisťovňa uvádza, alebo môže uvádzať klientov do omylu. Poisťovňa hovorí o tom, že jej problémy spôsobuje práve NBS a od národnej banky žiada peniaze.

image


Aktuálny spor vyplával na povrch 18. apríla. NBS zverejnila informácie o tom, že sa hromadia sťažnosti klientov na spoločnosť Rapid Life. NBS, teda orgán dohľadu, eviduje sťažnosti predovšetkým na to, že „poisťovňa s nimi nekomunikuje a nevypláca im poistné plnenia, odkupnú hodnotu alebo mimoriadne poistné, a to napriek tomu, že jej doložili všetky potrebné a poisťovňou požadované doklady“.

 

NBS dokonca vydala predbežné opatrenie, ktorým zakazuje poisťovni zavádzať klientov. Ide pritom o poistné zmluvy s poistným produktom, ktorý bol pôvodne nazývaný ako UDP-K, v súčasnosti označovaný spoločne s inými poistnými produktmi ako EuroKapitálPlus.

 

„Poisťovňa nie je oprávnená prerušiť prebiehajúcu likvidáciu poistných udalostí a prestať vyplácať poistné plnenia dohodnuté v poistných zmluvách len z dôvodu, že sama nadobudla pochybnosť o platnosti poistných zmlúv. Žiadne ustanovenie právneho predpisu, ako ani ustanovenie poistnej zmluvy, na takýto postup, teda prerušenie likvidácie, poisťovňu neoprávňujeme,“ upozorňuje NBS s tým, že poisťovňa má prešetrenie urobiť bez zbytočného odkladu.

 

Samotná NBS však nemôže poisťovni nariadiť, aby klientom vyplatila poistné plnenia, odkupnú hodnotu a ani mimoriadne poistné.

Dôležité roky 1995 a 2008

Spoločnosť Rapid Life svoje konanie opiera o konštatovanie NBS z roku 2008 o tom, že poisťovňa vypočítava výšku poistného v rozpore so zákonom.

 

V roku 2008 NBS konštatovala, že vtedy ešte Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid (PČSP) používala kalkulačné vzorce, ktoré „nie sú v súlade s poistno-matematickými metódami na výpočet poistného a technických rezerv“. Zároveň uviedla, že kalkulačné vzorce niektorých produktov nezohľadňujú všetky záväzky voči poisteným ktoré PČSP zaväzuje plniť v prípade vzniku poistnej udalosti. Medzi najkritickejšie produkty patril pritom práve UDK-P, hoci tento produkt v roku 1995 schválilo ministerstvo financií.

 

Výsledkom je, že poisťovňa musela spätne zvyšovať poistné. Poisťovňa v týchto prípadoch ponúkla poisteným viac možností ako na situáciu reagovať. Tento stav však spôsobil viacero sporov s klientmi. Problém teda vzniká v tom, že poisťovňa mala používať chybné vzorce, no napriek tomu mať povolenie od rezortu financií. NBS po zistení nedostatkov vyzvala poisťovňu na úpravy, ktoré jej spôsobili problémy.

 

Kľúčovou otázkou teda je, kto nesie zodpovednosť za to, že na trhu sa mohol ocitnúť produkt, ktorý mal chybne nastavené poistné.

 

Centrálna banka poisťovni vyčíta, že platnosť zmlúv namieta až v momente, keď z nich vyplýva plnenie. „Pokiaľ poisťovňa konštatuje, že dôvodom pre jej pochybnosť o platnosti poistných zmlúv je už konštatovanie Národnej banky Slovenska z roku 2008... nie je opodstatnené, ak začala spochybňovať platnosť zmlúv až v momente, kedy je povinná na ich podklade plniť a nie už v tom čase, kedy na základe predmetných poistných zmlúv inkasovala poistné, aby tak predchádzala vzniku škody na strane klientov,“ hovorí NBS s tým, že Rapid Life naďalej vyberá poistné od spotrebiteľov, u ktorých poistná udalosť dosiaľ nenastala.

 

To, že poisťovňa Rapid Life prerušuje prebiehajúcich vyšetrení poistných udalostí, či nevypláca poistné plnenie z dôvodu pochybností o platnosti poistných zmlúv, považuje NBS za „absolútne neopodstatnený“ postup, ktorý „nemá zákonný ani zmluvný základ“.

 

Orgán dohľadu sa teda jednoznačne stavia na stranu klientov. „Ani rozhodnutie Ministerstva financií SR vo vzťahu k spoločnosti Rapid life, ani závery zistení Národnej banky Slovenska vo vzťahu k spoločnosti Rapid life, ako ani nesprávne rozhodnutia spoločnosti Rapid life vo vzťahu k určeniu výšky poistného nemajú dopad na platnosť alebo obsah jednotlivých zmluvných vzťahov spoločnosti a jej klientov. Akýkoľvek vzťah medzi spoločnosťou Rapid life a orgánom dohľadu nemôže spôsobiť zbavenie sa alebo zmenu záväzkov spoločnosti vyplývajúcich z poistnej zmluvy voči spotrebiteľom,“ upozorňuje NBS.

 

Poškodená poisťovňa?

Samotná spoločnosť Rapid Life sa cíti byť poškodenou zo strany štátu aj NBS. „Súčasný stav je nespochybniteľne dôsledkom konania NBS, ktorá svojou činnosťou spôsobila našej spoločnosti vysokú škodu. Skonštatoval to okresný aj krajský súd a ich právoplatné rozsudky sú jediné relevantné v danej veci,“ hovorí Rapid Life. „Naši klienti sú v neistote, pretože nám NBS dlží peniaze a jej guvernér Makúch a šéf právneho oddelenia Hrčka odmietajú uznať, že banka pochybila a ignorujú právoplatné rozhodnutie súdu,“ dodáva.

 

NBS v reakcii uviedla, že toto stanovisko je „plné účelových klamstiev“. „Spoločnosť Rapid life životná poisťovňa, a.s. žalovala Slovenskú republiku, ktorú podľa žaloby poisťovne Rapid má zastupovať Národná banka Slovenska a Ministerstvo financií SR, a to za údajný nesprávny úradný postup pri dohľade nad poisťovňou Rapid v rokoch 1995 až 2003 zo strany vtedajších príslušných orgánov dohľadu a dozoru, hovorí NBS.

 

Jadro problému podľa NBS má byť práve v získaní povolenia v roku 1995 aj napriek tomu, že ako jednu z príloh k svojej žiadosti vraj spoločnosť Rapid predložila svoje chybné poistno-matematické výpočty a kalkulácie sadzieb poistného. „Za správnosť kalkulácie zodpovedá aktuár a nie Slovenská republika,“ dodáva centrálna banka.

 

NBS v tomto prípade podala v roku 2016 aj dovolanie na Najvyšší súd SR proti rozsudku odvolacieho Krajského súdu v Bratislave, pričom dovolacie konanie na Najvyššom súde SR ešte nie je právoplatne ukončené.

 

Rapid Life zároveň naznačuje, že predstavitelia NBS už čelia vyšetrovaniu. „Oprávnenosť nášho nároku potvrdzuje aj snaha guvernéra (Jozefa) Makúcha a šéfa právneho oddelenia (Štefana) Hrčku preniesť spôsobenú škodu na štátny rozpočet. Zrejme aj z tohto dôvodu čelia predstavitelia NBS vyšetrovaniu Národnej kriminálnej agentúry“ hovorí Rapid Life.

 

NBS však za týmito krokmi vidí plánované kroky poisťovne a peniaze jej vyplatiť nehodlá. „Spoločnosť Rapid Life vyvíja systematický nátlak na NBS, aby stiahla dovolanie podané na Najvyšší súd SR. Súčasťou nátlaku je aj veľký počet trestných a iných podaní, kde pracovníci NBS vystupujú v pozícii svedka, prípadne podávajú príslušné vysvetlenia... Spoločnosť Rapid Life žiada od NBS vyplatenie vysokej čiastky peňazí prostredníctvom mimosúdneho vyrovnania, na ktoré nie je podľa nášho názoru žiadny relevantný dôvod. Podľa názoru NBS Slovenská republika nespôsobila žiadnu škodu poisťovni Rapid,“ dopĺňa NBS. Výšku tejto škody ani jedna zo strán sporu nekonkretizuje.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
25.9.2022 Redakcia FinReport

Takmer 20-tisíc firiem na Slovensku ohrozuje ich vlastné okolie

Rizikoví vlastníci, dodávatelia, odberatelia či štatutárne orgány, to všetko sú faktory z bezprostredného okolia, ktoré môžu ohrozovať ...

24.9.2022 Redakcia FinReport

Internetový investičný maklér Robinhood prepúšťa stovky zamestnancov

Internetový investičný maklér Robinhood Markets zruší 780 pracovných miest. Predstavuje to približne štvrtinu spomedzi všetkých ...

24.9.2022 Redakcia FinReport

Výdavky na overenie digitálnej identity do roku 2027 celosvetovo presiahnu 20 miliárd dolárov

Nová štúdia od Juniper Research tvrdí, že výdavky na kontroly digitálnej identity v rámci celého sveta v roku 2027 dosiahnu 20,8 miliardy ...

23.9.2022 Roland Régely

Amundi: Nastal čas upraviť si investičné portfólio, dlhopisy sa vracajú na výslnie

Dlhopisy sú tento rok opäť „v kurze“. Vyplýva to z vyjadrení predstaviteľov francúzskej správcovskej spoločnosti Amundi. Tí tvrdia, že ...

23.9.2022 Naďa Černá

Kostru dinosaura vydražili za 6 miliónov dolárov. Vedci však z toho nadšení nie sú

Vzácnu kostru dinosaura starú 77 miliónov rokov sa podarilo vydražiť na prírodovednej aukcii za 6 miliónov dolárov. V aukčnej sieni ...

23.9.2022 Redakcia FinReport

Robert Kyncl: Do čela hudobného vydavateľstva Warner Music sa postaví rodák z Česka

Novým šéfom tretieho najväčšieho hudobného vydavateľstva na svete Warner Music Group sa stane český rodák Robert Kyncl. Na čele ...

23.9.2022 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa oznámila ďalšie zvyšovanie úrokových sadzieb svojich hypoték

Najväčšia banka pôsobiaca na domácom trhu – Slovenská sporiteľňa už po druhý raz počas tohtoročného septembra zvyšuje úrokové ...

23.9.2022 Redakcia FinReport

Tatra banka hlási miliónteho klienta, stihla to za 32 rokov

Tatra banka hlási, že počas troch desaťročí, čo pôsobí na slovenskom finančnom trhu, prekročila hranicu jedného milióna klientov. Za ...

21.9.2022 Redakcia FinReport

Aj 365.bank zvýšila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

K bankám, ktoré v septembri zvýšili úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov, dnes pribudla aj 365.bank. Úroky zvýšila na všetkých ...

21.9.2022 Redakcia FinReport

UniCredit a Teach For All uzatvorili celoeurópske partnerstvo na podporu vzdelávania

UniCredit a spoločnosť Teach For All spojili svoje sily s cieľom podporiť vzdelávanie detí v rámci celoeurópskeho partnerstva, ktoré ...

20.9.2022 Redakcia FinReport

VÚB banka: Najekologickejšia kreditka je tá, ktorá neexistuje

Platobná karta, ktorá fyzicky neexistuje, je najekologickejšia. Práve s takou digitálnou Mastercard kreditkou v súčasnosti prichádza VÚB ...

19.9.2022 Redakcia FinReport

Hypotéky zdražuje aj ČSOB, úroky stúpajú najmä pri kratších fixáciách

Ďalšou bankou, ktorá v septembri 2022 zvyšuje úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov, je ČSOB. Stáva sa v poradí piatou hypotekárnou ...

19.9.2022 Redakcia FinReport

Čo robiť, aby si jesenná turistika nevyžiadala zásah horskej služby, ktorý by ste si museli platiť sami

Mnoho turistov považuje práve začiatok jesene za najlepšie obdobie pre horské túry. S ochladením však často prichádza k rýchlej zmene ...

15.9.2022 Robert Juriš

ECB skontroluje banky, ako sú pripravené na dôsledky energetickej krízy

Európska centrálna banka (ECB) prijala viacero opatrení v boji s rastúcou infláciou. Okrem zvyšovania kľúčových úrokových sadzieb začala ...

13.9.2022 Robert Juriš

Banky na Slovensku sa opäť pretekajú v zdražovaní hypotekárnych úverov

Len niekoľko hodín po tom, ako Európska centrálna banka (ECB) zvýšila kľúčové úrokové sadzby na 1,25 %, pristúpili k zdražovaniu ...

13.9.2022 Zuzana Fryč

Inflácia ukrajuje z našich príjmov. Banky aj poisťovne preto priebežne zvyšujú svojim zamestnancom platy

Inflácia dosahuje nové a nové historické maximá a stále nie je zrejmé, dokedy budú ceny tovarov a služieb rásť. V auguste 2022 na ...

13.9.2022 Redakcia FinReport

Uniqa poisťovňa sa v Česku a na Slovensku dostala cez hranicu 3 miliónov poistných zmlúv

Za prvých šesť mesiacov tohto roku predpísala Uniqa poisťovňa v Česku a na Slovensku na poistnom spolu 378,3 milióna eur. Z toho 248,5 ...

11.9.2022 Redakcia FinReport

Poistenie školy kryje úrazy aj krádež vecí, nechráni však mobily ani tablety žiakov. Pozor aj na kyberšikanu

Začal sa školský rok a s ním aj starosti rodičov, ktorí už nemajú svoje deti plne pod kontrolou. Najčastejšie škody, ktoré deti utrpia v ...

Aplikácia

  1. 1.
    Ružinovské hodové slávnosti 24.09. - 25.09.2022
  2. 2.
    V MLM sme sa len hrali na podnikateľov. Až vo FinGO.sk sme rozbehli náš vlastný biznis
  3. 3.
    Slovenská sporiteľňa oznámila ďalšie zvyšovanie úrokových sadzieb svojich hypoték
  4. 4.
    Štátny príspevok za ubytovanie Ukrajincov sa od 1. júla 2022 zvýši až trojnásobne
  5. 5.
    Takmer 20-tisíc firiem na Slovensku ohrozuje ich vlastné okolie