NBS zakázala Prima banke používať nekalú obchodnú praktiku v reklame. Na Slovensku sa to stalo prvý raz
Národná banka Slovenska (NBS) uložila Prima banke Slovensko zákaz používať nekalú obchodnú praktiku, ktorú mala využiť v rámci svojej reklamnej kampane o sporiacom účte s 5 % úrokovou sadzbou. Rozhodnutie o sankcii NBS voči Prima banke však nezahŕňa pokutu, pričom centrálna banka to označuje za prvý prípad, keď rozhodovala o nekalej praktike pri propagácii bankových produktov.

Foto: Prima banka
Porušenie ochrany spotrebiteľa
Prima banka Slovensko sa podľa vyjadrenia NBS v rámci svojej nekorektnej reklamy dopustila klamlivej obchodnej praktiky, ktorá bola priamo spojená s propagáciou, ponukou a podporou predaja sporiacich účtov. Porušila tak zákon o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z. z.
Banka v nej síce uvádzala výšku úrokovej sadzby úročiacu vklad na sporiacom účte, ale opomenula zreteľne uviesť ďalšie podstatné informácie o sporiacich účtoch – konkrétne povinnosť zriadenia osobného účtu, študentského účtu alebo detského účtu, lehotu sporenia, či minimálnu a maximálnu výšku vkladu. NBS pritom tvrdí, že ak nie je možné uviesť priamo tieto podstatné informácie, tak stačí tak urobiť aspoň prostredníctvom odkazu na ne.
NBS spustila konanie na základe podnetu spotrebiteľa, ktorý podal sťažnosť na nekalú reklamu v televízii. „Rozhodnutie o zákaze používania takejto nekalej obchodnej praktiky nadobudlo právoplatnosť a vykonateľnosť 28. januára 2023, čím je konanie ukončené. NBS bude monitorovať dodržiavanie zákazu uloženého rozhodnutím,“ uvádza vedúci oddelenia komunikácie NBS Peter Majer. Zároveň dodáva, že toto rozhodnutie je vôbec prvé rozhodnutie vydané NBS, ktoré určuje, čo sa rozumie nekalou praktikou pri propagácii bankových produktov.
Banka s rozhodnutím nesúhlasí
Prima banka toto rozhodnutie rešpektuje. Naďalej je však presvedčená o tom, že jej komunikácia produktu Sporenie k osobnému účtu je plne v súlade s platnou legislatívou aj s etickým kódexom reklamnej praxe Rady pre reklamu. Tá podľa slov riaditeľky bankového odboru marketingu a komunikácie Evy Čonkovej už v minulosti opakovane potvrdila, že komunikácia banky nie je v rozpore s ustanoveniami kódexu a že v reklame nie sú uvedené informácie ani údaje, ktoré by mohli uviesť spotrebiteľov do omylu.
„Naše stanovisko podporuje aj externá právna analýza. So závermi odboru ochrany finančných spotrebiteľov NBS sa vzhľadom na tieto skutočnosti nestotožňujeme. Napriek tomu sme v priebehu niekoľko rokov trvajúceho konania na základe podnetov odboru doplnili niektoré prvky komunikácie, a to aj nad rámec zákonných požiadaviek,“ uvádza riaditeľka.
Hoci sa banka s rozhodnutím a argumentmi odboru ochrany finančných spotrebiteľov NBS nestotožňuje, bude jeho výklad zákona a rozhodnutie rešpektovať. Riaditeľka pritom dodáva, že banka vníma rozhodnutie NBS ako výklad zákona zo strany odboru ochrany finančných spotrebiteľov, ktorý po novom upravuje pravidlá pre reklamnú komunikáciu a propagáciu neúverových produktov na bankovom trhu.
V časopise, v televízii aj v exteriéri
NBS vo svojom rozhodnutí uvádza, že túto reklamu s chýbajúcimi podstatnými informáciami o sporiacom účte Prima banka uverejnila od januára 2019 do júla 2019 v printovej reklame v známom týždenníku. Banka sa mala dopustiť porušenia zákona o ochrane spotrebiteľa aj tým, že od januára 2017 do novembra 2020 uverejňovala túto reklamu v prostriedkoch hromadnej dopravy a od januára do konca júla 2019 v televízii Markíza.
Sankcia sa obišla bez pokuty
Banková rada NBS voči reklamným praktikám Prima banky vydala svoje prvostupňové rozhodnutie ešte v septembri 2021, v ktorom jej zakázala používať spomínané nekalé obchodné praktiky. Banka sa voči rozhodnutiu regulátora finančného trhu odvolala, respektíve podala rozklad v októbri 2021.
Rozhodovanie NBS bolo na základe odvolania vrátené na prvý stupeň na opätovné rozhodnutie. V druhom kole však už Prima banka nevyužila právo odvolať sa, čo znamená, že aktuálne zverejnené rozhodnutie národnou bankou nadobudlo právoplatnosť ako prvostupňové rozhodnutie.
„Napriek presvedčeniu o plnom súlade našej komunikácie s platnou legislatívou aj príslušnými etickými princípmi sme sa rozhodli nevyužiť ďalšie opravné prostriedky a v tejto fáze konanie ďalej nepredlžovať, a to najmä s ohľadom na mimoriadnu časovú náročnosť, neefektívnosť aj prípadnú kontraproduktívnosť ďalšieho niekoľkoročného konania, ktoré by aj tak nemalo žiadny pozitívny prínos pre klientov,“ hovorí E. Čonková.
Peter Majer dodáva, že NBS v tomto konaní neudelila Prima banke Slovensko žiadnu pokutu. Zákaz používať nekalú obchodnú praktiku pri propagácii dotknutých bankových produktov považuje NBS za dostatočný.
NBS monitoruje aj ďalšie finančné inštitúcie
Národná banka Slovenska v rámci svojej agendy vykonáva systematický monitoring reklamy a propagácie finančných produktov a v tejto oblasti aj usmerňuje dohliadané subjekty. „Dohľad nad dohliadanými subjektmi je však v zmysle zákona o dohľade neverejný, a preto o konkrétnych posudzovaných prípadoch Národná banka Slovenska verejnosť neinformuje,“ uzatvára P. Majer.
Mzdová kalkulačka - výpočet čistej mzdy a ceny práce
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Tehotenské: Online kalkulačka na výpočet dávky
Kalkulačka materskej dávky
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka na výpočet dôchodkového veku
Kalkulačka na výpočet vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Hypotekárna kalkulačka
Porovnanie zdravotných poisťovní
DPH kalkulačka pre rok 2025
Investičná kalkulačka

SPRAVODAJSTVO





Najčítanejšie
- 1.Ďalší dvaja manažéri skrachovanej spoločnosti Wirecard sú obvinení zo sprenevery
- 2.Desiatky ozbrojencov prepadli firmu Prosegur, ukoristili milióny
- 3.Farmári blokujú cesty naprieč celým Francúzskom na protest proti nízkym zárobkom a rastúcim nákladom (foto)
- 4.Atentátnik na Fica možno nebol osamelý vlk, Šutaj Eštok upozornil na jeho vymazanú komunikáciu na sociálnej sieti (video)
- 5.Cestovanie vlakom zadarmo čakajú nové pravidlá