Hľadaj

Nastal čas splácania odložených úverov, približne 5 % klientov má problém

Zuzana Mecková Banky a poisťovne Poslať

Odklad splátok úverov pomohol najmä tým, ktorí počas pandémie prišli o svoje príjmy. Mnohým sa aktuálne končí deväťmesačný odklad, a podľa najnovšej analýzy Slovenskej bankovej asociácie (SBA) sa až 95 % klientov postupne vracia k splácaniu svojich úverov. Znamená to, že podľa SBA má problém približne 5 % domácností.

image

Foto: Shutterstock

Žiadosť o odklad splátok si ku koncu leta 2020 podalo viac než 140-tisíc fyzických osôb a vyše 8-tisíc firemných klientov. Väčšina z nich požiadala o odklad splátok na maximálne obdobie 9 mesiacov.

Výsledkom šiestich prieskumov je mierny optimizmus

Rovnako aj Národná banka Slovenska (NBS) počas minulého roku pozorne sledovala situáciu finančný stav zadlžených domácností. Doposiaľ vykonala spolu šesť reprezentatívnych prieskumov o tom, ako domácnosti vidia šance znovu si plniť svoje záväzky voči bankám po skončení splátkového moratória.

Hoci Slovensko naďalej bojuje proti pandémii koronavírusu, podľa posledného prieskumu NBS analytici nepredpokladajú zásadný nárast počtu ľudí s problémom začať splácať. Podľa výsledkov posledného prieskumu z decembra minulého roku riadne splácanie neočakáva asi 7,3 % domácností. V praxi to predstavuje približne 0,7 % z celkového objemu retailových úverových klientov.

Skutočnosť je zatiaľ lepšia, ako predpokladali

Mierny optimizmus zdieľajú aj banky, ktoré aktuálnu situáciu označujú za udržateľnú. „Na začiatku roku 2021 sa neudialo v tejto súvislosti nič zásadne negatívne. Odklady splátok začali exspirovať už skôr na konci minulého roku a pozorovaná situácia je o niečo lepšia, ako sme pôvodne predpokladali. Nevyzerá to zatiaľ na zásadný problém,“ opisuje dianie na úverovom trhu PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

V Slovenskej sporiteľni ku koncu januára evidujú už 60 % domácností, ktorým sa skončil odklad splátok. „Klienti v drvivej väčšine prípadov nabehli na štandardné splácanie, iba menej ako 5 % z nich má problémy s dodržiavaním splátkového kalendára,“ približuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Štvrtinová splátka pre domácnosti

Banky už od začiatku odkladov prispôsobili politiku úverovania vzniknutej situácii a posilnili aj procesy monitoringu a riadenia, aby dokázali operatívne a v predstihu reagovať na možné negatívne scenáre. Pre klientov, ktorí majú problém úver znovu začať splácať, prinášajú vlastné riešenia.

„Klientom, ktorí po odklade nedokážu začať splácať svoje úvery v plnej výške, sme pripravení vyjsť v ústrety. Splátku úveru im na obdobie troch až šiestich mesiacov znížime len na štvrtinu. Je to pre nich cesta, ktorou sa postupne dokážu vrátiť do normálu,“ vysvetľuje M. Cesnaková.

Aj Tatra banka je pripravená svojim klientom, ktorí sa nevedia po odklade vrátiť k plnej výške splácania, na päť mesiacov znížiť minimálnu splátku na 25 % tej pôvodnej. „Zároveň sme pripravení pomôcť im prostredníctvom individuálnych riešení,“ pripomína hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Túto možnosť využíva viacero klientov. „Z tých klientov, ktorí mali problém vrátiť sa k štandardnému splácaniu, majú približne tri štvrtiny nastavenú individuálnu reštrukturalizáciu so svojou bankou a pokračujú v splácaní s novými podmienkami,“ spresnil hovorca NBS Peter Majer.

Banky tak preukazujú snahu pomôcť svojim klientom, keďže požiadať o individuálne riešenie v zmysle bankovej regulácie môžu klienti až do 30. júna tohto roka.

Existujú aj ďalšie možnosti

O reštrukturalizáciu splátok môžu požiadať aj klienti Poštovej banky. „Všetko bude závisieť od možností klienta. V hre je možnosť ďalšieho odkladu splátok, ak situácia neumožní iné riešenie. Tento odklad však už bude viditeľný v úverových registroch,“ tvrdí hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

VÚB banka ponúka klientom, ktorým sa skončil legislatívny odklad splácania, viacero možností. „Okrem štandardného odkladu je to predĺženie splatnosti či odklad splácania istiny. Pre klientov sme pripravili aj špeciálny formulár na našom webe, kde môžu klienti s problémom začať splácať oznámiť a opísať svoju situáciu,“ opisuje D. Miša.

Zápis v úverovom registri

Klienti, ktorí požiadali o 9-mesačný odklad splátok podľa zákona Lex Korona, nebudú vedení v úverovom registri. Pokiaľ však klient po skončení odkladu splátok nedokáže splácať úver a požiada o zníženie splátky, táto informácia už podľa platnej legislatívy musí byť zapísaná do úverového registra. Tento krok by si mal preto každý dôkladne zvážiť, keďže v budúcnosti to môže klientovi znížiť dostupnosť ďalšieho úveru.

Stabilita finančného sektora by nemala byť ohrozená

Banky preventívne vytvárajú rezervy na možné zlyhania úverov v budúcnosti. „V roku 2020 sme zvýšili tvorbu opravných položiek, zohľadňujúc očakávané zhoršenie ekonomického prostredia. Taktiež sme zodpovedajúco upravili plány na rok 2021,“ tvrdí D. Miša.

Podľa ostatnej Správy o finančnej stabilite od NBS si banky do konca septembra 2020 na tento účel odložili v čistom 296 miliónov eur, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje nárast o 157 %. Počas minulého roku vytvorili viac opravných položiek ako v rokoch 2018 a 2019 spolu.

Bankový sektor je podľa správy pripravený pokračovať v odkladoch splátok na základe individuálnych dohôd s klientmi, čo je z pohľadu klientov aj bánk považované za efektívnejšie.

Pandémia sa tiež výrazne podpísala pod znížený zisk bánk. Čistý zisk bankového sektora sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom prepadol o  viac ako tretinu. Neočakáva sa však, že by bankový sektor ako celok vykázal výrazné koncoročné straty.

Banková rada NBS súčasne očakáva, že pandemická kríza bude mať určité negatívne dôsledky pre solventnosť domácností a firiem, no nie takého rozmeru, aby to ohrozovalo stabilitu finančného sektora.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
26.2.2021 Redakcia FinReport

Inflácia sa zobudila, rastú ceny surovín aj potravín. Pri pokračovaní súčasného trendu by mohla stúpnuť na 3 %

Riziko opätovného naštartovania inflácie sa zvyšuje. Je za tým rast vstupných cien surovín, ktoré tlačia nahor konečné ceny produkcie, no ...

26.2.2021 Zuzana Mecková

Peniaze iných: Podarí sa neľútostnému obchodníkovi z Wall Street prevziať kontrolu nad rodinným podnikom?

Dramatická snímka s prvkami romantickej komédie Peniaze iných približuje príbeh obchodníka Lawrenca Garfielda, ktorý miluje peniaze, ale ...

25.2.2021 Redakcia FinReport

Generali uvádza na trh päťročný plán na podporu oživenia ekonomiky v Európe v hodnote 3,5 miliardy eur

Spoločnosť Generali pripravila päťročný investičný plán nazvaný Fenice 190 v objeme 3,5 miliardy eur. Jeho úlohou je podpora obnovy ...

25.2.2021 Robert Juriš

Michal Liday: Sme banka, ktorá je posadnutá inovatívnosťou a mladosťou

Na slovenskom trhu má zvláštny zvuk. Je inovatívna, moderná, udávajúca trendy a oceňovaná. Pri vyslovení jej mena spozornejú najmä ...

24.2.2021 Zuzana Mecková

Slovenskú poštu čakajú najväčšie zmeny v histórii. Začína sa veľké prepúšťanie a digitalizácia služieb

Slovenská pošta prejde v nasledujúcom období zásadnými reformami. K prvým zmenám by malo dôjsť už 1. marca tohto roku. Cieľom je ...

24.2.2021 Redakcia FinReport

Trh s vakcínami proti vírusu COVID-19 generuje miliardy eur a bude ešte rásť

Očkovanie obyvateľstva voči ochoreniu COVID-19 znamená nádej pre celý svet v snahe zastaviť šírenie tohto nebezpečného vírusu. To si ...

23.2.2021 Magdaléna Švančarková

Aj naše banky už pracujú so zápornými úrokovými sadzbami

Bankový systém je hore nohami. Aj tak by sa dal nazvať príchod záporných úrokových sadzieb, ktoré už využívajú niektoré európske ...

22.2.2021 Zuzana Mecková

Generali prišla s aplikáciou na výpočet hodnoty domácnosti, iné poisťovne tvrdia, že také niečo nepotrebujú

Určiť správnu hodnotu majetku je pri uzatváraní poistenia domácnosti kľúčové. Poisťovňa Generali uviedla na trh novú webovú aplikáciu, ...

21.2.2021 Redakcia FinReport

VÚB banka: Počet platieb cez mobil sa medziročne strojnásobil a tohtoročný Valentín bol doslova digitálny

Pandemický rok 2020 sa výrazne podpísal pod skokový nárast bezkontaktných platieb a nákupov cez internet. Naopak, výbery hotovosti z ...

18.2.2021 Vladimír Pisár

Ešte nedávno obľúbené vkladné knižky definitívne končia, prevalcovala ich digitalizácia bankových služieb

Vkladné knižky nemali dlho medzi sporiacimi produktmi konkurenciu. Takmer dve storočia sa tešili mimoriadnej popularite. Od roku 1841 aj na ...

16.2.2021 Robert Juriš

Pandémia koronavírusu motivuje k vyššiemu počtu poistných podvodov, poisťovne však zdokonaľujú svoju obranu

Analyzujú metadáta, používajú sofistikované nástroje, majú vlastných detektívov, konzultujú s posudkovými lekármi, spolupracujú s ...

13.2.2021 Redakcia FinReport

Nepočujúci cez rúška nedokážu odčítavať z pier. Slovenská sporiteľňa s nimi komunikuje cez mobilnú aplikáciu

Pandémia a nosenie rúšok skomplikovali situáciu ľuďom s čiastočnou alebo úplnou stratou sluchu. Príčinou je, že pri komunikácii nemôžu ...

12.2.2021 Redakcia FinReport

Podľa štúdie KPMG má poisťovňa Union najspokojnejších klientov v slovenskom finančnom sektore

Poisťovňa Union má spomedzi slovenských poisťovní najlepšiu zákaznícku skúsenosť a najšťastnejších klientov. Vyplýva to zo štúdie ...

11.2.2021 Roland Régely

Ako sa poistiť na dovolenku počas pandémie? Väčšina poisťovní poskytuje plné krytie len v bezpečných krajinách

Zabezpečiť si funkčné poistenie na dovolenku počas pandémie koronavírusu nie je vôbec jednoduché. Slovenské poisťovne síce cestovné ...

11.2.2021 Redakcia FinReport

Novým obchodným riaditeľom poisťovne Coface pre Slovenskú republiku a Česko sa stal Roman Krupička

Roman Krupička sa stal novým obchodným riaditeľom Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Vedenie spoločnosti Coface tak má nového člena. ...

9.2.2021 Dominik Horváth

Banka budúcnosti využije produkty technologických gigantov a sama sa bude starať „len“ o klientov

Mnohokrát sa už objavili negatívne predpovede ohľadne budúcnosti bánk. Už v 90. rokoch minulého storočia sa hovorilo, že „bankovníctvo ...

8.2.2021 Redakcia FinReport

Allianz – Slovenská poisťovňa mení svoje logo. Globálna značka z neho vytlačila názov lokálneho partnera

Allianz – Slovenská poisťovňa začala používať nové logo. Z doterajšieho, ktoré spoločnosť používala od zlúčenia poisťovne Allianz ...

8.2.2021 Magdaléna Švančarková

Pandémia koronavírusu prinútila poisťovne siahnuť hlboko do vrecka. Na poistných udalostiach vyplatili státisíce eur

Pandémia koronavírusu vyjde draho aj poisťovne. Od polovice marca 2020 hlásia stovky rôznych poistných udalostí za státisíce eur. Najviac ...

PHP Developer - študentská brigáda PHP Developer - študentská brigáda
PHP Developer províznych systémov PHP Developer províznych systémov
PHP Developer poistných agregátorov PHP Developer poistných agregátorov
PHP Developer FinTech cloudových riešení PHP Developer FinTech cloudových riešení

Najčítanejšie

  1. 1.
    Bratislavské Nové Mesto vyzbieralo na boj proti COVID-19 tisíce eur, školy sa pripravujú na návrat detí
  2. 2.
    Živnosť verzus eseročka. Ktorá možnosť sa podnikateľom v roku 2021 oplatí viac?
  3. 3.
    Bučková oslovila hygienikov a žiada, aby zohľadňovali zraniteľné postavenie obyvateľov rómskych komunít
  4. 4.
    Trestné oznámenie, ktoré podal Fico na Krajniaka a Lipšica, bude riešiť Krajská prokuratúra v Bratislave
  5. 5.
    Ruskí diplomati zažili náročnú cestu z KĽDR, do vlasti odchádzali na ručne tlačenej drezine (video)