Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Nastal čas splácania odložených úverov, približne 5 % klientov má problém

Zuzana Fryč Banky a poisťovne Poslať

Odklad splátok úverov pomohol najmä tým, ktorí počas pandémie prišli o svoje príjmy. Mnohým sa aktuálne končí deväťmesačný odklad, a podľa najnovšej analýzy Slovenskej bankovej asociácie (SBA) sa až 95 % klientov postupne vracia k splácaniu svojich úverov. Znamená to, že podľa SBA má problém približne 5 % domácností.

odklad splátok úverov

Foto: Shutterstock

Žiadosť o odklad splátok si ku koncu leta 2020 podalo viac než 140-tisíc fyzických osôb a vyše 8-tisíc firemných klientov. Väčšina z nich požiadala o odklad splátok na maximálne obdobie 9 mesiacov.

Výsledkom šiestich prieskumov je mierny optimizmus

Rovnako aj Národná banka Slovenska (NBS) počas minulého roku pozorne sledovala situáciu finančný stav zadlžených domácností. Doposiaľ vykonala spolu šesť reprezentatívnych prieskumov o tom, ako domácnosti vidia šance znovu si plniť svoje záväzky voči bankám po skončení splátkového moratória.

Hoci Slovensko naďalej bojuje proti pandémii koronavírusu, podľa posledného prieskumu NBS analytici nepredpokladajú zásadný nárast počtu ľudí s problémom začať splácať. Podľa výsledkov posledného prieskumu z decembra minulého roku riadne splácanie neočakáva asi 7,3 % domácností. V praxi to predstavuje približne 0,7 % z celkového objemu retailových úverových klientov.

Skutočnosť je zatiaľ lepšia, ako predpokladali

Mierny optimizmus zdieľajú aj banky, ktoré aktuálnu situáciu označujú za udržateľnú. „Na začiatku roku 2021 sa neudialo v tejto súvislosti nič zásadne negatívne. Odklady splátok začali exspirovať už skôr na konci minulého roku a pozorovaná situácia je o niečo lepšia, ako sme pôvodne predpokladali. Nevyzerá to zatiaľ na zásadný problém,“ opisuje dianie na úverovom trhu PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

V Slovenskej sporiteľni ku koncu januára evidujú už 60 % domácností, ktorým sa skončil odklad splátok. „Klienti v drvivej väčšine prípadov nabehli na štandardné splácanie, iba menej ako 5 % z nich má problémy s dodržiavaním splátkového kalendára,“ približuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Štvrtinová splátka pre domácnosti

Banky už od začiatku odkladov prispôsobili politiku úverovania vzniknutej situácii a posilnili aj procesy monitoringu a riadenia, aby dokázali operatívne a v predstihu reagovať na možné negatívne scenáre. Pre klientov, ktorí majú problém úver znovu začať splácať, prinášajú vlastné riešenia.

„Klientom, ktorí po odklade nedokážu začať splácať svoje úvery v plnej výške, sme pripravení vyjsť v ústrety. Splátku úveru im na obdobie troch až šiestich mesiacov znížime len na štvrtinu. Je to pre nich cesta, ktorou sa postupne dokážu vrátiť do normálu,“ vysvetľuje M. Cesnaková.

Aj Tatra banka je pripravená svojim klientom, ktorí sa nevedia po odklade vrátiť k plnej výške splácania, na päť mesiacov znížiť minimálnu splátku na 25 % tej pôvodnej. „Zároveň sme pripravení pomôcť im prostredníctvom individuálnych riešení,“ pripomína hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Túto možnosť využíva viacero klientov. „Z tých klientov, ktorí mali problém vrátiť sa k štandardnému splácaniu, majú približne tri štvrtiny nastavenú individuálnu reštrukturalizáciu so svojou bankou a pokračujú v splácaní s novými podmienkami,“ spresnil hovorca NBS Peter Majer.

Banky tak preukazujú snahu pomôcť svojim klientom, keďže požiadať o individuálne riešenie v zmysle bankovej regulácie môžu klienti až do 30. júna tohto roka.

Existujú aj ďalšie možnosti

O reštrukturalizáciu splátok môžu požiadať aj klienti Poštovej banky. „Všetko bude závisieť od možností klienta. V hre je možnosť ďalšieho odkladu splátok, ak situácia neumožní iné riešenie. Tento odklad však už bude viditeľný v úverových registroch,“ tvrdí hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

VÚB banka ponúka klientom, ktorým sa skončil legislatívny odklad splácania, viacero možností. „Okrem štandardného odkladu je to predĺženie splatnosti či odklad splácania istiny. Pre klientov sme pripravili aj špeciálny formulár na našom webe, kde môžu klienti s problémom začať splácať oznámiť a opísať svoju situáciu,“ opisuje D. Miša.

Zápis v úverovom registri

Klienti, ktorí požiadali o 9-mesačný odklad splátok podľa zákona Lex Korona, nebudú vedení v úverovom registri. Pokiaľ však klient po skončení odkladu splátok nedokáže splácať úver a požiada o zníženie splátky, táto informácia už podľa platnej legislatívy musí byť zapísaná do úverového registra. Tento krok by si mal preto každý dôkladne zvážiť, keďže v budúcnosti to môže klientovi znížiť dostupnosť ďalšieho úveru.

Stabilita finančného sektora by nemala byť ohrozená

Banky preventívne vytvárajú rezervy na možné zlyhania úverov v budúcnosti. „V roku 2020 sme zvýšili tvorbu opravných položiek, zohľadňujúc očakávané zhoršenie ekonomického prostredia. Taktiež sme zodpovedajúco upravili plány na rok 2021,“ tvrdí D. Miša.

Podľa ostatnej Správy o finančnej stabilite od NBS si banky do konca septembra 2020 na tento účel odložili v čistom 296 miliónov eur, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje nárast o 157 %. Počas minulého roku vytvorili viac opravných položiek ako v rokoch 2018 a 2019 spolu.

Bankový sektor je podľa správy pripravený pokračovať v odkladoch splátok na základe individuálnych dohôd s klientmi, čo je z pohľadu klientov aj bánk považované za efektívnejšie.

Pandémia sa tiež výrazne podpísala pod znížený zisk bánk. Čistý zisk bankového sektora sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom prepadol o  viac ako tretinu. Neočakáva sa však, že by bankový sektor ako celok vykázal výrazné koncoročné straty.

Banková rada NBS súčasne očakáva, že pandemická kríza bude mať určité negatívne dôsledky pre solventnosť domácností a firiem, no nie takého rozmeru, aby to ohrozovalo stabilitu finančného sektora.

logo
Prečítajte si tiež:
3.12.2023 Redakcia FinReport

HSBC je prvou bankou na svete, ktorá ponúka tokenizované zlato

Britská spoločnosť HSBC poskytujúca bankové a finančné služby vyvinula platformu, ktorá využíva technológiu distribuovanej účtovnej ...

3.12.2023 Redakcia FinReport

Slabá finančná gramotnosť má negatívny vplyv aj na domáce rozpočty

Ľudia, ktorí majú lepšie finančné vedomosti, sú schopní efektívnejšie hospodáriť so svojimi peniazmi, a to aj napriek rastúcim cenám. ...

2.12.2023 Redakcia FinReport

Zamestnanec pripravil banku o 2,2 milióna libier, čaká ho štvorročné väzenie

Bankový úradník si zrejme pomýlil povolanie. Namiesto toho, aby plnil zadania nadriadených najlepšie ako vie, rozšíril svoju činnosť aj o ...

2.12.2023 Redakcia FinReport

Ženy by investovaním mohli kompenzovať nerovnosti vo výške dôchodkov voči mužom

Investičná platforma Fondee od začiatku roka 2023 zvýšila aktíva vo svojej správe o 30 %. Pôsobí na území troch krajín, pričom ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Na nových eurobankovkách sa môžu objaviť kultúrne motívy alebo európske rieky či vtáky

Architektúru, ktorá je už viac ako dve desaťročia hlavným motívom na eurobankovkách, o niekoľko rokov nahradia nové témy. Rada guvernérov ...

1.12.2023 Roland Régely

Poistenie kybernetických rizík chráni pred krádežou peňazí, ale aj identity

Kybernetické riziká dnes ohrozujú nielen firmy, ale aj jednotlivcov. Kyberpoistenie pomáha ochrániť klienta pred zneužitím osobných údajov, ...

1.12.2023 Redakcia FinReport

Precedens: Google bude platiť kanadským médiám ročne 100 miliónov dolárov

V Kanade došlo k vzniku mimoriadne zaujímavého precedensu o platení za spravodajský obsah umiestňovaný v prehliadači Google. Zákon o online ...

1.12.2023 Robert Juriš

Žalobám čelí nielen kryptoburza Binance, ale už aj jej marketingová tvár Cristiano Ronaldo

Kauza kryptomenovej burzy Binance, ktorá čelí obžalobe z prania špinavých peňazí a nepovoleného predaja cenných papierov, naberá nový ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Dopravné nehody: Rizikové sú najmä pondelky, letné mesiace a sivé vozidlá

Škodovosť vozidiel narastá. V roku 2023 sa podarilo prekonať aj najvyššie čísla spred vypuknutia pandémie koronavírusu. Najnehodovejším ...

28.11.2023 Robert Juriš

Neživotné poistenie rýchlo rastie, pomohla mu vysoká inflácia

Životné poistenie po pandémii koronavírusu už druhý rok za sebou rastie. Nárast je síce len mierny, no trend je pozitívny. Vzostup je ...

28.11.2023 Redakcia FinReport

Online podvody: Každý druhý človek sa už stretol s podvodníkom

Počet online podvodov významne rastie. Len za posledné necelé tri roky sa zvýšil o 530 %. Metódy podvodníkov sú sofistikované. Sú veľmi ...

27.11.2023 Andrej Vida

Čo všetko musíte spĺňať, aby ste mali nárok na získanie hypotekárneho úveru

Na slovenskom realitnom trhu nastal v poslednom období útlm. Predaj nehnuteľností klesol skokovo vtedy, keď naše banky začali zdvíhať ...

22.11.2023 Robert Juriš

Digitalizácia v bankovníctve by mohla uľahčiť život úplne každému

Digitalizácia bankovníctva sa začala ešte pred vypuknutím pandémie koronavírusu. No práve počas nej akcelerovala najrýchlejšie. Mnohé ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

Digitálna úverová novinka určená pre podnikateľov

Tatra banka pre svojich klientov – podnikateľov pripravila ďalšiu digitálnu novinku. V mobilnej aplikácii môžu po zadaní niektorých ...

22.11.2023 Redakcia FinReport

Uniqa: Celková výška škôd po zemetrasení je takmer 3,5 milióna eur

Mesiac po zemetrasení na východe Slovenska eviduje poisťovňa Uniqa už 1 181 nahlásených poistných udalostí v odhadovanej výške 3,4 ...

21.11.2023 Zuzana Fryč

Kooperativa predbehla Allianz, stala sa lídrom na slovenskom poistnom trhu

Novou jednotkou na slovenskom poistnom trhu sa v prvom polroku tohto roku stala poisťovňa Kooperativa. Dosiahla najvyššie predpísané poistné, ...

20.11.2023 Redakcia FinReport

V UniCredit Bank sa schyľuje k štrajku. Zamestnancom vadia nízke platy

Zamestnanci UniCredit Bank sa so svojím vedením nevedia dohodnúť na budúcoročných platoch. Začali preto zbierať podpisy na vyhlásenie ...

16.11.2023 Zuzana Fryč

Ceny PZP sa zvyšujú o 6 až 8,5 %. Ktorí vodiči zaplatia najviac a ktorí najmenej?

Poisťovne pri predlžovaní zmlúv avizujú zdražovanie povinného zmluvného poistenia (PZP) medziročne v priemere okolo 6 až 8,5 %, hoci ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay