Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Nastal čas splácania odložených úverov, približne 5 % klientov má problém

Zuzana Fryč Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Odklad splátok úverov pomohol najmä tým, ktorí počas pandémie prišli o svoje príjmy. Mnohým sa aktuálne končí deväťmesačný odklad, a podľa najnovšej analýzy Slovenskej bankovej asociácie (SBA) sa až 95 % klientov postupne vracia k splácaniu svojich úverov. Znamená to, že podľa SBA má problém približne 5 % domácností.

image

Foto: Shutterstock

Žiadosť o odklad splátok si ku koncu leta 2020 podalo viac než 140-tisíc fyzických osôb a vyše 8-tisíc firemných klientov. Väčšina z nich požiadala o odklad splátok na maximálne obdobie 9 mesiacov.

Výsledkom šiestich prieskumov je mierny optimizmus

Rovnako aj Národná banka Slovenska (NBS) počas minulého roku pozorne sledovala situáciu finančný stav zadlžených domácností. Doposiaľ vykonala spolu šesť reprezentatívnych prieskumov o tom, ako domácnosti vidia šance znovu si plniť svoje záväzky voči bankám po skončení splátkového moratória.

Hoci Slovensko naďalej bojuje proti pandémii koronavírusu, podľa posledného prieskumu NBS analytici nepredpokladajú zásadný nárast počtu ľudí s problémom začať splácať. Podľa výsledkov posledného prieskumu z decembra minulého roku riadne splácanie neočakáva asi 7,3 % domácností. V praxi to predstavuje približne 0,7 % z celkového objemu retailových úverových klientov.

Skutočnosť je zatiaľ lepšia, ako predpokladali

Mierny optimizmus zdieľajú aj banky, ktoré aktuálnu situáciu označujú za udržateľnú. „Na začiatku roku 2021 sa neudialo v tejto súvislosti nič zásadne negatívne. Odklady splátok začali exspirovať už skôr na konci minulého roku a pozorovaná situácia je o niečo lepšia, ako sme pôvodne predpokladali. Nevyzerá to zatiaľ na zásadný problém,“ opisuje dianie na úverovom trhu PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

V Slovenskej sporiteľni ku koncu januára evidujú už 60 % domácností, ktorým sa skončil odklad splátok. „Klienti v drvivej väčšine prípadov nabehli na štandardné splácanie, iba menej ako 5 % z nich má problémy s dodržiavaním splátkového kalendára,“ približuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Štvrtinová splátka pre domácnosti

Banky už od začiatku odkladov prispôsobili politiku úverovania vzniknutej situácii a posilnili aj procesy monitoringu a riadenia, aby dokázali operatívne a v predstihu reagovať na možné negatívne scenáre. Pre klientov, ktorí majú problém úver znovu začať splácať, prinášajú vlastné riešenia.

„Klientom, ktorí po odklade nedokážu začať splácať svoje úvery v plnej výške, sme pripravení vyjsť v ústrety. Splátku úveru im na obdobie troch až šiestich mesiacov znížime len na štvrtinu. Je to pre nich cesta, ktorou sa postupne dokážu vrátiť do normálu,“ vysvetľuje M. Cesnaková.

Aj Tatra banka je pripravená svojim klientom, ktorí sa nevedia po odklade vrátiť k plnej výške splácania, na päť mesiacov znížiť minimálnu splátku na 25 % tej pôvodnej. „Zároveň sme pripravení pomôcť im prostredníctvom individuálnych riešení,“ pripomína hovorkyňa Tatra banky Zuzana Žiaranová.

Túto možnosť využíva viacero klientov. „Z tých klientov, ktorí mali problém vrátiť sa k štandardnému splácaniu, majú približne tri štvrtiny nastavenú individuálnu reštrukturalizáciu so svojou bankou a pokračujú v splácaní s novými podmienkami,“ spresnil hovorca NBS Peter Majer.

Banky tak preukazujú snahu pomôcť svojim klientom, keďže požiadať o individuálne riešenie v zmysle bankovej regulácie môžu klienti až do 30. júna tohto roka.

Existujú aj ďalšie možnosti

O reštrukturalizáciu splátok môžu požiadať aj klienti Poštovej banky. „Všetko bude závisieť od možností klienta. V hre je možnosť ďalšieho odkladu splátok, ak situácia neumožní iné riešenie. Tento odklad však už bude viditeľný v úverových registroch,“ tvrdí hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

VÚB banka ponúka klientom, ktorým sa skončil legislatívny odklad splácania, viacero možností. „Okrem štandardného odkladu je to predĺženie splatnosti či odklad splácania istiny. Pre klientov sme pripravili aj špeciálny formulár na našom webe, kde môžu klienti s problémom začať splácať oznámiť a opísať svoju situáciu,“ opisuje D. Miša.

Zápis v úverovom registri

Klienti, ktorí požiadali o 9-mesačný odklad splátok podľa zákona Lex Korona, nebudú vedení v úverovom registri. Pokiaľ však klient po skončení odkladu splátok nedokáže splácať úver a požiada o zníženie splátky, táto informácia už podľa platnej legislatívy musí byť zapísaná do úverového registra. Tento krok by si mal preto každý dôkladne zvážiť, keďže v budúcnosti to môže klientovi znížiť dostupnosť ďalšieho úveru.

Stabilita finančného sektora by nemala byť ohrozená

Banky preventívne vytvárajú rezervy na možné zlyhania úverov v budúcnosti. „V roku 2020 sme zvýšili tvorbu opravných položiek, zohľadňujúc očakávané zhoršenie ekonomického prostredia. Taktiež sme zodpovedajúco upravili plány na rok 2021,“ tvrdí D. Miša.

Podľa ostatnej Správy o finančnej stabilite od NBS si banky do konca septembra 2020 na tento účel odložili v čistom 296 miliónov eur, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje nárast o 157 %. Počas minulého roku vytvorili viac opravných položiek ako v rokoch 2018 a 2019 spolu.

Bankový sektor je podľa správy pripravený pokračovať v odkladoch splátok na základe individuálnych dohôd s klientmi, čo je z pohľadu klientov aj bánk považované za efektívnejšie.

Pandémia sa tiež výrazne podpísala pod znížený zisk bánk. Čistý zisk bankového sektora sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom prepadol o  viac ako tretinu. Neočakáva sa však, že by bankový sektor ako celok vykázal výrazné koncoročné straty.

Banková rada NBS súčasne očakáva, že pandemická kríza bude mať určité negatívne dôsledky pre solventnosť domácností a firiem, no nie takého rozmeru, aby to ohrozovalo stabilitu finančného sektora.

Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
4.12.2022 Redakcia FinReport

Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov

Nová štúdia od spoločnosti Juniper Research uvádza, že globálna transakčná hodnota trhu platieb B2B v roku 2027 presiahne 111 biliónov ...

4.12.2022 Redakcia FinReport

Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi

Trh s tabletmi sa prepadáva. Po mimoriadne úspešných pandemických rokoch 2020 a 2021 sa tomuto segmentu prestáva dariť a obchod s nimi sa ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Top 10 rád, ako nakupovať vianočné darčeky v čase rekordnej inflácie

Vianoce by mali byť časom radosti, pokoja a rodinných tradícií, ale zároveň sú aj obdobím zvýšených výdavkov. V tomto roku to kvôli ...

3.12.2022 Redakcia FinReport

Víťazmi krízy sú okrem energetických firiem aj finančné a spotrebiteľské spoločnosti

Najlepšie hospodárske výsledky za tretí štvrťrok tohto roku zverejnili finančné a spotrebiteľské spoločnosti. Z pohľadu výnosov sú ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union

Prevod poistného kmeňa poistných zmlúv neživotného poistenia a poistenia schopnosti splácať úver slovenskej pobočky medzinárodnej ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce

O niektorých zmenách a usmerneniach, ktoré prináša posledná verzia Zákonníka práce sme už písali. Legislatívna úprava však okrem ...

1.12.2022 Magdaléna Švančarková

Faktúry online prišli o údaje svojich používateľov. Tí majú nárok na náhradu škody

Poskytovateľ online faktúr pre zákazníkov, služba Faktúry online, stratila údaje všetkých svojich klientov. Podľa informácií z webovej ...

29.11.2022 Redakcia FinReport

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala pokutu 3 milióny eur. Dôvodom má byť nesprávny postup pri účtovaní o poistnom kmeni. Pokuta sa týka ...

26.11.2022 Redakcia FinReport

Európska únia chce posilniť dohľad nad bankami, aby zvýšila ich odolnosť

Európska únia sa chystá zvýšiť odolnosť bánk pôsobiacich v Únii. Plánuje tiež posilniť dohľad nad nimi a riadenie rizík. Toto všetko ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Exportérom pomôže s platením za elektriku a plyn Eximbanka SR

Energetická kríza privádza veľké množstvo firiem do vážnych finančných ťažkostí. Novou možnosťou ako ich preklenúť, je siahnuť po ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Wüstenrot prináša novinky najmä v poistení majetku a pripoisteniach

Poisťovňa Wüstenrot prináša niekoľko noviniek súvisiacich s poskytovaním svojho finančného produktu. Zmeny sa týkajú poistenia majetku, ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Poisťovne v Česku aj na Slovensku majú v digitalizácii onboardingových služieb rezervy

Prívetivý zákaznícky servis je pre klientov českých a slovenských poisťovní čoraz dôležitejší. Z prieskumu spoločnosti Trask však ...

21.11.2022 Roland Régely

Detský účet: Ktoré banky ho ponúkajú a aké výhody prináša?

Odborníci na financie sa zhodujú, že detský účet je krokom v ústrety finančnej gramotnosti. Väčšina bankových účtov pre deti je zadarmo ...

18.11.2022 Robert Juriš

Tatra banka a Slovenská sporiteľňa zvyšujú úroky svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v novembri 2022 zatiaľ nie je také intenzívne ako v predchádzajúcom období, najmä na ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Príčinou každej tretej škodovej udalosti v domácnosti je voda

V posledných štyroch rokoch predstavovalo najčastejšiu poistnú udalosť v domácnosti poškodenie vodou pochádzajúcou z vodovodných ...

15.11.2022 Roland Régely

Deutsche Bank chce skončiť s finančnou hotovosťou. Čaká nás niečo podobné aj na Slovensku?

Najväčšia nemecká banka a jedna z najväčších finančných inštitúcií v Európe plánuje prestať vydávať peňažnú hotovosť vo ...

15.11.2022 Roland Régely

Kedy sa priblížime k vysokým úrokom sporiacich produktov v Česku? VÚB banka našla riešenie

Keď v minulosti stúpali úrokové sadzby hypotekárnych úverov, zvykli sa tešiť aj majitelia termínovaných vkladov. Popri úrokových ...

12.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Dvom tretinám Slovákov sa zhoršila finančná situácia a každý tretí nemá žiadne úspory

Očakávania Slovákov v súvislosti s vývojom finančnej situácie domácností sa výrazne zhoršili. Rovnako klesá aj ich bilancia príjmov a ...

Aplikácia

  1. 1.
    Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila prepad aj na trhu s tabletmi
  2. 2.
    Juniper Research: Hodnota B2B platieb do piatich rokov vzrastie na 111 biliónov dolárov
  3. 3.
    Primátorke Zmarzlákovej klesol plat o takmer 800 eur, poslanci Trstenej odklepli navýšenie len o 15 percent
  4. 4.
    Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union
  5. 5.
    Víťazmi krízy sú okrem energetických firiem aj finančné a spotrebiteľské spoločnosti