Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na Slovensku sú už tri poisťovne, ktoré varujú svojich klientov pred prírodnými živlami

Zuzana Fryč Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Nárazové búrky, prívalové dažde, záplavy, ničivé víchrice, krupobitia či dokonca tornáda. To všetko ohrozuje majetok a niekedy aj zdravie ľudí žijúcich na Slovensku. Na prevenciu pred vyčíňaním prírodných živlov stavili tri poisťovne – Uniqa, Allianz – Slovenská poisťovňa a najnovšie aj Kooperativa, ktoré v predstihu zasielajú svojim klientom meteo varovania o prudkých zmenách počasia a blížiacich sa problémoch.

image

Foto: Shutterstock

 

Po vlaňajšom ničivom tornáde neďaleko slovenských hraníc mnoho ľudí prehodnotilo stav svojich poistných zmlúv a výšku krytia svojho majetku. Niektorí tiež kontaktovali poisťovne s požiadavkou uzavrieť si nové poistné zmluvy. Poistenie síce vyrieši problém, ale až po tom, ako vzniknú škody. Najlepšie je však problémom predchádzať, alebo sa na ne aspoň dôkladne pripraviť, preto je dobré byť o možných hrozbách včas informovaný.

Prvá bola poisťovňa Uniqa

Najdlhšie, už od roku 2009, poskytuje tento druh informačného servisu dnes už viac ako 100-tisíc klientom v Česku a na Slovensku poisťovňa Uniqa. Bezplatnú výstrahu formou SMS správy alebo e-mailu o blížiacom sa nepriaznivom počasí poskytuje svojim klientom k poisteniu majetku a vozidiel. Správa informuje o konkrétnom časovom intervale, v ktorom sa táto zmena má vyskytnúť.

Môže ísť napríklad o vietor s rýchlosťou nad 70 kilometrov za hodinu, o búrky spojené so silným dažďom alebo krupobitím, intenzívne prívalové dažde od 30 milimetrov v priebehu šiestich hodín, v zime o nové sneženie nad 5 centimetrov v priebehu šiestich hodín či o mrznúce dažde.

Keďže varovanie prichádza klientovi na základe PSČ bydliska alebo rekreačného objektu, ktoré poisťovni zadal, túto službu využíva na Slovensku aj viacero poistených obcí. Jaroslav Chaloupka z poisťovne Uniqa dodáva, že na základe tohto varovania môžu obce svojimi miestnymi komunikačnými prostriedkami informovať svojich obyvateľov o nebezpečnej zmene počasia svojich občanov.

Poisťovňa na príprave týchto správ spolupracuje so spoločnosťou Meteopress, ktorá využíva sofistikovaný softvér s umelou inteligenciou, aby varovanie bolo vyslané kedykoľvek v okamihu vyhodnotenia rizika a v dostatočnom predstihu.  

Príklad reálnych varovných upozornení MeteoUNIQA

„Najvážnejšou udalosťou extrémneho pôsobenia živlov bolo minuloročné tornádo na južnej Morave v Českej republike 24. júna 2021. Počas necelých 40 minút poisťovňa registrovala okolo 2 700 škôd na majetku a autách. Správne formulované varovania pred blížiacou sa udalosťou, ktorá bola spojená aj so silným krupobitím, boli miestnym zákazníkom zaslané o 16.45 s platnosťou do 20.00. Tornádo vyčíňalo v čase 19.14 až 19.53,“ približuje PR špecialistka Beata Lipšicová.

Kooperativa posiela SMS aj e-maily

Varovania pred nebezpečnými zmenami počasia od januára tohto roka poskytuje svojim klientom poisťovňa Kooperativa. Podľa hovorkyne Silvie Noskovej Illášovej klientov informujú prostredníctvom SMS správ a e-mailov.

„Výstrahy upozorňujú na nebezpečné prejavy počasia, ktoré by mohli poškodiť majetok alebo zdravie. V každej SMS príde aj odkaz na webovú stránku s detailnými informáciami o oblasti vydaného varovania a priebehu udalosti,“ približuje hovorkyňa.

Poisťovňa varuje pred javmi, ako sú napríklad víchrica, silné nárazy vetra, silné búrky sprevádzané silným vetrom, intenzívnym dažďom alebo krupobitím, prívalové zrážky, mrznúci dážď či intenzívne sneženie. Lokalizácia je individualizovaná podľa trvalej adresy klienta na základe obce a PSČ.

Varovania na základe aktuálnej polohy

Pripravovanou novinkou poisťovne Kooperativa je lokalizačná služba, ktorá má fungovať nielen na základe v zmluve uvedeného PSČ, ale aj na základe polohy mobilného telefónu. „Na aplikácii, prostredníctvom ktorej budeme klientom posielať upozornenia, aktuálne pracujeme, zatiaľ však nevieme spresniť termín jej spustenia,“ potvrdzuje hovorkyňa s tým, že vďaka mobilnej aplikácii bude mať klient k dispozícii informáciu o nepriaznivých prejavoch počasia nielen na mieste svojho trvalého pobytu, ale aj tam, kde sa práve nachádza.

Podmienkou je poistenie

Poisťovňa Kooperativa vydáva varovania medzi šiestou hodinou ráno a dvadsiatou druhou hodinou večer. Len v extrémne nebezpečných prípadoch varovanie zasiela aj po dvadsiatej druhej hodine, pričom poisťovňa na poskytovaní tejto služby tiež spolupracuje so spoločnosťou Meteopress.

„Upozornenia sú zasielané klientom, ktorí sú registrovaní v klientskom portáli eKooperativa, a tým, ktorí majú u nás poistenú svoju nehnuteľnosť, domácnosť alebo havarijné poistenie. Pri komplexnom poistení auta AutoMat je služba zahrnutá automaticky zadarmo vo všetkých balíkoch poistenia,“ tvrdí hovorkyňa.  

Meteorológovia fungujú nonstop

Jedinečnosť tejto služby spočíva v tom, že tím meteorológov monitoruje vývoj počasia 24 hodín denne, 7 dní v týždni. V prípade, že hrozí nebezpečné počasie, meteorológ vydáva varovanie. „Tím skúsených meteorológov Meteopress vydáva lokálne varovanie individualizované pre konkrétnu lokalitu. Sledujú každú nebezpečnú udalosť v počasí ešte pred jej vznikom, alebo pred jej príchodom na naše územie, a snažia sa varovať len oblasti, ktoré naozaj zasiahne, aby predišli falošným varovaniam. Používajú najpresnejšie modely, radary aj predikcie búrok pomocou umelej inteligencie. Jedinečnosť spočíva v presnosti a včasnosti upozornení, vďaka čomu je možné znížiť vplyvy nepriaznivého počasia,“ vysvetľuje banková hovorkyňa.

Allianz využíva služby SHMÚ

Treťou poisťovňou, ktorá svojich klientov už od roku 2017 varuje pred nepriazňami počasia, je Allianz – Slovenská poisťovňa. Funguje na princípe varovných SMS správ, ktoré posiela klientom pre každý typ meteorologickej výstrahy 3. stupňa, ako sú krupobitie, víchrica, záplava a ďalšie podľa miesta poistenia majetku.

„Esemesku dostanú klienti, ktorí majú u nás poistený privátny majetok, ako dom či inú budovu, alebo havarijné poistenie,“ uvádza špecialistka externej komunikácie Helena Kanderková. Zároveň upozorňuje, že tieto výstrahy nemajú žiadny vplyv na riešenie prípadnej vzniknutej poistnej udalosti a výšku poistného plnenia.

Na rozdiel od ostatných dvoch poisťovní Allianz – Slovenská poisťovňa na projekte spolupracuje so Slovenským hydrometeorologickým ústavom (SHMÚ). „Na základe dodaných dát vytvorili špecialisti poisťovne algoritmus, ktorý vyhodnotí typ a stupeň výstrahy. Z databázy potom vyberie klientov, ktorí u nás majú jedno zo spomínaných druhov poistenia, a pre ktorých je informácia o výstrahe relevantná,“ dopĺňa H. Kanderková, podľa ktorej poisťovňa zasiela SMS správu klientovi hneď po tom, ako dostane varovanie zo SHMÚ.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
13.8.2022 Redakcia FinReport

Finančných podvodov spáchaných na senioroch je čoraz viac

Vydávajú sa za poštárov, policajtov, plynárov, alebo aj zdravotníkov, príbuzných či známych, a od starších ľudí si pod rôznymi ...

13.8.2022 Naďa Černá

TOP 7 najväčších ekonomických kríz v histórii ľudstva

Finančné krízy sú ekonomický jav, ktorý sa v histórii ľudstva vyskytol už niekoľkokrát. Aj v súčasnosti stojíme na prahu jednej, o ...

12.8.2022 Naďa Černá

Alex Jones: Za svoje lži zaplatí milióny dolárov. Prehratý súd vytvára precedens pre potrestanie ďalších konšpirátorov

Americký konšpirátor Alex Jones pred súdom skrotol. Roky tvrdil, že útok na školákov zo Sandy Hook, pri ktorom zahynulo 26 ľudí, sa nestal. ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Cena pohonných látok na Slovensku pomaly, no pravidelne už tri mesiace klesá

Dodávky ropy na Slovensko v uplynulých dňoch urobili poriadny kotrmelec. Od 4. do 10. júla ropa cez ropovod Družba na Slovensko, ale ani do ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Kurzarbeit: Doteraz poskytol viac ako 14 miliónov eur na sanáciu miezd pre 55-tisíc zamestnancov

Systém skrátenej práce, takzvaný kurzarbeit, zamestnávateľom efektívne kompenzuje výpadky vo výrobe. Zákon platný od 1. marca 2022 im za ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska chce vybudovať centrálny bankový dátový sklad

Národná banka Slovenska (NBS) vyhlásila verejné obstarávanie na dodanie celobankového dátového skladu. Plánuje totiž vybudovať úložisko ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Podvodníci sa snažia, počet poistných podvodov stúpol o tretinu

Počet poistných podvodov v prvej polovici tohto roku na slovenskom a českom poistnom trhu stúpol približne o tretinu. Podvodníci sa najviac ...

12.8.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Viac ako polovica firiem si myslí, že dáta budú dôležitejšie ako obchodné vzťahy

V dôsledku pandémie koronavírusu, ktorá narušila a prinútila digitalizovať obchodné operácie ako nikdy predtým, sa spôsoby práce ...

11.8.2022 Zuzana Fryč

Odpočítateľná položka v zdravotných odvodoch stratila význam. Poisťovne súhlasia s jej zrušením

Zrušenie odpočítateľnej položky v zdravotných odvodoch vyplýva z novely zákona o zdravotných poisťovniach, ktorú Ministerstvo ...

10.8.2022 Zuzana Fryč

Na zmenu zdravotnej poisťovne zostávajú necelé dva mesiace. Čo všetko pri tom musíme mať na pamäti?

Desaťtisíce Slovákov sa každý rok rozhodnú pre zmenu svojej zdravotnej poisťovne. Takýto krok je možné urobiť len jedenkrát ročne, ...

9.8.2022 Robert Juriš

Úrokové sadzby nových hypoték za štyri mesiace stúpli o takmer celé jedno percento

Úrokové sadzby úverov na bývanie na Slovensku rastú už štyri mesiace. V priemere sa zvýšili o takmer celé 1 %. Kým vo februári 2022 sa ...

8.8.2022 Andrej Vida

Americká hypotéka: Pre niektoré banky štandardný finančný produkt, pre iné neexistuje

Posledné roky dopriali bankám nezvyčajne bohatú úverovú žatvu. Vďaka klesajúcim úrokovým sadzbám objemy úverov na financovanie bývania ...

8.8.2022 Roland Régely

UniCredit Bank znížila úrokové sadzby hypoték, 365.bank ich zvýšila

Prvý augustový týždeň priniesol zaujímavé zmeny v úrokových sadzbách hypotekárnych úverov. Kým 365.bank zvýšila úrokové sadzby pri ...

5.8.2022 Roland Régely

Hypotéka vs. podnájom: Čo sa v čase stúpajúcich úrokových sadzieb oplatí viac?

Úrokové sadzby hypotekárnych úverov na Slovensku síce stúpajú už niekoľko mesiacov po sebe, napriek tomu je kúpa nehnuteľnosti stále ...

28.7.2022 Redakcia FinReport

V Bratislave prepadli banku. Lúpežníci s peniazmi sú na úteku

Hlavné mesto dnes prebrala z ospalého leta policajná správa. Bankovú pobočku na Seberíniho ulici v bratislavskej mestskej časti Ružinov ...

27.7.2022 Redakcia FinReport

Stúpajúce úroky zatiaľ hypotéky nebrzdia, v Česku však prudko klesá objem požičaných peňazí

Rastúce úrokové sadzby sa zatiaľ neprejavili vo výrazne zníženom dopyte po hypotékach. Kým na Slovensku sa zmeny zatiaľ prakticky ...

26.7.2022 Redakcia FinReport

Toto sú najčastejšie dovolenkové komplikácie. Viete, ako by ste mali postupovať?

Počas leta sa stávajú desiatky rôznych poistných udalostí vyplývajúcich z cestovného poistenia. Podľa poisťovne Generali sa v auguste ...

26.7.2022 Redakcia FinReport

Union prepláca doplatky za lieky a dietetické potraviny najmä bábätkám a malým školákom

Zdravotná poisťovňa Union prepláca doplatky za lieky a dietetické potraviny pre svojich poistencov do 18 rokov neobmedzene. Najviac túto ...

Aplikácia