Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na Slovensku sú už tri poisťovne, ktoré varujú svojich klientov pred prírodnými živlami

Zuzana Fryč Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Nárazové búrky, prívalové dažde, záplavy, ničivé víchrice, krupobitia či dokonca tornáda. To všetko ohrozuje majetok a niekedy aj zdravie ľudí žijúcich na Slovensku. Na prevenciu pred vyčíňaním prírodných živlov stavili tri poisťovne – Uniqa, Allianz – Slovenská poisťovňa a najnovšie aj Kooperativa, ktoré v predstihu zasielajú svojim klientom meteo varovania o prudkých zmenách počasia a blížiacich sa problémoch.

image

Foto: Shutterstock

 

Po vlaňajšom ničivom tornáde neďaleko slovenských hraníc mnoho ľudí prehodnotilo stav svojich poistných zmlúv a výšku krytia svojho majetku. Niektorí tiež kontaktovali poisťovne s požiadavkou uzavrieť si nové poistné zmluvy. Poistenie síce vyrieši problém, ale až po tom, ako vzniknú škody. Najlepšie je však problémom predchádzať, alebo sa na ne aspoň dôkladne pripraviť, preto je dobré byť o možných hrozbách včas informovaný.

Prvá bola poisťovňa Uniqa

Najdlhšie, už od roku 2009, poskytuje tento druh informačného servisu dnes už viac ako 100-tisíc klientom v Česku a na Slovensku poisťovňa Uniqa. Bezplatnú výstrahu formou SMS správy alebo e-mailu o blížiacom sa nepriaznivom počasí poskytuje svojim klientom k poisteniu majetku a vozidiel. Správa informuje o konkrétnom časovom intervale, v ktorom sa táto zmena má vyskytnúť.

Môže ísť napríklad o vietor s rýchlosťou nad 70 kilometrov za hodinu, o búrky spojené so silným dažďom alebo krupobitím, intenzívne prívalové dažde od 30 milimetrov v priebehu šiestich hodín, v zime o nové sneženie nad 5 centimetrov v priebehu šiestich hodín či o mrznúce dažde.

Keďže varovanie prichádza klientovi na základe PSČ bydliska alebo rekreačného objektu, ktoré poisťovni zadal, túto službu využíva na Slovensku aj viacero poistených obcí. Jaroslav Chaloupka z poisťovne Uniqa dodáva, že na základe tohto varovania môžu obce svojimi miestnymi komunikačnými prostriedkami informovať svojich obyvateľov o nebezpečnej zmene počasia svojich občanov.

Poisťovňa na príprave týchto správ spolupracuje so spoločnosťou Meteopress, ktorá využíva sofistikovaný softvér s umelou inteligenciou, aby varovanie bolo vyslané kedykoľvek v okamihu vyhodnotenia rizika a v dostatočnom predstihu.  

Príklad reálnych varovných upozornení MeteoUNIQA

„Najvážnejšou udalosťou extrémneho pôsobenia živlov bolo minuloročné tornádo na južnej Morave v Českej republike 24. júna 2021. Počas necelých 40 minút poisťovňa registrovala okolo 2 700 škôd na majetku a autách. Správne formulované varovania pred blížiacou sa udalosťou, ktorá bola spojená aj so silným krupobitím, boli miestnym zákazníkom zaslané o 16.45 s platnosťou do 20.00. Tornádo vyčíňalo v čase 19.14 až 19.53,“ približuje PR špecialistka Beata Lipšicová.

Kooperativa posiela SMS aj e-maily

Varovania pred nebezpečnými zmenami počasia od januára tohto roka poskytuje svojim klientom poisťovňa Kooperativa. Podľa hovorkyne Silvie Noskovej Illášovej klientov informujú prostredníctvom SMS správ a e-mailov.

„Výstrahy upozorňujú na nebezpečné prejavy počasia, ktoré by mohli poškodiť majetok alebo zdravie. V každej SMS príde aj odkaz na webovú stránku s detailnými informáciami o oblasti vydaného varovania a priebehu udalosti,“ približuje hovorkyňa.

Poisťovňa varuje pred javmi, ako sú napríklad víchrica, silné nárazy vetra, silné búrky sprevádzané silným vetrom, intenzívnym dažďom alebo krupobitím, prívalové zrážky, mrznúci dážď či intenzívne sneženie. Lokalizácia je individualizovaná podľa trvalej adresy klienta na základe obce a PSČ.

Varovania na základe aktuálnej polohy

Pripravovanou novinkou poisťovne Kooperativa je lokalizačná služba, ktorá má fungovať nielen na základe v zmluve uvedeného PSČ, ale aj na základe polohy mobilného telefónu. „Na aplikácii, prostredníctvom ktorej budeme klientom posielať upozornenia, aktuálne pracujeme, zatiaľ však nevieme spresniť termín jej spustenia,“ potvrdzuje hovorkyňa s tým, že vďaka mobilnej aplikácii bude mať klient k dispozícii informáciu o nepriaznivých prejavoch počasia nielen na mieste svojho trvalého pobytu, ale aj tam, kde sa práve nachádza.

Podmienkou je poistenie

Poisťovňa Kooperativa vydáva varovania medzi šiestou hodinou ráno a dvadsiatou druhou hodinou večer. Len v extrémne nebezpečných prípadoch varovanie zasiela aj po dvadsiatej druhej hodine, pričom poisťovňa na poskytovaní tejto služby tiež spolupracuje so spoločnosťou Meteopress.

„Upozornenia sú zasielané klientom, ktorí sú registrovaní v klientskom portáli eKooperativa, a tým, ktorí majú u nás poistenú svoju nehnuteľnosť, domácnosť alebo havarijné poistenie. Pri komplexnom poistení auta AutoMat je služba zahrnutá automaticky zadarmo vo všetkých balíkoch poistenia,“ tvrdí hovorkyňa.  

Meteorológovia fungujú nonstop

Jedinečnosť tejto služby spočíva v tom, že tím meteorológov monitoruje vývoj počasia 24 hodín denne, 7 dní v týždni. V prípade, že hrozí nebezpečné počasie, meteorológ vydáva varovanie. „Tím skúsených meteorológov Meteopress vydáva lokálne varovanie individualizované pre konkrétnu lokalitu. Sledujú každú nebezpečnú udalosť v počasí ešte pred jej vznikom, alebo pred jej príchodom na naše územie, a snažia sa varovať len oblasti, ktoré naozaj zasiahne, aby predišli falošným varovaniam. Používajú najpresnejšie modely, radary aj predikcie búrok pomocou umelej inteligencie. Jedinečnosť spočíva v presnosti a včasnosti upozornení, vďaka čomu je možné znížiť vplyvy nepriaznivého počasia,“ vysvetľuje banková hovorkyňa.

Allianz využíva služby SHMÚ

Treťou poisťovňou, ktorá svojich klientov už od roku 2017 varuje pred nepriazňami počasia, je Allianz – Slovenská poisťovňa. Funguje na princípe varovných SMS správ, ktoré posiela klientom pre každý typ meteorologickej výstrahy 3. stupňa, ako sú krupobitie, víchrica, záplava a ďalšie podľa miesta poistenia majetku.

„Esemesku dostanú klienti, ktorí majú u nás poistený privátny majetok, ako dom či inú budovu, alebo havarijné poistenie,“ uvádza špecialistka externej komunikácie Helena Kanderková. Zároveň upozorňuje, že tieto výstrahy nemajú žiadny vplyv na riešenie prípadnej vzniknutej poistnej udalosti a výšku poistného plnenia.

Na rozdiel od ostatných dvoch poisťovní Allianz – Slovenská poisťovňa na projekte spolupracuje so Slovenským hydrometeorologickým ústavom (SHMÚ). „Na základe dodaných dát vytvorili špecialisti poisťovne algoritmus, ktorý vyhodnotí typ a stupeň výstrahy. Z databázy potom vyberie klientov, ktorí u nás majú jedno zo spomínaných druhov poistenia, a pre ktorých je informácia o výstrahe relevantná,“ dopĺňa H. Kanderková, podľa ktorej poisťovňa zasiela SMS správu klientovi hneď po tom, ako dostane varovanie zo SHMÚ.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
30.1.2023 Redakcia FinReport

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku sa v úvode nového roka mierne zlepšila

Nárast dôvery v slovenskú ekonomiku z konca minulého roka je stále aktuálny. Mierny nárast sa prejavil aj na začiatku nového roka. ...

30.1.2023 Robert Juriš

Komu pomohol kolaps kryptoburzy FTX a komu, naopak, najviac uškodil

Rok 2022 bol pre kryptoburzy náročným rokom. Objem obchodovania klesol a ceny kryptomien sa doslova utopili v červených číslach. Najviac však ...

30.1.2023 Redakcia FinReport

NBS: Počet falošných eurobankoviek vlani klesol, no falošných euromincí bolo viac

V roku 2022 bolo na území Slovenska zadržaných len 771 kusov falzifikátov eurových bankoviek. Je to približne o tretinu menej ako v roku 2021 ...

30.1.2023 Redakcia FinReport

Na Slovensku je po prvý raz viac ako pol milióna živnostníkov

Počet prihlásených živností na Slovensku v roku 2022 prekročil historickú hranicu. Podľa dát spoločnosti Dun & Bradstreet bolo ku koncu ...

30.1.2023 Redakcia FinReport

Národná banka Slovenska pokutovala ďalšieho samostatného finančného agenta

Národná banka Slovenska, ako orgán dohľadu nad finančným trhom, udelila pokutu ďalšej finančnej spoločnosti. Tentoraz to je samostatný ...

30.1.2023 Martin Jamnický

Toto sú najdôležitejšie otázky súvisiace s rodičovským dôchodkom a odpovede na ne

Koncom roku 2022 poslanci parlamentu schválili novelu zákona o sociálnom poistení. Podľa nej okrem iného od začiatku tohto roku vznikol ...

30.1.2023 Redakcia FinReport

Viacero bánk ku koncu januára upravovalo úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov

Hneď niekoľko bánk na sklonku januára zmenilo úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov. VÚB banka zvýšila úrokové sadzby všetkých ...

28.1.2023 Redakcia FinReport

Allianz Risk Barometer: Máme tu permakrízu a hrozí nám recesia. Čoho sa vlastne najviac obávame?

Firmy sa už druhý rok po sebe najviac obávajú kybernetických útokov a prerušenia prevádzky. Pre rok 2023 však najväčší nárast spomedzi ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Ako správne nahlásiť analytické údaje za svojich zamestnancov Sociálnej poisťovni

Zamestnávatelia majú novú povinnosť. Od začiatku tohto roku musia oznamovať Sociálnej poisťovni analytické údaje za všetkých svojich ...

26.1.2023 Redakcia FinReport

Slovenská sporiteľňa upravuje úrokové sadzby svojich hypoték, zdražuje úvery s jednoročnou fixáciou

Aj najväčšia banka so štvrtinovým podielom na slovenskom hypotekárnom trhu sa rozhodla upraviť úrokové sadzby svojich úverov na bývanie ...

25.1.2023 Martin Jamnický

Mladí ľudia s hypotékou môžu získať až 400-eurový daňový bonus, ak splnia tieto podmienky

Mladí ľudia splácajúci hypotekárny úver by si nemali nechať ujsť možnosť získať daňový bonus za už zaplatené úroky z ich úveru. ...

25.1.2023 Robert Juriš

Na klientov VÚB banky útočia podvodníci. Mieria na ich internetbanking a zneužívajú kryptomeny

Klienti VÚB banky pri otváraní služieb internetbankingu čítajú odkaz, v ktorom ich banka dôrazne varuje pred možnými podvodmi. Hrozí im ...

25.1.2023 Redakcia FinReport

Sociálna poisťovňa valorizovala dôchodky, pri minimálnych bude vyplácať výhodnejšiu penziu

Dôchodky sa k začiatku tohto roku opäť valorizovali. Tentoraz to bolo o 11,8 %. Dôchodky sa zvyšujú automaticky a penzisti o ich úpravu ...

23.1.2023 Martin Jamnický

Úrokové sadzby svojich hypoték opäť zdvíha aj ČSOB banka

Ďalšou bankou, ktorá na začiatku roku 2023 upravila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov smerom nahor, je ČSOB banka. Zvýšila ich v ...

21.1.2023 Redakcia FinReport

Nepoistené vozidlá budú v roku 2023 stáť vodičov 10 miliónov eur

Poisťovne poskytujúce povinné zmluvné poistenie navyšujú pre rok 2023 garančný fond Slovenskej kancelárie poisťovateľov na 10 miliónov ...

19.1.2023 Robert Juriš

Podvodníci vlani spáchali najviac poistných podvodov v histórii

Poistné podvody sú takmer také staré ako poistky samotné. Keď sa ich počet zvýšil počas pandémie koronavírusu, poisťovne to pripisovali ...

19.1.2023 Roland Régely

Študentský účet: Ktoré banky ho ponúkajú zadarmo a aké výhody prináša?

Prieskumy z posledných rokov ukazujú, že väčšina stredoškolákov na Slovensku má otvorený bankový účet. Pre vysokoškolských študentov ...

17.1.2023 Roland Régely

Čím ste starší, tým menej peňazí vám banka požičia. Novým limitom je vek nad 40 rokov

Ľudia starší ako 40 rokov už tento rok môžu mať problém získať vyššiu hypotéku. Ovplyvní to aj mladších klientov, ktorí na získanie ...

Mobilná aplikácia

  1. 1.
    Viacero bánk ku koncu januára upravovalo úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov
  2. 2.
    Národná banka Slovenska pokutovala ďalšieho samostatného finančného agenta
  3. 3.
    Komu pomohol kolaps kryptoburzy FTX a komu, naopak, najviac uškodil
  4. 4.
    Changpeng Zhao: Šéf Binance bagatelizuje hrozbu digitálnych mien centrálnych bánk pre kryptosvet
  5. 5.
    NBS: Počet falošných eurobankoviek vlani klesol, no falošných euromincí bolo viac