Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na Slovensku sú už tri poisťovne, ktoré varujú svojich klientov pred prírodnými živlami

Zuzana Fryč Banky a poisťovne Poslať

Nárazové búrky, prívalové dažde, záplavy, ničivé víchrice, krupobitia či dokonca tornáda. To všetko ohrozuje majetok a niekedy aj zdravie ľudí žijúcich na Slovensku. Na prevenciu pred vyčíňaním prírodných živlov stavili tri poisťovne – Uniqa, Allianz – Slovenská poisťovňa a najnovšie aj Kooperativa, ktoré v predstihu zasielajú svojim klientom meteo varovania o prudkých zmenách počasia a blížiacich sa problémoch.

Foto: Shutterstock

 

Po vlaňajšom ničivom tornáde neďaleko slovenských hraníc mnoho ľudí prehodnotilo stav svojich poistných zmlúv a výšku krytia svojho majetku. Niektorí tiež kontaktovali poisťovne s požiadavkou uzavrieť si nové poistné zmluvy. Poistenie síce vyrieši problém, ale až po tom, ako vzniknú škody. Najlepšie je však problémom predchádzať, alebo sa na ne aspoň dôkladne pripraviť, preto je dobré byť o možných hrozbách včas informovaný.

Prvá bola poisťovňa Uniqa

Najdlhšie, už od roku 2009, poskytuje tento druh informačného servisu dnes už viac ako 100-tisíc klientom v Česku a na Slovensku poisťovňa Uniqa. Bezplatnú výstrahu formou SMS správy alebo e-mailu o blížiacom sa nepriaznivom počasí poskytuje svojim klientom k poisteniu majetku a vozidiel. Správa informuje o konkrétnom časovom intervale, v ktorom sa táto zmena má vyskytnúť.

Môže ísť napríklad o vietor s rýchlosťou nad 70 kilometrov za hodinu, o búrky spojené so silným dažďom alebo krupobitím, intenzívne prívalové dažde od 30 milimetrov v priebehu šiestich hodín, v zime o nové sneženie nad 5 centimetrov v priebehu šiestich hodín či o mrznúce dažde.

Keďže varovanie prichádza klientovi na základe PSČ bydliska alebo rekreačného objektu, ktoré poisťovni zadal, túto službu využíva na Slovensku aj viacero poistených obcí. Jaroslav Chaloupka z poisťovne Uniqa dodáva, že na základe tohto varovania môžu obce svojimi miestnymi komunikačnými prostriedkami informovať svojich obyvateľov o nebezpečnej zmene počasia svojich občanov.

Poisťovňa na príprave týchto správ spolupracuje so spoločnosťou Meteopress, ktorá využíva sofistikovaný softvér s umelou inteligenciou, aby varovanie bolo vyslané kedykoľvek v okamihu vyhodnotenia rizika a v dostatočnom predstihu.  

Príklad reálnych varovných upozornení MeteoUNIQA

„Najvážnejšou udalosťou extrémneho pôsobenia živlov bolo minuloročné tornádo na južnej Morave v Českej republike 24. júna 2021. Počas necelých 40 minút poisťovňa registrovala okolo 2 700 škôd na majetku a autách. Správne formulované varovania pred blížiacou sa udalosťou, ktorá bola spojená aj so silným krupobitím, boli miestnym zákazníkom zaslané o 16.45 s platnosťou do 20.00. Tornádo vyčíňalo v čase 19.14 až 19.53,“ približuje PR špecialistka Beata Lipšicová.

Kooperativa posiela SMS aj e-maily

Varovania pred nebezpečnými zmenami počasia od januára tohto roka poskytuje svojim klientom poisťovňa Kooperativa. Podľa hovorkyne Silvie Noskovej Illášovej klientov informujú prostredníctvom SMS správ a e-mailov.

„Výstrahy upozorňujú na nebezpečné prejavy počasia, ktoré by mohli poškodiť majetok alebo zdravie. V každej SMS príde aj odkaz na webovú stránku s detailnými informáciami o oblasti vydaného varovania a priebehu udalosti,“ približuje hovorkyňa.

Poisťovňa varuje pred javmi, ako sú napríklad víchrica, silné nárazy vetra, silné búrky sprevádzané silným vetrom, intenzívnym dažďom alebo krupobitím, prívalové zrážky, mrznúci dážď či intenzívne sneženie. Lokalizácia je individualizovaná podľa trvalej adresy klienta na základe obce a PSČ.

Varovania na základe aktuálnej polohy

Pripravovanou novinkou poisťovne Kooperativa je lokalizačná služba, ktorá má fungovať nielen na základe v zmluve uvedeného PSČ, ale aj na základe polohy mobilného telefónu. „Na aplikácii, prostredníctvom ktorej budeme klientom posielať upozornenia, aktuálne pracujeme, zatiaľ však nevieme spresniť termín jej spustenia,“ potvrdzuje hovorkyňa s tým, že vďaka mobilnej aplikácii bude mať klient k dispozícii informáciu o nepriaznivých prejavoch počasia nielen na mieste svojho trvalého pobytu, ale aj tam, kde sa práve nachádza.

Podmienkou je poistenie

Poisťovňa Kooperativa vydáva varovania medzi šiestou hodinou ráno a dvadsiatou druhou hodinou večer. Len v extrémne nebezpečných prípadoch varovanie zasiela aj po dvadsiatej druhej hodine, pričom poisťovňa na poskytovaní tejto služby tiež spolupracuje so spoločnosťou Meteopress.

„Upozornenia sú zasielané klientom, ktorí sú registrovaní v klientskom portáli eKooperativa, a tým, ktorí majú u nás poistenú svoju nehnuteľnosť, domácnosť alebo havarijné poistenie. Pri komplexnom poistení auta AutoMat je služba zahrnutá automaticky zadarmo vo všetkých balíkoch poistenia,“ tvrdí hovorkyňa.  

Meteorológovia fungujú nonstop

Jedinečnosť tejto služby spočíva v tom, že tím meteorológov monitoruje vývoj počasia 24 hodín denne, 7 dní v týždni. V prípade, že hrozí nebezpečné počasie, meteorológ vydáva varovanie. „Tím skúsených meteorológov Meteopress vydáva lokálne varovanie individualizované pre konkrétnu lokalitu. Sledujú každú nebezpečnú udalosť v počasí ešte pred jej vznikom, alebo pred jej príchodom na naše územie, a snažia sa varovať len oblasti, ktoré naozaj zasiahne, aby predišli falošným varovaniam. Používajú najpresnejšie modely, radary aj predikcie búrok pomocou umelej inteligencie. Jedinečnosť spočíva v presnosti a včasnosti upozornení, vďaka čomu je možné znížiť vplyvy nepriaznivého počasia,“ vysvetľuje banková hovorkyňa.

Allianz využíva služby SHMÚ

Treťou poisťovňou, ktorá svojich klientov už od roku 2017 varuje pred nepriazňami počasia, je Allianz – Slovenská poisťovňa. Funguje na princípe varovných SMS správ, ktoré posiela klientom pre každý typ meteorologickej výstrahy 3. stupňa, ako sú krupobitie, víchrica, záplava a ďalšie podľa miesta poistenia majetku.

„Esemesku dostanú klienti, ktorí majú u nás poistený privátny majetok, ako dom či inú budovu, alebo havarijné poistenie,“ uvádza špecialistka externej komunikácie Helena Kanderková. Zároveň upozorňuje, že tieto výstrahy nemajú žiadny vplyv na riešenie prípadnej vzniknutej poistnej udalosti a výšku poistného plnenia.

Na rozdiel od ostatných dvoch poisťovní Allianz – Slovenská poisťovňa na projekte spolupracuje so Slovenským hydrometeorologickým ústavom (SHMÚ). „Na základe dodaných dát vytvorili špecialisti poisťovne algoritmus, ktorý vyhodnotí typ a stupeň výstrahy. Z databázy potom vyberie klientov, ktorí u nás majú jedno zo spomínaných druhov poistenia, a pre ktorých je informácia o výstrahe relevantná,“ dopĺňa H. Kanderková, podľa ktorej poisťovňa zasiela SMS správu klientovi hneď po tom, ako dostane varovanie zo SHMÚ.

logo
Prečítajte si tiež:
20.4.2024 Redakcia FinReport

Chatbot s umelou inteligenciou od Klarny pracuje ako 700 zamestnancov na plný úväzok

Klarna – švédska spoločnosť zaoberajúca sa sprostredkovaním platieb v oblasti elektronického obchodovania tvrdí, že jej chatbot vyvinutý ...

20.4.2024 Redakcia FinReport

Nie je diéta ako diéta, vždy ide najmä o obchod

S príchodom jari sa pozornosť veľkého množstva spotrebiteľov sústreďuje na to, či do leta stihnú schudnúť do plaviek. Na mnohých ...

19.4.2024 Eva Sadovská

Dnes (19. apríla) je svetový deň investičných fondov. Ako sa im darí na Slovensku?

Práve 19. apríla sa narodil Abraham van Ketwich, ktorý v roku 1774 založil historicky prvý investičný fond. Investovanie do fondov je ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Odchod do predčasného dôchodku bude po novom menej výhodný

Čerstvo schválená novela zákona o sociálnom poistení priniesla nie jednu, ale hneď dve novinky, ktoré zaujímajú slovenských dôchodcov. ...

19.4.2024 Robert Juriš

OpenAI je najviac financovaná spoločnosť s umelou inteligenciou. Jednorožec vyzbieral už 14 miliárd dolárov

Explozívny rast trhu s umelou inteligenciou pritiahol obrovskú pozornosť investorov rizikového kapitálu, ktorí naliali miliardy dolárov do ...

19.4.2024 Roland Régely

Pomoc s hypotékou sa má po novom týkať aj ľudí s refinancovaným úverom

Štát sa usiluje pomáhať ľuďom so splácaním ich hypotekárnych úverov a po novom chce kompenzovať zvýšené splátky hypoték aj tým, ...

19.4.2024 Redakcia FinReport

Prémiový benzín už stojí viac ako 1,90 eura, lacnejší sa blíži k hranici 1,70 eura za liter

Liter oboch druhov benzínu oproti predchádzajúcemu týždňu zdražel v priemere o ďalšie dva centy. Ten drahší prémiový 98-oktánový už ...

17.4.2024 Robert Juriš

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa už o niekoľko dní skončia. Čo bude s ich ďalšími službami?

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Desiatka bánk na Slovensku začína používať jednotný ESG dotazník pre zákazníkov

Desiatka bánk pôsobiacich na slovenskom finančnom trhu začína používať nový jednotný ESG (Environmental – Social – Governance) ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Európske banky vyzvali EÚ, aby ich označila za strategický sektor

Európske banky vyzvali Európsku úniu, aby ich označila za kriticky dôležitý, respektíve strategický sektor. V zdôvodnení tejto požiadavky ...

16.4.2024 Redakcia FinReport

Zubné benefity zdravotných poisťovní sa v apríli 2024 skončia

Poskytovaniu zubných benefitov v zdravotných poisťovniach je koniec. Od mája 2024 budú minulosťou. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že ...

15.4.2024 Roland Régely

Slovenské hypotéky patria medzi najdrahšie v eurozóne, klesá aj náš rating

V roku 2022 boli hypotéky na Slovensku jedny z najlacnejších v eurozóne, dnes sú na opačnom konci rebríčka. Kým v iných krajinách Európy ...

11.4.2024 Redakcia FinReport

Väčšina služieb Slovenskej sporiteľne bude nedostupná

Najväčšia banka na Slovensku avizuje odstávku niektorých služieb, ktorú zdôvodňuje aktualizáciou a údržbou bankových systémov. ...

10.4.2024 Zuzana Fryč

Ako zvládnuť zvýšenie splátok hypotekárneho úveru aj bez pomoci štátu

Od 1. januára tohto roka dostali dlžníci s hypotékami možnosť využiť štátny príspevok na zvýšenú splátku úveru na bývanie, ktorý im ...

9.4.2024 Redakcia FinReport

Klienti Fio banky za niektoré tovary či služby zaplatili dvakrát

Fio banka sa obrátila na svojich klientov prostredníctvom sociálnej siete Facebook, kde sa im ospravedlnila za nepríjemnosti, s ktorými sa ...

8.4.2024 Zuzana Fryč

Obávate sa o osud svojho smartfónu? Takto si ho môžete poistiť

Mobilný telefón, alebo v súčasnosti už vo väčšine prípadov smartfón, je každodennou súčasťou nášho života. No do akej miery ho ...

5.4.2024 Dominik Horváth

Prečo sú na finančnom trhu nielen komerčné, ale aj centrálne banky a ako fungujú?

Centrálne banky sú kľúčovým hráčom vo svetovej ekonomike a zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri riadení menovej politiky, regulácii ...

4.4.2024 Zuzana Fryč

V akých prípadoch vám poisťovňa odmietne uzatvoriť životné poistenie?

Prejavy duševných ochorení, o ktorých sa dnes hovorí čoraz viac, môžu skomplikovať uzatvorenie životného poistenia. Dôležité je preto ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay