Na slovenskom finančnom trhu vzniká niekoľko zaujímavých strategických spojení
Spájanie firiem alebo kúpa jednej firmy druhou je zvyčajne strategickým riešením pre rast spoločností. Cieľom je posilniť svoju trhovú pozíciu, získať viac klientov, rozšíriť oblasť podnikateľského pôsobenia. Na slovenskom trhu sa v poslednom období odohralo viacero takýchto akvizícií či fúzií.
Foto: Financial Report
Švajčiarsky Swiss Life kúpil Fincentrum
Švajčiarsky finančný koncern Swiss Life dokončil po dvoch rokoch v septembri 2020 akvizíciu spoločnosti Fincentrum. Po novom sa volá Swiss Life Select Slovensko. Finančná skupina hľadá na trhu aj ďalšie možnosti investícií, podľa jej vyjadrení nešlo o poslednú akvizíciu.
Na slovenskom trhu sa chce zamerať na bonitných klientov. Jej zámerom je prinášať investičné ponuky, ktoré sú bežné v zahraničí, napríklad pre investorov so vstupnou investíciou nad 500-tisíc eur.
„Prinášame nové procesy, digitalizáciu, lepšie investičné riešenia, vyšší dôraz na kvalitu servisu pre klientov. Máme rozpracované projekty na štyri roky dopredu. Každý z nich nás posunie skokovo vpred. Zo západnej Európy vieme z prvej ruky, kam bude náš trh smerovať v budúcnosti. To nám dáva jasný náskok, ktorý sa v čase bude len zväčšovať,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Swiss Life Select Slovensko František Dragúň.
Fincentrum bola finančno-sprostredkovateľská spoločnosť pôsobiaca na trhu v Českej republike a na Slovensku. Vznikla v roku 2000 pôvodne ako finančný portál. Ten v roku 2001 kúpila spoločnosť Mafra, ktorá pokračovala v rozvoji finančných a sprostredkovateľských aktivít.
Swiss Life je finančná skupina pôsobiaca na trhoch vo Švajčiarsku, Francúzsku, Nemecku. Má približne 8 000 zamestnancov a 5 000 finančných sprostredkovateľov.
Poisťovňa Uniqa si posilnila pozíciu na trhu
Poisťovňa Uniqa predstavila záujem kúpiť dcérske spoločnosti finančnej skupiny AXA na Slovensku, v Česku a Poľsku za 1 miliardu eur ešte vo februári tohto roka. V júli schválila túto akvizíciu Európska komisia. Ukončenie predaja sa očakáva v poslednom štvrťroku 2020. Financovanie akvizície zabezpečili v júli prioritným dlhopisom v objeme 600 miliónov eur.
„Plánovaná akvizícia postupuje podľa plánu. Po úspešnom dokončení financovania nás schválenie Európskej komisie posúva o krok vpred k uzavretiu transakcie, ktorá je veľmi dôležitá pre celú skupinu Uniqa,“ povedal CEO koncernu Uniqa Andreas Brandstetter.
„K 22. septembru skupina Uniqa získala súhlas Národnej banky Slovenska s akvizíciou dôchodkovej správcovskej spoločnosti AXA na Slovensku,“ spresňuje PR špecialistka poisťovne Uniqa Beáta Lipšicová.
Finančná skupina ešte čaká na zostávajúce rozhodnutia NBS, ako aj orgánov dohľadu a regulačných orgánov v Českej republike. Uniqa by mala touto kúpou získať päť miliónov klientov, 2 100 zamestnancov a 800 miliónov ročne na poistnom. Na Slovensku jej to prinesie 750-tisíc nových klientov, upevní si štvrté miesto na trhu a posilní svoj trhový podiel na úrovni 10 percent. Vďaka akvizícii Uniqa vstupuje aj na trh penzijného pripoistenia.
Skupina AXA podniká v oblasti poistenia, dôchodkového pripoistenia, ponúka služby aj v oblasti investovania. Skupina Uniqa je rakúska spoločnosť, podniká v oblasti poistenia. Pôsobí v 15 krajinách Európy. Na trhu v strednej Európe pôsobí už 20 rokov.
Z dvoch životných poisťovní jedna
Životné poisťovne Aegon a NN ohlásili spojenie ešte v lete 2018. Od nového roka 2020 je na trhu už len NN Životná poisťovňa. Pôsobí v 18 krajinách sveta, kde sa stará o 15 miliónov klientov. Holandská značka má tradíciu už 170 rokov.
„Zlúčením oboch spoločností získali naši klienti viacero výhod, a to stabilné zázemie silnejšej a väčšej poisťovne, prístup ku kvalitnému zákazníckemu servisu, možnosť využiť zdieľané know-how a inovatívne technologické platformy,“ konštatuje dôvody fúzie NN Životná poisťovňa.
Spojenie dvoch bankových domov
Finančná skupina KBC Group, ktorá je materskou spoločnosťou ČSOB Banky, kupuje slovenskú OTP Banku. Fúziu ohlásila ešte vo februári tohto roka s tým, že v banke získa takmer 100-percentný podiel. V máji schválil prebratie Protimonopolný úrad Slovenskej republiky.
Transakciu musí schváliť ešte Národná banka Slovenska, Národná banka Belgicka a Európska centrálna banka. Ukončenie predaja sa plánuje v 3. štvrťroku 2020. KBC Group tak získa nepriamu výlučnú kontrolu nad OTP Bankou a stane sa jej materskou spoločnosťou. Následne dôjde k prevádzkovej fúzii ČSOB a OTP Banky.
Akvizícia dvoch bankových domov na Slovensku by mala posilniť trhovú pozíciu ČSOB Banky. V súčasnosti je to 12,6-percentný podiel. Banka očakáva aj nárast predaja v segmente retailového bankovníctva. V rámci úverov na bývanie predpokladá vzostup z 12,9 na 14,8 percenta a pri spotrebných úveroch zo 4,7 na 8,2 percenta.
„Je to pre nás príležitosť poskytovať kvalitné, spoľahlivé a komplexné finančné služby širšej skupine klientov,“ uviedol generálny riaditeľ KBC Group Johan Thijs.
OTP Banka Slovensko pôsobí na trhu ako univerzálna banka. Prevádzkuje 58 pobočiek a má približne 176 000 retailových a 14 400 firemných klientov. Banka sa počas dvadsiatich rokov na slovenskom trhu snažila zvýšiť svoj podiel, to sa však nepodarilo. V súčasnosti sú to necelé dve percentá.
Poštová poisťovňa mení majiteľa
Poštová poisťovňa onedlho zmení majiteľa. O jej predaji z portfólia finančnej skupiny J&T sa hovorí už vyše roka. Kupujúcim by mala byť poisťovňa Union. „Momentálne sme pred podpisom zmluvy, čakáme na ukončenie rokovaní Slovenskej pošty a kupujúceho,“ uviedla v stanovisku hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Poštová poisťovňa poskytuje životné aj neživotné poistenie formou skupinového riešenia prostredníctvom bankopoistenia a takisto cez jednoduché poistenia v pobočkách Poštovej banky a Slovenskej pošty. Špecializuje sa na jednoduché poistné produkty. Jej výhodou je rozšírená sieť pobočiek a dostupnosť kdekoľvek na Slovensku. To bude určite plusom aj pre nového majiteľa.
Pôvodný názov bol Poisťovňa Tatra. V roku 2008 zmenila obchodné meno na Poisťovňa Poštovej banky a získala 100-percentný podiel akcií poisťovne Poštová banka. V roku 2015 prebrali nad poisťovňou kontrolu Poštová banka a Slovenská pošta a jej názov sa zmenil na Poštová poisťovňa.
mBank už nie je na predaj, investori nemajú záujem
Online značka mBank pretrvala na slovenskom trhu aj napriek tomu, že viaceré podobné banky (napríklad Zuno, AXA Bank, ING Bank) to postupne vzdali. V súčasnosti má 300-tisíc klientov. Jej vlastníkom je nemecká Commerzbank a od minulého roka bola na predaj. Značka mBank pôsobí aj v susednej Českej republike a v Poľsku.
O banku mali záujem viacerí investori. Jej trhová hodnota sa však od januára 2020 prepadla o polovicu a problémom je aj veľký objem úverov denominovaných vo švajčiarskych frankoch. Záujem investorov o jej kúpu postupne opadol. Situácii nepomohla ani súčasná pandémia koronavírusu. Commerzbank si preto značku mBank nateraz ponecháva vo svojom vlastníctve.
Ďalšie akvizície na slovenskom trhu
Na slovenskom finančnom trhu sa spájali posledné roky aj ďalšie spoločnosti. Príčinou bola silná konkurencia, rastúca regulácia, čomu ľahšie odolávali silnejšie značky. V roku 2019 nemeckú poisťovňu Ergo kúpila poisťovňa Generali. Ergo kedysi vlastnila aj D.A.S., ktorá sa venovala poisteniu právnej ochrany. V roku 2018 ju však kúpila poisťovňa Allianz. V tom istom roku Poisťovňu Slovenskej sporiteľne kúpila poisťovňa Kooperativa.
Mzdová kalkulačka
Mzdová kalkulačka ADVANCED
Kalkulačka tehotenskej dávky
Kalkulačka materskej dávky
Kalkulačka rodičovského bonusu
Valorizácia dôchodkov
Kalkulačka na výpočet dôchodku
Kalkulačka dôchodkového veku
Kalkulačka vdovského dôchodku
Kalkulačka sirotského dôchodku
Kalkulačka minimálneho dôchodku
Porovnanie zdravotných poisťovní
2024
Finanční agenti
Kryptomeny
Unicef
Zamestnanie
SPRAVODAJSTVO
Najčítanejšie
- 1.Manželia, partneri či single: Kto má šancu získať hypotéku s lepšími podmienkami?
- 2.Pozor na podvodníkov vymáhajúcich fiktívne daňové nedoplatky
- 3.Bankomaty v Etiópii sa zbláznili a neoprávnene vydali ľuďom 41 miliónov dolárov
- 4.Na podanie daňového priznania zostáva už iba 15 dní, no dosiaľ tak urobila len tretina daňovníkov
- 5.Otravné telefonáty sa stanú minulosťou. Predvoľba (0)888 znamená, že ide o marketingový hovor