Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na rozbité čelné sklo postačí PZP

Ján Beracka Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Čelné sklo, ktoré rozbije kameň letiaci spod kolies iného auta, musí riešiť poisťovňa v rámci povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu (PZP). Nie je teda potrebné pripoistiť si riziko poškodenia čelného skla.

image

Významné inštitúcie mali ešte v roku 2013 odlišný názor na to, či vymrštenie kameňa spod kolies auta má, alebo nemá pôvod v prevádzke vozidla. V rôznych „rohoch ringu“ sa ocitli Národná banka Slovenska (NBS) a Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP). Kým NBS videla dôvody letiaceho kameňa v prevádzke vozidla, SKP bola proti. V praxi sa teda stávalo, že motoristi si mali uplatňovať škodu na čelnom skle z havarijnej poistky. V roku 2014 Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom vysvetľujúcom stanovisku vyhlásil, že škoda spôsobená na čelnom skle letiacim kameňom má pôvod v prevádzke vozidla.

Letiaci kameň súvisí s prevádzkou

To, že kameň odletí spod kolies, podľa stanoviska súdu nepochybne súvisí s prevádzkou vozidla. „Ak v súvislosti s valivým pohybom kolies dôjde k vymršteniu kameňa, ktorý spôsobí škodu na čelnom skle iného auta, k takejto škode dochádza v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla, t. j. s jeho činnosťou a pohybom. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla iného motorového vozidla spôsobí škodu,“ vyhlásil vo svojom stanovisku Najvyšší súd SR.

„Prasknuté čelné sklo, ktorého dôvodom je letiaci kameň spod kolies, má pôvod v prevádzke vozidla. Svedčí o tom pohyb kolies a rýchlosť vozidla.“ 

Podľa Najvyššieho súdu SR „nie sú pochybnosti o tom“, že valivý pohyb kolies a rýchlosť vozidla sú „osobitou, špecifickou vlastnosťou jeho prevádzky“. Samotnú prevádzku súdne stanovisko dokonca definuje omnoho širšie. „Motorové vozidlo je v prevádzke nielen vtedy, keď sa pohybuje, ale aj vtedy, keď síce stojí, ale v chode je jeho motor. Prevádzkou motorového vozidla je aj príprava na jazdu a bezprostredné výkony po ukončení jazdy, ako aj výkony potrebné na údržbu vozidla. Už samotné uvedenie motoru do chodu patrí k prevádzke motorového vozidla bez ohľadu na to, či sa vozidlo uvedie do pohybu, alebo nie, či sa to stalo na ceste, prípadne na inom priestranstve verejnosti prístupnom, alebo ešte v garáži, a či motor uviedol do chodu sám prevádzkovateľ, alebo jeho pracovník. Medzi okolnosti majúce pôvod v prevádzke patria aj nedostatky alebo chyby materiálu, a to aj nespoznateľné,“ uvádza sa v rozhodnutí.

 

Starší spor o čelné sklo

Debata o povahe škody na čelnom skle auta, ktorú spôsobil letiaci kameň, nie je „akademickou záležitosťou“ a rozdielne prístupy k tejto škodovej udalosti sa v minulosti prejavovali v spôsobe, akým poisťovne likvidovali škody.

Preto NBS v roku 2013 vydala vlastné stanovisko, ktoré označilo letiaci kameň za udalosť, ktorú spôsobila prevádzka vozidla. „V prípade škody na čelnom skle zaujíma NBS stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu,“ uviedla banka v júli 2013. Vzhľadom na to má podľa NBS škodu na čelnom skle hradiť PZP.

S týmto výkladom nesúhlasila SKP. „Právnym dôvodom plnenia poisťovne z PZP je preukázaná zodpovednosť prevádzateľa motorového vozidla, teda škodcu, za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Medzi skutkové okolnosti vzniku tejto zodpovednosti patrí prevádzka konkrétneho motorového vozidla, vznik škody, v tomto prípade na členom skle, a príčinné súvislosti medzi nimi. Každá z týchto okolností musí byť preukázaná, aby sa predišlo prípadnému poistnému podvodu,“ uviedla SKP.

Zároveň sa odvolávala na takzvané dva liberačné dôvody, teda okolnosti vylučujúce zodpovednosť škodcu a jeho poisťovne. „I v prípade, keď sa preukáže zodpovednosť konkrétneho prevádzateľa vozidla, zákon umožňuje škodcovi a, samozrejme, i jeho poisťovni, zbaviť sa zodpovednosti, teda liberovať sa,“ uviedla SKP.

 

Prvým dôvodom podľa SKP je, že škoda bola spôsobená okolnosťami, ktoré nemajú pôvod v prevádzke, a druhým je preukázanie toho, že prevádzateľ, teda vodič, nemohol škode zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať.

„Liberačné dôvody v tomto prípade podľa Najvyššieho súdu neprichádzajú do úvahy“

Kľúčové je teda to, že Najvyšší súd SR vo svojom stanovisku uznal, že vymrštenie kameňa spod kolies idúceho auta má pôvod v prevádzke automobilu. „Svojej zodpovednosti sa prevádzkovateľ nemôže zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke,“ objasnil súd. Za pravdu teda v podstate dostala NBS.

Najvyšší súd SR sa pri svojom rozhodnutí oprel o § 428 Občianskeho zákonníka: Svojej zodpovednosti sa nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať. V momente, keď sa Najvyšší súd Slovenskej republiky priklonil k tomu, že letiaci kameň spod kolies má pôvod v prevádzke vozidla, stal sa neúčinný aj druhý liberačný dôvod.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
2.7.2022 Dominik Horváth

TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?

Zbieranie známok patrí dlhé roky k obľúbeným koníčkom mnohých ľudí. Hoci na Slovensku sa mu venovali pravdepodobne najmä staršie ...

2.7.2022 Redakcia FinReport

Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?

Parlament schválil zmeny v zákone o cestnej premávke, ktorý od augusta okrem iného výrazne postihuje telefonovanie a obsluhovanie telefónu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Eurostat: Inflácia v eurozóne narástla na 8,6 % a na Slovensku až na 12,5 %

Ročná inflácia v eurozóne sa podľa rýchleho odhadu Európskeho štatistického úradu Eurostat v júni 2022 zvýši o pol percentuálneho bodu ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Kryptomeny majú za sebou krvavý polrok, bitcoin klesol pod 19-tisíc dolárov

Z informácie, že hodnota bitcoinu sa opäť znížila, sa pomaly stáva stereotyp. Naposledy sa mu to podarilo v posledný júnový deň, keď jeho ...

1.7.2022 Robert Juriš

Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu

Technologický sektor v posledných týždňoch začal s veľkým prepúšťaním. Zástupcovia mnohých firiem, finančné nevynímajúc, hovoria, ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov

Dnešný deň, 1. júl 2022, je zaujímavý dátum z pohľadu viacerých zmien, ktoré prinesie do života mnohých obyvateľov Slovenska. Mení sa ...

1.7.2022 Redakcia FinReport

Volvo prichádza na Slovensko a prináša miliardovú investíciu

Do priemyselného parku Valaliky pri Košiciach prichádza švédske Volvo. Vyrábať chce približne štvrť milióna elektromobilov ročne, pričom ...

29.6.2022 Monika Jakábová

Viaceré banky chystajú zmeny v cenníkoch svojich služieb, klienti si priplatia

Drahšie vklady, doručenie výpisov poštou či služby v pobočkách. Mnohé banky menia s príchodom letných mesiacov svoje cenníky. Zmeny ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Počet vykradnutých bytov za prvých päť mesiacov roka 2022 stúpol takmer o polovicu

Za prvých päť mesiacov tohto roka stúpol počet vlámaní. Podľa štatistík Policajného zboru SR ide o medziročný nárast o 24 %, v prípade ...

28.6.2022 Redakcia FinReport

Tatra banka opäť zvyšuje úrokové sadzby svojich hypoték

K bankám, ktoré aj v júni 2022 zvýšili úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov, sa pridala aj Tatra banka. Takmer dva mesiace dokázala ...

27.6.2022 Redakcia FinReport

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot končí aj ČSOB stavebná sporiteľňa

Po stavebnej sporiteľni Wüstenrot ide do útlmu aj ČSOB stavebná sporiteľňa. Rozhodla sa, že od 1. júla 2022 už nebude uzatvárať žiadne ...

27.6.2022 Robert Juriš a Roland Régely

Už len jedna hypotéka na trhu sa drží pod 1 %, úroky tých najdrahších sa dostali aj cez 4 %

Zdražovanie hypoték na Slovensku stále trvá. Cez víkend zvýšila úrokové sadzby svojich hypotekárnych úverov Prima banka. Dnes tak urobila ...

26.6.2022 Redakcia FinReport

S platobnou kartou na dovolenke – pozor na poplatky, drahé konverzie či skimming

Dovolenkové obdobie sa spája s pohodou a platenie kartami túto pohodu umožňuje aj pri nakupovaní. Turisti by si však ešte pred cestou mali ...

24.6.2022 Robert Juriš

NBS: Banky budú musieť vytvárať väčší kapitálový vankúš

Zadlženosť súkromného sektora rastie. Domácnosti sa obávajú stúpajúcich cien nehnuteľností, zvyšujúcich sa úrokových sadzieb úverov a ...

23.6.2022 Zuzana Fryč

Dopravné nehody bez zranení už nebude riešiť polícia, ale priamo poisťovne

Novela zákona o cestnej premávke prináša viacero zmien a medzi nimi aj jednu zásadnú novinku – k dopravným nehodám, pri ktorých sa nikto ...

23.6.2022 Redakcia FinReport

Vodiči pozor, z nových zelených kariet vyškrtli Rusko aj Bielorusko

Vojna na Ukrajine ovplyvnila aj povinné zmluvné poistenie (PZP) motorových vozidiel. Po novom je už na medzinárodnej automobilovej poisťovacej ...

21.6.2022 Zuzana Fryč

Záujem o poistenie právnej ochrany stúpa, poisťovne reagujú rozširovaním svojej ponuky

Poistenie právnej ochrany získava čoraz väčšie povedomie medzi ľuďmi a záujem oň rastie najmä v rámci práva v susedských sporoch či ...

20.6.2022 Robert Juriš

NBS: Najzraniteľnejší klienti nevyužili príležitosť na refixáciu úrokov svojich hypoték dostatočne

Na Slovensku sme v súvislosti s hypotekárnymi úvermi počas uplynulých rokov poznali len pokles. Bol oveľa výraznejší ako v iných krajinách ...

Aplikácia

  1. 1.
    Vodičov so smartfónom čakajú mastné pokuty. Zareagujú aj poisťovne?
  2. 2.
    Niektoré fintech spoločnosti prepúšťajú, iné robia masívne nábory – chcú získať konkurenčnú výhodu
  3. 3.
    Od 1. júla 2022 sa mení daňový bonus, prídavky na deti, životné minimum aj odvody pre živnostníkov
  4. 4.
    TOP 7 najdrahších známok na svete. Prečo sú tieto staré farebné papieriky také vzácne?
  5. 5.
    Eurostat: Inflácia v eurozóne narástla na 8,6 % a na Slovensku až na 12,5 %