Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na rozbité čelné sklo postačí PZP

Ján Beracka Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Čelné sklo, ktoré rozbije kameň letiaci spod kolies iného auta, musí riešiť poisťovňa v rámci povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu (PZP). Nie je teda potrebné pripoistiť si riziko poškodenia čelného skla.

image

Významné inštitúcie mali ešte v roku 2013 odlišný názor na to, či vymrštenie kameňa spod kolies auta má, alebo nemá pôvod v prevádzke vozidla. V rôznych „rohoch ringu“ sa ocitli Národná banka Slovenska (NBS) a Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP). Kým NBS videla dôvody letiaceho kameňa v prevádzke vozidla, SKP bola proti. V praxi sa teda stávalo, že motoristi si mali uplatňovať škodu na čelnom skle z havarijnej poistky. V roku 2014 Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom vysvetľujúcom stanovisku vyhlásil, že škoda spôsobená na čelnom skle letiacim kameňom má pôvod v prevádzke vozidla.

Letiaci kameň súvisí s prevádzkou

To, že kameň odletí spod kolies, podľa stanoviska súdu nepochybne súvisí s prevádzkou vozidla. „Ak v súvislosti s valivým pohybom kolies dôjde k vymršteniu kameňa, ktorý spôsobí škodu na čelnom skle iného auta, k takejto škode dochádza v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla, t. j. s jeho činnosťou a pohybom. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla iného motorového vozidla spôsobí škodu,“ vyhlásil vo svojom stanovisku Najvyšší súd SR.

„Prasknuté čelné sklo, ktorého dôvodom je letiaci kameň spod kolies, má pôvod v prevádzke vozidla. Svedčí o tom pohyb kolies a rýchlosť vozidla.“ 

Podľa Najvyššieho súdu SR „nie sú pochybnosti o tom“, že valivý pohyb kolies a rýchlosť vozidla sú „osobitou, špecifickou vlastnosťou jeho prevádzky“. Samotnú prevádzku súdne stanovisko dokonca definuje omnoho širšie. „Motorové vozidlo je v prevádzke nielen vtedy, keď sa pohybuje, ale aj vtedy, keď síce stojí, ale v chode je jeho motor. Prevádzkou motorového vozidla je aj príprava na jazdu a bezprostredné výkony po ukončení jazdy, ako aj výkony potrebné na údržbu vozidla. Už samotné uvedenie motoru do chodu patrí k prevádzke motorového vozidla bez ohľadu na to, či sa vozidlo uvedie do pohybu, alebo nie, či sa to stalo na ceste, prípadne na inom priestranstve verejnosti prístupnom, alebo ešte v garáži, a či motor uviedol do chodu sám prevádzkovateľ, alebo jeho pracovník. Medzi okolnosti majúce pôvod v prevádzke patria aj nedostatky alebo chyby materiálu, a to aj nespoznateľné,“ uvádza sa v rozhodnutí.

 

Starší spor o čelné sklo

Debata o povahe škody na čelnom skle auta, ktorú spôsobil letiaci kameň, nie je „akademickou záležitosťou“ a rozdielne prístupy k tejto škodovej udalosti sa v minulosti prejavovali v spôsobe, akým poisťovne likvidovali škody.

Preto NBS v roku 2013 vydala vlastné stanovisko, ktoré označilo letiaci kameň za udalosť, ktorú spôsobila prevádzka vozidla. „V prípade škody na čelnom skle zaujíma NBS stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu,“ uviedla banka v júli 2013. Vzhľadom na to má podľa NBS škodu na čelnom skle hradiť PZP.

S týmto výkladom nesúhlasila SKP. „Právnym dôvodom plnenia poisťovne z PZP je preukázaná zodpovednosť prevádzateľa motorového vozidla, teda škodcu, za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Medzi skutkové okolnosti vzniku tejto zodpovednosti patrí prevádzka konkrétneho motorového vozidla, vznik škody, v tomto prípade na členom skle, a príčinné súvislosti medzi nimi. Každá z týchto okolností musí byť preukázaná, aby sa predišlo prípadnému poistnému podvodu,“ uviedla SKP.

Zároveň sa odvolávala na takzvané dva liberačné dôvody, teda okolnosti vylučujúce zodpovednosť škodcu a jeho poisťovne. „I v prípade, keď sa preukáže zodpovednosť konkrétneho prevádzateľa vozidla, zákon umožňuje škodcovi a, samozrejme, i jeho poisťovni, zbaviť sa zodpovednosti, teda liberovať sa,“ uviedla SKP.

 

Prvým dôvodom podľa SKP je, že škoda bola spôsobená okolnosťami, ktoré nemajú pôvod v prevádzke, a druhým je preukázanie toho, že prevádzateľ, teda vodič, nemohol škode zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať.

„Liberačné dôvody v tomto prípade podľa Najvyššieho súdu neprichádzajú do úvahy“

Kľúčové je teda to, že Najvyšší súd SR vo svojom stanovisku uznal, že vymrštenie kameňa spod kolies idúceho auta má pôvod v prevádzke automobilu. „Svojej zodpovednosti sa prevádzkovateľ nemôže zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke,“ objasnil súd. Za pravdu teda v podstate dostala NBS.

Najvyšší súd SR sa pri svojom rozhodnutí oprel o § 428 Občianskeho zákonníka: Svojej zodpovednosti sa nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať. V momente, keď sa Najvyšší súd Slovenskej republiky priklonil k tomu, že letiaci kameň spod kolies má pôvod v prevádzke vozidla, stal sa neúčinný aj druhý liberačný dôvod.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
23.1.2022 Redakcia FinReport

Letecká doprava sa postupne zotavuje, no zatiaľ len veľmi opatrne

Druhá polovica minulého roka sa niesla v znamení uvoľňovania epidemických opatrení. Prejavilo sa to napríklad aj v zintenzívnení ...

23.1.2022 Redakcia FinReport

Prieskum EY: Až štvrtina Slovákov je pre kariéru či lepší plat ochotná podvádzať

Väčšina slovenských zamestnancov a manažérov tvrdí, že morálna integrita a etika sú základné piliere úspešnej firmy. Napriek tomu sa ...

22.1.2022 Naďa Černá

Platová nerovnosť na Slovensku stále pretrváva. Ženy zarábajú o švrtinu menej ako muži

Platová nerovnosť je problém, ktorý na Slovensku, ale nielen u nás, pretrváva už roky. Slovenské ženy zarábajú v priemere o 25 % menej ako ...

22.1.2022 Redakcia FinReport

Reťazec obchodných domov Walmart sa pripravuje na vstup do metaverza

Vyzerá to tak, že americká maloobchodná spoločnosť prevádzkujúca reťazec diskontných obchodných domov Walmart sa tiež rozhodla vstúpiť ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Investori pozor: Na Slovensko prichádza česká online platforma Portu

Investičná online platforma Portu vstupuje na slovenský trh. Určená je pre širokú verejnosť bez ohľadu na výšku majetku, finančné ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Pokles nezamestnanosti sa zastavil, máme tu pandemickú hybernáciu trhu práce

Pokles nezamestnanosti sa v závere minulého roka zastavil. Hlavným dôvodom bol koncoročný lockdown spojený s opätovným zatvorením časti ...

21.1.2022 Redakcia FinReport

Už viac ako milión ľudí používa online bankovníctvo VÚB banky

Počet používateľov online bankovníctva rastie každým dňom. Len za posledný rok stúpol počet tých, ktorí využívajú online ...

21.1.2022 Magdaléna Švančarková

Wüstenrot zmenila svoj biznisplán, a aký osud čaká na zvyšné dve stavebné sporiteľne?

Stavebné sporenie na Slovensku zaznamenáva po rokoch masovej obľúbenosti hlboký útlm. Skupina Wüstenrot vlani ohlásila postupné ukončovanie ...

20.1.2022 Zuzana Mecková

NBS vytýka poisťovni Novis nedostatky. Tá trvá na správnom postupe a avizuje, že má viacerých investorov

Poisťovňa Novis je pod intenzívnym dohľadom Národnej banky Slovenska (NBS). Centrálna banka už v závere roka 2020 voči nej vydala dve ...

20.1.2022 Redakcia FinReport

Najväčšia americká banka JPMorgan Chase investuje do technológií 12 miliárd dolárov

Hovorí sa, že firmy, ktoré v súčasnosti neinvestujú do rozvoja technológií, nemajú budúcnosť. Pre finančné inštitúcie to platí ...

19.1.2022 Roland Régely

Faktoring kríza neohrozila, slovenský trh si rozdelili tri najväčšie banky

Faktoring na Slovensku zaznamenal v minulom roku významný rast. Pomáhajú mu odkladané firemné nákupy počas lockdownu, ktoré opätovne plnia ...

19.1.2022 Redakcia FinReport

V poisťovni Union využívajú 60 robotov, ktorí nahradili približne 50 zamestnancov

Približne 60 robotov pracuje v poisťovni Union, kde nahradili okolo 50 zamestnancov. Ich náplňou práce je v komerčnom poistení napríklad ...

19.1.2022 Redakcia FinReport

Zemetrasenie v Eximbanke: Vláda odvolala riaditeľku aj jej námestníkov

Vláda na svojom dnešnom rokovaní odvolala celé vedenie Eximbanky. Kabinet na návrh ministra financií Igora Matoviča odvolal z pozície ...

18.1.2022 Magdaléna Švančarková

Banky za dva roky opustilo 1 500 zamestnancov, zredukovali aj pobočkové siete

Pandémia koronavírusu zasiahla aj bankový sektor. Návštevu tradičnej pobočky klienti vymenili za stretnutia v online priestore. Novým trendom ...

18.1.2022 Redakcia FinReport

V rámci rizikového životného poistenia pribudli nové ochorenia, ako autizmus a celiakia

Štyri nové choroby – autizmus, celiakia, malária a Crohnova choroba – boli zaradené medzi kritické ochorenia v rámci rizikového ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Novis podľa NBS nedostatočne kryla kapitálovú požiadavku na solventnosť

Poisťovňa Novis je pod intenzívnym dohľadom Národnej banky Slovenska (NBS). Centrálna banka už na sklonku roku 2020 voči nej vydala dve ...

17.1.2022 Redakcia FinReport

Union začína s testovaním predaja poistenia v rámci pobočiek Slovenskej pošty

Poisťovňa Union hľadá nové predajné kanály pre svoje poistné produkty. Do svojho hľadáčika si zobrala pobočky Slovenskej pošty. V ...

13.1.2022 Zuzana Mecková

Na úplnú digitalizáciu zelenej karty si ešte budeme musieť počkať

Napriek ére pokročilej digitalizácie slovenskí vodiči musia nosiť doklad o zaplatení povinného zmluvného poistenia (PZP) stále so sebou v ...

Aplikácia

  1. 1.
    Spoločnosť J&T Energy Financing Eur XI vydá dlhopisy za 100 miliónov eur
  2. 2.
    Prieskum EY: Až štvrtina Slovákov je pre kariéru či lepší plat ochotná podvádzať
  3. 3.
    Letecká doprava sa postupne zotavuje, no zatiaľ len veľmi opatrne
  4. 4.
    Platová nerovnosť na Slovensku stále pretrváva. Ženy zarábajú o švrtinu menej ako muži
  5. 5.
    Reťazec obchodných domov Walmart sa pripravuje na vstup do metaverza