Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na rozbité čelné sklo postačí PZP

Ján Beracka Banky a poisťovne Poslať

Čelné sklo, ktoré rozbije kameň letiaci spod kolies iného auta, musí riešiť poisťovňa v rámci povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu (PZP). Nie je teda potrebné pripoistiť si riziko poškodenia čelného skla.

Významné inštitúcie mali ešte v roku 2013 odlišný názor na to, či vymrštenie kameňa spod kolies auta má, alebo nemá pôvod v prevádzke vozidla. V rôznych „rohoch ringu“ sa ocitli Národná banka Slovenska (NBS) a Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP). Kým NBS videla dôvody letiaceho kameňa v prevádzke vozidla, SKP bola proti. V praxi sa teda stávalo, že motoristi si mali uplatňovať škodu na čelnom skle z havarijnej poistky. V roku 2014 Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom vysvetľujúcom stanovisku vyhlásil, že škoda spôsobená na čelnom skle letiacim kameňom má pôvod v prevádzke vozidla.

Letiaci kameň súvisí s prevádzkou

To, že kameň odletí spod kolies, podľa stanoviska súdu nepochybne súvisí s prevádzkou vozidla. „Ak v súvislosti s valivým pohybom kolies dôjde k vymršteniu kameňa, ktorý spôsobí škodu na čelnom skle iného auta, k takejto škode dochádza v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla, t. j. s jeho činnosťou a pohybom. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla iného motorového vozidla spôsobí škodu,“ vyhlásil vo svojom stanovisku Najvyšší súd SR.

„Prasknuté čelné sklo, ktorého dôvodom je letiaci kameň spod kolies, má pôvod v prevádzke vozidla. Svedčí o tom pohyb kolies a rýchlosť vozidla.“ 

Podľa Najvyššieho súdu SR „nie sú pochybnosti o tom“, že valivý pohyb kolies a rýchlosť vozidla sú „osobitou, špecifickou vlastnosťou jeho prevádzky“. Samotnú prevádzku súdne stanovisko dokonca definuje omnoho širšie. „Motorové vozidlo je v prevádzke nielen vtedy, keď sa pohybuje, ale aj vtedy, keď síce stojí, ale v chode je jeho motor. Prevádzkou motorového vozidla je aj príprava na jazdu a bezprostredné výkony po ukončení jazdy, ako aj výkony potrebné na údržbu vozidla. Už samotné uvedenie motoru do chodu patrí k prevádzke motorového vozidla bez ohľadu na to, či sa vozidlo uvedie do pohybu, alebo nie, či sa to stalo na ceste, prípadne na inom priestranstve verejnosti prístupnom, alebo ešte v garáži, a či motor uviedol do chodu sám prevádzkovateľ, alebo jeho pracovník. Medzi okolnosti majúce pôvod v prevádzke patria aj nedostatky alebo chyby materiálu, a to aj nespoznateľné,“ uvádza sa v rozhodnutí.

 

Starší spor o čelné sklo

Debata o povahe škody na čelnom skle auta, ktorú spôsobil letiaci kameň, nie je „akademickou záležitosťou“ a rozdielne prístupy k tejto škodovej udalosti sa v minulosti prejavovali v spôsobe, akým poisťovne likvidovali škody.

Preto NBS v roku 2013 vydala vlastné stanovisko, ktoré označilo letiaci kameň za udalosť, ktorú spôsobila prevádzka vozidla. „V prípade škody na čelnom skle zaujíma NBS stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu,“ uviedla banka v júli 2013. Vzhľadom na to má podľa NBS škodu na čelnom skle hradiť PZP.

S týmto výkladom nesúhlasila SKP. „Právnym dôvodom plnenia poisťovne z PZP je preukázaná zodpovednosť prevádzateľa motorového vozidla, teda škodcu, za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Medzi skutkové okolnosti vzniku tejto zodpovednosti patrí prevádzka konkrétneho motorového vozidla, vznik škody, v tomto prípade na členom skle, a príčinné súvislosti medzi nimi. Každá z týchto okolností musí byť preukázaná, aby sa predišlo prípadnému poistnému podvodu,“ uviedla SKP.

Zároveň sa odvolávala na takzvané dva liberačné dôvody, teda okolnosti vylučujúce zodpovednosť škodcu a jeho poisťovne. „I v prípade, keď sa preukáže zodpovednosť konkrétneho prevádzateľa vozidla, zákon umožňuje škodcovi a, samozrejme, i jeho poisťovni, zbaviť sa zodpovednosti, teda liberovať sa,“ uviedla SKP.

 

Prvým dôvodom podľa SKP je, že škoda bola spôsobená okolnosťami, ktoré nemajú pôvod v prevádzke, a druhým je preukázanie toho, že prevádzateľ, teda vodič, nemohol škode zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať.

„Liberačné dôvody v tomto prípade podľa Najvyššieho súdu neprichádzajú do úvahy“

Kľúčové je teda to, že Najvyšší súd SR vo svojom stanovisku uznal, že vymrštenie kameňa spod kolies idúceho auta má pôvod v prevádzke automobilu. „Svojej zodpovednosti sa prevádzkovateľ nemôže zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke,“ objasnil súd. Za pravdu teda v podstate dostala NBS.

Najvyšší súd SR sa pri svojom rozhodnutí oprel o § 428 Občianskeho zákonníka: Svojej zodpovednosti sa nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať. V momente, keď sa Najvyšší súd Slovenskej republiky priklonil k tomu, že letiaci kameň spod kolies má pôvod v prevádzke vozidla, stal sa neúčinný aj druhý liberačný dôvod.
logo
Prečítajte si tiež:
28.2.2024 Dominik Horváth

Akciové trhy dosahujú nové maximá, najrýchlejšie rastie Nvidia

Prekonanie očakávaní a výborné štvrťročné výsledky výrobcu čipov Nvidie spôsobili na akciovom trhu ošiaľ. Optimizmus sa neobmedzil len ...

28.2.2024 Robert Juriš

Ceny bytov sa začali pomaly zvyšovať, novostavby sú stále mierne lacnejšie

Nehnuteľnosti určené na bývanie na sklonku roka 2023 v porovnaní s minuloročným letom mierne zdraželi. Medziročne sú však stále ...

28.2.2024 Redakcia FinReport

Poisťovňa Kooperativa vlani vyplatila klientom viac ak 300 miliónov eur

Poisťovňa Kooperativa zažila vlani jeden z najlepších rokov vo svojej 30-ročnej histórii. Zaznamenala rast vo všetkých segmentoch poistenia, ...

28.2.2024 Redakcia FinReport

Pomôžu deťom s ťažkým zdravotným postihnutím

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR pripravuje legislatívnu zmenu, vďaka ktorej sa zvýši financovanie vybraných miest v ...

28.2.2024 Marián Búlik

Prieskum: Len málo Slovákov vie o zmenách v druhom pilieri

Sporitelia v druhom pilieri v týchto dňoch dostávajú výpisy svojho dôchodkového sporenia za rok 2023. Keďže akciovým a najmä indexovým ...

28.2.2024 Redakcia FinReport

Zlacňovanie energií znížilo ceny aj priemyselných výrobcov

Výrobné ceny priemyselných výrobcov na domácom trhu v prvom mesiaci roka 2024 klesli. Príčinou bolo zlacnenie cien energií. Po viac ako dvoch ...

28.2.2024 Martin Jamnický

Čo s akciami z kupónovej privatizácie?

Mladá generácia si už možno ani nespomenie, no tí skôr narodení ešte stále môžu vlastniť akcie z kupónovej privatizácie spred 30 rokov. ...

26.2.2024 Zuzana Fryč

Štyri poisťovne ovládajú tri štvrtiny slovenského poistného trhu, jednotkou je Kooperativa

Jednotkou na slovenskom poistnom trhu na sklonku uplynulého roku zostala Kooperativa. Pred Allianz – Slovenskou poisťovňou má však len ...

23.2.2024 Redakcia FinReport

Tatra banka po prvý raz dosiahla zisky presahujúce hranicu 200 miliónov eur

Skupina Tatra banka Group v roku 2023 po prvý raz vo svojej histórii z pohľadu zisku prekonala hranicu 200 miliónov eur. Jej zisk vzrástol o 27 ...

22.2.2024 Zuzana Fryč

Príliš veľa nejasností: Preplatenie škôd na čelnom skle je stále problematické

Uplatňovanie škôd na čelnom skle motorového vozidla z povinného zmluvného poistenia vinníka je stále veľmi problematické. Poisťovne ...

20.2.2024 Redakcia FinReport

Zisky najväčších európskych bánk vlani presiahli 100 miliárd eur

Zisk najväčších európskych bánk v minulom roku presiahol hranicu 100 miliárd eur. Hlavným dôvodom medziročného nárastu o 32 % bolo ...

19.2.2024 Redakcia FinReport

Európska centrálna banka sa obáva o odolnosť bánk na Slovensku

Rada guvernérov Európskej centrálnej banky (ECB) prijala stanovisko k osobitnému odvodu pre úverové inštitúcie. Podľa nej prijatie zákona ...

18.2.2024 Redakcia FinReport

Máme šancu dožiť sa 80 a viac rokov, no v starobe nám hrozí chudoba

Priemerná dĺžka života na Slovensku za posledné štvrťstoročie vzrástla o sedem rokov a naďalej sa zvyšuje. Dnešní mladí ľudia tak ...

15.2.2024 Zuzana Fryč

Na čo si dať pozor pri poistení tepelných čerpadiel či solárnych panelov?

Investície do rekonštrukcie či technického vylepšenia rodinných domov sú stále aktuálne. Aj vzhľadom na dotačné výzvy na ...

14.2.2024 Redakcia FinReport

Britský bankový dom Barclays kupuje Tesco Bank. Čo tým sleduje?

Britský bankový dom Barclays v minulom roku ohlásil mohutnú racionalizáciu. Nehovoril priamo o prepúšťaní, ale o znižovaní nákladov na ...

12.2.2024 Zuzana Fryč

Ako poisťovne riešia škody na vozidlách a škody na cudzom majetku po požiari elektromobilov?

Počet elektromobilov na slovenských cestách postupne stúpa, a zdá sa, že bude aj naďalej rásť. Spolu s tým sa však zvyšuje aj riziko ...

10.2.2024 Redakcia FinReport

Toto sú najčastejšie zimné škody. Ako zmierniť ich následky?

Hoci sa už zima pomaly chýli ku koncu, stále sú tu zimné podmienky, ako sneh, mráz, ľad a námraza, ktoré prinášajú mnohé riziká ...

9.2.2024 Zuzana Fryč

Daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky bude pre nové úvery ešte výhodnejší

V daňovom priznaní je aj v tomto roku možnosť uplatniť si daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky pre mladých ľudí do 35 rokov, ...

Mobilná aplikácia
VISA MasterCard Maestro Apple Pay Google Pay