Hľadaj
× Aplikácia Aplikácia

Na rozbité čelné sklo postačí PZP

Ján Beracka Banky a poisťovne
SK
EN
Poslať

Čelné sklo, ktoré rozbije kameň letiaci spod kolies iného auta, musí riešiť poisťovňa v rámci povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu (PZP). Nie je teda potrebné pripoistiť si riziko poškodenia čelného skla.

image

Významné inštitúcie mali ešte v roku 2013 odlišný názor na to, či vymrštenie kameňa spod kolies auta má, alebo nemá pôvod v prevádzke vozidla. V rôznych „rohoch ringu“ sa ocitli Národná banka Slovenska (NBS) a Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP). Kým NBS videla dôvody letiaceho kameňa v prevádzke vozidla, SKP bola proti. V praxi sa teda stávalo, že motoristi si mali uplatňovať škodu na čelnom skle z havarijnej poistky. V roku 2014 Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom vysvetľujúcom stanovisku vyhlásil, že škoda spôsobená na čelnom skle letiacim kameňom má pôvod v prevádzke vozidla.

Letiaci kameň súvisí s prevádzkou

To, že kameň odletí spod kolies, podľa stanoviska súdu nepochybne súvisí s prevádzkou vozidla. „Ak v súvislosti s valivým pohybom kolies dôjde k vymršteniu kameňa, ktorý spôsobí škodu na čelnom skle iného auta, k takejto škode dochádza v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla, t. j. s jeho činnosťou a pohybom. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla iného motorového vozidla spôsobí škodu,“ vyhlásil vo svojom stanovisku Najvyšší súd SR.

„Prasknuté čelné sklo, ktorého dôvodom je letiaci kameň spod kolies, má pôvod v prevádzke vozidla. Svedčí o tom pohyb kolies a rýchlosť vozidla.“ 

Podľa Najvyššieho súdu SR „nie sú pochybnosti o tom“, že valivý pohyb kolies a rýchlosť vozidla sú „osobitou, špecifickou vlastnosťou jeho prevádzky“. Samotnú prevádzku súdne stanovisko dokonca definuje omnoho širšie. „Motorové vozidlo je v prevádzke nielen vtedy, keď sa pohybuje, ale aj vtedy, keď síce stojí, ale v chode je jeho motor. Prevádzkou motorového vozidla je aj príprava na jazdu a bezprostredné výkony po ukončení jazdy, ako aj výkony potrebné na údržbu vozidla. Už samotné uvedenie motoru do chodu patrí k prevádzke motorového vozidla bez ohľadu na to, či sa vozidlo uvedie do pohybu, alebo nie, či sa to stalo na ceste, prípadne na inom priestranstve verejnosti prístupnom, alebo ešte v garáži, a či motor uviedol do chodu sám prevádzkovateľ, alebo jeho pracovník. Medzi okolnosti majúce pôvod v prevádzke patria aj nedostatky alebo chyby materiálu, a to aj nespoznateľné,“ uvádza sa v rozhodnutí.

 

Starší spor o čelné sklo

Debata o povahe škody na čelnom skle auta, ktorú spôsobil letiaci kameň, nie je „akademickou záležitosťou“ a rozdielne prístupy k tejto škodovej udalosti sa v minulosti prejavovali v spôsobe, akým poisťovne likvidovali škody.

Preto NBS v roku 2013 vydala vlastné stanovisko, ktoré označilo letiaci kameň za udalosť, ktorú spôsobila prevádzka vozidla. „V prípade škody na čelnom skle zaujíma NBS stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu,“ uviedla banka v júli 2013. Vzhľadom na to má podľa NBS škodu na čelnom skle hradiť PZP.

S týmto výkladom nesúhlasila SKP. „Právnym dôvodom plnenia poisťovne z PZP je preukázaná zodpovednosť prevádzateľa motorového vozidla, teda škodcu, za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Medzi skutkové okolnosti vzniku tejto zodpovednosti patrí prevádzka konkrétneho motorového vozidla, vznik škody, v tomto prípade na členom skle, a príčinné súvislosti medzi nimi. Každá z týchto okolností musí byť preukázaná, aby sa predišlo prípadnému poistnému podvodu,“ uviedla SKP.

Zároveň sa odvolávala na takzvané dva liberačné dôvody, teda okolnosti vylučujúce zodpovednosť škodcu a jeho poisťovne. „I v prípade, keď sa preukáže zodpovednosť konkrétneho prevádzateľa vozidla, zákon umožňuje škodcovi a, samozrejme, i jeho poisťovni, zbaviť sa zodpovednosti, teda liberovať sa,“ uviedla SKP.

 

Prvým dôvodom podľa SKP je, že škoda bola spôsobená okolnosťami, ktoré nemajú pôvod v prevádzke, a druhým je preukázanie toho, že prevádzateľ, teda vodič, nemohol škode zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať.

„Liberačné dôvody v tomto prípade podľa Najvyššieho súdu neprichádzajú do úvahy“

Kľúčové je teda to, že Najvyšší súd SR vo svojom stanovisku uznal, že vymrštenie kameňa spod kolies idúceho auta má pôvod v prevádzke automobilu. „Svojej zodpovednosti sa prevádzkovateľ nemôže zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke,“ objasnil súd. Za pravdu teda v podstate dostala NBS.

Najvyšší súd SR sa pri svojom rozhodnutí oprel o § 428 Občianskeho zákonníka: Svojej zodpovednosti sa nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia, ktoré možno požadovať. V momente, keď sa Najvyšší súd Slovenskej republiky priklonil k tomu, že letiaci kameň spod kolies má pôvod v prevádzke vozidla, stal sa neúčinný aj druhý liberačný dôvod.
Ready Made Maklér
Staňte sa samostatným
finančným agentom už dnes.
Robte biznis,
byrokraciu nechajte na nás.

Kľúčové slová

logo
Prečítajte si tiež:
9.12.2022 Redakcia FinReport

Ceny pohonných látok stále klesajú. Takto „lacno“ sme tankovali naposledy na konci februára 2022

Ceny pohonných látok klesajú už tretí týždeň za sebou. Výsledkom cenovej korekcie je, že aktuálne tankujeme pohonné látky za ceny, ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Počet registrácií podnikov klesá, počet bankrotov stúpa

Indikátorom stavu ekonomiky v krajinách Európskej únie je tiež pohľad na počty novozaregistrovaných firiem, respektíve na počet tých, ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Priemyselná produkcia v októbri 2022 ešte viac prehĺbila svoj prepad do mínusu

Priemyselnú produkciu na Slovensku aj v desiatom mesiaci tohto roku zásadne ovplyvnil dlhodobý prepad energetiky. Výrobu tlmili tiež gumári a ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Takto bude vyzerať pomoc v hmotnej núdzi v roku 2023

V Zbierke zákonov dnes bolo uverejnené Opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o úprave súm pomoci v ...

9.12.2022 Robert Juriš

Vstavané financie majú budúcnosť. Do piatich rokov by sa ich hodnota mala vyšvihnúť na 183 miliárd dolárov

Trh s Embedded Finance, teda so vstavanými financiami, do konca tohto roku dosiahne trhovú hodnotu približne 65 miliárd dolárov. Podľa ...

9.12.2022 Redakcia FinReport

Zahraničný obchod na Slovensku sa len druhýkrát v tomto roku dostal do plusu

Saldo zahraničného obchodu v októbri 2022 bolo po štyroch mesiacoch a len druhýkrát v tomto roku v pluse. Prebytok predstavoval takmer 200 ...

8.12.2022 Redakcia FinReport

UniCredit Bank podrží úrokovú sadzbu hypoték s trojročným fixom pod 3 % až do nového roku

UniCredit Bank aj počas decembra 2022 podrží úrokovú sadzbu hypotekárnych úverov s trojročnou fixáciou na doterajšej úrovni 2,99 % ročne. ...

6.12.2022 Martin Jamnický

O ďalšie zdražovanie hypotekárnych úverov sa postarali VÚB banka a Prima banka

Zdražovanie hypotekárnych úverov na Slovensku pokračuje aj v poslednom mesiaci tohto roku. Pustili sa doň zatiaľ dve banky – VÚB banka a ...

6.12.2022 Zuzana Fryč

Poisťovne majú nedostatok kvalitných obchodníkov, preto neustále hľadajú nových

Poisťovne neustále hľadajú nových obchodníkov. Svoje siete majú permanentne rozhodené na finančnom trhu, a to bez ohľadu na to, či majú ...

2.12.2022 Redakcia FinReport

Slovenská pobočka Groupamy sa stala súčasťou poisťovne Union

Prevod poistného kmeňa poistných zmlúv neživotného poistenia a poistenia schopnosti splácať úver slovenskej pobočky medzinárodnej ...

29.11.2022 Redakcia FinReport

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala trojmiliónovú pokutu

Zdravotná poisťovňa Dôvera dostala pokutu 3 milióny eur. Dôvodom má byť nesprávny postup pri účtovaní o poistnom kmeni. Pokuta sa týka ...

26.11.2022 Redakcia FinReport

Európska únia chce posilniť dohľad nad bankami, aby zvýšila ich odolnosť

Európska únia sa chystá zvýšiť odolnosť bánk pôsobiacich v Únii. Plánuje tiež posilniť dohľad nad nimi a riadenie rizík. Toto všetko ...

24.11.2022 Redakcia FinReport

Exportérom pomôže s platením za elektriku a plyn Eximbanka SR

Energetická kríza privádza veľké množstvo firiem do vážnych finančných ťažkostí. Novou možnosťou ako ich preklenúť, je siahnuť po ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Poisťovňa Wüstenrot prináša novinky najmä v poistení majetku a pripoisteniach

Poisťovňa Wüstenrot prináša niekoľko noviniek súvisiacich s poskytovaním svojho finančného produktu. Zmeny sa týkajú poistenia majetku, ...

23.11.2022 Redakcia FinReport

Prieskum: Poisťovne v Česku aj na Slovensku majú v digitalizácii onboardingových služieb rezervy

Prívetivý zákaznícky servis je pre klientov českých a slovenských poisťovní čoraz dôležitejší. Z prieskumu spoločnosti Trask však ...

21.11.2022 Roland Régely

Detský účet: Ktoré banky ho ponúkajú a aké výhody prináša?

Odborníci na financie sa zhodujú, že detský účet je krokom v ústrety finančnej gramotnosti. Väčšina bankových účtov pre deti je zadarmo ...

18.11.2022 Robert Juriš

Tatra banka a Slovenská sporiteľňa zvyšujú úroky svojich hypotekárnych úverov

Zvyšovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov v novembri 2022 zatiaľ nie je také intenzívne ako v predchádzajúcom období, najmä na ...

16.11.2022 Redakcia FinReport

Príčinou každej tretej škodovej udalosti v domácnosti je voda

V posledných štyroch rokoch predstavovalo najčastejšiu poistnú udalosť v domácnosti poškodenie vodou pochádzajúcou z vodovodných ...

Aplikácia

  1. 1.
    Takto bude vyzerať pomoc v hmotnej núdzi v roku 2023
  2. 2.
    Kam sa v zime lieta z Bratislavy a aké novinky sú v pláne na rok 2023?
  3. 3.
    TOP 8 noviniek v novele Zákonníka práce
  4. 4.
    Priemyselná produkcia v októbri 2022 ešte viac prehĺbila svoj prepad do mínusu
  5. 5.
    Saxo Bank Šokujúce predpovede na rok 2023: Dôsledky vojnovej ekonomiky